MOONSHINESIM
  • Home
  • Forum
  • Sims 4 Overzicht
    • Help van EA
  • Over MoonshineSim
    • Privacy en Cookies
    • Contact
    • Community Links
  • Mijn Creaties
    • Sims 3 kavels
    • Sims 4 kavels
    • Maxis Favoriet
    • Gebruiksvoorwaarden

Sims 4 Bouwtips


Hier vind je een verzameling van handige tips die je kunt gebruiken bij het bouwen in de Sims 4 en ze zijn met weinig moeite en zonder uitgebreide handleiding toe te passen. 
Misschien ben je van deze mogelijkheden al lang op de hoogte, maar er zullen zeker ook bouwers zijn voor wie dit allemaal nieuw is.
Deze pagina zal af en toe worden aangevuld met nieuwe tips.

Kijk voor meer uitgebreide bouwhandleidingen en overige Tips & Tricks in het Sims 4 overzicht.
 
Er is ook een pagina met Sims 4 Gameplay tips voor handige tips tijdens het spelen.

Snel naar:
- Je eigen visvijver vullen met vis
- Voorwerpen kopiëren met de SHIFT toets
- Voorwerpen ophangen aan hekken en halve muren
- Voorwerpen vrij op een vensterbank of (keuken)kast plaatsen (zonder mod)
​- De CTRL toets gebruiken bij verwijderen/aanpassen
- Bouwen en inrichten met Debug voorwerpen
- Speciale hekken in Debug
- Voedsel- Drank- en Festivalkraampjes
- Kavel vereisten en sanitair
- Bewoonde kavels verbouwen zonder weersomstandigheden (Jaargetijden)
​- Doorgeefluik tussen keuken en eet-/woonkamer
- Een rek met planken of een trapje bouwen
- 'Open' aanrecht maken
- Koelkast en magnetron inbouwen (Basisgame)
​
- Slaapbank maken
- Verschillende hoofdeinden creëren
- Zandbak bouwen (vereist Eiland Leven)
- Doorgang in een trap maken
​- Box voor peuters bouwen
​​- Zuilen verlengen of verkorten
- Toegang naar een verborgen kavel plaatsen in elke gewenste wereld
​
- Kamerscherm gebruiken als decoratie voor een kastje
​- Yoga mat als tafelkleed of onderlegger
​- Open hoekkast
- Watervalmuur bij zwembad
​

 
Je eigen visvijver vullen met vis
Foto
Als je de cheat bb.showhiddenobjects/Debug activeert vind je een heleboel visbordjes die normaal alleen in de werelden geplaatst zijn bij grote vijvers, meren of de zee.
Als je zo’n bordje dichtbij een (niet al te kleine) vijver op een kavel plaatst (ook op particulier), kan je Sim direct vissen.
De vijver wordt, met het plaatsen van zo’n bordje, gelijk gevuld met het soort vissen die bij het pakket van dat bordje horen. Denk bijvoorbeeld aan de Sims 4 pakketten Basisgame, In de Natuur, Vampieren en Jungle Avonturen.
 
Gebruik alleen Debug visbordjes met de naam 'Ben Vissen' Bord. De overige visbordjes die als naam **Debug** hebben, geven nog wel eens problemen.

TIP: Test eerst goed uit hoe ver het bordje van de vijver af moet staan en hoe groot je vijver moet zijn, want anders springen de vissen buiten de vijver en gooit je Sim z'n hengel uit op het land!

Je kunt ook zonder Debug te gebruiken, het visbordje uit Buitenwaterpartij > Vijvervoorwerpen plaatsen maar daarna moet je eerst, vanuit je Huishoudcollecties, zelf de vijver vullen met vissen. (zie de handleiding Sims 4 Watergereedschap).​

 
Voorwerpen kopiëren met de SHIFT toets
Foto
Als je een voorwerp oppakt en SHIFT ingedrukt houdt als je het plaatst, blijft het voorwerp zichzelf kopiëren.
Dat is erg handig, bijvoorbeeld bij het aanleggen van een vijver of tuin (denk aan rotsen, planten, struiken e.d.).
​Ook bij het vullen van schappen en planken in een winkel is het erg makkelijk om deze optie te gebruiken.

 
Voorwerpen ophangen aan hekken en halve muren
Foto
Je kunt, zonder gebruik van cheats, heel veel voorwerpen uit de categorie Decoraties ophangen aan of plaatsen tegen hekken en halve muren. 

