Duik samen met ons in de geschiedenis van een van de meest populaire en geliefde gamereeksen ter wereld. In 1991 kreeg Will Wright, maker van SimCity, te maken met een reeks onfortuinlijke gebeurtenissen tijdens de bosbrand van Oakland-Berkeley. Doordat zijn huis in vlammen opging, moest hij zijn bezittingen en behoeften opnieuw onder de loep nemen. Wright was altijd dol geweest op architectuur en begon een idee te ontwikkelen voor een game waarin spelers hun dagelijkse activiteiten na konden spelen en compleet nieuwe huizen konden bouwen. Dit idee ontwikkelde zich uiteindelijk tot De Sims. En dus werd achttien jaar geleden, op 4 februari 2000, de game op de pc gelanceerd. De non-objectieve en open gameplay sprak alle geslachten en leeftijden aan en gaf spelers de vrijheid om hun eigen doelen en die van hun Sims te bepalen, terwijl ze tegelijkertijd een compleet nieuwe gamegenre ontdekten. >>> In De Sims maakten spelers hun eigen Sims, ontwierpen ze hun karakters, hun vaardigheden, hun uiterlijk en ontwikkelden ze hun relaties en carrières (ten goede of ten slechte). Daarnaast bouwden ze hun eigen buurt en deelden ze hun verhalen met de wereld. Dit type sandbox-gameplay betekende dat spelers konden doen wat ze willen als ze de acht basisbehoeften van hun Sims maar in acht namen: Honger, Energie, Comfort, Plezier, Hygiëne, Sociaal, Blaas en Omgeving. Het niet voldoen aan deze behoeften, leidde vaak tot depressie en in sommige gevallen zelfs de dood... De Sims was een van de allereerste games die relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht introduceerde. Mensen van hetzelfde geslacht konden samen een huis betrekken, iets dat de reeks in toekomstige games nog verder zou ontwikkelen. Het had zelfs zijn eigen fictieve munteenheid - Simdollars (§). Spelers ontvingen een startbudget van §20.000 om een kant-en-klaar huis te kopen of om een kavel te kopen en een compleet nieuw huis neer te zetten via Bouwen. Zodra je klant-en-klare of zelfgemaakte huis klaar was, kon je het meubileren via Kopen waarbij je uit meer dan 150 voorwerpen kon kiezen. In een van de uitbreidingspakketten kregen Sims met de meest idiote situaties te maken, van kakkerlakinvasies tot ontvoering… Wat ook uniek voor de game was, was de fictieve taal – Simlish; dat een compleet nieuwe dimensie toevoegde aan de relatie tussen gameplay en audio. Naarmate het succes van De Sims toenam, nam ook de behoefte aan meer materiaal toe. Zes maanden later, in augustus 2000, bracht Maxis zijn allereerste uitbreidingspakket De Sims: Het Rijke Leven uit. In de uitbreidingspakketten kregen Sims met de meest idiote situaties te maken, van kakkerlakinvasies tot ontvoeringen door buitenaardse wezens, en werden favorieten als Chris de Tragische Clown en Magere Hein geïntroduceerd. Er volgende nog meer pakketten - De Sims: Hot Date, De Sims: House Party, De Sims: Beestenboel, De Sims: Op Vakantie, De Sims: Abracadabra en De Sims: Superstar voegden nog meer mogelijkheden toe via nieuwe voorwerpen, functies, buurten en dingen om te doen. In 2004 werd de geweldige opvolger van de bestverkochte pc-game aller tijden, De Sims, uitgebracht. In De Sims 2 geven spelers vorm aan de levens van hun Sims en proberen hun levensdoelen te behalen. De optie om een algemeen plan te ontwikkelen voor hun sociale leven en carrière, of de beslissing om ze in volledige chaos te laten leven, voegde een nieuwe diepte aan de gameplay toe. Slordig/Netjes, Verlegen/Spontaan, Lui/Actief, Gemeen/Aardig, Serieus/Speels bleven hetzelfde voor De Sims qua karaktertypes, maar Sims hadden nu ook doelen als Rijkdom, Populariteit, Kennis, Romantiek en Creativiteit, naast 200 wensen die spelers de kans gaven om ongeëvenaard succes of complete mislukking te bereiken. 