Sims 4 Ouderschap Review

Ouderschap is het 5e Game Pack van de Sims 4 en is op 30 mei 2017 wereldwijd uitgebracht.

Belangrijkste onderdelen:

Ontwikkel opvoedkundige vaardigheden. Laat de opvoedkundige vaardigheden van je Sims een niveau stijgen om de behoeften van kinderen te bevredigen en hun gedrag te beïnvloeden. Verdien nieuwe vaardigheden door te kiezen wanneer je slecht gedrag moet bestraffen, goed gedrag moet aanmoedigen of wanneer je kinderen gewoon kinderen moet laten zijn.

Geef vorm aan de jeugd van je Sims. De besluiten die je neemt zijn van invloed op het ouderschap van je Sims en drukken een blijvende stempel op de toekomst van hun kinderen. Elke keuze vormt hun persoonlijkheid, beïnvloedt hun eigenschappen, hun relatie met familie en begeleidt ze naar volwassenheid.

Geniet van nieuwe familie-activiteiten. Roep alle familieleden bij elkaar om nieuwe activiteiten te ondernemen en gezellig wat tijd met elkaar door te brengen. Sims van alle leeftijden kunnen samenwerken om verschillende schoolprojecten te voltooien, uiting geven aan hun creativiteit met bouwblokken of vrijwilligerswerk doen.

Personaliseer je huishouden. ​Pas de looks en het huis van je Sims aan met nieuwe kleding en bouwvoorwerpen. Geef de slaapkamers van de kinderen extra karakter, renoveer de keuken voor een huiselijk gevoel en laat je Sims zich van hun artistieke of sportieve kant zien met nieuwe outfits.


Creëer een Sim (CAS)

De kledingstijl in dit pakket is (merendeels) gericht op de zogenaamde 'grunge' stijl. Deze stijl ontstond eind jaren '80 in Amerika, is comfortabel en ziet er een beetje rommelig uit. De belangrijkste kenmerken zijn lagen over elkaar, gescheurd en houthakkershemden. Een ander kenmerk is dat allerlei kleuren worden gebruikt die niet perse bij elkaar hoeven te passen. 

​De dameskapsels zien er leuk uit, vooral de wilde krullen en het lange haar met de vlecht. De korte kapsels zijn in verschillende gecombineerde kleuren uitgevoerd. De kleding, accessoires en kapsels zien er allemaal weer goed verzorgd uit maar persoonlijk ben ik niet zo gek op de wat vreemde kleurencombinaties en rare patronen op kniekousen en lange broeken. Bij Sim kinderen, tieners en jong volwassenen kan het wel leuk staan, maar bij volwassenen en ouderen toch wat minder.
​Meestal bevatten de pakketten niet veel nieuwe kleding voor kinderen maar in dit pakket komen ze redelijk aan hun trekken. Helaas is er voor peuters dit keer niet veel toegevoegd, maar voor alle leeftijden geldt dat de meeste kleding goed te combineren is met kleding uit andere pakketten. 

Bij de gezichtsdetails zijn 3 varianten puistjes toegevoegd. Vooral tieners hebben hier natuurlijk last van, maar het is jammer dat je ze alleen kunt aanbrengen in CAS en er verder geen interacties mee zijn. Als je je tiener van de puistjes af wilt helpen, zul je terug moeten gaan naar CAS en ze daar verwijderen. Je (tiener)Sims kunnen dus niet een of ander smeerseltje gebruiken om er weer stralend en fris uit te zien (Edit: dit is met latere updates en packs wel mogelijk).

Doelen en vaardigheden

Je kunt voor je Sim het nieuwe doel 'Gezin' kiezen met als bonuseigenschap 'huiselijk'. Nieuw is de vaardigheid Opvoedkunde. Er zijn 10 niveaus en als je deze voltooid wordt je Sim 'superouder' en krijgt standaard de eigenschap 'rolmodel'. 

In het relatiepaneel wordt nu eindelijk ook 'huisvrouw' of 'huisvader' als carrière genoemd.


Gameplay

De gameplay in dit pakket is veelomvattend en zorgt voor een nieuwe manier van spelen. Er zijn niet alleen veel interactieve voorwerpen toegevoegd, maar ook de interacties tussen Sims onderling zijn een stuk verder uitgebreid waardoor het niet alleen invloed heeft op het spelen met families maar ook op relaties in het algemeen. Ook worden er veel nieuwe interacties ontgrendeld naarmate relaties wijzigen.
Natuurlijk is het pakket vooral gericht op hoe het er in families aan toe kan gaan, met positieve en negatieve uitkomsten en veel leermomenten voor zowel de ouders als de kinderen. Afhankelijk van de keuzes die je als speler maakt, kun je heel veel invloed uitoefenen op de manier waarop je Sim/familie functioneert.