 
Voorwerpen vrij op een vensterbank of (keuken)kast plaatsen (zonder mod)

Met de cheat bb.moveobjects kun je allerlei voorwerpen in en op bijvoorbeeld boekenkasten, keukenkastjes of een vensterbank plaatsen. Je doet dit door met de 9 (naar boven) of de 0 (naar beneden) het voorwerp op de juiste plek neer te zetten. Maar…. soms wil dat niet goed lukken omdat je sommige voorwerpen niet vrij naar achteren kunt verplaatsen.
​Dit kun je als volgt oplossen:
Foto
Activeer eerst de cheat bb.moveobjects en probeer of je het voorwerp, dat je wilt gebruiken, door een muur kunt duwen. In dit voorbeeld zie je onderin een bloempot die niet door de muur heengaat. In dat geval kun je de volgende tips gebruiken.
Foto
Voor de erkerramen: plaats een willekeurige aanrecht tegen de muur en schuif het raam net zover naar beneden dat het dezelfde hoogte als het blad van het aanrecht heeft.
Foto
​Plaats vervolgens de aanrecht ongeveer 4 tegels van de muur af (anders springen zo meteen de voorwerpen terug op de aanrecht) en zet daarop de voorwerpen die je in de vensterbank wilt plaatsen. Haal dan met de hamer een stuk muur achter het voorwerp waar het op moet staan weg. Daarna pak je het te plaatsen voorwerp  van de aanrecht (het blijft op de goede hoogte aan je muis hangen) en plaatst het met de ALT toets ingedrukt in de vensterbank.
Voor het plaatsen van voorwerpen op een (keuken)bovenkastje of een boeken-, of ijskast kun je natuurlijk niet eerst een aanrecht gebruiken om de hoogte te bepalen. 
Doe dit als volgt: activeer de cheat bb.moveobjects en haal dan met de hamer een stuk muur achter het voorwerp weg zoals je hierboven kunt zien. 
Pak een voorwerp dat je er bovenop wilt plaatsen en breng dit met het cijfer 9 omhoog (0 is weer naar beneden) tot het de hoogte van het bovenkastje of de boeken- of ijskast heeft. Dat is soms een beetje priegelen om te zorgen dat het niet gaat 'zweven' (een keukenkastje kun je iets omhoog of omlaag brengen waardoor het beter aansluit). Houdt de ALT toets ingedrukt terwijl je het plaatst, dan kun je het voorwerp vrij bewegen en plaatsen. Volg daarna onderstaande stappen.
Foto
Trek opnieuw een stuk muur en de voorwerpen blijven netjes op hun plaats staan.
Je kunt voorwerpen ook eerst verkleinen met het [ teken of vergroten met het ] teken waardoor je ze beter ergens op of in kunt plaatsen.
Foto
Breng (weer) behang aan en je vensterbank of (keuken-, boeken, ijskast) heeft er wat leuke spulletjes in- of op staan.

 
De CTRL toets gebruiken bij verwijderen/aanpassen

Als je iets gebouwd hebt en je wilt de vorm aanpassen door een deel te verwijderen, is dat makkelijk te doen met gebruik van de
CTRL toets, bijvoorbeeld bij het verwijderen van een rare hoek aan een zwembad of vijver.
Hiervoor kun je namelijk de hamer niet gebruiken.
Foto
Hoekje verwijderen van een zwembad
Foto
Hou de CTRL toets ingedrukt en trek (met de aangepaste tool) over de 3 zijden van het hoekje dat verwijderd moet worden.
Foto
Op deze manier kun je een zwembad of vijver makkelijk aanpassen zonder het helemaal te verwijderen.

Je kunt de CTRL toets (in plaats van de hamer) ook ingedrukt houden om een muur of hek (gedeeltelijk) weg te halen.

 
Bouwen en inrichten met Debug voorwerpen

Er zijn 2 manieren om Debug voorwerpen te activeren en beiden hebben een verschillende uitkomst.
​
De 1e manier:
Foto
  • Open de cheatbalk en typ bb.showhiddenobjects
  • Klik op voorwerpen filteren (rechts je scherm)
  • Klik op content
  • Zet een vinkje bij Debug
 
Je hebt nu toegang tot een heleboel extra voorwerpen om mee te bouwen en je kavel in te richten.

