Sims 4 Tray Importer




Wat is de Tray Importer?

Het programma Tray Importer, de naam zegt het al, werkt samen met je Tray map in je Sims 4 map en is gemaakt door Deevo voor  LuniverSims

Wat is de Tray map?

In de Tray map (je bibliotheek) in je Sims 4 map worden de bestanden van al je eigengemaakte of gedownloade creaties van huishoudens, kavels en ruimtes opgeslagen. 
​Zelfs als je daarna je creatie upload van je bibliotheek naar de Galerie blijven al deze bestanden in je Tray map staan, terwijl dat dus eigenlijk niet meer nodig is.

Wat is het verschil tussen Galerie en Tray map (bibliotheek)

Je bibliotheek werkt alleen met de bestanden die in je Tray map zijn opgeslagen, terwijl de Galerie alleen gebruik maakt van wat in de 'cloud' van EA is opgeslagen.
​Dat betekent dat alles wat je niet hebt geüpload naar de Galerie, weg is als je Tray map corrupt of (om wat voor reden dan ook) leeg is.
Alles wat je op de Galerie hebt opgeslagen blijft bewaard.

Zie meer informatie bij het onderwerp Opschonen van je Tray Map.


Het programma Tray Importer downloaden en installeren

(deze handleiding is geschreven over versie 1.23.3.0 van 2 maart 2023)
​Ga altijd, via onderstaande links, na of je de laatste versie hebt gedownload.

LET OP:  Om niet alles opnieuw te hoeven maken, heb ik in onderstaande handleidingen soms oude screens en soms nieuwe screens als voorbeeld gebruikt. Maar alles is gecontroleerd en werkt zoals hieronder beschreven.

Onderstaande handleiding is voor Windows 7 SP1 / 8.x / 10 / 11 (ga naar deze pagina als je het programma op een Mac wilt installeren)

  • sluit eerst alle programma's op je PC af (dus ook de Sims en de EA App)
  • ga dan naar deze pagina van LuniverSims
  • klik rechts in het scherm op: Télécharger ce fichier voor de download (oranje knop)
  • het bestand wordt óf automatisch opgeslagen in je downloads map op je PC óf je kunt zelf een map opgeven waar je het .zip bestand wilt opslaan
  • zorg dat het .zip bestand in een aparte map staat waar je het kunt gaan uitpakken en pak dan daar het S4TI_unified_inst_230301 bestand uit met een unzip programma zoals 7-Zip, WinZip of WinRar (zie hieronder het .zip én het uitgepakte bestand)

 

  • dubbelklik daarna met je linker muisknop op het pictogram S4TI_unified_inst.exe 
  • er verschijnt een pop-up om de taal van de Tray Importer te kiezen. Kies Engels want er is geen optie voor Nederlands
  • je krijgt dan nog een pop-up om eventueel te checken of er een nieuwere versie is. Je kunt gewoon op Nee klikken want je hebt net de laatste nieuwe versie gedownload
  • het scherm met de Setup Wizard opent zich

 

 

  • klik op Next in het Setup Wizard scherm
  • klik weer op Next in het volgende scherm (Information)

 

 

  • in het volgende scherm wordt gevraagd waar de Tray Importer moet worden geïnstalleerd; standaard wordt al een pad in Program Files (x86) ingevuld en mijn advies is om dit gewoon aan te houden. Klik op Next
  • het volgende scherm vraagt waar de programma shortcuts geïnstalleerd moeten worden; ook hier staat al wat ingevuld en dat zou ik gewoon zo laten staan. Klik op Next

 

 

  • in het volgende scherm kan je aangeven of er een desktop shortcut geplaatst moet worden (pictogram op je bureaublad). Vink dat aan en kies dan voor For me only. Klik daarna weer op Next
  • in het volgende scherm krijg je nog een overzicht van je gekozen instellingen. Check dit en als alles akkoord is klik je op Install

 

  • het programma wordt nu geïnstalleerd en in het laatste scherm kun je even aanvinken of je de standaard of de 64-bit versie direct wilt starten. Klik daarna op Finish
  • afhankelijk van wat je hebt aangegeven in het vorige scherm, opent zich nu het programma en anders kun je het starten via het pictogram op je bureaublad

Afbeeldingen voor de Galerie vervangen

Vind je de screens die het spel automatisch bij je creaties op de Galerie plaatst af en toe ook zo lelijk?
Je kunt soms nauwelijks zien hoe een kavel, ruimte of Sim eruit ziet terwijl je zo je best hebt gedaan op je creatie.

