Sims 4 Trappen


Met de update van 5 september 2019 zijn configureerbare trappen aan het spel toegevoegd. 

Een moeilijk woord voor trappen die je op verschillende niveaus kunt draaien waardoor ze wat minder plaats innemen in een kleinere ruimte of waarmee je ze op een soort tussenniveau in een kamer kunt plaatsen.
Hierdoor zijn veel nieuwe en wat makkelijkere mogelijkheden ontstaan om een trap te plaatsen. Het vereist even oefenen, maar wijst zich verder vanzelf. 

TIP: Belangrijk om te onthouden is dat je Sim hoogte nodig heeft om naar boven/beneden te gaan, dus je kunt geen draaiing maken waar gelijk boven ook een stuk trap of plafond zit. De hoogte tussen 2 stukken trap moet voldoende zijn om je Sim de trap te laten gebruiken. Als de hoogte niet voldoende is, zal je er een andere draaiing aan moeten geven.

TIP: Het handigste is om een trap eerst buiten de ruimte te bouwen (dus ergens in de tuin) en ook voordat je de hele ruimte hebt ingericht. Je kunt hem daarna in de gewenste ruimte plaatsen en de inrichting hier verder op aanpassen. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om te 'draaien' wat niet altijd lukt als je het in de ruimte zelf doet.

TIP: Kies eerst de breedte van de trap (dus 1 of meer vakjes breed) voordat je gaat draaien. Als je dit naderhand wilt wijzigen, zal je de trap opnieuw moeten 'bouwen' want zodra je gaat draaien ligt de breedte vast. Het is jammer dat je de hele trap op dezelfde breedte moet maken, want bij een 'grand staircase', zoals op het middelste voorbeeld hierboven, zou het best mooi zijn als het onderste deel (wat) breder was dan de twee zijkanten.

TIP: Het minimum aantal treden tussen niveaus is altijd 4, tenzij je een fundering plaatst en deze in een ruimte weer verwijdert, dan kan het onderste stuk van een trap bijvoorbeeld ook 2 treden zijn, afhankelijk van de hoogte van de fundering. Zie onderstaand voorbeeld.

L-vormige trap (1x gedraaid) in een ruimte met verwijderde fundering


Verschillende draaiingen bij verschillende muurhoogtes

In bouwen heb je 3 verschillende muurhoogtes tot je beschikking:

  • Kort
  • Normaal
  • Lang

De hoogte van een muur bepaalt de opties van het maximale aantal draaiingen en de ruimte die een trap inneemt.

Korte muur: een trap tegen een korte muur heeft 12 treden en kan maximaal 3 draaiingen hebben met 2 tussen niveaus. Ieder trapgedeelte heeft dan 4 treden. De ruimte die deze trap inneemt is 3x2 vakjes.

Normale muur: een trap tegen een normale muur heeft 16 treden en kan maximaal 4 draaiingen hebben met 3 tussen niveaus. Ieder trapgedeelte heeft dan 4 treden. De ruimte die deze trap inneemt is 3x3 vakjes.

Lange muur: een trap tegen een lange muur heeft 20 treden en kan maximaal 5 draaiingen hebben met 4 tussen niveaus. Ieder trapgedeelte heeft dan 4 treden). De ruimte die deze trap inneemt is 3x4 vakjes.

Bovenstaande 3 voorbeelden geven aan wat er maximaal kan per muurhoogte bij een enkele trapbreedte, maar zoals je op het plaatje bovenaan dit artikel kunt zien, zijn er natuurlijk nog meer verschillende vormen en breedtes van trappen te bedenken. Deze zullen dan ook een ander aantal vakjes in beslag nemen.

Wat bij configureerbare trappen niet kan, is het leggen van een eigen gekozen vloer op de tussen niveaus. Het tussen niveau zal gewoon de kleur van de trap hebben.
Ook kun je er standaard geen voorwerpen (zoals een plant) op plaatsen. Je kunt dit wel doen door de cheat bb.moveobjects te gebruiken, samen met de 9 of 0 om het voorwerp omhoog of omlaag te brengen.

Wat helaas ook (nog) niet kan, is een 'enkele' leuning plaatsen. Zoals je bij de middelste trap op het plaatje bovenaan kunt zien, is er ook een leuning in het midden.
Dit kan nu helaas niet anders en daarom is aan EA gevraagd om dit aan te passen. Nu maar hopen dat ze hier op korte termijn iets aan kunnen doen.


Hoe maak je een (geconfigureerde) gedraaide trap?

Eigenlijk is het best simpel. Onderstaand een voorbeeld van hoe het werkt. Je kunt zelf de vorm van je trap bepalen aan de hand van deze opties.

Als je een trap plaatst en erop klikt zie je 2 soorten pijlen (plaatje 1):

  • een soort U-vormige pijl in het midden
  • een pijl links en rechts om de trap breder te maken

Zodra je op de U-vormige pijl met je linker muisknop klikt en deze ingedrukt houdt, kun je de trap naar links of naar rechts draaien (plaatje 2)

Als je dit hebt gedaan zie je:

  • bovenaan een U-vormige pijl
  • daaronder een rechte pijl die naar boven en beneden wijst
  • rechts (in dit voorbeeld) weer een U-vormige pijl
  • onderaan een ronde pijl die naar links en rechts wijst

 

  1. U-vormige pijlen geven altijd aan op welk punt je de trap kunt draaien
  2. de rechte pijl geeft aan dat je de trap naar boven of beneden kunt schuiven (minder of meer treden)
  3. de ronde pijl onderaan geeft aan dat je de trap weer recht of naar links of rechts kunt draaien (plaatje 3)


Schuif met de rechte pijl een stuk trap naar boven tot je minimaal 4 treden hebt (plaatje 4).
Maak dan de volgende draai met de U-vormige pijl (plaatje 5) en herhaal de stap om treden naar boven te schuiven (plaatje 6) en als laatste draai je de trap nogmaals met de onderste U-vormige pijl (plaatje 7). Je hebt nu een trap met 2 tussen niveaus en 4 trapgedeelten.

