Sims 4 Samen Groeien Gids

Samen Groeien is het 13e uitbreidingspakket van de Sims 4 en is op 16 maart 2023 wereldwijd uitgebracht.


 

De extra digitale content 'Outdoor Playtime' alleen te ontgrendelen bij aanschaf van dit pakket tussen ​2 februari en 27 april 2023. 

Haal het meeste uit het buitenleven als gezin met een sportief vormgegeven babystoeltje, een schattige glijbaan voor peuters en een schommelset waar zowel kinderen als volwassenen van kunnen genieten.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN

Een blijvende impact. Belangrijke keuzes en mijlpalen helpen om te bepalen wie je Sims zijn. Ontgrendel en verander karaktereigenschappen gedurende de hele levens van je Sims als ze te maken krijgen met een midlifecrisis, reageren op familieverzoeken om in te trekken, en nog veel meer. Zelfontdekking is een levenslange reis. 

Sociale dynamiek. Soms klikken Sims gewoon. Het kan zijn dat je Sims een natuurlijke sociale chemie hebben met een Sim die ze op een feest ontmoeten, of dat ze juist op natuurlijke wijze met elkaar clashen. Je Sims hebben nu voorkeuren die bepalen met welke Sims ze compatibel zijn en met welke Sims ze eerder vijand zullen worden. 

Familiebanden. De banden tussen je verwante Sims zijn belangrijk en complex. Terwijl ze het leven samen ervaren, ontstaan er kansen voor zowel drama als eenheid die de familieverhoudingen en de relaties van Sims met hun familieleden zullen beïnvloeden. 

Perfect voor families. San Sequoia ligt aan een oceaanbaai en was ooit een klein vissersdorpje dat is uitgegroeid tot een bruisende stad. Tegenwoordig vind je er vredige buitenwijken, een levendig recreatiecentrum, een hechte gemeenschap en zelfs een invloedrijke plaatselijke familie: de Robleses.


Onderwerpen

klik op de link om naar het onderwerp te gaan

Creëer een Sim (CAS)
- Baby creëren (Basisgame)
- Sim kan wel of geen melk produceren
- Kind Doel/subdoelen en Beloningseigenschappen
- Familiedynamiek en Herinneringsdoos
- Sim-karaktertrekken en Gespreksonderwerpen

- Kleding en Accessoires

​Speltoevoegingen
​- Spelopties: Levensduur, Zelfontdekking en
​  Ontslagen
​- Wetenschapsbaby (Basisgame)

- Evenementen: Babyshower, Familiereünie,
  Slaapfeestje

- Kalender: Logeerpartij plannen of eerder stoppen
​- Clubactiviteiten (Beleef het Samen)
- Muziekstation en TV kanalen
- O jaa! in de Boomhut

Gameplay Pasgeborene
- Behoeften
- Omkleden in wiegje (Basisgame)
- Au Pair dienst inhuren
- Opgroeien

Gameplay Baby/Peuter
- Baby Behoeften
- Wiegje/Peuter bed/Verschoningstafel
- Voedingsvoorkeur en Fingerfood 
- Baby en Peutermijlpalen
- Baby en Peuter (verborgen) grillen
​- Rugdrager

​- Baby's en huisdieren (Honden & Katten)

Gameplay Kind
- Kinderzelfvertrouwen
- Tandenfee
- Leren fietsen

Overige gameplay
- Huwelijksakte
- Mijlpalen kind t/m oudere
- Midlife Crisis/Burn Out
- Boomhut
- Waterspeeltuin
​- Speeltafel: Puzzels of Simbles
- Wandelen of Powerwalken in Gilbert Gardens
​- Bioscoop
​- Vriendschapsarmbandje
​​

​Bouwen / kopen
​- Kavel type: Recreatiecentrum
​- Totaal overzicht bouwen/kopen​


​​​Ingerichte ruimtes
- 3 ruimtes

Cheats per pakket


Creëer een Sim (CAS)

Met de update van 14 maart 2023 is de nieuwe levensfase Baby toegevoegd aan het spel. Vanaf dat moment heten de baby's die vanaf het begin in het spel aanwezig waren: Pasgeborenen. Het Uitbreidingspakket Samen Groeien voegt heel veel nieuwe opties en familiegameplay aan deze update toe.

In CAS vind je nu 7 levensfases: van baby tot oudere.

​Je kunt het uiterlijk van een baby bepalen door met genen te spelen en/of een willekeurige baby aan te passen zoals je zelf wilt met alle standaard kenmerken: huidskleur, kleur ogen, kleur haar, tanden en de nieuwe huiddetails zoals geboortevlekken en sproeten (voor hoofd en lichaam). Verder kun je voor een baby 1 eigenschap kiezen (zie overzicht hieronder) en vergeet niet om bij Relaties van Huishouden de familiedynamiek in te stellen. Zie meer hierover bij het aparte onderdeel over familiedynamiek.

Zie voor de baby kleding en accessoires het totaaloverzicht.

Sim kan wel of geen melk produceren
In CAS kan je bij Meer details > Geslacht nu ook instellen of een Sim wel of geen melk kan produceren. 


Kind doel/subdoelen en beloningseigenschappen
Samen Groeien heeft voor kinderen in CAS 1 nieuw doel met 4 subdoelen toegevoegd. Alle 4 subdoelen zijn met name gericht op de gameplay die je in dit Pack vindt en hebben allemaal een beloningseigenschap bij voltooien van het subdoel.


Familiedynamiek en herinneringsdoos

Bij Relaties van Huishouden in CAS kun je nu de familiedynamiek instellen. Familiedynamiek kan ook op een natuurlijke manier worden ontdekt in Leven, op basis van de belevingen die de Sims samen ervaren.

Familiedynamiek bepaalt de relatie tussen twee familieleden en onthult hoe ze zich voelen en gedragen als ze bij elkaar in de buurt zijn. Verschillende familierelaties maken verschillende dynamiekinstellingen mogelijk. Zodra twee Sims een dynamiek hebben, krijgen ze unieke gemoedstoestanden als ze tijd met elkaar doorbrengen en zullen ze automatisch interacties kiezen die aansluiten op hun dynamiek.

Om een bestaande familiedynamiek tussen jouw Sim en een familielid te verwijderen, kan je Sim het Dynamiek-Niet-Langer Drankje bij de Beloningenmarkt kopen voor $200
​Sims ontdekken misschien ook dat hun dynamiek is veranderd in Leven op basis van hoe hun relatie met familieleden zich heeft ontwikkeld.
​Familiedynamiek met een huisdier (Uitbreiding Honden en Katten) is helaas niet mogelijk.

De Herinneringsdoos is niet alleen een geweldige plek om je familieaandenkens in te bewaren, maar hij kan ook worden gebruikt om de familiedynamiek tussen twee Sims te veranderen.
Er zijn 3 verschillende Herinneringsdozen te koop in de koopmodus: de Vrekkig Herinneringsdoos voor $100, de Basic Herinneringsdoos voor $240 en de Sierlijke Herinneringsdoos voor $400.
De doos moet als familieaandenken toe worden gewezen aan een oudere Sim om gebruikt te kunnen worden. Je kunt voorwerpen uit je inventaris naar de doos  slepen. Zodra dat is gebeurd, kunnen Sims nadenken over de betekenis van familie.. Je kunt voorwerpen uit deze doos ook weer doorgeven aan andere Sims.

LET OP: tijdens het schrijven van deze Gids is er een bug ontdekt met de Herinneringsdoos. Foto's die je in de box stopt gaan kapot en kunnen niet meer gebruikt worden. Hopelijk wordt dit door EA snel opgelost.


Sim-Karaktertrekken en Gespreksonderwerpen
Met Samen Groeien is Voorkeur en Afkeer uitgebreid met 2 nieuwe categorieën: Sim-Karaktertrekken en Gespreksonderwerpen. Je stelt deze in in CAS. 

Met de update van 14.3.2023 is het maximum aantal opties dat je kunt instellen in Voorkeur en Afkeer verhoogd van 20 naar 50.
​Ook zijn bij 
Inrichting (Interieurdesigner Game Pack) nieuwe inrichtingsopties toegevoegd.