​Met de Tray Importer kun je zelf bepalen welke screens van je creaties op de Galerie verschijnen en je hebt dan geen last meer van die rare camerahoek of geprogrammeerde houding van je Sims die gebruikt wordt door het spel. Op deze manier komen je creaties veel beter tot z'n recht en kun je de wereld beter laten zien wat voor moois je hebt gemaakt.

LET OP: de afbeeldingen van kavels/ruimtes/Sims die met de Tray Importer op de Galerie worden geplaatst worden door EA aangemerkt als CC. Als je dat geen probleem vindt, kun je het programma gerust hiervoor gebruiken.

​Hieronder zie je zo'n slechte screen van een kavel.

 

Screens maken in je spel en je creatie opslaan in je Bibliotheek

Maak eerst zelf een aantal screens in-game (met C) of gebruik Poseplayer voor een screen van je huishouden om te gaan gebruiken als vervanging voor de standaard screens die het spel automatisch voor de Galerie maakt. Maak je geen zorgen over het formaat van de screens, want dat stel je later in de Tray Importer in.

Standaard zet je spel de screenshots in de map: mijn documenten/Electronic Arts/de Sims 4/Screenshots.
Ik raad je aan om deze map niet te vol te laten lopen, waardoor je spel soepeler blijft draaien. Verplaats je screenshots dus na het maken naar een andere map buiten de Sims 4 map.

Om de Tray importer te gebruiken voor nieuwe afbeeldingen voor de Galerie moet je je creatie (huishouden, ruimte of kavel) eerst opslaan in je Bibliotheek (dus NOG NIET op de Galerie).


Hoeveel en welke screens kun je vervangen?

Hieronder de uitleg van de files:

  • open het Tray Importer programma
  • klik (aan de linkerkant) op de creatie die je wilt gaan bewerken.
  • klik dan op General (midden bovenin) en tel aan de rechterkant het aantal kleine screens die je kunt vervangen (zie hieronder welke bestanden je moet tellen)
  • klik dan op Files (midden bovenin) 

Voor een Huishouden:
2x .HHI bestanden (zijn van de 2 overzicht-screens van je huishouden) + 1 .SGI bestand voor elke Sim of huisdier apart (denk erom dat honden, katten en paarden meetellen in een huishouden, dus zij hebben elk ook een .SGI bestand).
Bij een huishouden zijn er 2 screens (.HHI bestanden) die je (hele) familie laten zien en waarmee je creatie wordt geopend op de Galerie.
Verder krijgt iedere (aparte) Sim een eigen .SGI file. LET OP: Alleen de .SGI files kun je vervangen door eigen screens.

Voor een Ruimte: 
2x .RMI (Betreft dezelfde screen klein en groot)

Voor een Kavel:
de eerste 2 .BPI bestanden (= thumbnail + zelfde screen groot) + 1 .BPI bestand voor elke extra verdieping incl. kelder(s)
Bij de kavels wordt 1 screen in 2 maten weergegeven: een klein formaat screen (thumbnail) = de eerste .BPI en
een groot formaat screen = de tweede .BPI oftewel de screen die je als 1e ziet als je creatie wordt geopend op de Galerie.

De eerste 2 .BPI bestanden zijn dus dezelfde screen die je maar door 1 screen kan vervangen.
Verder krijgt het zij-/bovenaanzicht + iedere etage van je kavel een eigen .BPI file, dus in onderstaand voorbeeld: foto van het  zij-/bovenaanzicht, de begane grond en de 1e etage = 3 .BPI files.
Totaal dus 4 screens die je kunt vervangen.

Je ziet in bovenstaand voorbeeld de niet zo fraaie afbeelding van een kavel zoals deze door het spel is gemaakt. Hij heeft 5 .BPI files.
Het 1e en 2e .BPI bestand zijn de thumbnail en de grote versie = dezelfde screen (zie je aan het formaat van het bestand).
Totaal staan hier 5 .BPI files en zijn er dus 4 screens die je kunt vervangen. Als er 4 .BPI files staan heeft je creatie maar 3 screens om te vervangen enz.

Screens vervangen
(denk erom dat als je dit doet, de Galerie het aanmerkt als CC. Als je dat geen probleem vindt kun je de screen(s) gewoon vervangen).