14 unieke locaties, waaronder Pleasantview en Strangetown, meer dan 400 gebouwen en ontwerpopties, 350 nieuwe voorwerpen en 10.000 beschikbare kledingopties vormden de ruggengraat van de meeslepende gameplay, samen met de nieuwe geïntroduceerd speltypes Vrij spelen en Verhaal. (Bron: http://www.vgchartz.com/) Net zoals zijn voorganger had De Sims 2 tal van uitbreidingspakketten zoals De Sims 2: Appartementsleven, naast een aantal nieuwe accessoirespakketten. Deze kleine pakketten, zoalsDe Sims 2: Glamour Accessoires voegden tal van leuke nieuwe voorwerpen en kleding aan de game toe, zonder de kern van de game te veranderen. In juni 2009 lag de volgende editie alweer in de schappen. Met een enorme community die zich tot op de dag van vandaag bezighoudt met deze versie, biedt De Sims 3 meer afwisseling, eindeloze creatieve mogelijkheden en onverwachte momenten van verrassing en ondeugendheid dan ooit tevoren. Het Wensensysteem, net zoals het gelijknamige systeem van De Sims 2, had tal van verzoeken om Sims tevreden te houden en werkte daarnaast toe aan hun doelen en beloningen op de korte en lange termijn. Maar soms hadden Sims verandering van omgeving nodig. Dat kon een exotische bestemming zijn boordevol avontuur zoals in De Sims 3 Wereldavonturen of iets minder extreem, zoals het springen door een tijdportaal naar een wereld die hier honderden jaren vandaan ligt met De Sims 3: Vooruit in de Tijd. Andere populaire add-ons voor De Sims 3 zorgden voor tal van nieuwe belevingen. In het populaire Dragon Valley kunnen spelers een compleet nieuwe mystieke wereld verkennen die wordt bewoond door kleurrijke Sims die babydraakjes als huisdier hebben. Toen Maxis de volgende editie van de game bedacht, heeft het ontwikkelingsteam aandachtig geluisterd naar de toegewijde fans om een doel te bepalen voor De Sims 4, waarbij spelers nieuwe Sims met opvallende karakters en unieke uiterlijke kenmerken konden maken om op een ultieme manier met het leven te spelen. Naast het ontwikkelen van nieuwe emoties, karaktereigenschappen, gedragingen en interacties kreeg het technologische hart van de game een enorme upgrade. Deze upgrade resulteerde in een compleet nieuw AI-systeem, geluidsbepalingtools, bewegingsinzichten, intelligente retouring en nog veel meer om een meeslepende beleving neer te kunnen zetten via het intuïtieve Creëer-een-Sim, een intelligent animatiesysteem, nieuwe emotionele gameplay-mechanica en het krachtige en flexibele Bouwen. Bouwen voegde een intuïtieve en leuke manier toe om met onderdelen te bouwen zoals Muurhoogte, Dynamische Fundering en Slimme Ramen. Voor de allereerste keer in de geschiedenis van de reeks heeft Maxis ook de gendergrenzen verwijderd. Hierdoor kunnen er Simsworden gemaakt met elk type kleding, lichaamsbouw, loopje en stemgeluid, ongeacht hun geslacht. In de gloednieuwe Galerie kunnen spelers hun creaties rechtstreeks vanuit de game delen of door de creaties van andere spelers bladeren om te kijken wat De Sims-community te bieden heeft. Door te blijven luisteren naar de community en fans van De Sims wist Maxis een aantal van de beste belevingen uit vorige games te ontwikkelen en heeft momenteel meer dan 20 onderdelen aan DLC waaronder Vampieren waarin Sims bovennatuurlijke eigenschappen krijgen in het griezelige Forgotten Hollow. Tot nu toe heeft De Sims 4 5.940.100 honden, 3.395.250 katten, 5.129.700 peuters en 494.500.490 Sims opgeleverd. Een verbluffend O jaa!-cijfer van 456.732.830 bewijst dat de fans duidelijk druk zijn geweest.
Maxis werkt er al jaren aan om De Sims-games te maken die spelers geweldig zullen vinden en die draaien om speciale momenten waarbij er spontaan iets onverwachts, verdrietigs, hilarisch of intrigerends gebeurt.
0 Comments
Leave a Reply. |
Steun mijn site voor meer giveaways en koop (wat je wilt) bij bol.com door te klikken op onderstaande bol.com banner
|