Sims 4 Map opschonen

EA App cache legen en Last Exception files verwijderen


Belangrijk
Het is belangrijk dat je het opschonen van de Sims 4 map doet zonder dat je de EA App en De Sims 4 open hebt staan. Sluit dus eerst alles af en open het pas weer als je klaar bent met opschonen.


Opschonen Sims 4 map (windows)

Als je regelmatig met de Sims 4 speelt, zeker als je online speelt en vaak gebruik maakt van de Galerie en/of gebruik maakt van mods/CC, kan je het beste regelmatig je Sims 4 map opschonen. 

​Zodra je de Sims 4 map opent via Documenten > Electronic Arts > de Sims 4 zie je onderstaande mappen en bestanden. 
Maar wat betekenen ze allemaal en kan/moet je ze wel of niet verwijderen om de je spel op te schonen?
Hieronder vind je een omschrijving per map/bestand. Mogelijk heb je niet alle beschreven mappen/bestanden, want sommige worden alleen aangemaakt wanneer dat nodig is.

Na opschonen zal je spel weer soepeler lopen, de laadtijd tot een minimum beperken en minder kans op problemen geven. ​​
Als je toch nog last hebt van haperingen tijdens het spelen kan het helpen om je spel offline te spelen.

Standaard is het belangrijkste om het localthumbcache.package regelmatig te verwijderen en je Screenshots map leeg te maken.
Zie de toelichting.


Mappen:

​De cache map bevat alleen files als het spel loopt en thumbnails van het bekijken van de Galerie. De map + inhoud zou automatisch verwijderd moeten worden bij het afsluiten van het spel. Mocht dit niet gebeuren verwijder dan zelf regelmatig de inhoud.

De map cachestr bevat files van promoties en reclames van het Hoofdmenu. De map kan veilig worden verwijderd (maar hoeft niet) want het spel creëert zelf een nieuwe map. Bevat het spotlight_nl-nl.package.

De map ConfigOverride is een map waarin je je eigen, aangepaste, gameconfiguratie bestanden kunt opslaan, zoals Default.ini, GraphicsCards.sgr en GraphicsRules.sgr. Deze zullen de spelstandaardbestanden in de installatiemap overschrijven. LET OP: Ik ben niet technisch genoeg om hier verdere uitleg aan te geven. Normaal gesproken is deze map leeg en hoef je er niets mee te doen. Mocht je hier wel eigen bestanden in opslaan, zorg dan dat je hier regelmatig een back-up van maakt.

De map content: ik weet het niet zeker maar denk dat dit te maken heeft met (kleine) updates. Gewoon laten staan en niets mee doen.

De map Custom Music is een map waar je je eigen MP3 muziek kunt toevoegen aan een van de categorieën. Gewoon laten staan en niets mee doen. Mocht je zelf muziek hebben toegevoegd, dan regelmatig een back-up maken.
 
De lotcacheddata map bevatte afbeeldingen die gerelateerd waren aan de Galerie, maar deze map bestaat niet meerMocht je deze nog hebben staan dan kan je de hele map verwijderen. 

De Mods map bevat standaard alleen een resource.cfg bestand. Je kunt de map gewoon laten staan, ook als je geen mods/cc gebruikt. Je mag de map verwijderen want het spel genereert zelf een nieuwe.

Als je wel mods/cc gebruikt moeten ze in deze Mods map geplaatst worden en moet je hier regelmatig een back-up van maken. Verwijder nooit het resource.cfg bestand. Mocht dat per ongeluk wel gebeurd zijn, verwijder dan de hele Mods map (wel eerst je mods/cc even apart zetten), start dan het spel weer op waardoor een nieuwe Mods map incl. resource.cfg wordt aangemaakt. Zet daarna je mods/cc weer terug in deze nieuwe map.

De map onlinethumbnailcache bevat thumbnails van het Hoofdmenu. De inhoud van deze map kan veilig worden verwijderd (maar dat hoeft niet).
​De volgende keer dat je je spel start worden ze opnieuw gedownload.

De map Opgenomen video's bevat de video's die je zelf in je spel hebt opgenomen. Mocht je zelf video's hebben gemaakt, dan regelmatig een back-up maken.

De map SavedSimsinfoData bestaat niet meer. Indien je hem nog hebt staan kun je hem veilig verwijderen.

De map saves bevat al je opgeslagen spellen. Per opgeslagen spel zie je:

  • Slot_<Nummer>.save  = huidige save
  • Slot_<Nummer>.save.ver0 t/m Slot_<Nummer>.save.ver4 = de laatste 5 opgeslagen spellen van die versies (backup)

BELANGRIJK: Zorg voor een regelmatige back-up van deze map om te voorkomen dat je je opgeslagen spellen kwijtraakt!

