Sims 4 Tray Importer
(voor windows)
(voor windows)
Vind je de screens die het spel automatisch bij je creaties op de Galerie plaatst soms ook zo lelijk?
Je kunt soms nauwelijks zien hoe een kavel, ruimte of Sim eruit ziet terwijl je zo je best hebt gedaan op je creatie.
Gebruik dan de Sims 4 'Tray Importer’, gemaakt door Deevo voor LuniverSims.
Je kunt hiermee zelf bepalen welke screens van je creaties op de Galerie verschijnen en hebt geen last meer van die rare camerahoek die gebruikt wordt door het spel. Op deze manier komen je creaties veel beter tot z'n recht en kun je de wereld beter laten zien wat voor moois je hebt gemaakt.
Hieronder zie je zo'n slechte screen!
Je kunt soms nauwelijks zien hoe een kavel, ruimte of Sim eruit ziet terwijl je zo je best hebt gedaan op je creatie.
Gebruik dan de Sims 4 'Tray Importer’, gemaakt door Deevo voor LuniverSims.
Je kunt hiermee zelf bepalen welke screens van je creaties op de Galerie verschijnen en hebt geen last meer van die rare camerahoek die gebruikt wordt door het spel. Op deze manier komen je creaties veel beter tot z'n recht en kun je de wereld beter laten zien wat voor moois je hebt gemaakt.
Hieronder zie je zo'n slechte screen!
Let op: de afbeeldingen van kavels//ruimtes/Sims die met de Tray Importer op de Galerie worden geplaatst worden door EA aangemerkt als CC.
Als je dat geen probleem vindt, kun je het programma gerust hiervoor gebruiken.
Als je dat geen probleem vindt, kun je het programma gerust hiervoor gebruiken.
Maar…. de Tray importer kan nog meer.
Je kunt er ook je Tray map op een makkelijke manier mee organiseren.
Als je veel Sims, kavels of ruimtes opslaat in je bibliotheek loopt je Tray map op een gegeven moment erg vol.
Je kunt in je Tray map niet of nauwelijks zien welke bestanden bij welke Sim of kavel horen.
Door de Tray importer te gebruiken kun je de bestanden die bij een bepaalde Sim of kavel horen makkelijk bij elkaar zoeken en in aparte mappen opslaan. Hierdoor kun je deze in je spel terugzetten als je ermee wilt spelen en de andere bewaren voor een andere keer.
Lees hiervoor de aparte handleiding: Organiseren van de Tray map.
Je kunt er ook je Tray map op een makkelijke manier mee organiseren.
Als je veel Sims, kavels of ruimtes opslaat in je bibliotheek loopt je Tray map op een gegeven moment erg vol.
Je kunt in je Tray map niet of nauwelijks zien welke bestanden bij welke Sim of kavel horen.
Door de Tray importer te gebruiken kun je de bestanden die bij een bepaalde Sim of kavel horen makkelijk bij elkaar zoeken en in aparte mappen opslaan. Hierdoor kun je deze in je spel terugzetten als je ermee wilt spelen en de andere bewaren voor een andere keer.
Lees hiervoor de aparte handleiding: Organiseren van de Tray map.
Het programma Tray Importer downloaden en installeren
(uitleg is geschreven op versie 1.10.2.2 februari 2020)
Ga altijd, via onderstaande links, na of je de laatste versie hebt gedownload.
Onderstaande uitleg is voor:
Windows 8.x / 10
- sluit eerst alle programma's op je PC af (dus ook de Sims)
- ga dan naar deze pagina
- klik rechts in het scherm op: Télécharger ce fichier voor de download (oranje knop)
Ga naar deze pagina als je het programma op een Mac wilt installeren.
(uitleg is geschreven op versie 1.10.2.2 februari 2020)
Ga altijd, via onderstaande links, na of je de laatste versie hebt gedownload.
Onderstaande uitleg is voor:
Windows 8.x / 10
- sluit eerst alle programma's op je PC af (dus ook de Sims)
- ga dan naar deze pagina
- klik rechts in het scherm op: Télécharger ce fichier voor de download (oranje knop)
Ga naar deze pagina als je het programma op een Mac wilt installeren.
