Sims 4 Paranormaal Gids

Paranormaal is het 18e Accessoires pakket van de Sims 4 en is op 26 januari 2021 wereldwijd uitgebracht.

Het is aan jouw Sim om een einde te maken aan paranormale activiteit!
​Steek de kaarsen aan en bereid de rituelen voor om je spokerige nieuwe kamergenoten te behagen in het De Sims™ 4 Paranormaal Accessoirespakket*! Spookgasten zorgen voor chaos en onrust op spookhuiskavels, maar Sims kunnen een seance uitvoeren

 

BELANGRIJKSTE KENMERKEN

Steek de kaarsen aan en bereid de rituelen voor om je spokerige nieuwe kamergenoten te behagen in het De Sims™ 4 Paranormaal Accessoirespakket! Spookgasten zorgen voor chaos en onrust op spookhuiskavels, maar Sims kunnen een seance uitvoeren, vriendschap sluiten met Guidry het spook, een paranormaal onderzoeker worden en de orde herstellen. 

Ontmoet griezelige huisgenoten.Je gloednieuwe huis kan ook van iemand anders zijn als het een van de nieuwe spookhuiskavels is! Behaag de ondeugende geestjes om in alle vredigheid te relaxen, of laat ze herrie schoppen om de boel dag en nacht op stang te jagen. 

Reinig je huis. Geen zin in je nieuwe kamergenoten? Guidry het spook geeft je graag advies. Verwijder vervloekte voorwerpen, voer een seance uit, praat met de doden en ontvangen geschenken van geestjes! Je kunt zelfs Bothilde de skeletassistent oproepen. 

Kalmeer de geesten.Beheers de mediumvaardigheid en maak indruk op Guidry om een licentie als paranormaal onderzoeker te krijgen! Zodra je er klaar voor bent, kun je wat freelance klussen aannemen om ongewenste gasten voor andere Sims te verwijderen. Met alle toenemende mysterieuze activiteiten, is het aan jouw Sim om daar een einde aan te maken. 


Onderwerpen

klik op de link om naar het onderwerp te gaan

Creëer een Sim (CAS)
- Kleding en accessoires
- Te ontgrendelen kleding


Speltoevoegingen
- Beloningseigenschap Dapper
- Clubs
- Muziekstation

Vaardigheid
- Medium

Wonen in een spookwoonhuis
- Seancetafel
- Bothilde oproepen
​- Geestjes, Offer presenteren, Ziel aanbieden
- Schimwas en Heilige kaarsen

​- Guidry het spook en de Helpende Hand
- Vervloekte voorwerpen
​- Temperance en de Bizarre pop

​Carrière
- Paranormaal Onderzoeker Licentie
- Beloningseigenschap Paranormaal Onderzoeker
​​- Freelancer: Paranormaal Onderzoeker

Bouwen/kopen
- Totaaloverzicht
- de ​Woning van Duplantier
- Kaveltype Spookwoonhuis


Ingerichte ruimtes
- Exentriek Eclectische Zitkamer
​- Juffrouw Rateldans' Seance Salon


- Cheats per pakket

- Cheats Algemeen


Creëer een Sim (CAS)

Kleding en Accessoires
Onderstaande kleding en kapsels vind je in CAS, maar een aantal hiervan (de outfit van Guidry) zijn nog vergrendeld en kun je allen ontgrendelen door minimaal 7 nachten in een spookwoonhuis te verblijven.
Je kunt ook alle kleding in 1x ontgrendelen door gebruik te maken van een cheat.

Vrouwen (tiener t/m oudere): 4 kapsels, 2 hoofddeksels (waarvan 1 vergrendeld), 1 accessoire, 2 tops, 4 volledig lichaam, 3 onderkant, 3 schoenen (waarvan 1 vergrendeld)
Mannen (tiener t/m oudere): 2 kapsels, 2 hoofddeksels (waarvan 1 vergrendeld), 1 accessoire, 3 tops, 1 volledig lichaam (vergrendeld), 2 onderkant, 1 schoenen (vergrendeld)
Kind meisje: 3 kapsels, 1 volledig lichaam
Kind jongen: 1 kapsel
Peuter meisje: 2 kapsels
Peuter jongen: 1 kapsel


Te ontgrendelen kleding

Als het je SIm lukt om 7 nachten in een spookwoonhuis door te brengen, zal Guidry je belonen met het ontgrendelen van een hele outfit, een hoofddeksel en een paar schoenen in CAS. Het is de outfit waarin Guidry is gestorven!


Speltoevoegingen

Beloningseigenschap Dapper

Er is een nieuwe beloningseigenschap aan het spel toegevoegd: Dapper.
Sims met deze eigenschap zijn niet snel bang! Dappere Sims herwinnen hun kalmte sneller dan andere Sims en vinden het niet erg om in de aanwezigheid te verkeren van bovennatuurlijke wezens als spoken en skeletten!

Deze eigenschap is alleen te koop op de Beloningenmarkt voor 8000 punten. Niet goedkoop, maar hoe meer nachten je Sim verblijft in een spookwoonhuis, hoe meer punten voor de Beloningenmarkt je zal verdienen.
Deze eigenschap komt ook prima van pas bij de nieuwe freelancer carrière Paranormaal Onderzoeker.


Clubs

Als je in bezit bent van het Uitbreidingspakket 'Beleef het Samen' kun je gebruik maken van het clubsysteem. ​

Er zijn met Paranormaal Accessoires 2 nieuwe clubvereisten toegevoegd.

  • Bij Carrière: Paranormaal Onderzoeker
  • Bij Vaardigheidsniveau 2+: Medium

Helaas is er niets specifieks te vinden als clubactiviteit, zoals bijvoorbeeld het houden van een groepsseance.
Je kunt dus gewoon van alles kiezen wat je leuk vindt om met deze club te doen.


Muziekstation

Paranormaal Accessoires voegt geen heel nieuw muziekstation toe aan het spel, maar wel 2 nieuwe songs aan de reeds bestaande Griezelig zender:

  • Freak (feat. REI AMI)
  • Ishla Ba Dreb

Mediumvaardigheid

 

Verbeter je spirituele kracht! Sims die op deze reis gaan, zullen uiteindelijk dingen als het oproepen van de doden kunnen uitvoeren of hun eigen seance met andere Sims houden.
De mediumvaardigheid wordt verhoogd door acties op de seancetafel uit te voeren.