​De Screenshots map bevat alle screens die je zelf in je spel met C hebt gemaakt of die je Sim met mobiel of fototoestel heeft gemaakt. Zorg dat deze map niet te vol wordt (neemt veel ruimte in) door regelmatig je screens op te slaan op een aparte harde schijf of USB stick. Maak regelmatig een back-up indien je er wel (veel) screens in laat staan.

In de Tray map worden al je Sims, kavels en kamers opgeslagen die je in je spel hebt aangemaakt. Deze map heeft even wat extra uitleg nodig.
BELANGRIJK: zie de aparte toelichting over de Tray map iets verder naar beneden op deze pagina.

​De map VideoCameraStates bevat bewaarde cameraposities om op te slaan en te herstellen via sneltoetsen (niet ondersteund, gebruikt op eigen risico).


Losse bestanden:

  • accountDataDB.package: dit bestand bevat sinds eind september 2024 ALLE ontgrendelde beloningen van Evenementen die je hebt gespeeld en zijn gekoppeld aan je EA account. Niet verwijderen dus! 
  • avatarcache.package: wordt gebruikt voor het opslaan van avatarafbeeldingen die zijn gedownload van de galerij om een ​​Mac-crashprobleem op te lossen
  • cachewebkit: Niet iedereen heeft deze map staan, omdat deze alleen wordt aangemaakt bij specifieke in-game acties en kan achterblijven bij een crash.. Als je hem wel hebt staan, kun je hem zonder probleem verwijderen.
  • clientDB.package: Gebruikt voor fotografie die werd geïntroduceerd met Aan het Werk. Bevat alleen waarden terwijl het spel loopt.
  • Config.log: gelijk aan DeviceConfig.log in Sims 3. Bevat informatie over je systeem. Wordt opnieuw gemaakt wanneer verwijderd.
  • ConnectionStatus.txt: bestand om verbindingsproblemen te diagnosticeren. Gebruikt voor het oplossen van problemen. Niet gelezen door het spel.
  • EAWebKitCookies.txt: Slaat cookies op voor de in het spel ingebouwde webbrowser. Gemaakt wanneer je een pack koopt via de game of wanneer je verbinding maakt met Facebook.
  • Events.ini: gegevens in cache met betrekking tot gebeurtenissen. Wordt opnieuw gemaakt wanneer verwijderd
  • GameVersion.txt: huidige gameversie. Wordt alleen bijgewerkt na het starten van het spel.
  • houseDescription-client.package:  wordt gebruikt voor de wooneenheden van het pakket Te Huur
  • localthumbcache.package: cachebestand. Kan je zonder problemen verwijderen. Dit wordt opnieuw aangemaakt als je je spel opstart. Dit bestand kan behoorlijk groot worden en er wordt van alles in opgeslagen, dus ook eventuele problemen die in je spel zijn ontstaan.
    Het is dus goed om het regelmatig te verwijderen, zeker als je een spelprobleem hebt. Verder altijd doen vóór een update en ook om je Sims 4 map schoon te houden.
    LET OP: Verwijder dit bestand sowieso altijd na het toevoegen/verwijderen van CC en Mods.
    Het spel zal daarna een schoon nieuw bestand aanmaken.
  • notificatie.glob: wordt gebruikt voor algemene meldingen die niet gerelateerd zijn aan het opslaan van games, zoals de galerijmeldingen.
  • Options.ini: bevat je game en grafische opties die in de game zijn ingesteld. Sla dit bestand op als je je stuurprogramma's bijwerkt en terugplaatst na de update, anders gaan al je optie-instellingen verloren omdat het spel het automatisch zou resetten. Dit bestand kan ook beschadigd raken. Als je een grafische of geluidsstoring krijgt, zou het verwijderen van dit bestand de opties herstellen naar 'fabrieksinstellingen' en je kunt de opties vervolgens opnieuw naar wens aanpassen. Kan handmatig worden bewerkt met elke teksteditor voordat je het spel betreedt als het spel crasht voordat je de kans hebt om binnen te komen.
  • ReticulatedSplines: gegevens in de cache. Wordt opnieuw gemaakt wanneer verwijderd
  • ReticulatedSplinesView: houdt bij welke aankopen bij het opstarten aan de gebruiker zijn getoond (d.w.z. de nieuwe items zijn beschikbaar in gameschermen). Als je dit bestand verwijdert, worden deze bij de volgende keer opstarten opnieuw weergegeven.
  • TrayDeletedItems: bestand waarin informatie wordt opgeslagen over welke standaard EA-items uit de bibliotheek zijn verwijderd. Verwijder dit bestand als je alle standaardbestanden terug wilt.
  • UserData.lock: wordt alleen gebruikt terwijl het spel draait.
  • UserSettings.ini: Bevat informatie welke tutorialtips je hebt gelezen, instellingen van je account en enkele UI-instellingen van Sims en huishoudens.
  • lastCrash.txt: logbestanden n.a.v. crashes. Alleen leesbaar door EA/Maxis. Kan veilig worden verwijderd of gebruikt worden om op te sturen naar EA bij problemen.
  • lastException.txt, lastUIException.txt: logbestanden. Deze kunnen je wat informatie geven als er een fout is opgetreden tijdens het spelen. Best moeilijk om te lezen. Kan veilig worden verwijderd. Zie ook de toelichting onderaan deze pagina.