- je PC opent een nieuw scherm. Hier kun je aangeven in welke map je dit .zip bestand wilt opslaan.
- Kies een map en sla het .zip bestand op
- ga naar de map waar je de download in hebt geplaatst (maak bijvoorbeeld een map 'Sims4Trayimporter' aan in 'mijn documenten') en pak daar het S4TI_unified_inst_200216 bestand uit met een unzip programma zoals 7-Zip, WinZip of WinRar
- dubbelklik daarna met je linker muisknop op het SATI_unified_inst bestand
- er verschijnt een pop-up scherm. Klik op JA/YES
- kies taal (Engels) > OK
Onderstaande plaatjes zijn van de installatie van een eerdere versie, maar je kunt deze nog steeds volgen
Je kunt nu aangeven of je een shortcut icoon in de Start menu folder wilt hebben. Als je dat niet wilt, zet je een vinkje bij 'Don't create a Start Menu folder'. Klik daarna op Next
|
In dit scherm kun je kiezen of je een shortcut op je desktop wilt. Als je als enige je PC gebruikt kies je 'For me only'. Zijn er meer mensen die gebruik maken van je PC, kies dan 'For all users' en klik op Next
|
Het programma updaten
Als je het programma eenmaal hebt geïnstalleerd, kun je in het programma ook kijken of er een update is.
Doe dit in ieder geval ná iedere Sims update (meestal een week daarna) want dan zijn er vaak aanpassingen aan dit programma.
Open het programma en klik op HELP en dan op Check voor update. Je ziet dan de versie die geïnstalleerd is staan.
Je kunt nu checken of er een nieuwere versie is en indien nodig, gelijk updaten.
TIP: verwijder eerst de hele Tray Importer van je PC voordat je een nieuwe versie installeert. Het downloaden van de laatste versie zorgt namelijk niet voor een juiste update naar de nieuwere versie. Je kunt het programma dus beter helemaal opnieuw installeren na verwijderen van de oude versie.
Als je het programma eenmaal hebt geïnstalleerd, kun je in het programma ook kijken of er een update is.
Doe dit in ieder geval ná iedere Sims update (meestal een week daarna) want dan zijn er vaak aanpassingen aan dit programma.
Open het programma en klik op HELP en dan op Check voor update. Je ziet dan de versie die geïnstalleerd is staan.
Je kunt nu checken of er een nieuwere versie is en indien nodig, gelijk updaten.
TIP: verwijder eerst de hele Tray Importer van je PC voordat je een nieuwe versie installeert. Het downloaden van de laatste versie zorgt namelijk niet voor een juiste update naar de nieuwere versie. Je kunt het programma dus beter helemaal opnieuw installeren na verwijderen van de oude versie.
Creatie uploaden naar je Bibliotheek en screens maken in je spel
Om de Tray importer te gebruiken voor de Galerie moet je eerst je creatie (Sims, kavel of ruimte) uploaden naar je Bibliotheek (dus NOG NIET naar de Galerie).
Maak zelf een aantal screens ingame of in CAS (met C) die je wilt gaan gebruiken als vervanging voor de standaard screens die het spel automatisch voor de Galerie maakt. Maak je geen zorgen over het formaat van de screens, want de Tray Importer zorgt zelf voor het juiste formaat.
Standaard zet je spel de screenshots in de map: mijn documenten/Electronic Arts/de Sims 4/Screenshots.
Ik raad je aan om deze map niet te vol te laten lopen, waardoor je spel soepeler blijft draaien. Verplaats je screenshots dus na het maken naar een andere map buiten de Sims 4 map.
(Als je dit wilt, kun je je screens via programma’s als GIMP (gratis), PAINT.NET (gratis), Photoshop (niet gratis) of Poseplayer nog verder bewerken. Dit hoeft echter niet).
Maak zelf een aantal screens ingame of in CAS (met C) die je wilt gaan gebruiken als vervanging voor de standaard screens die het spel automatisch voor de Galerie maakt. Maak je geen zorgen over het formaat van de screens, want de Tray Importer zorgt zelf voor het juiste formaat.
Standaard zet je spel de screenshots in de map: mijn documenten/Electronic Arts/de Sims 4/Screenshots.