Sim-karaktertrekken
Sim-karaktertrekken bepalen met welke personen je Sim sociaal compatibel is. Sim-karaktertrekken worden door verschillende aspecten bepaald, waaronder (maar niet beperkt tot!) de eigenschappen van je Sim, ervaringen in het leven of activiteiten die je Sim leuk of juist niet leuk vindt.
De categorie Huiselijk bevat bijvoorbeeld Sims met eigenschappen als Einzelgänger of Boekenwurm, maar ook Sims die van Schrijven of van Koken houden.
Hoe meer Sim-karaktertrekken je kiest, hoe meer variatie je zult hebben in de sociale comptabiliteit met andere Sims.
De sociale comptabiliteit bestaat uit 5 niveaus: vreselijk, slecht, neutraal, goed of waanzinnig. Deze comptabiliteitsscore houdt rekening met de voorkeur en afkeer van beide Sims.
Sims met een betere comptabiliteit zullen het makkelijker vinden om vrienden te worden, terwijl een slechtere comptabiliteit ze voor een behoorlijke uitdaging stelt om een relatie te ontwikkelen. Ga met je muis over alle opties in CAS en lees waar elke categorie voor staat.

Gespreksonderwerpen
Het leuk vinden van een gespreksonderwerp geeft aan dat je Sim het leuk vindt om op die manier met andere Sims om te gaan. Het niet leuk vinden van een gespreksonderwerp geeft aan dat je Sim dat soort interacties zal afwijzen als een andere Sim die uitvoert. Als je Sim bijvoorbeeld een hekel heeft aan roddelen, zal die waarschijnlijk negatief reageren als een Sim wil roddelen.
Elk gespreksonderwerp correspondeert met een andere subcategorie van interacties die beschikbaar zijn in het keuzemenu als je een actie met andere Sims uitvoert. Zodra je weet welk gespreksonderwerp andere Sims leuk of niet leuk vinden, kun je makkelijk te interacties vinden waarover ze graag iets horen en de onderwerpen vermijden waar ze een hekel aan hebben. Ga met je muis over alle opties in CAS en lees waar elke categorie voor staat.


Kleding en Accessoires Overzicht

Met de update van 14.3.2023 zijn al meerdere CAS items voor baby's toegevoegd (zie onderstaand). Je vindt deze terug door op Basisgame te selecteren in CAS.

Baby meisje: 8 huiddetails hoofd, 9 kapsels, 5 hoofddeksels + 1 van Uitgebreid Breien, 2 accessoires hoofd, 11 huiddetails lichaam, 13 tops, 12 volledig lichaam, 10 onderkant, 3 accessoires onderkant, 4 schoenen
Baby jongen: 8 huiddetails hoofd, 6 kapsels, 5 hoofddeksels + 1 van Uitgebreid Breien, 2 accessoires hoofd, 11 huiddetails lichaam, 10 tops, 8 volledig lichaam, 8 onderkant, 1 accessoires onderkant, 3 schoenen
​Ook zijn er meer rompertjes toegevoegd waarmee je een pasgeborene in het wiegje kunt omkleden.

Met Samen groeien is CAS voor baby's nog verder uitgebreid inclusief allerlei nieuwe items voor andere leeftijden.
Vrouwen Tiener t/m oudere: 12 huiddetails hoofd, 8 kapsels, 2 hoofddeksels, 1 accessoire hoofd, 9 huiddetails lichaam, 14 Tops, 8 volledig lichaam, 7 onderkant, 1 accessoire lichaam

Mannen Tiener t/m oudere: 12 huiddetails hoofd, 7 kapsels, 1 gezichtsbeharing, 1 hoofddeksel, 9 huiddetails lichaam, 19 Tops, 1 volledig lichaam, 7 onderkant
Kind meisje: 7 huiddetails hoofd, 3 kapsels, 1 hoofddeksel, 2 accessoires hoofd, 9 huiddetails lichaam, 9 Tops, 2 volledig lichaam, 5 onderkant, 1 accessoire lichaam
Kind jongen: 7 huiddetails hoofd, 3 kapsels, 1 hoofddeksel, 9 huiddetails lichaam, 8 Tops, 1 volledig lichaam, 5 onderkant

Peuter meisje: 7 huiddetails hoofd, 2 kapsels, 1 accessoire hoofd, 9 huiddetails lichaam, 2 Tops, 2 volledig lichaam, 3 onderkant, 1 accessoire lichaam, 2 schoenen
Peuter jongen: 7 huiddetails hoofd, 2 kapsels, 1 accessoire hoofd, 9 huiddetails lichaam, 3 Tops, 3 onderkant, 1 accessoire lichaam, 1 schoenen

Baby meisje: 2 huiddetails hoofd, 4 kapsels, 1 hoofddeksel, 1 accessoire hoofd, 6 huiddetails lichaam, 11 volledig lichaam
Baby jongen: 2 huiddetails hoofd, 3 kapsels, 1 hoofddeksel, 1 accessoire hoofd, 6 huiddetails lichaam, 8 volledig lichaam


Speltoevoegingen

Spelopties instellen

Levensduur
Met de pre-update voor Samen Groeien is de levensduur van alle Sims aangepast volgens onderstaand schema.


Zelfontdekking en ontslagen

Bij Spelopties > Pack-/pakketinstellingen zijn 2 opties toegevoegd die je kunt instellen: Zelfontdekking en Ontslagen

Als je Zelfontdekking uitschakelt zullen Sims niet langer zelfontdekkingsmomenten hebben die nieuwe of andere karaktereigenschappen bieden.
Jongvolwassenen, volwassenen en ouderen kunnen een moment van zelfontdekking ervaren, waarbij er vaak een nieuwe eigenschap te vinden is die bij hen past. Tijdens de zelfontdekkingsmomenten krijgen Sims een nieuwe karaktereigenschap te zien of wordt er misschien voorgesteld een karaktereigenschap te ruilen met een bestaande als de twee eigenschappen met elkaar botsen. Sims kunnen via zelfontdekking maximaal 3 ontdekkingsmomenten omarmen.

Zelfontdekkingsmomenten verschijnen op basis van de activiteiten en recente levenservaringen van je Sim. Deze momenten zijn volledig optioneel en kunnen omarmd of afgewezen worden.

Ontslagen: als je dit uitschakelt zullen je Sims niet meer ontslagen worden. Sims in een huidige ontslagperiode zullen niet ontslagen worden en de periode wordt officieel opgeheven aan het einde van de volgende werkdag.


Wetenschap baby

Met de update van 14.3.2023 is de optie toegevoegd om voor $1200 een wetenschap baby te krijgen. Dit biedt ook aan  alleenstaanden en Sims van hetzelfde geslacht de mogelijkheid om een baby te krijgen!
Een wetenschap baby kan je regelen via de telefoon > thuis of computer > huishouden.
Er zijn 2 opties mogelijk: Wetenschap baby als alleenstaande of Wetenschappelijke baby krijgen met...
Bij de eerste optie kun je niet kiezen met welke Sim je een wetenschap baby wilt krijgen. Je Sim gaat naar het ziekenhuis (verdwijnt van de kavel) en zodra de baby is geboren kun je deze een naam geven. Bij terugkomst van je Sim vind je de baby in een wiegje op de kavel.

Alleen bij de tweede optie kan je een donor kiezen via een pop-up. Je kunt kiezen voor de eigen partner van je Sim OF voor een Sim waarmee je Sim bevriend is. Deze verschijnt dan ook in de pop-up.
Als je voor een vriend(in) kiest zal je Sim naar die vriend(in) reizen, even praten en dan, net als bij een alleenstaande Sim, van de kavel verdwijnen naar het ziekenhuis. Even later krijg je bericht dat de zoon/dochter (of meerling!!) geboren is en kan je de nieuwe baby een naam geven.
Je vindt daarna de baby in een wiegje terug in het huis van je Sim. In de inventaris van je Sim vind je een ingelijste babyprint van de handjes van je nieuwe baby. Je kunt deze naar de muur slepen om op te hangen.

De stambomen kloppen niet helemaal na het krijgen van een wetenschap baby. Als voorbeeld heb ik Dominic Fyres een wetenschappelijke baby laten krijgen met Nancy Landgraaf!! ​De baby woont bij de aanvrager/vader Dominic. 

Als je na de geboorte naar de stamboom in het Simologiepaneel van Dominic Fyres kijkt zie je dat hij naast z'n 2 dochters met zijn vrouw Moira (Siobhan en Morgan), een baby dochter Lisa heeft met iemand anders (helaas zie je daar niet met wie). In de stamboom van de 2 dochters is Lisa hun halfzus, wat klopt. In de stamboom van zijn vrouw Moira komt Lisa niet voor terwijl zij als stiefdochter in de stamboom zou moeten staan.