​De 2e manier:

​Zet, na activeren van bb.showhiddenobjects, geen vinkje bij voorwerpen filteren/Debug, maar typ bij zoeken (links in je scherm) Debug in, dan krijg je nog veel meer voorwerpen te zien. Je kunt deze daarna via voorwerpen filteren verder sorteren op Stijlen, Kleuren, Content (Debug) of Packs.
 
Maar…. wees voorzichtig met welke voorwerpen je uit deze optie van Debug gebruikt. Niet alles is na plaatsen weer te verwijderen (tenzij je de hele kavel sloopt) en sommige van deze Debug voorwerpen geven bij het downloaden van een kavel van de Galerie problemen. 
TIP: vooral voedsel voorwerpen zijn soms niet meer op te pakken als je ze geplaatst hebt en willen nog wel eens verdwijnen als iemand je kavel download van de Galerie.

​Test het zelf eerst goed voordat je een kavel met Debug voorwerpen upload naar de Galerie. Plaats ook altijd een waarschuwing in de omschrijving van je kavel dat je Debug voorwerpen hebt gebruikt.
 
De cheat bb.showhiddenobjects/Debug wordt vanzelf uitgeschakeld als je teruggaat naar de leefmodus en gaat reizen of als je het spel verlaat.

 
Speciale hekken in Debug

In bouwen vind je Halve Muren en Halve Muur Randen. De randen zijn alleen op deze halve muren te plaatsen.
​Als je de cheat bb.showhiddenobjects/Debug activeert, krijg je de mogelijkheid om deze Halve Muur Randen als hek te gebruiken.
Foto
Je kunt dan de Spijltjes Muurrand en de Glazen Muurrand uit het Sims 4 pakket Uit Eten ook gebruiken om als gewoon hek te plaatsen.
Je vindt ze dan niet bij Halve Muur Randen maar bij Hekken en ze heten Spijltjeshek en Glazen Muurhek.
Je kunt ze alleen niet plaatsen op de ronding van een Vlakke Cirkel.

 
Voedsel- Drank- en Festivalkraampjes
Als je in bezit bent van Stedelijk Leven, Honden en Katten, Jaargetijden, Sneeuwpret en/of Jungle Avonturen, vind je in de bouwmodus Voedsel- en Drankkraampjes.
 
Je kunt deze gewoon op een openbare kavel plaatsen maar ze zullen (helaas) alleen functioneren als je in de leefmodus voor $100 een verkoper inhuurt (op het kraampje klikken). Deze 'Service Sim' blijft voor ongeveer 4 uur het kraampje bemannen en zal dan weer verdwijnen.
Als je het kraampje weer wilt openen zal je opnieuw een verkoper moeten inhuren.
Foto
Festivalkraampjes
Als je Stedelijk Leven bezit en de cheat showhiddenobjects/Debug activeert, krijg je ook de beschikking over de Festivalkraampjes van dat pakket.
 
Hoewel je zelf geen automatisch functionerende festival kavel kunt bouwen kun je deze kraampjes wel gewoon op een openbare kavel plaatsen. Ze werken dan hetzelfde als de voedsel- en drankkraampjes dus je moet zelf een verkoper inhuren om het kraampje voor een aantal uren te bemannen. Ook is het mogelijk om bij deze kraampjes de speciale Festival T-Shirts te kopen.

 
Kavel vereisten en sanitair

Als je een openbare kavel bouwt, moet deze voldoen aan bepaalde vereisten. Bij de meeste openbare kavels is o.a. een toilet en wasbak/gootsteen vereist.
 
Je kunt aan deze eisen voldoen door een normaal toilet en een wasbak/gootsteen te plaatsen, maar in de Basisgame, Beleef het Samen, Stedelijk Leven, Honden en Katten, Eiland Leven, Sneeuwpret, Jungle Avonturen en Weerwolven, vind je in de bouwmodus struiken en verschillende openbare gebouwtjes die allemaal dienst doen als toilet.
Foto
Als je een van deze gebouwtjes plaatst gelden ze alleen als toilet en niet als wasbak/gootsteen, behalve als je een toiletgebouwtje plaatst in een Park, dan geldt het als toilet + wasbak. 
Foto
Foto
Als je (een van) bovenstaande pakketten hebt en bb.showhiddenobjects/Debug activeert, vind je nog veel meer verschillende toiletgebouwtjes, inclusief 2 uit de Basisgame (zie hierboven).
 