De mediumvaardigheid heeft maar 5 niveaus en is alleen te leren door rituelen uit te voeren op de Seancetafel.
Deze tafel is te koop in de koopmodus voor $333 en hoewel niet vereist, maak je het plaatje  compleet door er een Jonkvrouw Rateldans' kristallen bol voor $75 op te plaatsen.
​Helaas zijn er geen boeken te koop om deze vaardigheid te leren.

Kinderen kunnen deze vaardigheid ook leren en dit zal ook hun mentale vaardigheid verbeteren.

Acties op de seancetafel kosten je Sim energie, dus zorg dat hij/zij voldoende is uitgerust en de overige behoeftebalkjes genoeg gevuld zijn voordat je aan een ritueel op de seancetafel begint.

Het verhogen van deze vaardigheid ontgrendeld steeds meer rituelen en biedt uiteindelijk de mogelijkheid om aan Guidry de Geest toestemming te vragen om een Paranormaal Onderzoeker te worden.

Deze vaardigheid kan op elk kaveltype geleerd worden, als er maar een seancetafelstaat en is dus niet specifiek gebonden aan het kaveltype spookwoonhuis.  
Op een spookwoonhuis kavel zal deze vaardigheid wel veel meer gameplay en mogelijkheden bieden.

​Lees meer over het kaveltype spookwoonhuis bij het onderwerp Bouwen/Kopen.​​


TIP: ToverSims (De Sims 4 Magisch Rijk) hebben een voordeel bij het leren van de mediumvaardigheid. Omdat zij reeds vertrouwd zijn met het spirituele zullen ze deze vaardigheid sneller onder de knie krijgen.

Mediumvaardigheid niveaus

Niveau 1:

  • Je Sim is aan zijn paranormale reis begonnen!
  • Blijf seances uitvoeren om een niveau omhoog te gaan.
Niveau 2:
  • Je Sim kan nu seances met andere Sims houden. Een groepsseance biedt meer voordelen en teamwork laat de droom uitkomen!
Niveau 3:
  • Je Sim kan nu de doden oproepen met de nieuwe seances 'De doden oproepen' en 'Bothilde oproepen'!
Niveau 4:
  • Je Sim kan nu gruwelijke rituelen uitvoeren met seancetafels! Tijd om wat gekkigheid uit te halen!
Niveau 5:
  • Je Sim is nu een eersteklas medium!
  • Hij/zij kan krachtige seances uitvoeren met minder energieafname en maakt meer kans op een succesvolle interactie met geestjes.
  • Sims kunnen nu ook overal in de wereld een seancecirkel maken!

Wonen in een Spookwoonhuis

Lees meer informatie over het nieuwe kaveltype spookwoonhuis bij het onderwerp Bouwen/Kopen.

Wat staat je te wachten in een spookwoonhuis
Als je het aandurft om in een spookwoonhuis te wonen, staat je een bijzonder avontuur te wachten!
Je Sims zullen geconfronteerd worden met afwisselend paranormale activiteit en spirituele sereniteit.

Zorg dat er een Seancetafel op de kavel aanwezig is, zodat je Sim gelijk kan beginnen met het leren van de Mediumvaardigheid.
Als je dit avontuur tot een goed einde wilt brengen, heb je deze vaardigheid echt nodig.

Bang of doodsbang
Hoe zelfverzekerd ook, je Sims zullen regelmatig bang of doodsbang zijn vanwege alles wat op deze kavel gebeurt.
​Stuur ze dan snel richting een 
Heilige kaars, vraag Guidry of Bothilde om aanmoediging,laat je Sim lekker Onsamenhangend schreeuwen of zich Verstoppen onder de lakens.

Seancetafel
De seancetafel is het belangrijkste voorwerp van dit pakket. Deze tafel helpt je niet alleen om de Mediumvaardigheid te leren maar is ook noodzakelijk om te kunnen functioneren in een spookwoonhuis.
De tafel is in 2 uitvoeringen te koop in de koopmodus: de Seance Tafelset voor $648, deze is inclusief 4 stoelen en een kristallen bol en de losse Seancetafel voor $333. Het is wel leuk om hierop in ieder geval Jonkvrouw Rateldan's Kristallen Bol voor $75 te plaatsen, want die maakt het plaatje compleet.
​Je kunt dan zelf max. 4 stoelen naar eigen smaak aan deze tafel plaatsen.
Vanwege de animaties van de seancetafel beslaat deze 3x3 blokjes, dus zorg dat er genoeg ruimte is om de tafel te plaatsen.

TIP: de Seancetafel én het ontwikkelen van de Mediumvaardigheid kan je ook toepassen op een gewone woonkavel. Je zult dan echter niet alle opties en effecten ter beschikking krijgen, maar bijvoorbeeld het oproepen van Bothildebehoort wel tot de mogelijkheden.
Guidry, de vriendelijke geest, is zelfs alleen via de seancetafel oproepbaar op een normale woonkavel. Hij kan je allerlei spirituele informatie geven en helpen als je Sim bang of doodsbang is.

Onderstaande opties zijn, afhankelijk van het niveau Mediumvaardigheid, vanaf kind mogelijk als je op de seancetafel klikt:

  • Met de doden praten (mediumvaardigheid 1): Je Sim praat met geesten en krijgt of een positieve of een negatieve boodschap. Dit kan lijden tot een positieve of negatieve gemoedstoestand, zoals boos of bang. Er kunnen spookgeluiden te horen zijn en de lichten gaan flikkeren.
  • Spirituele vluchtigheid voelen (mediumvaardigheid 1): je krijgt een pop-up met informatie over de paranormale kavelsituatie op dat moment. Het geeft aan welke spookjes langs kunnen komen, of ze aardig of niet zullen zijn en of er veel of weinig paranormale activiteit zal plaatsvinden.
  • Ceremonie uitvoeren (mediumvaardigheid 1): voer een ceremonie uit om het huis een beetje minder spokerig te maken! Maar wees gewaarschuwd, deze ceremonie ontneemt je Sims al hun energie. Zorg dus dat ze goed uitgerust zijn voordat ze hieraan beginnen want anders zal de ceremonie onderbroken worden en de paranormale activiteit toenemen. Spookjes kunnen een ceremonie ook onderbreken. Succesvolle ceremonies maken Sim een beetje minder bang en de spirituele sereniteit neemt toe, maar een onderbroken of verknoeide ceremonie zal de spirituele sereniteit juist doen afnemen.
  • Groepsseance... (mediumvaardigheid 2): > Communiceren met de doden met... > Een ceremonie uitvoeren met... > De doden oproepen met... > Gruwelijk ritueel uitvoeren met... Je Sim met minimaal mediumvaardigheid 2 kan een groepsseance uitvoeren met maximaal 3 andere Sims die hiervoor geen mediumvaardigheid nodig hebben. Via een pop-up scherm kun je kiezen uit Sims die op dat moment op de kavel aanwezig zijn inclusief Bothilde en Guidry.
  • Bothilde oproepen (mediumvaardigheid 3): Bothilde is een huishoudelijke hulp in skeletvorm. Zie meer informatie hieronder bij Bothilde oproepen.
  • De doden oproepen (mediumvaardigheid 3): laat een geest of spookjes verschijnen. Als er geen geesten in je wereld zijn, zullen er spookjes verschijnen. De geesten of spookjes kunnen wel of niet aardig zijn. Als je De Sims 4 Studentenleven hebt geïnstalleerd, kan het zijn dat de vriendelijke geest van de oprichter van de Universiteit van Britechester, Felix Psyded, verschijnt.
  • Gruwelijk ritueel uitvoeren (mediumvaardigheid 4): als je Sim dit ritueel uitvoert zal hij/zij voor 4 uur veranderen in een geest om wat gekkigheid uit te halen! Alle interacties van een geest zijn dan beschikbaar, zoals het in bezit nemen en laten bewegen van voorwerpen en andere Sims laten schrikken waardoor ze bang worden.