In het 2e voorbeeld (plaatje 8) is de trap maar 1x gedraaid en verder niet naar boven geschoven, maar je ziet aan de U-vormige pijlen dat je deze trap nog 2x zou kunnen draaien.

1

2

3

4

5

6

7

8


L-vormige trap naar een kelder in een ruimte op fundering

TIP: Het is mogelijk om in een kelder waarboven een fundering is geplaatst een configureerbare trap plaatsen waardoor je in 1x de draaiing maakt die nodig is om een L-vormige trap te maken. Het blijkt echter dat de belichting in het spel ervoor zorgt dat het er niet  mooi uitziet, want de trap kleurt dan helemaal donker (waarschijnlijk een bug). ​Zie onderstaand voorbeeld.

Door het op de 'oude' manier te doen (met 2 afzonderlijke trappen), zoals hieronder beschreven, heb je geen probleem met de belichting. Dit doe je als volgt:

Begin met een ruimte op de begane grond waaronder je je kelder wilt gaan bouwen. Trek met het keldergereedschap over de vloer en creëer hierdoor een kelder. In dit voorbeeld loopt de kelder gelijk met het bovenste gedeelte van het plaatje.
Zet de muren omhoog, selecteer de ruimte en schuif de grote middenpijl 3 klikjes omhoog waardoor er een fundering ontstaat. Hang even wat lampen op voor beter zicht. 

Trek een hekje met het hekkengereedschap zoals hierboven (hekjes zijn altijd te vervangen door andere hekjes of muren. Je kunt dit dus later nog aanpassen).

Pak nu de sloophamer (bovenin je scherm) en klik het geel gekleurde gedeelte van de vloer weg. LET OP: Het is belangrijk dat het stuk vloer dat je gaat verwijderen eerst helemaal afgesloten is door muur of hek voordat je de vloer verwijdert. 

Je kijkt nu tegen het gras en de fundering aan.

Ga 1 verdieping naar beneden en plaats een trap die eindigt op 2 vakjes van de rechterkant. Trek de trap uit zodat hij 2 vakjes breed wordt.

Ga weer een verdieping omhoog, tik met het hamertje het hekje van 2 vakjes breed weg en plaats een trapje zoals op het plaatje. Trek deze uit zodat hij 2 vakjes breed wordt. 

De vloertegels op het tussenstukje kun je niet in 1 keer met de Shift knop neerleggen. Je moet deze er zelf stuk voor stuk plaatsen. De funderingsrand kun je het beste bekleden met een van de platte patroontjes ('Firmament' Fundering of Betrouwbare Fundering) anders steekt de rand erg uit. Richt nu het hoekje verder leuk in en klaar is je L-vormige trap naar de kelder.
(Er zijn problemen in het spel met de belichting die ervoor kunnen zorgen dat elke funderingsrand blauw kleurt en de 4 vakjes op het plateau niet de juiste kleur van de  vloerbedekking weergeeft. Helaas kun je daar zelf weinig aan doen. Probeer er iets bij te zoeken waarmee dit het minste opvalt).

TIP:
Als je een trap bouwt tegen een buitenmuur en je geeft de fundering aan de trapkant een bepaald patroontje, dan zal dat ook aan de buitenkant op de fundering zichtbaar zijn. Als je zo’n trap bouwt in een ruimte die niet aansluit op een buitenmuur, kun je elk patroontje gebruiken zonder dat dit invloed heeft op de buitenfundering.


Trappen boven elkaar plaatsen

Je kunt geen trappen direct boven elkaar plaatsen, tenzij je onderstaande stappen uitvoert. Je begint dan niet met de onderste trap maar met de trap erboven.

Kies een trap en plaats deze op (in dit voorbeeld) de 1e verdieping. Als je een trap met een zijkant hebt gekozen, moet je nu eerst de zijkant met de hamer verwijderen., zodat het een 'open' trap wordt (zie gele gedeelte).

Kopieer de trap met de kopieerfunctie (niet met de pipet) en plaats hem op de verdieping eronder direct onder de bovenste trap 

Wil je een trap onder de begane grond trap naar de kelder? Creëer dan eerst de kelderruimte. Kopieer weer de trap met de kopieerfunctie en houdt de trap precies over de trap op de begane grond. Je ziet nu dat deze rood kleurt. 

Druk op CTRL + klik op je linker muisknop en de trap wordt naar de kelder geplaatst. Het maakt niet uit of je huis wel of niet op fundering staat, want de trap past zichzelf aan aan de hoogte.


Trap decoreren

Als je een trap een beetje wilt aankleden, dan kan dat met gebruik van de cheat bb.moveobjects en de 0 (omlaag) of 9 (omhoog).

Je kunt bijvoorbeeld planken aanbrengen naast de treden en hierop allerlei spulletjes zetten.