Als het goed is, heb je de screen(s) die je wilt gaan plaatsen al klaar staan op je PC. Zo niet, dan moet je deze nu eerst gaan maken.
(Zie hierboven: Creatie uploaden naar je Bibliotheek en screens maken in je spel).

In dit voorbeeld heb ik de kavel van het plaatje hierboven gebruikt:

  • klik met je rechter muisknop op de 1e .BPI (= thumbnail) en kies Replace
  • in het volgende scherm stel je de grootte in op 591x394
  • daarna klik je op Open Image en nu kan je op je PC de vervangende screen ophalen die je wilt plaatsen (hiermee wordt automatisch de 2e .BPI ook vervangen (= dezelfde screen maar dan in groot formaat). Het gaat hier dus om de openingsscreen op de Galerie
  • klik daarna op Apply en dan op Close
  • klik vervolgens op de 3e .BPI en vervang deze screen op dezelfde manier. Doe dit bij alle .BPI files die je wilt vervangen.
    Je hoeft niet alle screens te vervangen. Alleen diegenen die je niet mooi vindt.

Klaar! Je ziet dat ik de 1e screen heb vervangen door een eigen in-game screen en de 2e t/m de 4e screen niet gewijzigd heb.
Sluit de Tray Importer af, open je spel en upload vanuit je bibliotheek je creatie met de aangepaste screens naar de Galerie! Check of het goed op de Galerie staat en daarna kan je de kavel in je bibliotheek verwijderen.


Bekijken welke pakketten zijn gebruikt

Door in de Tray Importer aan de linkerkant op een huishouden, ruimte of kavel te klikken en midden bovenin in te stellen op General, kun je gelijk zien welke pakketten gebruikt zijn voor die creatie. Dat kan soms handig zijn om te checken of je een pakket wat je niet wilt/mag gebruiken (bijvoorbeeld bij een uitdaging) per ongeluk toch hebt gebruikt.


CC opsporen en eventueel verwijderen

Door in de Tray Importer aan de linkerkant op een huishouden, ruimte of kavel te klikken en midden bovenin in te stellen op CC, kun je zien of de creatie CC bevat.

Dat kan handig zijn als je denkt dat er met de CC een probleem is en je deze wilt verwijderen of als je een download van iemand anders op de Galerie wilt checken op CC.

Als er geen CC in de creatie aanwezig is, zal het overzicht natuurlijk leeg blijven, maar als er wel CC is zie je een lijstje verschijnen met de codes en een korte omschrijving van de CC. 

In het voorbeeld hieronder zie je 5 bestanden staan. Omdat ik deze CC niet geïnstalleerd had staan op het moment van maken van deze screen, zijn de bestanden rood gekleurd en je ziet boven de bestanden ook staan Mods - not installed.

Als de CC wel geïnstalleerd is, zijn de bestanden blauw gekleurd, staat er Mods - installed en onder General is dan het mapje met Mods\ aan te klikken, waardoor je rechtsreeks naar deze bestanden in je mods map gaat (helaas kan ik dat hier dus even niet laten zien).

Je kunt dan in je mods map de geselecteerde bestanden verwijderen of even ergens apart zetten..


Opschonen van de Tray map

Als je veel zelf bouwt en/of veel huishoudens creëert en deze niet opslaat op de Galerie maar alleen in je bibliotheek laat staan, wordt je Tray map steeds voller met een heleboel bestanden met onherkenbare nummers als bestandsnaam.
​Ook de datum + tijdstip van opslaan geeft geen duidelijkheid over welke bestanden bij elkaar horen en welk huishouden, kavel of ruimte het betreft.

LET OP: Dat betekent dus ook dat alles wat je niet hebt geüpload naar de Galerie, weg is als je Tray map corrupt of (om wat voor reden dan ook) leeg is. Alles wat je op de Galerie hebt opgeslagen blijft bewaard.

Je kunt natuurlijk standaard alles gelijk opslaan op de Galerie, maar soms wil je dat (nog) niet omdat je nog niet klaar of tevreden bent met je creatie of deze niet wilt delen met anderen.

Maar..... zelfs als je je creaties wel upload naar de Galerie (dus opslaat in de cloud), zal het spel ook bestanden hiervan in je bibliotheek/Tray map achterlaten. 
Je hebt ze daar eigenlijk niet meer nodig, want ze staan immers al definitief opgeslagen in de cloud, maar ze verdwijnen pas uit je Tray map als je ze hieruit zelf verwijderd.

