Sims 4 Eigen winkel starten en beheren

 

Het uitbreidingspakket ‘Aan het Werk’ biedt niet alleen de officiële beroepen detective, arts of wetenschapper, maar ook de mogelijkheid om met je Sim een eigen winkel te beginnen.
Deze handleiding geeft een overzicht en een aantal tips die kunnen helpen bij het succesvol starten en beheren van een eigen winkel.


Eigenaar worden van een winkel

Je kan via de telefoon of computer een bestaande winkel kopen OF een lege kavel uitkiezen (instellen als winkel) om zelf een winkel te bouwen of te downloaden via de Galerie. Zorg daarom eerst dat je Sim genoeg financiële middelen bezit om zo’n pand of kavel aan te schaffen.

Een winkel aan huis beginnen is helaas niet mogelijk, want de particuliere kavel van je Sim blijft altijd de thuisbasis en een winkel heeft een eigen kaveltype.
Je kunt echter wel op je winkelkavel een extra ruimte inrichten met wat basisbenodigdheden waardoor je Sim niet altijd naar huis hoeft om te slapen en te eten. 

Sinds de update van juli 2015 is het mogelijk om deuren op een kavel te vergrendelen.
Wil je niet dat klanten gebruik maken van deze privé ruimte(s), dan kun je de deur gewoon afsluiten.
Klik op de toegangsdeur van de privé ruimte en kies uit een aantal opties wie er niet naar binnen mogen.

Je klanten waarderen het echter wel als er een toilet bij de winkel is waar iedereen gebruik van kan maken.

Je kunt dus ook een lege kavel kopen om zelf een winkel te bouwen of een winkel downloaden van de Galerie. Vergeet niet om de lege kavel eerst in te stellen op kaveltype Winkel. Het enige verplichte voorwerp voor een winkel, is de kassa en verder zorg je natuurlijk voor  voorwerpen om te verkopen.
Zet niet meer dan 1 kassa neer, want je Sim rekent af met de klanten via een tablet en niet via de kassa. Verder ben je vrij om je winkel in te richten met alles wat je leuk vindt en vrijwel alles is ook ‘te koop’ te zetten.


Kapitaal overzetten naar je bedrijf

 

Zodra je een winkel gekocht hebt reist je Sim vanzelf naar zijn nieuwe bezit.

Eenmaal daar aangekomen krijg je eerst een scherm te zien waarmee je kapitaal kunt overzetten naar je bedrijf. Dit bedrag wordt van het huishoudkapitaal overgeschreven naar je winkel.

Als je de hele winkel nog moet bouwen/inrichten schrijf je natuurlijk een groter kapitaal over als wanneer je gelijk in een bestaande winkel kunt starten. Kom je later geld tekort, dan kun je via de kassa of het winkelpaneel (rechts onderin je scherm) opnieuw geld naar je bedrijf overmaken.

Heb je juist dikke winst gemaakt, dan kun je de winst weer overschrijven naar het huishoudkapitaal.


Het winkelpaneel

 

Als het kapitaal is overgezet naar je bedrijf zie je naast de icoontjes van je inventaris, behoeften e.d. een icoontje van een kassa.

Als je daarop klikt, opent zich het paneel van je winkel. Via dit paneel kun je een aantal zaken regelen, zoals

  • winstpercentage instellen
  • bedrijfskapitaal overzetten
  • werknemers managen (aannemen of ontslaan)
  • bedrijfsuniformen creëren of toewijzen (kan hier pas als je personeel hebt aangenomen)
  • je winkel openen of sluiten
  • de winkel verkopen
  • voordeelpunten

Voordeelpunten/verkoopvoordelen

In dit paneel vind je ook de optie ´voordeelpunten´.

Je Sim verdient deze punten voor het leiden van een eigen bedrijf.

Met deze punten kun je extra beloningen kopen die het leven van een winkeleigenaar wat makkelijker maken.


De Kassa

Klikken op de kassa klikt biedt dezelfde opties als klikken op het winkelpaneel (behalve Voordeelpunten) maar je krijgt hier nog 2 extra opties te zien, namelijk advertenties kopen of een aanbiedingssticker (de)activeren.