​TIP: Als je in een spookwoonhuis woont is het verstandig om regelmatig de Spirituele vluchtigheid te voelen zodat je weet wat je te wachten staat.


Bothilde oproepen
​Vanaf niveau 3 Mediumvaardigheid kan je Sim Bothilde oproepen via de Seancetafel. Vanaf niveau 5 Mediumvaardigheid kan dit ook via een Seancecirkel. Je kunt haar altijd oproepen, behalve als zij al op een kavel aanwezig is.
TIP: Zorg in ieder geval dat ze op de kavel is of roep haar direct op zodra het op de kavel gaat spoken.

Ze is vriendelijk, doet allerlei klusjes in- en om het huis en blijft ongeveer 12 Sim-uur. Je kunt haar daarna direct opnieuw oproepen zonder afkoelingsperiode.
Hoewel Sims zich in haar nabijheid gespannen +1 zullen voelen, met de gemoedstoestand Ongemakkelijke aanwezigheid, is het niet echt van invloed op de relatie met Sims.
Alle normale interacties zijn beschikbaar als je klikt op Bothilde. Je kunt vrienden met haar worden, een romantische relatie met haar aangaan en O Jaa! doen, maar ze kan geen baby's krijgen. ​Ook kun je haar niet toevoegen aan je huishouden, want ze is op andere plekken nodig!
Ze houdt van het drinken van water, maar aangezien ze een skelet is, gaat het drankje recht door haar heen en laat een plasje op de grond achter. Ze zal dit echter zelf weer opdweilen.

Bothilde helpt je Sim(s) o.a. bij:

  • maaltijden koken of willekeurige snelle maaltijden uit het niets tevoorschijn toveren
  • opdweilen van plassen
  • vuile vaat opruimen en afwassen
  • het legen van de vuilnisbakken
  • het herstellen van gebroken voorwerpen zoals wc, douche, wastafel e.d.
  • het zorgen voor baby's en kinderen
  • het voorzien in behoeften van peuters en opbouwen van hun vaardigheden
  • het helpen van kinderen en tieners met huiswerk
  • het verdrijven van Temperance, de zeer kwaadaardige geest die verschijnt op een spookwoonhuis kavel. 


Ze helpt niet bij het verwijderen van vervloekte objecten op een spookwoonhuis kavel, maar kan wel helpen bij het kalmeren van je Sims als ze bang of doodsbang zijn. Soms serveert ze een speciaal drankje. Als een Sim doodgaat en het drankje is in de buurt, zal Magere Hein hiervan drinken en de dode weer tot leven wekken! Ze kan ook deelnemen aan groepsseances en is een Meester in de spokerige vechtkunsten!

Lees meer over haar spirituele hulp bij het gedeelte over Temperance.


 

De 1e nacht

Paranormale activiteit wordt 's avondsvanaf 21.00 uurmerkbaar en duurt tot ongeveer 06.00 uur.
Via een pop-up scherm wordt je Welkom geheten in een spookhuis. Je krijgt hierbij 2 opties:

  • Laat dit maar aan mij over!
  • Waarom was ik ook alweer hier?

Als je de 1e optie kiest zal je Sim zelfverzekerd worden. Kies je de 2e optie dan wordt je Sim gelijk bang.
Welke je ook kiest... het avontuur gaat beginnen!

De lichten zullen af en toe gaan knipperen en er klinken soms vreemde geluiden. Je Sims zullen hiervan bang of zelfs doodsbang kunnen worden en er niet van kunnen slapen, nachtmerries krijgen of te angstig zijn om te eten. Je kunt hun angst wat af laten nemen door uit de volgende opties te kiezen:

  • ceremonie uitvoeren op de seancetafel (kost je Sim energie)
  • het uitschreeuwen tegen een andere Sim (waardoor die ook bang kan worden óf je kan geruststellen)
  • verstoppen onder de lakens


​Rond 0.00 uur zullen er een paar groene geestjes verschijnen en soms ook een enkel blauw geestje.
Probeer de onderstaande interacties met de geestjes uit om de nacht door te komen.


Geestjes, Offer presenteren, Ziel aanbieden
Geestjes verschijnen alleen op spookwoonhuis kavels of op kavels waar je Sim als een Paranormaal Onderzoeker een klus moet afhandelen.
Er zijn 4 soorten geestjes:

Groene geestjes: deze zijn over het algemeen vrij kalm en vriendelijk en verschijnen op een spookwoonhuis kavel waar de spirituele sereniteit hoog is. Ze hebben meestal een lachje om hun mond maar soms zullen ze echter wat minder vrolijk zijn en communicatie of een offer van je Sims afwijzen. Het zijn wel de meest vriendelijke geestjes, dus ze zullen je niet al teveel problemen opleveren. Een offer aanbieden gaat meestal goed.

Blauwe geestjes: verschijnen op een spookwoonhuis kavel als de spirituele sereniteit gemiddeld is. Er is wat paranormale activiteit op de kavel maar nog niks om je Sims doodsbang te laten worden. Hun mondje staat neutraal wat wil zeggen dat ze of vriendelijk of toch wat minder vriendelijk kunnen reageren. Je kunt proberen met ze te communiceren waardoor ze soms blij op je Sim reageren als ze die aardig vinden of je Sim juist schrik aanjagen.