Het toiletgebouwtje van Jungle Avonturen is door je Sims ook te gebruiken als douche, maar dit voldoet niet aan de vereisten van een douche op bijvoorbeeld een Spa of zwembad kavel.

 
Bewoonde kavels verbouwen zonder weersomstandigheden (Jaargetijden)

Wil je het huis van je Sims aanpassen zonder last te hebben van modderplassen, sneeuw e.d.? Dat kan!
Je hoeft hiervoor geen gebruik te maken van een mod!
Ga naar werelden beheren, klik op de kavel en kies bouwen. Alle weersomstandigheden zijn dan verdwenen.
​Wil je juist wel zien wat het effect van het weer is, open dan eerst de kavel en ga dan pas naar bouwen.
In beide situaties gebruik je gewoon het budget van je huishouden.
Foto
Bouwen vanuit Werelden beheren
Foto
Bouwen vanuit de geopende kavel


Doorgeefluik tussen keuken en eet-/woonkamer

In een paar simpele stappen bouw je een doorgeefluik van een keuken naar een kamer.  Het geeft deze ruimtes weer eens wat ander aanzien dan standaard.
Foto
Foto
Foto
Bouw een keukenruimte en daaraan vast een woon-/eetkamer ruimte. Plaats een deur tussen deze ruimtes en daarna de Brede Doorgang, te vinden bij deuren. Activeer de cheat bb.moveobjects.
Foto
In de eet-/woonkamer ziet het er nu zo uit. Plaats nu in de opening van de Brede Doorgang 2 dezelfde (of andere) keukenkastjes als aan de keukenkant. Zorg dat ze hierop netjes aansluiten.
Plaats in de keuken 2 keukenkastjes in de opening van de Brede Doorgang en werk de zijkanten af met bv. een rond keukenkastje. Hang precies op de bovenrand van de Brede Doorgang de boven keukenkastjes zoals je zelf leuk vindt.
Foto
Werk de eet-/woonkamer af met bv. 2 dezelfde boekenkasten naast de keukenkastjes en plaats ook iets op de rand  van de bovenzijde van de Brede Doorgang. Van alles is mogelijk, maar is afhankelijk van welke pakketten je bezit. Bouw daarna je keuken en eet-/woonkamer verder af. Zet de cheat bb.moveobjects weer uit.

 
Een rek met planken of een trapje bouwen
​
Als je (een van) de Sims 4 pakketten Peuteraccessoires, Stedelijk Leven of Jaargetijden bezit, heb je de beschikking over een of meerdere ‘palen’ die je kunt gebruiken om een rek met planken of een trapje te bouwen.
 
Door ze te verkleinen krijg je ineens een aantal nieuwe gebruiksmogelijkheden en kun je originele dingen bouwen zoals een stapelbed met een trap naar boven. Het bovenste bed is natuurlijk niet te gebruiken, maar het onderste bed wel.

Ik heb een paar voorbeelden gemaakt ter inspiratie.
Je hebt altijd (een van de) palen nodig, maar de andere voorwerpen die ik in deze voorbeelden gebruikt heb, kun je zelf variëren afhankelijk van welke pakketten je bezit.
 
Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent en sla je spel op.
De palen die je kunt gebruiken:
  • Lichtkettingpaal (Peuteraccessoires) 1 kleur
  • Eenzame Paal (Stedelijk Leven) 12 kleuren/patronen
  • Lama B.V. Lantaarnpaal (Jaargetijden) 1 kleur
Foto
Voorbeeld stapelbed met trapje:
  • 2x Revolutionaire Boeken Stuwage (Honden & Katten)
  • 2x ‘Kinderbedtijd’ bed (Kinderkamer Accessoires)
  • 2x Lichtkettingpaal 1x verkleinen (Peuter Accessoires)
  • 6x Ruw Schap 1x verkleinen (Basisgame)
  • Gebruik het cijfer 9 (0 is weer naar beneden) om de planken iedere keer 3 klikjes omhoog te brengen zodat het een trap wordt
Voorbeeld keukenrek met planken:
  • Aanrecht (maakt niet uit welke)
  • 2x Eenzame Paal 2x verkleinen (Stedelijk leven)
  • 3x Muurschap met Steun (Basisgame)
  • Half keukenkastje voor erboven (maakt niet uit welke)
  • Gebruik het cijfer 9 (0 is weer naar beneden) om de planken iedere keer 3 klikjes omhoog te brengen zodat het een rekje wordt
Foto
Foto