Als je net met een winkel begint is het verstandig om niet meer dan 15% winst te kiezen en de aanbiedingssticker (uitverkoop) te activeren (je zet deze weer uit door er opnieuw op te klikken). 

Je klanten zullen dan redelijk snel iets kopen terwijl dit bij een winst van 50% of meer veel meer moeite zal kosten. Het starten van een langdurige internetcampagne helpt zeker ook om je bedrijf een flinke start te geven, net als het plaatsen van neonborden en uitverkoopborden (te vinden in Kopen).

Via de kassa kan je al een bedrijfsuniform creëren, een voor mannelijk en een voor vrouwelijk personeel, zelfs als je (nog) geen personeel hebt aangenomen. Zodra je personeel aanneemt kan je het bedrijfsuniform toewijzen.

Kassa opties

aanbiedingssticker geactiveerd


Voorwerpen te koop zetten

Voorwerpen kunnen alleen in Leven te koop worden gezet (behalve bij de mannequins waarbij dit automatisch gaat).

Dit doe je door op een artikel te klikken en het ‘te koop’ zetten. Vrijwel alles uit Bouwen/Kopen en wat je in de wereld gemaakt of verzamelt hebt, kun je verkopen, maar als je pas met je bedrijf begint, is het verstandig om niet teveel tegelijk te koop te zetten.

Je Sim moet namelijk de voorraad ook weer bijvullen en zeker in het begin van je winkel carrière neemt dat behoorlijk wat tijd in beslag. Begin dus met 5 tot max. 10 artikelen. Je kunt dit later uitbreiden als je Sim sneller is met allerlei vaardigheden en/of als je goed werkend personeel in dienst hebt.


Personeel aannemen

 

 

Als je met een winkel begint krijg je de mogelijkheid om 1 werknemer aan te nemen via ‘werknemers managen’.

Zodra je genoeg beloningspunten hebt verdiend, kun je extra werknemers 'kopen' die je kunt aannemen tot een maximum van 3. Als je klein begint is het beter om hiermee even te wachten omdat je natuurlijk je medewerker(s) ook salaris moet betalen.

Het is verstandiger om (indien mogelijk) eerst een lid uit je huishouden mee te laten werken. Deze hoef je namelijk geen salaris te betalen (een winkel bezitten wordt gezien als een familiezaak). Je doet dit door samen met dit familielid naar je winkel te reizen, maar je kunt je Sim het ook allemaal in z’n eentje laten doen.

Zodra je winkel wat beter gaat lopen kun je een werknemer gaan aannemen. Klik op de kassa of het winkelpaneel en kies ‘werknemers managen’. Je krijgt 6 willekeurige Sims te zien waaruit je kunt kiezen. Je kunt je werknemer niet besturen maar wel zelf een interactie mee uitvoeren.

Iedere werknemer heeft een aantal vaardigheden: onderhoud, verkoop en werkethiek. Hoe hoger de vaardigheden, hoe meer de werknemer kost per uur. Het is het beste om ze per dag een andere taak toe te wijzen waardoor ze zich op elk gebied ontwikkelen, maar in het begin zal dat nog niet veel verschil maken.

Als je de winkel opent verschijnt je werknemer vanzelf in je zaak. Je kunt hem/haar dan een taak toewijzen en als je wilt ook een bedrijfsuniform (zelf te creëren via het winkelpaneel of via de kassa toe te wijzen). Als je een werknemer hebt met weinig vaardigheden, zal het je veel moeite kosten om deze aan het werk te krijgen. Ze doen vaak niet veel anders dan kletsen met de klanten en een beetje rondhangen. Als het niet bevalt, kun je je werknemer een standje geven en ook weer ontslaan (klik op de werknemer). Maar je kunt ze ook prijzen waardoor ze beter gaan presteren.

Geef je personeel af en toe ook even een pauze door ze geen taak toe te wijzen.