Rode geestjes: deze komen tevoorschijn als de spirituele sereniteit op de kavel erg slecht is. Ze voelen zich het prettigst bij chaos en kwaadaardigheid en kunnen je Sims doodsbang maken en zelfs bezoekers in brand steken! Probeer ze te lijmen met zelfgemaakte cadeautjes die je als offer kunt aanbieden. Als ze je cadeautje accepteren vinden ze je waarschijnlijk leuk en veroorzaken (die nacht) geen ellende meer.

Gele geestjes met een brilletje: deze zijn vrij zeldzaam en je zult ze niet vaak tegenkomen. Ze zijn over het algemeen vriendelijk en het is het enige geestje wat communiceert met je Sim via meldingen op het prikbord. Je Sim voelt zich wat ongemakkelijk en krijgt de gemoedstoestand Beschaamd +2 als hij/zij in de buurt van dit geestje is.

Als je op een Geestje klikt zijn er 4 opties:

  • Geestje gadeslaan
  • Offer presenteren
  • Proberen te communiceren
  • Ziel aanbieden

Probeer het contact met een groen of blauw geestje op te bouwen door het geestje gade te slaan, te communiceren en indien nodig, een offer te presenteren. 
Rode geestjes kan je Sim beter pas benaderen met een behoorlijk hoog niveau Mediumvaaridigheid, want deze kunnen echt heel kwaadaardig zijn. 

Een offer presenteren
Geestjes houden alleen van eigengemaakte voorwerpen die met liefde met de hand zijn gemaakt, dus zorg dat je iets wat door je Sim zelf is gemaakt, zoals eten, schilderijen, voorwerpen van de houtbewerkingsbank, breisels e.d. in de inventaris van je Sim hebt zitten.
Zodra je op de optie Offer presenteren klikt, opent een pop-up scherm van de inventaris van je Sim. Je kunt dan zelf bepalen wat je als offer wilt presenteren.

Als het offer in goede aarde valt bij het geestje kan deze je Sim bedanken door hem/haar te bestrooien met Geesthageltjes waardoor je Sim een paarse gloed om zich heen krijgt en een Speelse +1 gemoedstoestand of kunnen ze andere voorwerpen in- of rond het huis, achterlaten zoals:

Schimwas: van Schimwas kan je Sim 3 sets Heilige kaarsen maken die helpen bij het verminderen van de gemoedstoestand bang of doodsbang. Deze kaarsen branden wel op, dus die zal je op een geven moment moeten vervangen. Dit kan door opnieuw Schimwas te krijgen van een geestje of door een set van 3 kaarsen aan te schaffen in de Beloningenmarkt voor 500 punten. 
Schimwas wordt gebruikt voor het maken van heilige kaarsen: een geweldige manier om kalm en beheerst te blijven tijdens al het gespook! Dankzij de bovenaardse eigenschappen van schimwas, heb je geen kaarsmakende vaardigheden nodig. Gelukkig maar!

​Bescheiden snoeppot: dit 'Verboden snoep' verhoogt verschillende behoeftes van je Sim (vanaf kind) maar eet er niet meer dan 2 achter elkaar!
Geestjes laten soms potjes met snoep achter. Deze zoete lekkernijen zijn in feite de vruchtencake van het geestenrijk, een gastvrij gebaar met de beste bedoelingen. Dus toe, neem er een! Maar misschien niet teveel. Het aannemen van snoep van vreemden is een nóg beter idee als de vreemdeling van een ander bestaansniveau is.

Ectocake: je Sim (vanaf kind) kan deze Ectocake gewoon opeten
Tegenwoordig is creëren met wat je voorhanden hebt de norm, dus waarom gebruik je niet eens ectoplasma om mee te bakken? We kunnen de voedingswaarde van ectoplasma niet staven, maar het is wel een geweldig ingrediënt om een cake lekker luchtig en barstensvol smaak mee te maken.

Schimslok: Je Sim krijgt er een willekeurige vaardigheid bij en het niveau verschilt afhankelijk van een schimslok uit een bronzen, zilveren of gouden bokaal.
Neem een slokje van het coolste, meest verfrissende drankje ooit: Schimslok! Aaah! Bezield en bruisend. Als je ooit een slokje van iemands ziel hebt gedronken, weet je dat al zijn herinneringen en algemene bestaanszin meekomen, dus zet je schrap om alles op te zuigen en van vreemdsoortigheid te genieten.

Zielrestje: Je Sim kan dit absorberen waardoor de verdrietige gemoedstoestand verdwijnt en de gestolen Simdagen weer worden teruggeven. 
Geestjes laten soms zielrestjes achter. Zielrestjes zijn restjes van... je hebt het waarschijnlijk al geraden... zielen! De ziel van een Sim wordt door de mystieke kracht van runen in een bol bewaard. Zielen zijn echt een delicatesse! Eet een zielrestje als je wat verkwikking nodig hebt, of je vrienden gewoon een gek verhaal wil vertellen.

Bizarre pop: deze pop is een afschrikmiddel tegen Temperance. Ook Guidry kan je zo'n pop verschaffen als Temperance eenmaal verschenen is met de optie 'Er is iets vreselijks verschenen! Help!' 
Paranormaal onderzoeker Claude René Duplantier Guidry nam een van deze bizarre popen mee toen hij aan het begin van de jaren 1900 een spookmuseum onderzocht. Hij ondervond op een keiharde manier dat ze bijzonder nare bovennatuurlijk entiteiten wegjagen, inclusief Temperance. Als je niet weet wie Temperance is, kom je daar snel genoeg achter... en je zult misschien ook een paar van deze poppen willen hebben als het moment daar is. Zij vindt ze niet leuk, en zij vinden haar ook niet leuk. Hoe bizar!

Sommige van deze voorwerpen kan je Sim (vanaf kind) eten, absorberen of drinken en van andere kunnen ze Heilige kaarsen maken, ze als decoratie neerzetten  of Aan een verzamelaar van eigenaardigheden verkopen. 