In de stamboom van Nancy Landgraafstaat Lisa als aparte dochter, maar niet van wie. In de stamboom van Geoffrey staat Lisa helemaal niet terwijl zij als stiefdochter in de stamboom zou moeten staan en in de stamboom van Malcolm staat Lisa als zus en niet als halfzus.


Evenementen

Via de Kalender of Telefoon > Sociaal kan je een officieel evenement plannen. Evenementen kunnen plaatsvinden in elke wereld. De locatie die je kunt kiezen hangt af van het type evenement. Kies een evenement en volg daarna de stappen in de pop-ups. Een evenement moet je minstens 1 dag van te voren plannen.

Samen Groeien voegt 3 nieuwe evenementen toe:

  • Babyshower $250: verzamel vrienden en familie om de uitbreiding van je huishouden te vieren. Of je nu zwanger bent of een kleintje adopteert, het verwelkomen van een nieuw familielid is een groots moment waar best even bij stil mag worden gestaan!
  • Slaapfeestje $240: Trommel je vrienden op om tot laat wakker te blijven, vertel verhalen en eet snacks. Val alleen niet als eerste in slaap, anders wordt er misschien een grap met je uitgehaald!
  • Familiereünie $200: Breng de hele familie bij elkaar! Met een gastenlijst die bestaat uit zowel stamboom- en naaste familie/vrienden, is het tijd om over familie te praten, foto's te maken of een maaltijd met dierbaren te delen. Succesvolle familiereünies belonen je met diverse fotocollages als herinnering aan de gebeurtenis.

Je kunt elk evenement niet alleen op je thuiskavel, maar ook op allerlei openbare locaties zoals bijvoorbeeld het nieuwe Recreatiecentrum houdenZorg dan wel van te voren dat de benodigde attributen voor het evenement daar aanwezig zijn.

Bij alle evenementen kun je zelf aangeven of je er een doelevenement van wilt maken of niet (vinkje aan of uit). Als je kiest voor doelevenement ontvang je, bij het op een bepaald niveau voltooien van het evenement, een beloning.
Bij voltooien van een Babyshower op Gouden niveau ontvang je het Babygeluk Wiegje.
Bij voltooien van een Slaapfeestje op Zilveren niveau ontvang je de Slaperig Beestje Slaapzak voor peuters en op Gouden niveau de Speelse Dromen Slaapzak voor iedereen.
Bij voltooien van een Familiereünie op Bronzen niveau ontvang je de Allegaartje Fotocollagelijstjes: Drie is Een Bedrijf,  op Zilveren niveau de Allegaartje Fotocollagelijstjes: Vier Is Een Menigte (+ het fotolijstje van het bronzen niveau) en op Gouden niveau ontvang je de Fotocollagelijstjes: Vier Is (nog steeds) Een Menigte (+ de fotolijstjes van bronzen en zilveren niveau) om aan de muur te hangen.


Logeerpartij
Logeerpartij is een nieuw evenementtype (en dus wat anders dan een slaapfeestje evenement) waarbij je familie of vrienden kunt uitnodigen om een bepaalde tijd in het huis van je Sim te laten logeren (geen andere locatie mogelijk). Aangezien dit meerdere dagen kan duren, is het een goed idee om te controleren of de bezoekende Sim(s) wel een plek hebben om te slapen!

TIP: SimGuruMorgan heeft bevestigd dat je niet per se een bed voor je logees hoeft te hebben. Als je een of meer bedden over hebt is het prima om deze aan je gast(en) toe te wijzen, maar mocht dat niet het geval zijn dan hebben ze zelf een slaapzak bij zich.
Er kan maar één logeerpartij per keer voor een huishouden worden gepland. Andere evenementen, zoals verjaardagsfeestjes of bruiloften, kunnen tijdens een logeerpartij worden gehouden! Je kunt dus bijvoorbeeld de grootouders een paar dagen uitnodigen als een van de kleinkinderen jarig is!

Je kunt een logeerpartij plannen via de kalender, telefoon of het relatiepaneel. Via de kalender en telefoon kun je zelf in de pop-up instellen wie je wilt uitnodigen voor de logeerpartij, hoelang de logeerpartij duurt (van 1 tot 6 nachten) en hoe laat je logees moeten verschijnen. Als je een logeerpartij gaat plannen via het relatiepaneel nodig je sowieso de aangeklikte Sim uit en kun je daarna via de pop-up eventueel nog meer gasten (andere bekenden/vrienden of familie) uitnodigen. Het is dus belangrijk om de gastenlijst, de duur van de logeerpartij en de aankomsttijd nog even goed te controleren voordat je je plannen bevestigt. 

Tijdens een logeerpartij kun je gasten vragen om in huis te helpen of gewoon te relaxen en je kunt ook met ze reizen!
LET OP: ik heb zelf een logeerpartij geprobeerd en je kunt de logees NIET zelf besturen. Als je Sims met een baby of peuter uitnodigt, weet je dus niet wat hun behoeften zijn en zal je als gastheer/-vrouw dit zelf in de gaten moeten houden en moeten gokken wanneer ze wat willen of nodig hebben. De andere (onbestuurbare) Sims gingen steeds in- en uit hun bed en legden de baby 's nachts op straat! Ik vond een logeerpartij op deze manier irritant en vind samen op vakantie gaan veel leuker, omdat dan iedereen WEL bestuurbaar is!

Ook is het mogelijk dat een Sim buiten je huishouden, jouw Sim belt om een logeerpartij te plannen. Gasten zullen nooit onverwacht op bezoek komen, want ze vragen altijd eerst toestemming om te mogen komen logeren, zelfs als het de ouders van je Sim zijn. Als je toestemt kan het wel een verrassing zijn hoeveel logees er komen opdagen!! 

Logeerpartij eerder beëindigen
Ben je je logees eerder zat dan was afgesproken? Geen probleem. Een geplande of huidige logeerpartij kan je elk moment annuleren via de kalender (selecteer de logeerpartij op de kalender en klik links in het scherm op het vuilnisbakje). Je logees zullen daarna zelf vertrekken.


Clubactiviteiten
Als je in bezit bent van het Uitbreidingspakket Beleef het Samen kun je gebruik maken van het clubsysteem. ​
Er zijn met Samen Groeien nieuwe locaties en een paar clubactiviteiten toegevoegd.

Bij ontmoetingsplek Club >  Algemene Locaties

  • Elk(e) Recreatiecentrum

Bij ontmoetingsplek Club > Specifieke Locatie > San Sequoia

  • Anchorpoint Bibliotheek
  • Vieringcentrum

Bij Clubactiviteiten > Ontspanning en spelletjes

  • Puzzels in elkaar zetten
  • Simbles spelen

​​Bij Clubactiviteiten > Buiten:

  • Wandelpaden van Gilbert Gardens gebruiken

Muziekstation en TV kanalen

​Samen Groeien voegt het nieuwe muziekstation Soul toe aan het spel. 
Je kunt hiernaar luisteren via alle stereo's, de oordopjes en een nieuwe locatie muurspeaker Soul (alleen op openbare kavels).

Er zijn ook 3 nieuwe TV kanalen toegevoegd:

  • GriezelGijs: de perfecte zender als je zin hebt om eens lekker bang te worden gemaakt.
  • Hersenspinsels: kinderen kunnen hun mentale vaardigheden aanscherpen en entertaint worden!
  • Sitcom Centraal: families die allerlei grappige situaties meemaken.

O jaa! in de Boomhut

Samen Groeien biedt een nieuwe O Jaa! locatie: de Boomhut.
De Boom om een boomhut te bouwen kun je vinden in bouwen/kopen bij Diverse Kinderspullen OF bij Buiten het Netwerk OF bij Buitenactiviteiten. Meer informatie over de Boomhut vind je bij het onderwerp Overige Gameplay. 

Je Sims kunnen een potje O jaa! in de Boomhut wel waarderen! Het geeft ze de gemoedstoestand Frisse lucht liefdesaffaire met speels + 2 voor 4 uur.


Gameplay Pasgeborene

Behoeften
Omdat met de update van 14.3.2023 de nieuwe levensfase Baby is toegevoegd, heten de eerder in het spel aanwezige baby's nu Pasgeborenen.
Een pasgeborene krijg je in het spel door de zwangerschap van een Sim of door adoptie en niet door deze te creëren In CES. Dat kan pas vanaf baby.