 

Zelfgemaakte Sims als personeel aannemen
Door eerst even een paar extra handelingen te verrichten is het ook mogelijk om In plaats van willekeurige Sims, zelfgemaakte SIms als personeel aan te nemen  (dit geldt ook voor restaurants).
​Lees hiervoor mijn handleiding Zelf gemaakte Sims als personeel aannemen.


Winkel openen/sluiten

Zodra de winkel helemaal naar je zin is, kan hij eindelijk open! Zorg dat alles volledig is ingericht en je spulletjes te koop staan.
Je kunt zelf het tijdstip van openen en sluiten van je winkel bepalen. Je kunt dus geen vaste tijden instellen, maar je opent en sluit gewoon je winkel wanneer je zin hebt. 

Praat met je klanten en vraag naar hun behoeften en budget of beantwoord hun vragen. Dit zal helpen bij het verkopen en levert je voordeelpunten op. Houd tussendoor alles schoon en vul eventueel de voorraad bij als iets snel uitverkocht raakt/is.

Zodra je de winkel sluit vertrekken alle klanten (en werknemers) direct, dus zorg dat je eerst met iedereen hebt afgerekend.


Einde van de werkdag

Zodra je de winkel gesloten hebt is het verstandig om op te ruimen, schoon te maken (vergeet het toilet niet) en de voorraad aan te vullen. Je winkel is dan weer klaar voor de volgende dag. Je ziet bordjes staan waar een artikel is uitverkocht. Klik daarop en vul het aan met hetzelfde artikel (je Sim hoeft hiervoor niets in de inventaris te hebben; aanvullen kan onbeperkt maar kost natuurlijk wel Simoleons). Als je een ander artikel neer wilt zetten, verwijder je eerst het bordje uitverkocht en plaatst dan het andere artikel.

Omdat alles in het begin lang duurt, is het verstandig de winkel niet té laat te sluiten. Je Sim is nog even bezig met al deze taken en anders komt hij pas midden in de nacht thuis en is de volgende dag te moe om te werken.


TIPS

Cheat

Gebruik niet de cheat ‘headlineeffects off’.

Als je dat doet zie je namelijk het winkelwagentje boven het hoofd van een Sim niet als hij/zij iets wil afrekenen. Zo mis je een verkoop en loopt de klant boos weg.

In het begin duurt alles behoorlijk lang, zowel het bijvullen van de voorraad als het schoonmaken en afrekenen met de klanten. Houd daar rekening mee want anders lopen je klanten weg.

Voedsel

Het is voordeliger om opnieuw iets vers te bakken/koken i.p.v. het bestaande artikel te vervangen/aan te vullen. Opnieuw bakken/koken is namelijk goedkoper en hierdoor wordt je winst groter. De tijd die je hieraan kwijt bent is zeker niet langer als de tijd die het kost om een artikel aan te vullen.

Je kunt dit in de winkel zelf doen als je een fornuis met oven, losse (pizza)oven en/of cup cake machine hebt geplaatst, maar ook thuis (of in de woonruimte die je bij je winkel hebt gebouwd). Doe dit echter niet te lang van te voren en neem het mee in je inventaris. Plaats het dan direct uit je inventaris in de (koel)vitrine, ijskoude winkeldiepvries of in het 'Poekie houdt van Eten BV professioneel warmhoudrek' waardoor het langer goed blijft en zet het te koop. Zorg dat je Sim een hoge vaardigheid in koken/bakken heeft/krijgt waardoor de kwaliteit van het eten zorgt voor meer verkopen en hogere prijzen.

 

Je kunt ook ijs verkopen.

Zorg dat er een ijsmachine in de winkel of keuken staat en maak het ijs (wat daarna in de inventaris van je Sim terug te vinden is).

Sleep het uit de inventaris naar de 'Frigitatie koelschap' vitrine en stel dan eerst de garnering en topping in. Zet het daarna te koop.

IJs wordt verkocht per heel plateau en niet per bakje of hoorntje.

IJs blijft minder lang goed in de vitrine dan gebak of andere eetwaren, dus houdt de termijn in de gaten zodat er geen bedorven eetwaren in de verkoop staan (door met je muis eroverheen te gaan kun je zien hoelang iets nog goed blijft).