Ziel aanbieden
Je Sim kan bij een confrontatie met een geestje een stukje van zijn/haar ziel aanbieden. Dat zal in dank door een geestje worden aanvaard, maar zorgt er ook voor dat je Sim een aantal dagen ouder wordt en heel verdrietig wordt met de gemoedstoestand 'Iets lijkt... te ontbreken'. Je kunt dit niet een aantal keer achter elkaar doen want er is een afkoelingsperiode ingesteld. 
​Als je hier vanaf wilt kun je Guidry om hulp vragen met de interactie 'Ik heb misschien mijn ziel verkocht' waarop hij zeer geschokt reageert en je Sim een Zielrestjezal geven. Je vindt dit terug in de inventaris van je Sim en door erop te klikken kun je het zielrestje absorberen waarna het verdrietige gevoel verdwijnt en je Sim weer een paar Simdagen terugkrijgt.

Geestjes kunnen als cadeautje ook zielrestjes achterlaten. Deze bevatten de restjes van zielen van andere Sims en misschien ook wel dat van jou!
Je vindt ze op de grond na een succesvol contact. Bewaar dit goed in de inventaris van je Sim voor het geval je het nodig mocht hebben en Guidry niet in de buurt is.


Schimwas en Heilige kaarsen
Weg met die geesten! Zet heilige kaarsen neer om Sims te beschermen en hun angstniveau te verlagen. Maar kijk uit, sommige wezens zullen proberen ze uit te blazen! Hou ze brandende en help je Sims aan een goede nachtrust! Gemaakt van de beste schimwas.

Als een interactie met een geestje goed verloopt kun je o.a. beloond worden met Schimwas. Je vindt dit als een klein hoopje gesmolten kaars ergens op de grond. Zodra je erop klikt krijg je de volgende opties:

  • Aan verzamelaar van eigenaardigheden verkopen (+ $300)
  • Heilige kaarsen maken
  • In inventaris plaatsen

Als je kiest voor de optie Heilige kaarsen maken vind je 3 sets kaarsen in de inventaris van je Sim. Deze kaarsen zijn heel belangrijk om bange of doodsbange Sims te kalmeren als het er op een kavel spokerig aan toe gaat. Klik op een set kaarsen in de inventaris van je Sim en kies danIn wereld plaatsen. Zorg wel dat je Sim in de ruimte staat waar je ze geplaatst wilt hebben of sleep ze daarna naar de juiste plek. Daarna klik je op de kaarsen en kiest Heilige kaars aansteken.
Zodra een Sim bang of doodsbang is en in de buurt van brandende Heilige kaarsen zit of staat, zal de angst gelijk afnemen.

Het is ook erg handig om deze kaarsen in de inventaris van je Sim te hebben als deze de carrière Paranormaal onderzoeker heeft en een klus gaat uitvoeren.
Als er een kwaadaardige geest op de kavel is, worden de kaarsen automatisch uitgeblazen. Probeer ze dan zo snel mogelijk weer aan te steken.


TIP: Vergeet niet om de kaarsen weer uit te blazen als het 06.00 uur is of ze weer in de inventaris van je Sim te stoppen als een klus is geklaard, want na verloop van tijd zijn ze opgebrand en moeten vervangen worden. Stop de restjes in de inventaris van je Sim en verkoop ze van daaruit. Dit brengt nog een kleine vergoeding met zich mee.
Als je geen Schimwas meer hebt om nieuwe kaarsen te maken, kun je óf nieuwe Schimwas aan Guidry vragen met de interactie 'Ik ben doodsbang! Help me! of een set van 3 kaarsen 
kopen voor 500 punten op de Beloningenmarkt.


Guidry het spook

2e nacht
Overdag kunnen de lichten wat flikkeren, maar het is verder nog redelijk rustig. Werk verder aan je Medium vaardigheid want die wordt steeds belangrijker. Voer een ceremonie uit om de paranormale activiteit wat te verminderen.

Rond 21.00 uur verschijnt Claude René Duplantier Guidry het spook. Je krijgt via een pop-up scherm te zien dat hij is gearriveerd.
Hijblijft meestal tot ongeveer 06.00 uur. De tijdstippen kunnen soms wel iets afwijken, maar het is in ieder geval altijd 's avonds.

Guidry is een vriendelijke spook die als een soort Gids functioneert om je wegwijs te maken en te helpen. Naast alle normale interacties, kun je via de speciale sociale optie: Guidry informatie en hulp van hem krijgen die bij het wonen in een spookwoonhuis zeker van pas zal komen. Leer hem goed kennen door hem relevante vragen te stellen en vertrouwd met hem te raken.

Om een of andere reden is Guidry altijd in een flirterige stemming en het is dus mogelijk om 
romantische interacties met hem uit te voeren. ​​Je kunt hem echter niet aan je huishouden toevoegen of baby's met hem krijgen.

Je vind de speciale sociale optie Guidry als je op hem klikt en Meer keuzes kiest. Probeer alle vragen aan hem te stellen want zijn antwoorden geven je nuttige informatie die zeer van pas zal komen in dit spokerige huis. 

  • 'Wie ben jij?'
  • 'Hoe word ik minder bang?'
  • 'Hoe zit het met de geestjes?'
  • 'Kan ik het hier minder....spokerig maken?'
  • 'Nog advies om hier te wonen?'
  • 'Waarom ben je hier?'
  • 'Wat is dat toch met die griezelige voorwerpen?'
  • 'Wat is een paranormaal Onderzoeker?'


​Je kunt hierna nogmaals op Meer keuzes klikken maar deze opties zijn in het begin nog grijs en niet aan te klikken.
Houd deze opties wel goed in de gaten voor als het eenmaal echt gaat spoken in huis, want dan kunnen ze je helpen om de grootste ellende af te weren of te herstellen.

  • 'Er is iets vreselijks verschenen! Help!' (Temperance moet verschenen zijn)
  • 'Ik ben doodsbang! Help me!' (Je Sim moet doodsbang zijn om dit te zeggen)
  • 'Ik heb misschien mijn ziel verkocht' (Je Sim moet z'n ziel aan een geestje hebben verkocht)
  • 'Ik kan maar niet slapen!' (Je Sim moet moe zijn om dit te zeggen)
  • 'Ik krijg niet eens de kans om te eten!' (Je Sim moet hongerig zijn om dit te vragen)
  • 'Wil je... iets drinken?' (Je Sim moet flirterig zijn om dit te zeggen)

De Helpende Hand
Dit beeld is te koop in de koopmodus voor $80 en heeft de mogelijkheid om de regels van een spookhuis iets aan te passen.

Hoewel Guidry een aardige en behulpzame spook is, kan het zijn dat je hem (even) niet op je kavel wilt hebben. Je kunt hem uitschakelen door een Helpende Hand op je kavel te plaatsen en de optie Bezoeken van Guidry uitschakelen te kiezen. Je kunt dit altijd weer inschakelen.