 

Karakterwaarden, fases en stemmingswisselingen

Het simologie paneel voor peuters, kinderen en tieners ziet er anders uit. Het geeft nu een overzicht van de nieuwe 'karakterwaarden' die zowel positief als negatief kunnen zijn. Er zijn 5 karakterwaarden: Emotionele beheersing, Manieren, Verantwoordelijkheid, Conflictoplossing en Empathie. 

​Deze karakterwaarden wijzigen tijdens het spelen constant, afhankelijk van acties en interacties die door je Sim (en/of ouder) dagelijks worden uitgevoerd. 

In totaal zijn er 18 nieuwe karaktereigenschappen voor Sims. Ze kunnen deze krijgen:
- als beloning (worden ontgrendeld na vervullen van bepaalde acties)
- als erfelijk (uitkomst van karakterwaarden zodra ze jongvolwassen worden)
- als tijdelijk (eigenschappen die komen en gaan tijdens kinder- en tienerjaren). 

Zodra een tiener jongvolwassen wordt, liggen de karaktereigenschappen vast en krijgen ze een (positieve of negatieve) erfelijke, unieke, eigenschap afhankelijk van de karakterwaarden die ze hebben opgebouwd. 

Tijdelijke eigenschappen hangen af van 'fases' waar kinderen en tieners in hun jonge leven doorheen gaan. Ze variëren van kieskeurige eter tot opstandig of afstandelijk). 

Tieners kunnen ook last hebben van  stemmingswisselingen. Deze treden willekeurig op in het spel en ze kunnen dan 8 uur lang boos, verdrietig, beschaamd of gespannen zijn. Ouders kunnen ze hierbij helpen door bepaalde interacties met ze uit te voeren.


Interactieve voorwerpen

Er zijn verschillende soorten interactieve voorwerpen aan dit pakket toegevoegd. Sommige verhogen plezier en een specifieke vaardigheid, anderen kunnen door ouders en kinderen samen worden gebruikt waardoor ze invloed hebben op karakterwaarden, gedrag en familierelaties. Vooral het samen met familieleden uitvoeren van bepaalde activiteiten vind ik een prima toevoeging aan het spel.

De BouwZe Blokken Speeltafel biedt je Sims de mogelijkheid om van kind tot oudere samen iets te bouwen.
Het verhoogt het plezier vrij snel en met de uitkomst kan gespeeld worden (ook door peuters).
​Het is alleen jammer dat het bouwsel niet van de tafel op de grond gezet kan worden, maar eerst moet worden afgebroken voordat er iets nieuws kan worden gebouwd. Het verhoogt de fantasievaardigheid.

De AEKI Hobby Wonderland tekentafel geeft kinderen vele uurtjes plezier.
Het verhoogt de creatieve vaardigheid die ze later goed kunnen gebruiken als ze willen gaan schilderen. 

Tekeningen gemaakt op deze tafel kunnen natuurlijk aan de muur worden opgehangen, maar ook op het Familie Prikbord.

Er zijn 2 dokter speelsets: Boehoe Bertje en Tum Tum Teddy.
Kinderen kunnen met deze set(s) spelen en hiermee hun mentale vaardigheid verhogen. Het verhoogt de empathie bij de karakterwaarden. (Grappig is dat bij de omschrijving van Tum Tum Teddy wordt verwezen naar het beroep dierenarts).

Het Privédagboek stelt kind, tiener of oudere in staat om emoties op te schrijven waardoor deze zullen veranderen. Ze kunnen herinneringen teruglezen en als ze het dagboek verstoppen, worden ze erg kwaad als een ander het toch stiekem leest. Het verhoogt de schrijf- en creatieve vaardigheid.


Schoolprojecten

Er zijn 7 schoolprojecten en je kind of tiener krijgt deze af en toe mee naar huis (in inventaris) om de schoolvoortgang te bevorderen. Het leuke van deze projecten is dat familieleden hierbij kunnen helpen en zelfs peuters kunnen toekijken hoe hun grote broer of zus met zo'n project bezig is. Als ze het slordig aanpakken en afraffelen zal de uitkomst niet zijn zoals gewenst en heeft dit een negatieve invloed op hun cijfers en de karakterwaarde 'verantwoordelijkheid'. Als ze het project snel en goed afronden krijgen ze extra punten en neemt de karakterwaarde 'verantwoordelijkheid' toe. 