Ik raad je aan om deze map niet te vol te laten lopen, waardoor je spel soepeler blijft draaien. Verplaats je screenshots dus na het maken naar een andere map buiten de Sims 4 map.
(Als je dit wilt, kun je je screens via programma’s als GIMP (gratis), PAINT.NET (gratis), Photoshop (niet gratis) of Poseplayer nog verder bewerken. Dit hoeft echter niet).
Aan de slag met de Tray Importer
Als je de Tray Importer de 1e keer opent krijg je een pop-up scherm te zien met 'check for update'.
Aangezien je het programma net hebt geïnstalleerd zul je ongetwijfeld de nieuwste versie al hebben.
Je kunt later altijd zelf checken of er een update is door te klikken op HELP > Check for update
Aangezien je het programma net hebt geïnstalleerd zul je ongetwijfeld de nieuwste versie al hebben.
Je kunt later altijd zelf checken of er een update is door te klikken op HELP > Check for update
Hoeveel en welke screens kun je vervangen?
Hieronder de uitleg van de files
- open het Tray Importer programma via het pictogram op je desktop of via het .exe bestand.
- klik (aan de linkerkant) op de creatie die je wilt gaan bewerken.
- klik dan op de Files tab en tel het aantal screens die je kunt vervangen (zie hieronder welke bestanden je moet tellen):
Voor een Huishouden:
2x .HHI bestanden (zijn van de 2 overzichtsscreens van je huishouden) + 1 .SGI bestand voor elke Sim apart)
Bij een huishouden zijn er 2 screens (.HHI bestanden) die je (hele) familie laten zien en waarmee je creatie wordt geopend op de Galerie.
Verder krijgt iedere (aparte) Sim een eigen .SGI file. Alleen de .SGI files kun je vervangen door eigen screens.
Voor een Kavel:
de eerste 2x .BPI (= thumbnail + zelfde screen groot) + 1 .BPI bestand voor elke extra verdieping incl. kelder(s)
Bij de kavels wordt 1 screen in 2 maten weergegeven: een klein formaat screen (thumbnail) = de eerste .BPI en
een groot formaat screen = de tweede .BPI oftewel de screen die je als 1e ziet als je creatie wordt geopend op de Galerie.
De eerste 2 .BPI bestanden zijn dus dezelfde screen die je maar door 1 screen kan vervangen.
Verder krijgt iedere etage van je kavel een eigen .BPI file, dus in onderstaand voorbeeld: foto van de zijkant, begane grond en 1e etage = 3 .BPI files.
Totaal dus 4 screens die je kunt vervangen.
Voor een Ruimte:
2x .RMI (Betreft dezelfde screen klein en groot)
Hieronder de uitleg van de files
- open het Tray Importer programma via het pictogram op je desktop of via het .exe bestand.
- klik (aan de linkerkant) op de creatie die je wilt gaan bewerken.
- klik dan op de Files tab en tel het aantal screens die je kunt vervangen (zie hieronder welke bestanden je moet tellen):
Voor een Huishouden:
2x .HHI bestanden (zijn van de 2 overzichtsscreens van je huishouden) + 1 .SGI bestand voor elke Sim apart)
Bij een huishouden zijn er 2 screens (.HHI bestanden) die je (hele) familie laten zien en waarmee je creatie wordt geopend op de Galerie.
Verder krijgt iedere (aparte) Sim een eigen .SGI file. Alleen de .SGI files kun je vervangen door eigen screens.
Voor een Kavel:
de eerste 2x .BPI (= thumbnail + zelfde screen groot) + 1 .BPI bestand voor elke extra verdieping incl. kelder(s)
Bij de kavels wordt 1 screen in 2 maten weergegeven: een klein formaat screen (thumbnail) = de eerste .BPI en
een groot formaat screen = de tweede .BPI oftewel de screen die je als 1e ziet als je creatie wordt geopend op de Galerie.
De eerste 2 .BPI bestanden zijn dus dezelfde screen die je maar door 1 screen kan vervangen.
Verder krijgt iedere etage van je kavel een eigen .BPI file, dus in onderstaand voorbeeld: foto van de zijkant, begane grond en 1e etage = 3 .BPI files.