Het kan niet alleen de bezoeken van Guidry uitschakelen, maar ook de Heldmodus inschakelen. Zo kan het dingen wat uitdagender maken, want de paranormale zaken zullen dan sneller en vaker voorkomen, en je krijgt dubbele beloningenmarkt punten voor iedere nacht die je in deze modus doorbrengt.
Weet wel waar je aan begint, want je kun deze Heldmodus pas weer uitschakelen na 24 Sim-uur!

TIP: Zolang je de bezoekjes van Guidry op een spookwoonhuis kavel niet uitschakelt via de Helpende Hand, zal hij iedere nacht uit zichzelf op deze kavel verschijnen. Guidry is ook overal in een wereld op te roepen via een Seancecirkel (Mediumvaardigheid 5) en op een particuliere woonkavel kun je hem oproepen via een Seancetafel.

Zodra je Mediumvaardigheid niveau 5hebt bereikt, zal de optie op Guidry 'Wat is een paranormaal Onderzoeker' wijzigen in 'Ik wil een paranormaal onderzoeker worden'.Guidry zal je dan voorzien van een licentieom toe te treden tot het Bureau van Griezelig Onderzoek als freelance Paranormaal Onderzoeker. Hiermee kun je starten met deze carrière.

Zie voor meer informatie het hoofdstuk Carrière.


3e en 4e nacht
Het begint al wat eerder op de dag te spoken. Rond 14.00 uur gaan de lichten flikkeren als aankondiging dat er wat staat te gebeuren.
​Voer de acties Spirituele Vluchtigheid en Ceremonie uitvoeren uit op de Seancetafel om de spirituele sereniteit te verhogen.
Zorg dat je Sim goed is uitgerust en ook in de andere behoeftes is voorzien om wat komen gaat het hoofd te bieden.

Zet Heilige kaarsen neeren steek deze tegen 21.00 uur aan. Ze zullen verschillende keren uitgaan, dus hou ze in de gaten!
Rond 21.00 uur zal Guidry verschijnen. Roep tegen die tijd ook Bothilde op via de Seancetafel. Er zullen nu meerdere blauwe geestjes verschijnen.
Probeer de blauwe geestjes vriendelijk te stemmen door met ze te communiceren of een offer te presenteren.
Ook zullen er in huis en op- en rond de kavel vervloekte voorwerpen gaan verschijnen. Als je Guidry vraagt 'Wat is dat toch met die griezelige voorwerpen?' zal hij je met klem adviseren deze voorwerpen zo snel mogelijk te verwijderen omdat ze SUPER vervloekt zijn. Je doet dit door er tegenaan te schoppen of ze op te dweilen.
Blijf de kavel op deze voorwerpen controleren tot 06.00 uur 's morgens, want er kunnen steeds nieuwe voorwerpen verschijnen.

Soms al in de 3e nacht, maar in ieder geval in de 4e nacht zullen de rode geestjes komen spoken! Deze zijn echt kwaadaardig dus wees er voorzichtig mee. Je kunt ze het beste verjagen door ze een offer te presenteren maar dat is geen garantie dat het goed zal gaan!

TIP: Als je Sim Paranormaal Onderzoeker is (Mediumvaardigheid 5 + Licentie) kan hij/zij ook de geestjes 'Vragen weg te gaan'. Dit zal meestal werken tenzij je Sim zelf doodsbang is op dat moment!

Vervloekte voorwerpen
Vanaf de 3e nacht zullen steeds meer vervloekte voorwerpen op de kavel verschijnen zoals:

  • klimranken
  • griezelige poppen
  • griezelhanden
  • geheimzinnige symbolen
  • slijmwezens

TIP: Als je een pop ziet verschijnen, klik er dan eerst op om te zien of het wel een griezelige pop is. Het kan namelijk ook een Lieve Dahlia pop zijn die helpt bij het verminderen van je Sims' angsten. Zet de pop dan ergens in het huis van je Sim of geef hem cadeau. Peuters kunnen met een Lieve Dahlia pop praten.


5e nacht Temperance!

Zodra de 5e nacht rond 21.00 uur begint, krijg je een pop-up scherm met de waarschuwing.... Ze is hier!


Je voelt ineens een enorme kwaadaardige aanwezigheid. Er dwalen hier veel geesten rond, maar deze voelt anders aan dan de rest.
Als er ooit een moment was om in paniek te raken, is dit het misschien wel.

Als je klikt op OK zal je Sim zelfverzekerd worden, klik je op NIET OK dan zal je Sim gelijk doodsbang worden.

Zodra je deze melding krijgt verschijnt Guidry. Steek snel de Heilige kaarsen aan, roep Bothilde op via de Seancetafel en bereid je voor op een flinke confrontatie! 


TIP: Het is nog beter om deze 2 acties al vóór 21.00 uur uit te voeren. Je bent dan goed voorbereidt zodra Temperance verschijnt.

Het is slim om nu gelijk een groepsseance te houden met Bothilde en Guidry. Doe dit zo snel mogelijk want even later zal Temperance arriveren en de groepsseance verstoren (waardoor de spirituele sereniteit nog verder afneemt) óf de seancetafel zelf in beslag nemen.

Temperance zorgt voor complete chaos! Ze zal allerlei voorwerpen breken (toilet, douche, gootsteen, de radio e.d.) en wordt agressief als je met haar probeert te communiceren.
​Ook verschijnen er in- en om het huis allerlei vervloekte voorwerpen en zeer boze rode geestjes, die zelfs bezoekers in de brand kunnen steken!

Ze is hier!

De Heilige kaarsen en de verlichting gaan steeds uit en aan en Guidry wordt wat gespannen zodra Temprancein de buurt is. Het is zijn ex liefje en hij weet als de beste hoe kwaadaardig ze is!

Gelukkig is Bothilde een meester in de spokerige vechtkunsten en absoluut niet bang voor Temperance.
Terwijl je Sim de vervloekte voorwerpen probeert te verwijderen (blijf de kavel controleren!) zal zij het gevecht met Temperance aangaan in de hoop dat deze zal verdwijnen. Ze doet dit uit zichzelf, dus je kunt haar hier geen opdracht voor geven.  