Een pasgeborene is nog steeds gebonden aan het wiegje en heeft nog niet zoveel behoeften, behalve natuurlijk liefdevolle verzorging en aandacht.
Je kunt een pasgeborene bij Babyverzorging:

  • Voeden: Fles geven OF De borst geven
  • Luier verschonen
  • Voedingsvoorkeur kiezen: Geeft de voorkeur aan flesvoeding OF Geeft de voorkeur aan borstvoeding
  • Als je in bezit bent van Wasgoed Accessoires kun je ook kiezen voor: Wasbare luiers gebruiken
  • Ouder worden

Verder kun je:

  • Gekke bek trekken
  • Knuffelen
  • Kraaien naar
  • Kus geven op het voorhoofd
  • Praten
  • Stuiteren
  • Wiegen
  • Opscheppen tegen .... 
  • Outfit wijzigen

Outfit wijzigen > Omkleden in wiegje
Hoewel de optie Outfit wijzigen al aanwezig was, is met de update van 14.3.2023 de kledingkeuze behoorlijk uitgebreid. Je kunt nu kiezen uit een flink aantal onesies voor als het fris is en rompertjes voor warm weer.


Au Pair dienst inhuren
Als je Sim het te druk heeft om voor een pasgeborene, peuter of kind te zorgen is het mogelijk om via de telefoon een Au Pair in te huren voor $60 (basisbedrag) + $10 per uur.
De Au Pair is multifunctioneel inzetbaar en kan spelen, koken en bijles geven. Mijn ervaring is dat de Au Pair wel redelijk goed zorgt voor een pasgeborene, peuter of kind, maar verder in huis niets uitvoert!


Opgroeien pasgeborene
​Afhankelijk van de levensduur die je hebt ingesteld bij spelopties, duurt de levensduur van een pasgeborene van 1 tot 5 dagen. Als je klikt op een pasgeborene krijg je ook de optie Opgroeien. Je kunt deze optie gebruiken als je sneller naar de baby fase wilt gaan.
Gelukkig springt een pasgeborene niet uit de wieg bij het opgroeien naar Baby! De animatie is best schattig want je ziet eerst wat sterretjes rond het wiegje verschijnen en dan komt de pasgeborene als baby op een wolkje uit het wiegje en zweeft langzaam naar de grond.
Het is nu de hoogste tijd om een babybed, een verschoningstafel en andere babyspulletjes aan te schaffen!

Je kunt de baby nu één eigenschap toekennen en kunt kiezen uit:

  • Gevoelig
  • Opgewekt
  • Beweeglijk
  • Kalm
  • Voorzichtig
  • Intens

​Bij het onderwerp CAS kun je een omschrijving van de eigenschappen vinden. Lees deze goed voordat je een eigenschap toekent, want elke eigenschap brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.


Gameplay Baby/Peuter

Baby behoeften
Een baby heeft 6 behoeftes:

  • Blaas
  • Honger
  • Energie
  • Plezier
  • Aandacht
  • Hygiëne

De plezierbalk is vergrendeld (grijs) zolang baby's niet zelfstandig kunnen bewegen.
​Door de 
Gaan Zitten-Mijlpaal te bereiken kunnen baby's rondscharrelen en zal de plezierbalk zich gaan vullen. 

Net als bij pasgeborenen geldt voor baby's natuurlijk ook dat ze een liefdevolle verzorging krijgen. Afhankelijk van de gekozen eigenschap (zie de eigenschappen met omschrijving bij CAS) zal een baby meer of minder aandacht nodig hebben, maar voorzien in de basisbehoeften is natuurlijk altijd een vereiste.
De gekozen eigenschap zorgt o.a. ook voor bepaalde gemoedstoestanden en (inter)acties.

Een paar voorbeelden (maar er zijn er nog veel meer) van interacties met je baby zijn:

  • Oppakken
  • Voeden
  • Voedingsvoorkeur kiezen
  • In slaap wiegen
  • Peuterboek lezen
  • Buikjestijd
  • Knuffelen
  • Speel kiekeboe
  • Stuiteren
  • ... een dutje laten doen
  • Fles geven
  • Opfrissen
  • In bad doen
  • In bubbelbad doen
  • Troosten
  • en nog veel meer!

Baby's moeten veel leren en daarom is het o.a. belangrijk om vaak met je baby Buikjestijd door te brengen. Buikjestijd zorgt voor het opbouwen van de spieren en het verbeteren van de coördinatie. Hierdoor leren ze allerlei vaardigheden zoals hoofd optillen, op rug en buik rollen, sluipen, zitten, kruipen e.d.
​Dit ontgrendelt weer nieuwe (inter)acties. Ook kiekeboe spelen, stuiteren of een verhaaltje voorlezen helpen bij het verder ontwikkelen.

Veel interacties die je uitvoert met je baby zullen tevens leiden tot een mijlpaal in hun jonge leventje. Zie meer informatie over Baby mijlpalen bij het aparte onderwerp hierover.


Wiegje/Peuterbed en verschoningstafel
Met de update van 14.3.2023 zijn 1 wiegje voor je pasgeborene, 3 bedjes voor je baby en 1 bedje voor je peuter aan de Basisgame toegevoegd.
Voor je baby is De Gordiaan Reiswieg voor $130 te koop met als voordeel dat je deze kunt meenemen in je inventaris voor als je baby onderweg of bij vrienden een dutje moet doen. 
De Saaico Moderne Wieg is te koop voor $150 en dit wiegje heeft als voordeel dat je het kunt upgraden naar het Saaico Modern Peuterbed voor $50.
Andersom kan ook, want je kunt het Saaico Modern Peuterbed ook los kopen voor $150 en omzetten in de Saaico Moderne Wieg voor $50.

Alle 3 de babybedjes kun je verbeteren door een Babymobile toe te voegen.  Je baby zal dan makkelijker en soms ook sneller in slaap vallen. Je Sim heeft hiervoor geen vaardigheidsniveau of onderdelen nodig. Je kunt kiezen uit een Ruimte mobile of een mobile met Vogels. Beiden kosten $100 en daarna kan de Babymobile aangezet worden en de volgende slaapliedjes spelen:

  • Kindjelief
  • Slaap Kindje Slaap
  • Twinkle, Twinkle Little Star
  • Vader Jacob
  • Zandmannetje

TIP: elk babywiegje is te plaatsen onder elk stapelbed (ongeacht uit welk Pack). Het klikt dan vanzelf op z'n plaats en is gewoon te gebruiken.


Met de update zijn ook verschoningstafels voor baby's én peuters toegevoegd aan de Basisgame:

  • Vrolijke Verschoontafel van Kindermaak $285
  • Saaico Moderne Commode $260
  • Saaico Moderne Commode met Luieremmer $360
  • Mini Missie Commode $420
  • Commode 3000 - van Schitts & Co $300

De eerste 4 Commodes kun je nog verbeteren door Veiligheidbandjes aan te brengen. Je hebt hiervoor 2 onderdelen voor Algemene Verbeteringen nodig.
De Commode 3000 is in alle werelden te plaatsen in openbare toiletruimtes ten behoeve van luierverschoningen van baby's en peuters onderweg. De veiligheidsbandjes zijn hier al op aangebracht!

Het is belangrijk dat je de luier van je baby regelmatig verschoont om te voorkomen dat ze luieruitslag krijgen.
​Luieruitslag geeft ze de gemoedstoestand Verdrietig +1 voor 4 uur.

TIP: De standaardinstelling voor luiers is wegwerpluiers. Maar als je in bezit bent van Wasgoed Accessoires kun je ook kiezen of je voor je baby wasbare luiers wilt  gebruiken. Reken dan wel op véél was!
Als je wegwerpluiers gebruikt zullen je Sims de vieze luier op de grond achterlaten. Je kunt deze dan bijvoorbeeld in de nieuwe Reukloze Redders luieremmer weggooien.
Maar als je in plaats van de losse luieremmer of een commode mét luieremmer kiest voor de 'Nanobak' Vuilnisbak met Bewegingssensor uit de Basisgame, geeft dat flinke financiële voordelen. Deze Nanobak is wel behoorlijk duur, $1200, maar levert voor alles wat je erin weggooit/sleept een geldbedrag op. Vuile luiers en lege zuigflessen leveren per stuk van $30 tot $60 op en dat kan dus behoorlijk oplopen. Ook etensresten e.d. leveren geld op als je deze weggooit/sleept in de Nanobak!