De Tray map

De Tray map verdient even wat extra aandacht. Hierin worden al je Sims, kavels en kamers opgeslagen die je in je spel hebt aangemaakt. Je vindt deze dus terug in je bibliotheek. Er is echter een verschil tussen je bibliotheek en de Galerie.

Je bibliotheek gebruikt de Tray map terwijl de Galerie alles opslaat in de 'cloud' van EA. Dat betekent dat alles wat je niet hebt geüpload naar de Galerie, weg is als je Tray map corrupt of (om wat voor reden dan ook) leeg is.

Maak regelmatig een backup van je Tray map (of liever nog van je hele Sims 4 map) en sla deze op een andere plek als je PC op (USB stick of aparte harde schijf). Als je PC dan crasht of je spel niet meer te repareren is door foute CC of glitches, dan kan je altijd je map(pen) terugzetten als je moet herinstalleren.

Andere optie is om je Sims, kavels en kamers die je echt wilt bewaren altijd te uploaden naar de Galerie.
Hieronder zie je het verschil tussen Mijn Bibliotheek en de Galerie. In Mijn Bibliotheek heb ik veel meer Sims opgeslagen (in de Tray map) dan in de Galerie. In geval van problemen met de Tray map ben ik dus al mijn Sims in Mijn Bibliotheek kwijt.


Opschonen van de cachebestanden van de EA App

Om sneller te kunnen laden worden gegevens in zogenaamde cache files opgeslagen. De EA App checkt bij het opstarten of deze files er zijn en zo ja, dan worden ze gebruikt. Als ze niet beschikbaar zijn worden ze (opnieuw) aangemaakt.

Door de tijd heen bevatten deze files gegevens die niet meer goed werken en daarom is het goed om ze van tijd tot tijd te verwijderen (net als de cache files van je browser).

Je kunt de EA App cache als volgt opschonen:

Via de EA app

  • Klik op de drie streepjes in de linkerbovenhoek van de EA App.
  • Scrol naar Help
  • Klik op AppRecovery
  • Een nieuw bevestigingsvenster wordt geopend
  • Selecteer Clear Cache
  • De EA App start vanzelf opnieuw op


Vanuit Windows 10 Nederlands:
Als je de EA App niet kunt openen, kun je deze stappen volgen om je cache te wissen. 

  • Open het menu Start op je PC
  • Zoek naar en klik op App Recovery
  • Een nieuw bevestigingsvenster wordt geopend
  • Klik op Clear Cache
  • De EA App start automatisch wanneer de cachebestanden zijn gewist

Exception files verwijderen

In je map Documenten>Electronic Arts>De Sims 4 vind je soms een of meer Last exception files en/of last UI exception files.
Je kunt deze zonder probleem verwijderen waardoor je map zo schoon mogelijk blijft.

lastException: deze file(s) krijg je (meestal) in je Sims 4 map wanneer een mod of CC het spel verstoort, maar het kan ook verschijnen wanneer het spel een fout opmerkt in het EA-script.
Controleer eerst je mods en/of CC en kijk of het probleem daarna is opgelost. Als je dit gedaan hebt en het probleem blijft zich voordoen (of als je geen mods/CC gebruikt), zal het dus komen door een foutje in het script van EA.
Zorg dat je spel niet actief is, ​verwijder de Last exception file(s) en verwijder daarna het localthumbcache.package uit je Sims 4 map. Daarna je spel repareren via AppRecovery wat de EA-bestanden zal controleren.
Start daarna je spel weer op.


last UIException: dit zijn meldingen van in-game fouten, dus ze kunnen handig zijn als je bijvoorbeeld door EA gevraagd wordt om een save op te sturen bij problemen, maar het spel zelf heeft deze bestanden niet nodig om te functioneren. Je kunt ze dus ook gewoon verwijderen.
Doe dit als je spel niet actief is en verwijder daarna het 
localthumbcache.package uit je Sims 4 map. Daarna je spel repareren via AppRecovery wat de EA-bestanden zal controleren.
Start daarna je spel weer op.