Bizarre pop
Je kunt ook Guidry om hulp vragen via de interactie 'Er is iets vreselijks verschenen! Help!' 
Hij zal je dan een Bizarre pop geven. Deze werkt alleen als hij in dezelfde ruimte als Temperance wordt geplaatst. Ze zal dan snel vertrekken want ze haat die pop!
Je kunt de pop daarna weer in de inventaris van je Sim plaatsen of aan een verzamelaar van eigenaardigheden verkopen (+$100).


6e en 7e nacht
Deze zullen een beetje hetzelfde verlopen als de 5e nacht. Zorg dat je Sim goed is uitgerust en in alle andere behoeftes is voorzien zodra de avond aanbreekt.

Waarschijnlijk heeft je Sim door 7 nachten te wonen in een spookwoonhuis, genoeg punten gespaard om op de Beloningenmarkt de Beloningseigenschap DAPPER te koper voor 8000 punten. (Denk eraan dat in de Heldmodus dubbele punten worden gepaard).
Sims met deze eigenschap zijn niet snel bang! Dappere Sims herwinnen hun kalmte sneller dan andere Sims en vinden het niet erg om in de aanwezigheid te verkeren van bovennatuurlijke wezens als spoken en skeletten!
Deze Beloningseigenschap komt niet alleen goed van pas in een spookwoonhuis, maar zeker ook bij de carrière Paranormaal Onderzoeker.

Als je sim voor de 7e nacht in een spookwoonhuis woont, zal hij/zij beloont worden door Guidry. 
Je krijgt een pop-up van Guidry waarin hij aangeeft dat hij je iets voor je doorzettingsvermogen wil geven.
Je krijgt zijn dierbare lievelingsjas! De jas, een hoofddeksel en een paar schoenen zijn nu in CAS ontgrendeld!
Zie de tab van Creëer een Sim (CAS) voor een screen van deze outfit.

Je kunt na de 7e nacht gewoon op deze manier verder blijven spelen, maar je kunt het ook nog moeilijker maken door via de Helpende hand de Heldmodus in te schakelen (als je dat nog niet gedaan had) of extra griezelige kaveleigenschappen toe te voegen.
Je kunt ook het tegenovergestelde doen, door het kaveltype te wijzigen naar een particuliere kavel. Je Sim heeft dan meer tijd en energie om zich te storten op de carrière Paranormaal Onderzoeker.


Carrière Paranormaal Onderzoeker (Freelancer)

 

Paranormaal onderzoeker-licentie
Wordt een gecertificeerd paranormaal onderzoeker door de freelance carrière 'paranormaal onderzoeker' te ontgrendelen en Guidry tijdens een seance op te roepen.

Deze licentie kun je van Guidry krijgen zodra je niveau 5 van de Mediumvaardigheid hebt behaald (interactie 'Ik wil een paranormaal onderzoeker worden!') óf kopen op de Beloningenmarkt voor 3000 punten.
Als je het vraagt aan Guidry krijg je een pop-up scherm waarin hij je feliciteert en zodra je klikt op Ik ben er klaar voor!zal hij  je de licentie geven, die je toegang geeft tot het Bureau van Griezelig Onderzoek.
Pas hierna kun je starten met de carrière Paranormaal Onderzoeker.

Beloningseigenschap Paranormaal Onderzoeker
Deze Sim is een gecertificeerd paranormaal onderzoeker, bekrachtigd door Claude René Duplantier Guidry. Sims met deze licentie mogen toetreden tot het Bureau van Griezelig Onderzoek als freelance onderzoeker.

Tegelijk met het verkrijgen van de licentie (via Guidry of door Beloningenmarkt) krijgt je Sim ook de beloningseigenschap Paranormaal Onderzoeker


Starten met de carrière

Als er 's nachts ineens dingen opdoemen, bel je een paranormaal onderzoeker. Hoewel je in dit vak 's nachts moet werken, is er ook een heleboel vrijheid in het soort werk dat je moet doen. Lastige klussen leveren misschien meer beloningen op, maar daarentegen kan het er ook aardig griezelig aan toegaan.

Deze carrière is een van de opties binnen de carrière Freelancer. Je kiest deze carrière via het carrièrepaneel, de telefoon of de computer. Je kunt deze carrière alleen starten als je Sim in bezit is van een Paranormaal onderzoeker-licentie.

Agentschap selecteren
Zodra je deze carrière hebt gekozen krijg je een pop-up scherm om een 
Agentschap te kiezen.
Kies voor het Agentschap Bureau van Griezelig Onderzoek. Beroep: Paranormaal onderzoeker

Heb je spoken in je huis? Vind je doorlopend griezelige poppen op zolder? Hoor je weleens enge stemmen buiten je hoofd? Ter informatie: er zijn overal geestjes en het zijn echt pestkoppen. Als jij bent gecertificeerd als ene paranormaal onderzoeker, sluit je dan aan bij onze elitefantoomwachters. Als agent is het jouw taak om deze wereld een beetje minder spokerig te maken.

Als je je hebt aangesloten bij het Bureau van Griezelig Onderzoek kun je kiezen uit 3 klussen om uit te gaan voeren:

  • Beginnend paranormaal onderzoek (makkelijk)
  • Deskundig paranormaal onderzoek (normaal)
  • Expert paranormaal onderzoek (lastig)

Begin eerst met een makkelijke klus om te weten te komen hoe het allemaal werkt en wat je kunt verwachten.
Je kunt daarna de klussen zo vaak als je wilt en in elke volgorde kiezen.


Het leuke van deze freelancer carrière is, dat je de keuze hebt of je wel of niet mee wilt gaan met je Sim. Meegaan is natuurlijk het leukste omdat je dan actief bezig bent met het helpen van andere Sims die in de paranormale problemen zitten, maar soms is het misschien handiger om je Sim alleen te laten gaan. Je hebt dan echter veel minder invloed op alles wat er te gebeuren staat.

Voorbereiden op een klus
​Een uur voordat de klus start krijg je een melding dat het bijna tijd is voor het paranormale onderzoek.
Een paar dingen die je Sim kunnen helpen bij het uitvoeren van klussen:

  • een zo hoog mogelijke Mediumvaardigheid
  • de  Dapper Beloningseigenschap (te koop op de Beloningenmarkt voor 8000 punten)
  • heilige kaarsen in de inventaris van je Sim
  • een bizarre pop (of poppen) in de inventaris van je Sim
  • alle behoeftebalkjes goed gevuld
  • in een positieve gemoedsstemming verkeren (bijvoorbeeld zelfverzekerd, blij of geconcentreerd)

Zodra het 21.30 uur is, krijg je een pop-up waar je je keuze kunt maken. Als je kiest voor OK zal je Sim direct reizen naar het huishouden dat je spirituele hulp nodig heeft. Kies je voor ....alleen sturen, dan zal je Sim alleen voor bepaalde tijd van de kavel verdwijnen.