Voedingsvoorkeur en Fingerfood
Vanaf pasgeborene is het mogelijk om de voedingsvoorkeur in te stellen. Je kunt kiezen ui:

  • Geeft de voorkeur aan borstvoeding
  • Geeft de voorkeur aan flesvoeding

Het is niet verplicht om hierin een keuze te maken, waardoor je per voeding kunt kiezen of je de fles of de borst wilt geven. Je kunt een gekozen voorkeur ook altijd weer wijzigen.

De borst geven kan je Sim soms een ongemakkelijk + 1 gemoedstoestand opleveren doordat de baby in de borst van je Sim bijt tijdens het voeden! Gelukkig duurt dat maar 2 uur!

Babyvoer in kinderstoel proeven
Zodra je baby de Rechtop zitten-Mijlpaal heeft behaald krijg je bij Voeden... de extra optie Eerste babyvoer in kinderstoel proeven.
Zet je baby in de kinderstoel en kies voor deze extra optie. Je krijgt dan een pop-up waar je uit meerdere soorten voedsel kunt kiezen. Je baby zal je zeker laten weten of jouw keuze bevallen is of niet! Ook wordt bij de 1e keer de Eerste Voedsel-mijlpaal ontgrendeld.
Zodra je een volgende keer voor deze optie kiest kun je in de pop-up zien wat je baby al heeft geproefd en wel of niet lekker vond.

Wat je baby wel of niet lekker vindt hangt ook af van verborgen eigenschappen (zoals kieskeurige eter) of hun CAS eigenschap. Een baby met de Gevoelig eigenschap zal kieskeuriger zijn dan bijvoorbeeld met de Opgewekt eigenschap

Fingerfood

Zodra je baby de Pincetgreep-mijlpaal heeft ontgrendeld krijg je de optie om Fingerfood in de kinderstoel te geven. Zet je baby in de kinderstoel en kies deze optie. Je krijgt ook nu weer een pop-up met keuze uit verschillend fingerfood voedsel. Na de 1e keer eten van fingerfood wordt de Eerste Fingerfood-mijlpaal ontgrendelt.
Ik heb wel gemerkt dat het hongerbalkje van een baby bij Eten proeven of het eten van Fingerfood niet volledig gevuld wordt. Dat is wel het geval als je je baby de fles of borstvoeding geeft.

Babymijlpalen
Babymijlpalen zijn bejubelde momenten waarop baby's het leven ervaren en al lerend en groeiend eigenschappen ontwikkelen. Sommige babymijlpalen worden door de natuurlijke ontwikkeling of omgang behaald, terwijl andere via specifieke interacties ontgrendeld kunnen worden. Net als bij normale mijlpalen, gaan babymijlpalen over het traject van het opvoeden van een baby.

Baby's kunnen mijlpalen behalen in de volgende categorieën:

  • Sociaal
  • Fijne motorische vaardigheid
  • Grove motorische vaardigheid
  • Primeurs
  • Leven

Je kunt de behaalde mijlpalen vinden in het Simologiepaneel, maar als het er teveel worden klik dan even  op Mijlpalen bekijken of de drie puntjes naast een categorie waardoor een groter scherm tevoorschijn komt.

Als je een grijze afbeelding ziet betekent dit dat dit de volgende mijlpaal zou kunnen zijn. Dat hoeft niet per se, want mijlpalen hangen af van de dagelijkse bezigheden en ervaringen van je baby. De volgorde kan dus verschillen.
Je kan aan je baby zien wanneer de volgende mijlpaal eraan zit te komen doordat er dan sterretjes rond je baby verschijnen.

Naarmate je meer babymijlpalen behaalt, worden nieuwe gedragingen en interacties voor baby's en verzorgers ontgrendelt.

Sociale babymijlpalen helpen baby's om zich emotioneel en verbaal te ontwikkelen. Hiermee kunnen ze zich beter uitdrukken en relaties met andere Sims opbouwen. Hoe meer sociale mijlpalen ze ontgrendelen als baby, hoe geavanceerder hun communicatievaardigheid als peuter zal zijn.

Het behalen van Fijne motorische vaardigheid-mijlpalen geeft baby's de kans om de kleinere spieren te versterken voor meer gecontroleerde en preciezere bewegingen van hun handen. 
​Het gebruiken van de Spelen maar Speelmat is een geweldige manier om dit te ontwikkelen. Na het leren van de basis helpt het spelen met speelgoed uit de speelgoedkist, bouwblokken en poppenhuizen ze nog verder op weg. Hoe meer fijne motorische vaardigheid-mijlpalen ze als baby behalen, hoe geavanceerder hun denkvaardigheid als peuter zal zijn.

Het behalen van Grove motorische vaardigheid-mijlpalen geeft baby's de kans om de spieren in hun lichaam te ontwikkelen voor beweging en coördinatie. Hoe meer ze van deze mijlpalen behalen, hoe geavanceerder hun bewegingsvaardigheid als peuter zal zijn.
Met meer Grove motorische vaardigheid-mijlpalen verdienen ze de plezierbehoefte, die weer nieuwe opties met verschillende speelvoorwerpen activeert.
Voer regelmatig Samen Buikjestijd uit (te vinden in de categorie Activiteiten onder de Vriendelijke interacties). Naarmate baby's meer mijlpalen in deze categorie behalen, ontgrendelen ze meer interacties die gericht zijn op het oefenen en versterken van hun spieren!


Peutermijlpalen

Peuters kunnen mijlpalen behalen in de volgende categorieën: 

  • Cognitief (denk- en fantasievaardigheid: bv. vormen bestuderen)
  • Leven (belangrijke momenten in het leven van de Sim: bv. huisdier geadopteerd)
  • Motor (beweegvaardigheid: bv. leren lopen, traplopen, leren dansen, leren rennen)
  • Primeurs (1e keren van belangrijke momenten: bv. potje maximeren, 1e boek gelezen, 1e nachtmerrie)
  • Sociaal (verbale communicatie en relatie gerelateerde momenten: bv. leren praten, eerste kindervriend(in))

​Er zijn voor baby's en peuters ontzettend veel mijlpalen te behalen. Ontdek ze allemaal tijdens het spelen!


Baby en Peuter (verborgen) grillen
Baby's en peuters zijn uniek! Naast eigenschappen beginnen baby's en peuters met drie verborgen grillen in totaal.
Deze grillen zijn van invloed op hoe de Sim zich tijdens de huidige leeftijd gedraagt en wordt automatisch ontdekt als het betreffende gedrag optreedt.
Je vindt de grillen inclusief omschrijving in het Simologiepaneel bij Eigenschappen.
Sommige grillen spreken elkaar tegen waardoor je ze nooit beiden kunt krijgen.
Er zijn zowel voor baby's als peuters heel veel verschillende verborgen grillen! Het is dus afwachten welke jouw baby of peuter zal krijgen!

Mocht je liever een andere gril willen dan kun je een gril toevoegen (max 3) of verwijderen via een in-game cheat (zie de cheats per pakket pagina).

Baby grillen (18)

  • Blije spuger 
  • Goede eetlust
  • Lastige eter
  • Slordige eter
  • Vindt het fijn om vast te worden gehouden
  • Haat het om vast te worden gehouden
  • Niest frequent 
  • Hikt frequent
  • Dol op geluiden 
  • Vrije plasser
  • Voedingplasser 
  • Zelf-susser
  • Snoezelslaper
  • Vroeg vogeltje
  • Hekel aan wektijd
  • Houdt van wektijd
  • Kleine babbelaar
  • Winderig

Peuter grillen (18)

  • Agressief
  • Destructief
  • Dol op geluiden
  • Dol op water
  • Dwaler
  • Goede eetlust
  • Lastige eter
  • Slordige eter
  • Haat bedtijd
  • Houdt van wektijd
  • Hekel aan wektijd
  • Vroeg vogeltje
  • Lichte slaper
  • Vaste slaper
  • Dol op dragen
  • Haat te worden gedragen
  • Houdt van boeken
  • Zangvogeltje

Occulte peuters zullen wat vaker (een van) onderstaande grillen krijgen:

  • Dol op water > Zeemeersim peuter (Eiland Leven)
  • Destructief > Weerwolf peuter (Weerwolven)
  • Agressief > Vampier peuter (Vampieren)
  • Houdt van boeken > Toversim peuter (Magisch Rijk)

Rugdrager
Samen Groeien heeft 2 rugdragers voor je baby toegevoegd aan het spel:

  • Babytemmer
  • PowerWalkmaatje

De Babytemmer rugdrager zit standaard in dit pakket, maar de PowerWalkmaatje rugdrager vind je alleen in je spel als je Samen Groeien vóór 27 april 2023 hebt gekocht. Deze hoort nl. bij het bonusmateriaal van dit pakket.