Familie Prikbord

Het Familie Prikbord is een leuk nieuw interactief voorwerp en is niet alleen voor het instellen van een avondklok maar ook voor kleine berichtjes en tekeningen voor/van familieleden. Kinderen die een tekening gemaakt hebben op de AEKI Hobby Wonderland tekentafel kunnen hun tekening hier ook achterlaten (je kunt kiezen voor wie) en zodra deze wordt bekeken zal je zien dat de relatie wijzigt. De tekening bevindt zich daarna in de inventaris van de Sim voor wie deze gemaakt is. 
Wat ik erg leuk vind is dat je je Sim opdracht kan geven voor een van deze acties, maar dat ze dit ook uit zichzelf doen.

Als straf kan de avondklok om 19.00, 21.00 of 23.00 uur worden ingesteld. Deze geldt dan voor alle kinderen in het huishouden. Als het kind (de kinderen) niet op de kavel zijn zodra het uur van de avondklok nadert, zullen ze een SMS van de ouder ontvangen met het bericht dat ze naar huis moeten komen. Afhankelijk van of ze hier wel of geen gehoor aan geven, zal de karakterwaarde verantwoordelijkheid flink toe- of afnemen.


Opvoeden

Opvoeden is een complexe zaak! Hieraan is in dit pakket veel aandacht besteed en zijn de vele mogelijkheden en (inter)acties erg goed uitgewerkt.
Alles heeft niet alleen invloed op kinderen maar zeker ook op ouders/verzorgers. Ze kunnen goede ouders zijn door kinderen liefdevol te stimuleren, begeleiden en/of corrigeren of slechte ouders door ze aan hun lot over te laten en/of het verkeerde voorbeeld te geven. De vaardigheid opvoedkunde kan ook geleerd worden als ouders door fora bladeren of onderzoek doen op de computer en door het lezen van speciale opvoedkundige boeken.

​Naarmate ouders bepaalde (inter)acties wel of niet uitvoeren zal ook hun kwaliteit als ouder toe- of afnemen en verschillende opties ontgrendelen.
​Alles wat ouders doen of laten heeft dus invloed op wat voor volwassene hun kind later wordt.
Vanaf niveau 6 van opvoedkunde kan een ouder bij het verzorgen van baby's zien wat zijn baby nodig heeft.

​Een ouder heeft, naast de avondklok, de mogelijkheid om een time-out in te stellen (bijvoorbeeld bij ruzie's of onbeleefd gedrag) maar ook om (tijdelijk) een aantal zaken te verbieden zoals TV kijken, vrienden of gebruik van telefoon of computer. Straffen duren altijd 1 dag.
​Wat dat betreft is Sims dus niets menselijks vreemd!

Er zijn een paar bijzondere acties die ik hier wil noemen. De meesten hebben ook invloed op de karakterwaarden.

De tafel kan gedekt worden met 3 soorten placemats: casual, feestelijk of luxe en allemaal in 4 verschillende kleuren. Actie verhoogt de verantwoordelijkheid.

Een ouder kan een kind (vanaf peuter) een standje geven en leren om sorry te zeggen. Ook een van de andere straffen, zoals een time-out, behoort tot de mogelijkheden.

Ouders kunnen kinderen op allerlei manieren beïnvloeden, variërend van huiswerk maken tot wijzen op verantwoordelijkheden.

Van al het eten (inclusief 3 nieuwe recepten) kan een lunchpakket gemaakt worden door kinderen, tieners en ouderen. Als kinderen met honger naar school gaan en het pakket zit in hun inventaris, zullen ze dit uit zichzelf opeten. Het bederft na 8 uur.

Peuters en kinderen kunnen 'troep maken'. Gewoon omdat ze dat leuk vinden of volgend op een driftbui. Het verhoogt de fantasie vaardigheid bij peuters en de creatieve vaardigheid bij kinderen. Ouders kunnen dit wel of niet corrigeren, maar het zal altijd invloed hebben op de karakterwaarden van het kind.

Kinderen en tieners hebben soms last van fases die o.a. kunnen leiden tot ruzie met anderen. Afhankelijk van wat ouders hiermee doen zal het positief of negatief invloed hebben op de karakterwaarde conflictoplossing.


Vrijwilligerswerk

Vanaf tiener kan je Sim, met of zonder familie, vrijwilligerswerk doen. 

Er zijn 5 verschillende mogelijkheden die je kunt kiezen via de optie vrijwilligerswerk op je mobiel:
- vrijwilligerswerk op een taartverkoop doen
- vrijwilligerswerk op strand doen
- vrijwilligerswerk in verpleeghuis doen
- vrijwilligerswerk in gaarkeuken doen
- lopen tegen ziekte

​Tijdens het vrijwilligerswerk krijg je popup kanskaarten te zien en de antwoorden die je geeft zullen invloed hebben op je Sims' karakterwaarden.