Totaal dus 4 screens die je kunt vervangen.
Voor een Ruimte:
2x .RMI (Betreft dezelfde screen klein en groot)
Je ziet in bovenstaand voorbeeld een kavel zoals deze te zien is in je bibliotheek. Hij heeft 5 .BPI files.
Het 1e en 2e .BPI bestand zijn de thumbnail en de grote versie = dezelfde screen (zie je aan het formaat van het bestand).
Totaal staan hier 5 .BPI files en zijn er dus 4 screens die je kunt vervangen. Als er 4 .BPI files staan heeft je creatie maar 3 screens om te vervangen enz.
Het 1e en 2e .BPI bestand zijn de thumbnail en de grote versie = dezelfde screen (zie je aan het formaat van het bestand).
Totaal staan hier 5 .BPI files en zijn er dus 4 screens die je kunt vervangen. Als er 4 .BPI files staan heeft je creatie maar 3 screens om te vervangen enz.
Screens vervangen
(denk erom dat als je dit doet, de Galerie het aanmerkt als CC; als je dat geen probleem vindt kun je de screen(s) gewoon vervangen)
Als het goed is, heb je de screen(s) die je wilt gaan plaatsen al klaar staan op je PC. Zo niet, dan moet je deze nu eerst gaan maken.
(Zie hierboven: Creatie uploaden naar je Bibliotheek en screens maken in je spel).
In dit voorbeeld heb ik een kavel gebruikt.
- klik met je rechter muisknop op de 1e .BPI (= thumbnail) en kies Replace
- In het volgende scherm stel je de grootte in op 591x394
- daarna klik je op Open Image en nu kan je op je PC de vervangende screen ophalen die je wilt plaatsen
Hiermee wordt automatisch de 2e .BPI ook vervangen (= dezelfde screen maar dan in groot formaat). Het gaat hier dus om de openingsscreen op de Galerie
- klik daarna op Apply en dan op Close
- klik vervolgens op de 3e .BPI en vervang deze screen op dezelfde manier. Doe dit bij alle .BPI files die je wilt vervangen.
Je hoeft niet alle screens te vervangen. Alleen diegenen die je niet mooi vindt.
(denk erom dat als je dit doet, de Galerie het aanmerkt als CC; als je dat geen probleem vindt kun je de screen(s) gewoon vervangen)
Als het goed is, heb je de screen(s) die je wilt gaan plaatsen al klaar staan op je PC. Zo niet, dan moet je deze nu eerst gaan maken.
(Zie hierboven: Creatie uploaden naar je Bibliotheek en screens maken in je spel).
In dit voorbeeld heb ik een kavel gebruikt.
- klik met je rechter muisknop op de 1e .BPI (= thumbnail) en kies Replace
- In het volgende scherm stel je de grootte in op 591x394
- daarna klik je op Open Image en nu kan je op je PC de vervangende screen ophalen die je wilt plaatsen
Hiermee wordt automatisch de 2e .BPI ook vervangen (= dezelfde screen maar dan in groot formaat). Het gaat hier dus om de openingsscreen op de Galerie
- klik daarna op Apply en dan op Close
- klik vervolgens op de 3e .BPI en vervang deze screen op dezelfde manier. Doe dit bij alle .BPI files die je wilt vervangen.
Je hoeft niet alle screens te vervangen. Alleen diegenen die je niet mooi vindt.
Klaar! Je ziet dat ik de 1e screen heb vervangen door een eigen ingame screen en de 2e t/m de 4e screen niet gewijzigd heb.
Sluit de Tray importer af, open je spel en exporteer vanuit je bibliotheek je creatie naar de Galerie!
Met dank aan Deevo en LuniverSims.
Tray Map organiseren
Wil je je Tray map organiseren om wijs te worden uit alle bestanden van je creaties die daar zijn opgeslagen?
Lees hiervoor dan de aparte handleiding: Organiseren van de Tray map.
Wil je je Tray map organiseren om wijs te worden uit alle bestanden van je creaties die daar zijn opgeslagen?
Lees hiervoor dan de aparte handleiding: Organiseren van de Tray map.