Je vindt de rugdrager echter niet in kopen (ook niet in Debug).

​De rugdrager kost je geen geld want hij is standaard beschikbaar bij een gezin met een of meer baby's.
Door te klikken op je baby en dan te kiezen voor Babyverzorging, kun je (als je beide rugdragers bezit) de Favoriete rugdrager instellen of je kiest gelijk voor .... in rugdrager zetten.

Je Sim kan heel veel dingen doen met een baby op zijn/haar rug, zoals o.a. eten koken, joggen, powerwalken, tuinieren en nog veel meer. Ook is het mogelijk om naast een baby in de rugdrager, een peuter erbij op te tillen. Niet elke baby heeft het geduld om een tijd in de rugdrager te zitten, maar om even je handen vrij te hebben is het wel heel makkelijk.​


Baby's en huisdieren
Baby's en huisdieren (Honden & Katten Uitbreiding) zijn een lieve combinatie en het geeft ook schattige animaties.
​Zodra er een band ontstaat tussen je baby en een huisdier, zullen ze elkaar af en toe ook zelf opzoeken.
Altijd goed om je kind|(eren) te laten opgroeien met een huisdier!

Naarmate je baby zelf meer kan, krijg je ook meer interacties met een huisdier zoals:

  • Aaien
  • Brabbelen tegen ... (huisdier)
  • Naar .... (huisdier) glimlachen
  • Naar ... (huisdier) kijken
  • Naast ... (huisdier) slapen

Gameplay Kind

Kinderzelfvertrouwen
Alle kinderSims hebben een zelfvertrouwenniveau. Zelfvertrouwen begint op een neurale status, maar kan hoger of lager worden tijdens hun jeugd. Het hebben van veel of weinig zelfvertrouwen is van invloed op het humeur van kinderen en kan een langdurige uitwerking op hun zelfwaarde hebben.

Het huidige zelfvertrouwenniveau van een kind is zichtbaar als een tijdelijke eigenschap in het Simologiepaneel.

Het zelfvertrouwenniveau van kinderen kan afnemen of toenemen afhankelijk van:

  • vaardigheidsboosts
  • schoolprestaties
  • positieve en negatieve sociale omgang
  • het laten slagen of mislukken van op vaardigheid gebaseerde activiteiten
  • zelfverzekerde of beschaamde gemoedstoestanden
  • verzorgers die het gedrag van kinderen prijzen of bekritiseren
  • en meer

KinderSims met een neutraal zelfvertrouwen zijn nog aan het uitzoeken hoe ze zich over hun eigen vaardigheden voelen. Ze kunnen makkelijk aangemoedigd of ontmoedigd worden als hun zelfvertrouwen toeneemt of afneemt. Een Sim met een neutraal zelfvertrouwen zal noch een hoog, noch een laag niveau van zelfwaarde hebben als deze in een tiener verandert.

KinderSims met weinig zelfvertrouwen lopen meer risico op de gemoedstoestand Bang voor Minderwaardigheid, raken gestrest als ze minder zelfverzekerd worden en schamen zich als een verzorger ze bekritiseert. Steun betekent alles voor deze Sims. Als dit niet wordt aangepakt, verandert weinig zelfvertrouwen in een lage zelfwaarde als ze een tiener worden.

KinderSims met veel zelfvertrouwen hebben geleerd om in zichzelf te geloven. Ze worden sneller zelfverzekerd, zelfs als ze van fouten leren. Ze kunnen echter nog steeds gekwetst worden als ze bekritiseerd worden. Veel zelfvertrouwen verandert in een hogere zelfwaarde als ze tiener worden.

Het zelfwaarde niveau dat een kind uiteindelijk krijgt bij opgroeien naar tiener is niet meer tijdelijk maar wordt een vaste eigenschap.


Tandenfee
Samen Groeien maakt het mogelijk dat een kind in een fase komt dat het melktanden gaat wisselen.
Je krijgt een melding als je kind 's morgens wakker wordt en het een losse melktand heeft. Je kind voelt zich hierdoor ongemakkelijk +1.

Door eraan te wiebelen zal de tand sneller loslaten, maar ze kunnen ook, als ze moedig genoeg zijn, de tand er gewoon uittrekken.
Wiebelen geeft een extra +1  ongemakkelijk gemoedstoestand, maar de tand eruit trekken geeft je kind de gemoedstoestand ongemakkelijk + 2 voor 3 uur. Dat is dus even afzien!
Je kind heeft dan natuurlijk een gat tussen de tanden, maar dat zal zich in een paar dagen weer opvullen met een nieuwe tand.

Je krijgt opnieuw een melding als de tand eruit is gevallen. Je vindt deze nergens terug, maar het ontgrendelt wel een nieuwe interactie op bedden, waardoor ze de tand onder hun kussen kunnen plaatsen en gaan slapen.
Zodra je kind dan 's morgens wakker wordt ontvangt het ongeveer 80 Simoleons.

Bij de 1e keer krijgt je kind ook een speciale tandenfee muurposter of sticker en het zal een speciale mijlpaal voor je kind opleveren. 
Verder vind je een certificaat van de tandenfee in zijn/haar inventaris welke je aan de muur kunt hangen. 
Een kind kan, voordat het tiener wordt, meerdere tanden wisselen en dit dus meerdere keren doen, alleen niet met meer dan 1 tand tegelijk en je krijgt dan alleen de vergoeding en niet de overige spulletjes.

De tandenfee komt alleen 's nachts als je kind slaapt en niet op andere tijden van de dag of tijdens een dutje. 


Leren fietsen
Kinderen kunnen nu ook fietsen. Ze moeten dit natuurlijk wel eerst leren!
Koop een kinderfiets en plaats deze op de kavel. Zodra je met je kind op de fiets klikt krijg je de volgende opties:

  • Als gewenste fiets instellen
  • Fiets een andere naam geven
  • In inventaris plaatsen
  • Leren fietsen
  • Op een fiets zitten
  • Reizen
  • Rondrijden op de .... (naam fiets)
  • .... om hulp met fietsen vragen (pop-up)

Reizen en Rondrijden op de.... kan pas als je kind heeft leren fietsen. Klik dus eerst op Leren fietsen OF op ... om hulp met fietsen vragen.
Om hulp met fietsen vragen 
(je krijgt een pop-up om iemand te kiezen) geeft leuke animaties want de 'hulp' zal je kind stimuleren en aanmoedigen bij de eerste pogingen. 

Leren fietsen vergt natuurlijk flink wat inspanning en voor de veiligheid zal je kind automatisch een helm opzetten zodra hij/zij op de fiets stapt.

Je kind zal eerst zittend op de fiets, met de benen aan weerskanten, lopen om te leren het evenwicht te bewaren.
Dit moet je een aantal keren laten doen voordat ze hun voeten op de pedalen zetten en hun doel bereiken.
Als je kind stopt met fietsen zal de helm automatisch worden afgezet en de fiets worden opgeborgen in de inventaris van je kind. 

Zodra je kind zelfstandig kan fietsen zal hij/zij vertrekken met een Wheelie (rijden op alleen het achterwiel)! Je kind heeft nu ook de mijlpaal Leren Fietsen behaald!
Je kind kan nu de opties Reizen en Rondrijden op de ... gebruiken.


Overige Gameplay

Huwelijksakte
Sims die trouwen krijgen een huwelijksakte in hun inventaris. Via de telefoon of computer is het altijd mogelijk om voor $50 een kopie op te vragen via de optie Huishouden > Huwelijksakte verzoeken.
Je kunt de huwelijksakte uit de inventaris naar de muur slepen om op te hangen en als je daarna naar kopen gaat, kan je met het waaiertje een andere uitvoering (er zijn er 3) of kleur frame kiezen.