 
'Open' Aanrecht maken

Activeer eerst de cheat bb.moveobjects en vergeet niet deze na afloop weer uit te zetten met bb.moveobjects off
  • ​Bouw een keuken of wasruimte met aaneengesloten keukenkastjes
  • Kies een vaatwasser en verklein deze met het [ teken (zo klein mogelijk maken)
  • Plaats de vaatwasser onder een van de keukenkastjes (hierdoor ontstaat een open ruimte onder het blad)
  • Plaats over de verkleinde vaatwasser bv. een wastijl of poef om deze te verbergen
Foto
Foto
Foto
Foto

 
Koelkast en magnetron inbouwen

​Activeer eerst de cheat bb.moveobjects en vergeet niet deze na afloop weer uit te zetten met bb.moveobjects off

PAS OP: Zorg eerst dat de ruimte voorzien is van het juiste behang. Als je dit na het plaatsen van de magnetron wijzigt, zal de magnetron in de inventaris verdwijnen en moet je opnieuw beginnen.

Volg daarna onderstaande stappen:
  • Stel de muren in op middelste stand en breng behang aan
  • Kies de ‘Stalen Zenuwen’ Afzuigkap, en vergroot deze 1 x met het ] teken
  • Plaats de vergrootte afzuigkap tegen de muur (eventueel ALT ingedrukt houden om precies te kunnen plaatsen)
  • Plaats met ALT ingedrukt een koelkast (bv. Uitstekende Knisperix); laat deze iets uitsteken (test met een Sim of het werkt; anders iets meer of minder laten uitsteken)
  • Plaats ergens in de ruimte 1 keukeneiland (kastje met overstekend blad)
  • Plaats daarop een magnetron
  • Pak het keukeneiland op en verklein dit 3 x met het [ teken (magnetron blijft op de goede hoogte staan)
  • Plaats het keukeneiland met ALT ingedrukt in de vergrootte afzuigkap; laat de magnetron iets uitsteken en zorg dat je het verkleinde keukeneiland (net) niet meer ziet (test met een Sim of het werkt; anders de magnetron iets meer of minder laten uitsteken)
  • Bouw de rest van je keuken af
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

 
Slaapbank maken

Activeer eerst de cheat bb.moveobjects en vergeet niet deze na afloop weer uit te zetten met bb.moveobjects off

Combineer een bank met een eenpersoonsbed waardoor je een slaapbank creëert. Plaats het bed door de bank met de ALT knop ingedrukt voor precieze plaatsing.
Je Sim kan het bed dan gewoon gebruiken.

​Hieronder een paar voorbeelden.
Foto

 
Verschillende hoofdeinden creëren

​Activeer eerst de cheat bb.moveobjects en vergeet niet deze na afloop weer uit te zetten met bb.moveobjects off

Door gebruik te maken van allerlei voorwerpen (zoals bankjes, stoelen, ruimte verdelers, muurversieringen of schilderijen, die je soms eerst moet vergroten of verkleinen met het ] of [ teken), kun je een bed een heel ander aanzien geven. Hieronder zie je een paar voorbeelden, maar natuurlijk zijn je opties afhankelijk van welke pakketten je bezit. Kijk ook eens in de DEBUG voorwerpen of je daar iets kunt vinden wat als hoofdeinde dienst kan doen.
Houdt de ALT knop ingedrukt voor precieze plaatsing.
Foto
Foto
Foto

 
Zandbak bouwen 

Als je in bezit bent van De Sims 4 Eilandleven, kun je je Sims zandsculpturen laten bouwen en spelen in het zand.
​Maar je kunt ook 
in elke wereld zelf een zandbak bouwen met elke soort zand uit de bouwmodus.
Voorzie de zandbak van een van de laagste randjes die je bij hekken kunt vinden en als je wilt kun je het zand hier en daar ook een (klein) beetje verhogen met de terreintools. Klik daarna op het zand voor de opties.
​Je peuter/kind zal blij zijn met deze nieuwe speelmogelijkheid en de fantasievaardigheid hiermee verhogen.
Foto
Foto