Als je meegaat met je Sim en aankomt op de kavel, verschijnt linksboven in je scherm een paars voortgangsbalkje waarin wordt bijgehouden wat je allemaal op die kavel aan paranormale dingen doet. Ook wordt hier aangegeven hoe laat je werkdag(nacht) eindigt, dus let goed op dat je geen tijd tekort komt want de klus is alleen voltooid als het hele balkje gevuld is en een pop-up verschijnt met de melding Klus voltooid! Je kunt dan kiezen of je naar huis wilt gaan of op de kavel wilt blijven.

Meestal staat een (doods)bange Sim je al op te wachten. Begroet deze en laat je licentie zien waarmee je de bewoner kunt geruststellen. Ga daarna gelijk aan de slag. Klop op de voordeur om naar binnen te kunnen en verwijder alle vervloekte voorwerpen en plasjes (binnen en buiten), behaag geestjes en voer indien nodig een ceremonie uit via een Seancecirkel die je zelf, binnen of buiten, op de grond kunt maken (niveau 5 Mediumvaardigheid is vereist).
Als je denkt dat Temperance wel eens zou kunnen verschijnen (lastige klus) is het verstandig om Bothilde direct via de seancecirkel op te roepen.
Je hebt ook de interactie beschikbaar om geestjes te Vragen om weg te gaan. Het is echter niet zeker dat dit altijd lukt....

Zodra je de melding krijgt dat de klus is voltooid, is het verstandig om naar huis te gaan, want als je Sim een klus sneller heeft voltooid, krijg hij/zij een prestatieboost en bonusbetalingen. Geannuleerde of onvoltooide klussen verlagen de prestaties en leveren geen betaling op. 
Hoewel freelancers geen promotie maken, verhoogt het verbeteren van hun prestaties wel hun positie binnen het agentschap, wat weer tot een hoger basissalaris en ontgrendelbare beloningen leidt!

Naast de Simoleans die je Sim verdiend heeft met het voltooien een klus, kun je ook beloningsvoorwerpen verdienen. Je vindt deze terug in de inventaris van je Sim.
Dit kunnen allerlei voorwerpen zijn zoals:

  • een Bescheiden snoeppot
  • een Lieve Dahlia pop
  • Ter decoratie kleihanden
  • Potje geestjes (3 soorten: Moppergeestjes, Vriendgeestjes of Kniesgeestjes)


Je Sim heeft nu ook de interactie Opscheppen over paranormaal succes gekregen.


Bouwen/Kopen

Totaaloverzicht

Dit pakket voegt een heleboel leuke nieuwe voorwerpen toe aan de bouw-/koopmodus, die ook prima passen op gewone kavels en zeker niet alleen thuishoren op een spookwoonhuis kavel. De koeienplant in het Amuse-Bouche Koeienplant Terrarium kun je een naam geven en de wat meer paranormale voorwerpen vind je via Debug.


De woning van Duplantier
Dit oude landhuis was vroeger het onderkomen van Claude René Duplantier Guidry. Het staat vol snuisterijen en curiositeiten van zijn reizen rond de wereld. Na zijn overlijden werd het huis verkocht aan de enige echte Dr. Ashley, die het huis betrok en alle kamers een moderne make-over gaf zonder daarmee iets van de oude charme in te leveren. Nu is dit huis opnieuw beschikbaar, maar niemand weet precies wat er met de meest recente eigenaar is gebeurd....

Als je het spel na aanschaf van dit pakket de 1e keer opent krijg je een pop-up Spookwoonhuis is nu beschikbaar!  (Opmerking: dit was zo toen het pakket uitkwam. Ik weet niet of dit later nog steeds het geval is).

Door te klikken op het witte balkje onder Wil je de kavel nu plaatsen? wordt het nieuwe kaveltype Spookwoonhuis aan het spel toegevoegd. Om gelijk te kunnen starten met spelen krijg je de mogelijkheid om de Woning van Duplantier (30x20) te downloaden. 
Dit spookwoonhuis is gemaakt door de Game Changer @Docor_Ashley. Je vindt deze kavel in je eigen Bibliotheek onder kaveltype Spookwoonhuis.


Kaveltype Spookwoonhuis

Net zoals bij elk ander kaveltype, kun je het kaveltype spookwoonhuis instellen in bouwen. Links bovenin je scherm klik je op het huis icoontje waarna alle kaveltypes zichtbaar worden.

Als je met je muis over het kaveltype spookwoonhuis gaat, krijg je de volgende omschrijving te zien:
Er is iets... bijzonders aan deze plek. Hoewel het wonen in een spookhuis wat extra risico met zich meebrengt, levert het ook beloningen op! Maar wees gewaarschuwd, het zal er af en toe vreemd aan toegaan. Succes!
Dit kaveltype heeft geen verdere vereisten.

Als je voor een spookwoonhuis hebt gekozen, verschijnen er naast het vraagteken 2 tandwieltjes. Als je hierop klikt krijg je meer informatie over Wat je kunt verwachten in een spookhuis, want dit type kavel heeft z'n eigen speciale kaveleigenschappen.

Een spookwoonhuis nog griezeliger maken
Je kunt via het voorwerp de Helpende Hand de optie Heldmodus inschakelen, die alles nog een beetje spokeriger en moeilijker zal maken.
Lees hierover meer bij het onderwerp Wonen in een spookwoonhuis.

Door links bovenin op het vraagteken te klikken kun je zelf ook nog 3 kaveleigenschappen toevoegen, afhankelijk van welke pakketten je bezit.
Dit kaveltype is al behoorlijk spookachtig door de speciale kaveleigenschappen, maar als je van een flinke uitdaging houdt, is dit wel een extra spannende toevoeging.

Denk hierbij aan de volgende eigenschappen:

  • Gremlins (Stedelijk Leven)
  • Griezelig (Stedelijk Leven)
  • Kriebelige beestjes (Jungle Avonturen)
  • Vampier Nexus (Vampieren)
  • Vervloekt (Stedelijk Leven)

Ingerichte ruimtes

Paranormaal Accessoires voegt 2 ingerichte ruimtes toe aan het spel. Gebruik deze als je niet zo goed in bouwen bent, om inspiratie op te doen of om makkelijk bepaalde voorwerpen terug te vinden.


Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.