Als je op de huwelijksakte aan de muur klikt kan je Sim de akte

  • Bekijken
  • In inventaris plaatsen
  • Mijmeren

Grappig is dat als je Sim kiest voor Mijmeren hij/zij een gemoedstoestand krijgt afhankelijk van hoe het huwelijk is/was. Meestal zal dat Blij zijn, maar je krijgt een andere gemoedstoestand als je Sim gescheiden is of weduwe/weduwnaar.


Mijlpalen Kind t/m Oudere
Mijlpalen staan voor de grote momenten in het leven van Sims. Of het nu de onvermijdelijke tekenen van volwassen worden zijn of buitengewone prestaties, deze ervaringen geven vorm aan wie je Sims worden.

Je kunt mijlpalen van alle levensfasen terugkijken in het Simologiepaneel, maar alleen als je al meerdere levensfasen met die Sim speelt.
​Als je begint met een baby zullen dus alle mijlpalen vanaf dat moment, per levensfase, worden opgeslagen, maar als je bijvoorbeeld begint met een jong volwassene, dan kun je niet terugkijken.

Mijlpalen zijn permanent en wijzigen dus niet in een volgende levensfase. Zie het maar als een verzameling van ervaringen in plaats van een lijst met prestaties. Het is niet vereist om ze allemaal te behalen.

Als je Sim een mijlpaal behaalt verschijnt deze in de van toepassing zijnde categorie. Als je de muis boven het icoontje houdt zie je meer informatie over de mijlpaal.

Afhankelijk van de levensfase van je Sim kunnen er onthulbare mijlpalen (grijs icoontje) te zien zijn in het Simologiepaneel om je aanwijzingen te geven hoe je ze kunt behalen.
Het behalen van bepaalde mijlpalen kan het gedrag en humeur van je Sim beïnvloeden, speciale memorabilia opleveren en nieuwe interacties ontgrendelen.

Baby's en peuters hebben ieder hun eigen mijlpaal categorieën (zie bij het onderwerp Gameplay baby/peuter).
Kinderen t/m ouderen hebben onderstaande 3 mijlpaal categorieën:

  • Leven
  • Primeurs
  • Sociaal

Er zijn ook mijlpalen te behalen die betrekking hebben op andere Sims 4 pakketten dan Samen Groeien Je Sim krijgt bijvoorbeeld ook een mijlpaal als hij/zij een occult wordt (ToverSim, ZeemeerSim, Weerwolf e.d.) en er zijn in dat geval nog extra mijlpalen te behalen zoals bijvoorbeeld vechten met Greg (Weerwolven).
Ook het behalen van een graad op de Universiteit (Studentenleven) of een bepaalde reputatie (Word Beroemd) zorgt voor een mijlpaal en zo zijn er nog veel meer.

Als Sims mijmeren in een schommelstoel kunnen ze een bepaalde gemoedstoestand krijgen door zich bepaalde mijlpalen te herinneren.


Midlifecrisis/Burn Out
Volwassen Sims krijgen misschien een midlifecrisis die een tijdje duurt en van invloed zal zijn op wat een Sim wil doen.
Dit uit zich in vier verschillende soorten van een Burn Out.
Een midlifecrisis kan invloed hebben op werkprestaties en promoties, energie, plezier en vaardigheden.

Zodra een midlifecrisis is begonnen krijg je een melding en zal je Sim verschillende wensen hebben om te vervullen. Deze vind je in het Doelpaneel.
Wensen zijn optioneel (dus niet verplicht), maar het voldoen aan die wensen en ook rust nemen en relaxen zal de duur van de midlifecrisis helpen verlagen.
Zodra een wens voltooid is, wordt hij door een nieuwe wens vervangen. Hoe meer wensen je voltooid, hoe sneller de midlifecrisis van de Sim zal eindigen.
Je hoeft (alle) wensen niet te vervullen, maar als je Sim te lang een midlifecrisis heeft, zal de conditie achteruit gaan. 
Uiteindelijk zal de midlifecrisis dan na ongeveer 1 week overgaan.


Boomhut
Sims kunnen nu de boomhut van hun dromen bouwen! Om ze alvast op weg te helpen, kun je voor €1200 de Hout! Bppmhutbasis  in Bouwen kopen.
Na het kopen van de basis kan elke Sim vanaf tiener beginnen met het bouwen van de boomhut (geen vaardigheid handigheid nodig).
Daarna krijg je, als je opnieuw klikt op de boom, de optie Meedoen met boomhut bouwen (van kind tot oudere).

Het bouwen van een boomhut verhoogd de handigheidvaardigheid (tiener t/m oudere) en ondersteunt kinderen bij het gebruiken ervan in hun motorische vaardigheid, hun mentale vaardigheid en hun creatieve vaardigheid.

Zodra de boomhut af is krijg je de volgende opties als je klikt op de boomhut:

  • Boomhut... > In boomhut dutje doen > In boomhut ontspannen > In boomhut slapen
  • Boomhut betreden en verlaten... > Boomhutladder beklimmen > Van Boomhutladder klimmen 
  • Boomhut upgraden... > Glijbaan ($100) > Glijpaal ($100) > Verlichting > Bel
  • Zitten
  • Naar de natuur kijken

Voor het upgraden geldt het volgende:

  • Glijbaan > kost €100 > niveau 2 handigheidvaardigheid vereist
  • Glijpaal > kost €100 > niveau 4 handigheidvaardigheid vereist
  • Bel > niveau 2 handigheidvaardigheid vereist + 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen
  • Verlichting > niveau 5 handigheidvaardigheid vereist + 1 onderdeel voor Elektronicaverbeteringen en 1 Onderdeel voor Algemene Verbeteringen

De benodigde onderdelen kun je kopen via de Computer > Bestellen > Onderdelen voor Verbetering kopen .... OF door het vuilnis te doorzoeken.

Na upgraden komen er, afhankelijk van de levensfase, meer opties beschikbaar.
Vanaf Jongvolwassen is dit o.a. een nieuwe O Jaa! locatie en kinderen kunnen bijvoorbeeld Decoraties aanbrengen... en Net doen alsof... en ook de boomhut opnieuw inrichten om bij hun interesses te passen.

Voorwerpen die geplaatst kunnen worden op het balkon van een gebouwde boomhut, kun je snel vinden door in bouwen/kopen te zoeken op Boomhut of Plaatsbaar op de Boomhut. Deze voorwerpen bestaan onder meer uit kinderspeelgoed, wat instrumenten, knutseltafels en meer.
Vanwege ruimtebeperkingen passen sommige voorwerpen alleen op bepaalde gedeeltes van het boomhutbalkon.

Screen EA


Waterspeeltuin
In de wijk Gilbert Gardens vind je een waterspeeltuin. Sims van alle leeftijden (behalve pasgeborenen) kunnen hiervan genieten op een warme dag.
Standaard zullen je Sims hun normale kleding aanhouden (in mijn ogen wat vreemd, maar ja) maar je kunt ze natuurlijk ook zelf eerst badkleding laten aantrekken.
Een baby, peuter of huisdier kan gedragen worden en op die manier ook meegenieten van wat verkoeling. Er kan ook in het water gespeeld worden.

De waterelementen zijn aan of uit te zetten en alle elementen zijn te koop in bouwen/kopen, zodat je ze ook kunt gebruiken op thuiskavels of bijvoorbeeld in een park.
Je vindt ze in bouwen/kopen door te selecteren op Waterspeeltuin en alle voorwerpen zijn beschikbaar in meerdere kleuren. 
Waterspeeltuin Walvis Bert kun je ook gebruiken in een vijver en is dus ook te vinden bij Vijverdecoraties.


Speeltafel: Puzzels of Simbles
​De nieuwe Spelletjes zijn Groovy! van Kindermaak speeltafel kost $300 en voegt 2 nieuwe opties toe aan alle speeltafels (zelfs aan de speeltafels voor kinderen) die je in je spel hebt.

Vanaf kind kun je nu, afhankelijk van welke pakketten je bezit, 5 spellen op iedere speeltafel spelen:

  • Kaarten
  • Maak de Lama Niet Wakker
  • Sabbac (Star Wars: Journey to Batuu)
  • Puzzels (Samen Groeien)
  • Simbles (Samen Groeien)

Simbles doet een beetje denken aan een combinatie van Domino en RummikubPuzzels kun je ook met meerdere Sims doen en je hebt enorm veel opties om uit te kiezen. Je kunt:

  • 50, 100, 250 of 500 stukjes kiezen maar ook Standaard puzzel met referentie (je maakt dan eerst zelf een foto van iets in de buurt en dat wordt de puzzel)
  • Dieren... (5 verschillende) of Fantasie... (5 verschillende) of Landschappen... (5 verschillende) of Sci-fi ... (6 verschillende) kiezen.