 
Doorgang in een trap maken

Als je in een ruimte een trap plaatst en verder geen stuk muur wilt gebruiken voor het plaatsen van een doorgang naar de ruimte ernaast, is het mogelijk om de doorgang naar die andere ruimte in een trap te maken. Niet alleen scheelt dat ruimte op de muur, maar het staat ook leuk omdat je een doorkijkje krijgt tussen de 2 ruimtes.
  • Activeer de cheat bb.moveobjects
  • Zorg dat je eerst de ruimte waar de trap komt te staan hebt voorzien van behang en vloeren voordat je de trap plaatst (anders verdwijnt dit bij het plaatsen van de doorgang)
  • Plaats dan een trap met zijkanten en daarna de doorgang aan 2 kanten
  • Als je behang en/of vloer wilt wijzigen dan de trap eerst weghalen, behang en of vloer aanpassen en dan de trap weer terugzetten
  • Vergeet niet om daarna de cheat weer uit te zetten met bb.moveobjects off
Foto

 
Box voor peuters bouwen
Met het Peuter Petoet Hek van Peuteraccessoires kan je zelf een box voor peuters bouwen. Je kunt dit binnen of buiten doen.

Plaats het hek op 2x2 vakjes en leg er, als je het leuk vindt, een vloerkleed onder (gebruik hiervoor de cheat bb.moveobjects).
​
Op het voorbeeld heb ik het Meridiaan vloerkleed (Basisgame) gebruikt en dit 2e verkleind.
Leg ook wat speelgoed, zoals bijvoorbeeld de bouwblokken, in de box zodat je peuter wat te doen heeft.

Laat je Sim de peuter daarna optillen, klik op de vloer van de box en kies ...... hier neerzetten.
Klik weer op de vloer van de box om de peuter weer op te pakken.
​
TIP: je peuter moet geen speelopdracht uitvoeren als je hem/haar weer wilt oppakken. Zorg dus dat je deze eerst hebt geannuleerd voordat je de opdracht ....... oppakken kiest.
Foto
Foto
Foto

 
Zuilen verlengen of verkorten

Sinds een van de updates in 2020 is het mogelijk om zuilen te verlengen. Zodra je op een zuil klikt zie je bovenaan een pijl waarmee je de zuil omhoog kunt trekken.
Zuilen waar een tekentje bijstaat (zie voorbeeld hieronder) hebben een beperkte maximale hoogte (maximaal 2x de hoogte van de korte muur).
Alle andere zuilen zijn veel verder te verlengen, namelijk hoger dan 4x de hoogte van de lange muur.
Foto
Zuilen met een tekentje hebben een beperkte maximale hoogte

​Je kunt de zuilen echter ook verkorten door de pijl naar beneden te schuiven. Op het voorbeeld hierboven zie je links de standaard lengte, in het midden de verkorte versie en rechts de verlengde versie. 
Foto
Als je een zuil onder een balkon wilt plaatsen en deze wilt doortrekken naar de bovenste verdieping, zal dat niet lukken. De zuil past zich automatisch aan aan de hoogte vanaf de grond tot aan het balkon en is dan niet verder te omhoog te trekken. Zie hierboven. Je kunt wel 2 zuilen op elkaar plaatsen, maar bij sommige modellen is dat niet zo fraai. 
Foto
Je kunt dit heel simpel oplossen door de cheat bb.moveobjects te activeren. Plaats dan de zuil en verleng deze met het ] teken (niet de pijl gebruiken maar alleen het teken meerdere keren indrukken). Met het [ teken kan je de zuil weer verkorten. Hierdoor kun je alles mooi laten aansluiten op elkaar terwijl de vorm van de zuil behouden blijft.

 
Toegang naar een verborgen kavel plaatsen in elke gewenste wereld

Een aantal werelden heeft een verborgen kavel die je via een speciale toegang of op een bepaalde manier kunt betreden. 
Het leuke is dat je sommige, niet alle, van deze speciale toegangen zelf in elke gewenste wereld kunt plaatsen, waardoor je vanaf je thuiskavel of een openbare kavel ook naar deze verborgen kavels kunt reizen.

Er zijn drie toegangen die je zelf kunt plaatsen: naar de Vergeten Grot (uit Oasis Springs/Basisgame), naar Sylvanheuvel (uit Willow Creek/Basisgame) en naar het Magisch Rijk (uit Glimmerbrook/Game Pack Magisch Rijk).

Zie ook de handleiding voor Bouwen op verborgen of speciale kavels om te zien wat je op deze verborgen kavels nog meer kunt doen.