Kanskaarten

Advies vragen/geven - Leermomenten
Kind en tiener Sims, maar ook de leraar van school, kan advies vragen aan een ouder. Ze doen dit uit zichzelf en je ziet dan een vraag in een popup scherm verschijnen. Afhankelijk van het advies wat je (namens de ouder) geeft zal dit de karakterwaarden van het kind positief of negatief beïnvloeden. 


Bouwen/Kopen

Bouwen bevat 5 nieuwe soorten behang in verschillende kleuren, 1 deur en 2 ramen en wordt met dit pakket dus niet zo erg uitgebreid, maar Kopen maakt dit allemaal goed door meer dan 80 nieuwe voorwerpen aan het spel toe te voegen.

Ik vind er erg leuke dingen bij zitten zoals verschillende soorten kastjes, 2 (1-persoons) bedden, 2 banken, verschillende stoelen, salontafels, gordijnen en leuke vloerkleden. Verder bevat dit pakket erg leuke decoratieve voorwerpen zoals o.a. een broodtrommel, afdruiprek, badkamer spulletjes, posters en wat 'clutter' (rommeltjes) die je op de vloer kunt laten slingeren.
Dit alles zorgt er voor dat bijna elke ruimte eruit kan zien of er ook echt in geleefd wordt, net zoals bij de meesten van ons thuis.

De nieuwe keukenkastjes vind ik geweldig! Ze zorgen voor een beetje landelijke sfeer en zowel de boven- als onderkastjes zijn er in verschillende open en dichte uitvoeringen. Er is ook een koelkast en een fornuis passend bij de meeste kleuren van de keukenkastjes en een open gootsteen die je tegen de muur kunt plaatsen. Beetje jammer dat deze niet aansluit aan de kastjes, maar het ziet er wel rustiek uit. Misschien dus niet zoveel echte bouwvoorwerpen in dit pakket, maar wel ruim genoeg nieuwe spulletjes in Kopen om je huizen leuk in te richten. 

​Hieronder een paar voorbeelden.


Ingerichte Ruimtes

Het Ouderschap Game Pack bevat 4 nieuwe ingerichte ruimtes: een gezellige keuken, 2 slaapkamers en een woonkamer die bij elkaar een goed beeld geven van de inrichtingsmogelijkheden met de nieuwe spulletjes.


Clubs

Als je in bezit bent van het uitbreidingspakket 'Beleef het Samen' krijg je met dit pakket 1 nieuwe clubvereiste: Opvoeden.
Je vindt dit bij Categorie kiezen > Vaardigheidsniveau 2+ > Opvoeden.


EA creaties op de Galerie

Bij EA ID MAXIS op de Galerie (was eerst MaxisCreator_01)  kun je de kavel en families die gebruikt zijn in de trailers voor dit pakket downloaden.


Mijn mening

CAS biedt een aantal leuke nieuwe opties qua kleding en kapsels. De 'grunge' stijl past erg goed bij tieners en hoewel ik sommige patroontjes en/of kleurencombinaties wat minder vind, zien de meeste kledingstukken er prima uit en zijn ze zeker te combineren met andere pakketten.
Het berenpak vind ik leuk voor een verkleedfeestje voor kinderen, maar niet voor tieners, (jong)volwassenen en ouderen.
Hiervoor in de plaats had EA beter wat extra peuterkleding kunnen toevoegen of in ieder geval een berenpak voor de peuters.
Bouwen/Kopen biedt veel mooie nieuwe voorwerpen en objecten. Alles is in meerdere kleuren uitgevoerd (hoewel nog steeds niet alle kleuren op elkaar zijn afgestemd) en de clutter zorgt ervoor dat elke ruimte eruit kan zien alsof er ook echt in geleefd wordt.
De nieuwe gameplay en (inter)acties geven het hele spel een flinke boost. Ook al gaat het in 1e instantie natuurlijk om ouderschap en opvoeden, ook de relaties met buren, vrienden en andere bewoners wordt beïnvloedt door alle nieuwe mogelijkheden.
Mijn Sim-ouder kreeg vragen van andere Sims over opvoeden en omgaan met problemen en dat geeft wel aan dat dit pakket zich niet beperkt tot het opvoeden binnen 1 familie. Op de achtergrond beïnvloedt het dus ook de relaties met anderen en de gevolgen strekken zich uit over meerdere generaties.
Dit Game Pack heeft naar mijn idee, speltechnisch, veel meer te bieden dan bijvoorbeeld het uitbreidingspakket Stedelijk Leven.
Het richt zich meer op de 'menselijke kant' van de Sims en zorgt daardoor voor een nieuwe manier van spelen.

Van mij krijgt dit pakket een vette voldoende, dus als je wat meer diepgang in je spel wilt, kan ik het zeker aanbevelen.

Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze review.