Als de puzzel klaar is kun je deze:

  • Op Simstagram delen
  • Puzzel in doos leggen
  • Puzzel inlijsten ($45)

​Als je de puzzel inlijst vind je hem terug in de inventaris van je Sim. Je kunt hem nu verkopen of aan de muur hangen.
Dit is een prima manier om geld te verdienen als je Sim wat krap zit. De puzzel zelf kost niks en brengt aardig wat Simoleons op bij verkoop. De aanschafkosten van de speeltafel heb je er zo uit en er zijn ook nog goedkopere speeltafels te koop dan deze uit Samen Groeien. Als je gaat puzzelen in het recreatiecentrum hoef je niet eens zelf een speeltafel te kopen! 
Het maken van puzzels en spelen van Simbles verhoogt de Inzichtvaardigheid.


Wandelen of Powerwalken in Gilbert Gardens
In het park van Gilbert Gardens zijn verschillende wandelpaden beschikbaar die vrienden en families samen kunnen lopen om van het mooie park te genieten. Je kunt hierbij ook je baby in de rugdrager meenemen.

Er zijn 3 paden die Sims samen of in hun eentje kunnen lopen. Deze kunnen gestart worden via de borden aan het begin van een pad.
Om zelf te bouwen vind je het Informatiebord groepswandelen in Debug.

Door op het informatiebord te klikken krijg je 4 opties. Je kunt Rond het meer joggen of Rond het meer powerwalken gebruiken voor wat training of fitness, of je kunt Rond het meer wandelen of gaan Lopen en nadenken voor een meer casual bezigheid.
Je Sim krijgt de gemoedstoestand Parkplezier met Blij + 2 door het gebruiken van de wandelpaden in Gilbert Gardens.

Als je je Sim laat joggen of powerwalken zal deze af en toe even stoppen om wat water uit een zelf meegenomen waterfles te drinken. Daarna zal je Sim weer verdergaan.


Bioscoop
In de wijk Anchorpoint Wharf is een bioscoop te vinden. Je Sims kunnen deze bezoeken, maar helaas is het een 'Rabbit hole' dus ze verdwijnen naar binnen en komen na enige tijd weer naar buiten.

Klik op de bioscoop en kies Film kijken... Je kunt nu kiezen uit de volgende films:

  • De Sheriff van Alpha Centauri kijken ($15)
  • Massamoord in de maneschijn 4: vervloekte beet kijken ($15)
  • Met Tranen en Theetuiten kijken ($15)
  • Prinses Cordelia's piraten kijken ($15)
  • VoidBop: de film kijken ($15)
  • Yibs, Yibs! kijken ($15)

​De afbeeldingen aan de buitenkant van de bioscoop zien er steeds anders uit.

 

Als je Sim net binnen is krijg je een Pop-up met de vraag Snacks? 
Je kunt dan kiezen uit: Naar Kiosk of Kiosk overslaan.
Als je Naar Kiosk kiest krijg je daarna een bericht dat je Sim de snack heeft gehaald.
Dit zorgt ervoor dat de honger wordt vervuld, er Simoleons zijn betaald en het levert enig blaasverlies.

Afhankelijk van hoe je Sim de film heeft ervaren zal hij/zij er met een bepaalde gemoedstoestand uitkomen.
​Ik stuurde mijn vrouwelijke Sim naar de film over Prinses Cordelia en zij kreeg de gemoedstoestand Zwijmel-de-Zwijmel met flirterig +2!

Met de cheat bb.showliveeditobjects in Bouwen kun je de bioscoop ook in een andere wereld plaatsen.
Je kunt de bioscoop echter alleen bezoeken door er rechtstreeks op te klikken.


Vriendschapsarmbandje
Heb je een maatje dat beter is dan alle andere maatjes? Wil je de wereld jullie super speciale vriendschap laten zien? Wil je andere vrienden jaloers maken?
Wil je een magische band vormen die tegen de tand des tijds bestand is, tot je armbandje vanzelf uit elkaar valt?
Schaf dan snel de BFF Super Duper Vriendschapset aan voor $30. 

Met deze set kan je Sim (vanaf Kind) 5 verschillende soorten armbandjes maken, maar vergeet niet dat je maar één Super-Duper armbandmaatje kunt hebben.
Zo werkt de magie van vriendschap nou eenmaal!
Indien een Kind een vriendschapsarmbandje maakt zal het de vaardigheid Creativiteit verhogen.

Klik op de set en kies:

  • In inventaris plaatsen
  • Vriendschapsarmbandje maken...

Zodra je klikt op maken krijg je een Pop-up met de 5 verschillende armbandjes waaruit je kunt kiezen. Je Sim gaat nu driftig aan de slag en de animatie laat een wolkje rond de handen zien. Als het armbandje klaar is vind je het terug in de inventaris van je Sim.

Als je daarna op het armbandje in de inventaris klikt krijg je de volgende opties:

  • Aan favorieten toevoegen
  • Vernietigen
  • Vriendschapsarmbandjes uitwisselen...

Je kunt alleen een vriendschapsarmbandje uitwisselen als de andere Sim er ook een heeft gemaakt. Zodra je klikt op Vriendschapsarmbandjes uitwisselen.... krijg je een Pop-up waar je een Sim kunt kiezen met wie je het armbandje wilt uitwisselen. Zijn er geen Sims / is er geen Sim aan te klikken, dan kan het helaas niet.

Na uitwisseling zullen beide Sims het armbandje dragen, maar je vind het ook terug in de inventaris waar je kunt lezen met wie je Sim het armbandje heeft uitgewisseld. Deze Sims zullen nu een unieke band ervaren die alleen de magie van vriendschap binnen deze armbandjes kan bieden.
Als je geen unieke vriendschap meer wilt met deze Sim dan moet je kiezen voor vernietigen (maar wat dat doet met de vriendschap weet ik niet).

TIP: je kunt ook een vriendschapsarmbandje maken met behulp van de breimandjes van Uitgebreid Breien.


Bouwen/Kopen

Kaveltype: Recreatiecentrum
Een Recreatiecentrum is een nieuw kaveltype in bouwen en de perfecte plek voor wat familievriendelijke lessen en spelletjes.
​Het Vieringcentrum in Gilbert Gardens biedt tal van nieuwe sociale activiteiten voor Sims om aan deel te nemen!
Het is een Kunstcentrum, fitnesszone, gamekamer en speelruimte in één en het biedt de mogelijkheid tot het houden van evenementen zoals Slaapfeestjes en Babyshowers.

Je kunt in elke wereld zelf ook een Recreatiecentrum bouwen. Het moet wel, net als andere kaveltypes, voldoen aan bepaalde minimale vereisten zoals:

  • 3 Spellen
  • 2 Muziekinstrumenten
  • 2 Fitnessapparaten
  • 1 Wasbak
  • 1 Toilet
  • 1 Douche
  • 1 Stereo
  • 1 Apenkooi (Klimrek)

Natuurlijk kun je ook kaveleigenschappen en/of kaveluitdagingen toevoegen en verder alles wat je leuk vindt. Vergeet niet dat ook in Debug en via bb.showliveeditobjects nog een aantal leuke bouwvoorwerpen te vinden zijn.

Als je het centrum ook wilt gebruiken voor bepaalde evenementen, vergeet dan niet om vóór die tijd te zorgen dat alles hiervoor aanwezig is en denk ook aan opties voor baby's zoals een verschoningstafel/commode, speelgoed en bijvoorbeeld de Spelen Maar Speelmat.


Totaaloverzicht Bouwen/Kopen
Onderstaand alle voorwerpen in de bouw-/koopmodus.

TIPS:

  • je Sims kunnen een kussengevecht houden op de slaapzakken!
  • Op alle deuren in het spel kun je babybeveiliging toepassen (ze kunnen dan zelf niet naar buiten)
  • Dat geldt ook voor het speciale In de (Veiligheid) Zone Babyhekje (hoewel peuters soms wel ontsnappen...)
  • De Ergens Naartoe Koffer functioneert als kledingkast

Ingerichte Ruimtes

Samen Groeien biedt 3 ingerichte ruimtes. Je kunt deze kant-en-klaar plaatsen of gebruiken om bepaalde voorwerpen snel te vinden.


Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.