Activeer eerst in bouwen de cheat bb.showhiddenobjects > Debug en je kunt aan de slag!
Foto
Nodig voor De Vergeten Grot:
​
  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Verlaten Mijn (zie afbeelding links op bovenstaand plaatje)
  • plaats deze Mijn op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • zorg dat je Sim de vaardigheid handigheid niveau 10 heeft
  • open de Mijn en krijg toegang tot de Vergeten Grot via de stappen: Openbreken > Verkennen > Grot onderzoeken > Breed pad nemen > Ladder beklimmen > Op de richel stappen > Naar de grot reizen
  • je kunt in de grot vissen en unieke voorwerpen verzamelen en weer terugreizen via dezelfde in-/uitgang
Foto
Nodig voor Sylvanheuvel:
​
  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Mysterieuze Boom (zie afbeelding in het midden op bovenstaand plaatje)
  • plaats deze Boom op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • open de boom via de stappen: Bekijken (2 of 3 keer) > water geven >  Bekijken (1 of 2 keer) > Compliment over bladeren geven en/of Natuur bespreken
  • zodra de boom geopend is krijg je OF gelijk de optie om naar Sylvanheuvel te reizen OF anders via de stappen: Verkennen > Het geluid volgen > Stroomafwaarts gaan > De Mist betreden > Naar de open plek gaan
  • je kunt hier vissen en unieke planten verzamelen en weer terugreizen via dezelfde in-/uitgang
Foto
Nodig voor Magisch Rijk (Game Pack Magisch Rijk benodigd):
​
  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Perfect portaal naar het Magisch Rijk (zie afbeelding rechts op bovenstaand plaatje)
  • plaats dit Portaal op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • klik op de Poort en volg de stappen: Naar het magisch Rijk reizen > Het portaal betreden
  • je komt dan aan bij het Hoofdkantoor van de verborgen kavel Magisch Rijk
  • je kunt hier van alles doen en ook via de daar geplaatste poorten binnen het Magisch Rijk reizen
  • om terug te keren kan je de poort bij het Hoofdkantoor gebruiken maar .... je komt dan (helaas) niet terug op de plek waar je vetrokken bent, maar bij de Hoofdpoort in Glimmerbrook
  • je kunt dan via de telefoon terugreizen naar je thuiskavel of elke andere gewenste kavel
Foto

 
Kamerscherm gebruiken als decoratie voor een kastje
De Sims 4 Stedelijk Leven en Vintage Glamour beschikken in de koopmodus over verschillende kamerschermen. Je kunt met deze schermen heel makkelijk leuke kastjes maken. De keukenkastjes van Sneeuwpret zijn hiervoor het meest geschikt.

Activeer eerst bb.moveobjects

Midden Oosterse Keuken-, badkamer- of buffetkastjes:
  • Bergromantiek Keukeneiland (Sneeuwpret)
  • Cirkels en Vierkanten Kamerscherm (Stedelijk Leven)
  • Verklein het kamerscherm 3x met [ en breng het dan omhoog door 2x op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt tegen de voorzijde van het open kastje
Afbeelding
Japanse Keuken-, Badkamer- of buffetkastjes:

  • Bergromantiek Keukeneiland (Sneeuwpret)
  • ‘Wiskundige Uitdaging’ Kamerscherm (Vintage Glamour)
  • Verklein het kamerscherm 3x met [ en breng het dan omhoog door 2x op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt tegen de voorzijde van het open kastje
Afbeelding

 
Yoga mat als tafelkleed of onderlegger
In tegenstelling tot vloerkleden, kun je de Yoga matten uit het Wellness Game Pack wel gebruiken om een tafel of bureau te voorzien van een tafelkleed of onderlegger.

Activeer eerst bb.moveobjects
  • Plaats de gewenste tafel of bureau
  • Kies de Yoga mat die je wilt gebruiken (Perfecte Yogamat OF Zen Herboren Yoga Mat)
  • Verklein de mat 1x of 2x met [ (afhankelijk van de tafel-/bureaugrootte waarop je hem wilt plaatsen) en breng hem dan omhoog door op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt op de tafel/het bureau; je kunt er ook een aantal door elkaar plaatsen
  • De kleur/het patroon is daarna altijd nog te wijzigen met het designgereedschap
Afbeelding

 
​Open Hoekkast
Afbeelding
Benodigdheden:
  1. Imitatie Latei in Prairiestijl (Basisgame)
  2. Lades voor Lingerie (Middelbare School) of een ander kastje
  3. Onbevlektheid (Basisgame)
  4. Super Subtiele Schotellamp (Basisgame)