Eigen verbouwde groenten en fruit kun je via je inventaris in de ‘ijskoude winkeldiepvries’ in je winkel opslaan. Ze zijn dan automatisch ‘te koop’. Klanten zullen uit deze koelkast kopen zonder dat je met ze hoeft af te rekenen.

Wil je graag dat je klanten in de Bakkerij of Tearoom gezellig een hapje eten? Zorg er dan voor dat je op de toonbank of op een tafel (gratis) iets lekkers neerzet. Plaats eventueel ook een koffie-/thee-apparaat op een toegankelijke plaats. Dit wordt door je klanten ook gewaardeerd.

Zet of hang echter geen TV of muziek in je winkel want dan zullen je klanten alleen nog maar TV kijken en/of dansen i.p.v. hun aandacht richten op de te verkopen spulletjes.

Plaats de ‘zakelijke proviandstroper winstgevende koelkast’ in je Bakkerij/Tearoom, zorg dat je klanten hier goed bij kunnen (dus niet in een afgesloten keuken) en zet die te koop. De klant zal dan dit hele apparaat kopen en dit levert je winkel een behoorlijke winst op.

Paspoppen/mannequins (Aan het Werk)
In Kopen vind je 4 volwassen en 4 kind paspoppen in 2 stijlen: realistisch of abstract. Na plaatsing van een paspop kun je deze in 6 poses plaatsen: actief, flirterig, neutraal, speels, zakelijk en zelfverzekerd. Er is een maximum van 10 paspoppen per kavel.

In Leven kun je 5 outfits per kledingcategorie instellen. Dit betekent totaal 30 outfits per soort paspop, die je willekeurig kunt kiezen of zelf creëren in CAS. Het ‘te koop’ zetten gaat automatisch zodra je een paspop in je winkel plaatst.
 
Overige voorwerpen
Je kunt allerlei zelfgemaakte voorwerpen of voorwerpen uit Kopen verkopen, dus ook door je Sims gemaakte schilderijen, zelf geschreven boeken, breisels, borduurwerken, sieraden of verzamelde voorwerpen. Als zo’n voorwerp is verkocht kun je het gewoon weer aanvullen zonder dat je Sim bijvoorbeeld een schilderij opnieuw hoeft te maken.
 
Algemeen
Als je je Sim als klant naar een winkel stuurt en ze daar wat laat kopen, vind je dit niet terug in hun inventaris. Dit is om te voorkomen dat een inventaris van een Sim ongemerkt te vol loopt.

BELANGRIJK!
Wanneer je een eigen gebouwde winkel naar de Galerie upload, zorg er dan voor dat je eerst voorwerpen ‘te koop’ hebt gezet voordat je de kavel upload. Als iemand dan jouw winkel download en in een wereld plaatst, zal deze winkel gelijk functioneren, ook als er geen eigenaar is.

Dat geldt ook voor winkels die je zelf bouwt en zonder eigenaar in je eigen spel wilt laten functioneren. Bouw een winkel, zorg dat de winkel een eigenaar krijgt, zet voorwerpen te koop in de ‘leefmodus’ en verkoop de winkel weer. Alles zal dan normaal functioneren als je met je Sim gaat winkelen als klant.
 
Heb je een winkel gebouwd met gebruik van de bb.moveobjects cheat (MOO) en wil je deze uploaden naar de Galerie? Vermeld dan duidelijk bij de omschrijving dat MOO is gebruikt. Als je een (winkel)kavel die gebouwd is met MOO download van de Galerie moet je eerst naar de kavel gaan, dan de MOO cheat activeren en dan pas de kavel downloaden. Doe je het niet in deze volgorde dan zullen er waarschijnlijk spullen die met MOO geplaatst zijn verdwijnen of rare effecten geven in je spel.


De kavel die voor deze handleiding is gebruikt is door mij gebouwd met MOO en heet French Patisserie (zie afbeelding helemaal bovenaan).
​Boven de winkel is een volledig ingerichte woonruimte met keuken. Vergeet niet de deur af te sluiten voor de klanten!
Je kunt deze kavel downloaden bij EA ID Simmie99 op de Galerie.