Je kunt dit doen door in je bibliotheek deze Galerie uploads zelf handmatig te verwijderen door je creatie te openen en dan op het vuilnisbakje te klikken. De bestanden hiervan zullen dan automatisch ook uit je Tray map verdwijnen. Wat dan overblijft in je Tray map zijn creaties die alleen in je bibliotheek staan en (nog) NIET op de Galerie.

Je kunt dit ook doen met behulp van de Tray Importer door de bestanden van een creatie te zoeken en daarna te vinden in je Tray map, waarna je ze kunt verwijderen, maar ik adviseer om het opschonen via je bibliotheek te doen.

Bestanden zoeken in de Tray Importer

  • sluit het spel en de EA App af en open de Tray Importer
  • klik links in de Tray Importer op een creatie
  • klik midden bovenin op Files
  • je ziet dat deze creatie uit 5 bestanden bestaat
  • klik op het grijze mapje Tray\ (wat net boven de bestanden staat)

 

zodra je op het mapje \Tray hebt geklikt

  • opent je Tray map automatisch en de gezochte bestanden zijn blauw gearceerd
  • sorteer je Tray map dan even op datum waardoor de bestanden zoveel mogelijk bij elkaar komen te staan
  • check of je nu alle bestanden ziet zoals op het plaatje hierboven aangegeven, voordat je ze óf verwijdert óf ergens anders opslaat

 


Back-up maken van sommige creaties

Als je gewend bent om je voltooide creaties snel te uploaden naar de Galerie, dan voldoet het regelmatig opschonen en daarna een kopie opslaan van de hele Tray map prima.

Maar aangezien je alles uit de Tray map kwijt kunt raken door een corrupt spel of crash o.i.d. kan het handig zijn om van sommige creaties apart een kopie van de bestanden te maken en deze elders op te slaan. Denk aan creaties die je helemaal voor jezelf wilt houden, zoals bijvoorbeeld een familie waar je een Legacy mee speelt of een speciale kavel die nogal ingewikkeld is en die je tussentijds steeds opslaat.

Het is dan verstandig om van die bestanden een back-up te maken, zodat je ze makkelijk kunt terugzetten als er iets misgaat met je Tray Map.. Hiervoor kun je de Tray Importer  gebruiken.

Je kunt met Bestanden zoeken in de Tray Importer (zoals hierboven is beschreven) van de bestanden van iedere creatie apart een kopie maken en deze bewaren in mapjes ergens op je PC.

Back-up maken

  • creëer op een andere plek op je PC (dus NIET in je Sims map) een nieuwe directory waar je de Tray back-up bestanden gaat opslaan.
    Ik heb bijvoorbeeld een directory SIMS 4 TRAY map gesorteerd op een aparte ssd schijf aangemaakt en die weer in mapjes verdeeld met Huishoudens, Kavels en Ruimtes (zie plaatje 1 en 2 hieronder)
  • sluit het spel en de EA App af en open de Tray Importer
  • klik links in de Tray Importer op de gewenste creatie
  • klik midden bovenin op Files
  • je ziet hier uit hoeveel bestanden je creatie bestaat (in onderstaand voorbeeld: kavel Veenman met 8 bestanden)
  • klik op het grijze mapje Tray\ (wat net boven de bestanden staat)

    zodra je op het mapje \Tray hebt geklikt

    • opent je Tray map automatisch en de gezochte bestanden zijn blauw gearceerd
    • sorteer je Tray map dan even op Gewijzigd op (datum) waardoor de bestanden zoveel mogelijk bij elkaar komen te staan
    • check of je nu alle bestanden ziet zoals bij Files in de Tray Importer staat aangegeven
    • kopieer daarna de blauw gearceerde bestanden en plak ze in het eerder aangemaakte aparte mapje met een submapje met de  naam van je creatie (zie plaatje 3 hieronder)
    • als je wilt kun je in de Tray Importer een kopie van de afbeelding maken (bijvoorbeeld met het windows knipprogramma) van je creatie. Die screen sla je op in het mapje bij de bestanden, zodat je weet welk huishouden of kavel of ruimte bij deze bestanden hoort. Dit hoeft echter niet, want je slaat de bestanden op in het submapje onder de naam van je huishouden, kavel of ruimte en op die manier zijn ze ook herkenbaar.

LET OP: als je daarna verder werkt aan/of speelt met je creatie, zullen de bestanden wijzigen. Je zult dan bovenstaande stappen af en toe moeten herhalen (dus de oude back-up bestanden weggooien en de nieuwe weer in het aparte mapje plakken).