Activeer eerst bb.moveobjects en zet het raster aan

Plaatje 1:
  • Stel de muurhoogte in op Normale Muur (middelste)
  • Trek een schuin stuk muur over 2 vakjes op de plaats waar de hoekkast moet komen
  • Plaats tegen het midden van de muur het kastje (nr. 2)
  • Plaats in het midden van de muur de boog (nr. 1) omhoog met 9
  • Plaats dan de planken (nr. 3; 3x 2 naast elkaar) verdeeld over de opening van de boog
  • Pak de boog op en zet die even opzij (hij blijft op de goede hoogte)
Plaatje 2:
  • Trek aan beide zijden een stuk muur schuin naar voren + in het midden (=1 vakje breed)
  • Plaats de boog terug 
Plaatje 3:
  • Verwijder met de hamer de 2 stukjes muur aan de achterzijde
Plaatje 4:
  • Zet het kastje even een stukje opzij en plaats vanaf de achterkant (alleen voor het open gedeelte anders zie je ze straks niet)  allerlei spulletjes op de planken (met 9 omhoog en daarna ALT ingedrukt) 

Plaatje 5:
  • Pak het kastje op en plaats het terug aan de voorkant (met ALT ingedrukt). Zorg dat het in het midden staat en een klein stukje uitsteekt aan de voorkant
  • Trek nu aan weerszijden een stuk muur en plaats ook de 2 stukjes schuine muur aan de achterkant terug; de hoekkast is nu gesloten

Plaatje 6:
  • Aan de achterzijde zie je in de hoekjes een stukje van het kastje uitsteken; plaats hier ook een stukje muur omheen (zie afbeelding van bovenaf)
Voorzie de binnenkant van de open hoekkast van een muurpatroon dat mooi afsteekt bij de rest van de muren in de ruimte
Plaats op gelijke afstand de 2 lampjes (nr. 4) bovenin de open hoekkast en werk daarna de ruimte verder af.

 
​Watervalmuur bij zwembad
Afbeelding
​Benodigdheden:
  • Meneertje Springesprong (duikplank Beleef het Samen)
  • Medium Halve Muur (2.0)
  • Academieblokken (Muurpatronen Middelbare School OF elk ander Muurpatroon)
  • Zwembaden en Fonteinen gereedschap
  • Indien gewenst: ‘Wat een Plaatje’ Kunstlamp
 
Ik heb de 1e kleur van de springplank gebruikt, maar de plank is er in 6 kleuren.
Bepaal aan de hand van de gekozen kleur springplank welk Muurpatroon je wilt gebruiken, maar kies in ieder geval een muurpatroon dat de springplanken een beetje verbergt aan de voorkant.
 
LET OP: je kunt de springplanken niet meer verplaatsen als je eenmaal de muur hebt getrokken. Als je dat wel wilt doen, dan moet je opnieuw beginnen.

Activeer eerst de cheat bb.moveobjects

Plaatje 1 :
  • Plaats 8x Meneertje Springesprong (iedere keer 3 keer verkleinen) tegen elkaar aan,  beginnend en eindigend op een half vakje (stippellijn) en de voorkant tegen een dichte lijn (als je een smallere of bredere waterval wilt, dan natuurlijk minder of meer springplanken plaatsen).

Plaatje 2:
  • Trek daarna de halve muur over 4 vakjes

Plaatje 3:
  • Bekleed de muur met een Muurpatroon en pas eventueel de bovenkant van de halve muur aan met een andere halve muur rand​
Plaatje 4:
  • Trek nu het zwembad tot aan de muur en geef het verder de vorm die je wilt

Plaatje 5:
  • Aan de achterkant van de muur zie je de duikplanken uitsteken; werk dat af met een heg en/of wat planten

Plaatje 6:
  • Als je wilt kun je de waterval ook nog verlichten, bv. met de ‘Wat een Plaatje’ Kunstlamp die je hoog tegen de muur achter het water aanbrengt

Sims 4 overzicht
Foto
​Disclaimer: All original material on this site © 2016-2024 by MoonshineSim. All Rights Reserved.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts™, or its licensors.
Trademarks are the property of their respective owners.
Foto
  • Home
  • Forum
  • Sims 4 Overzicht
    • Help van EA
  • Over MoonshineSim
    • Privacy en Cookies
    • Contact
    • Community Links
  • Mijn Creaties
    • Sims 3 kavels
    • Sims 4 kavels
    • Maxis Favoriet
    • Gebruiksvoorwaarden