Zorgen van de Community over problemen met opgeslagen Sims bestanden: November update!

Gepubliceerd op 23 november 2025 om 18:04

Het Sims-team heeft op 19 november jl. via o.a. EA Forums een update gedeeld betreffende het lopende onderzoek naar de  problemen met (corrupte) opgeslagen bestanden van De Sims 4. Onderstaand artikel van EA Forums heb ik weer voor jullie vertaald, zodat iedereen die problemen met één of meerdere saves ondervindt (gelukkig heeft niet iedereen hier problemen mee), op de hoogte is van hoe de situatie op dit moment is. Het is dus belangrijk om onderstaand artikel even door te lezen. 

Indien je problemen hebt met corrupte opgeslagen bestanden, vul dan even de enquête in die je onderaan het artikel vindt.


Sul Sul, Simmers,

Welkom bij onze novemberupdate over het onderzoeken van opgeslagen bestanden. De afgelopen maanden heeft ons team elke aanwijzing getest, geanalyseerd en ontleed – van ontbrekende kavels tot oneindig laden – om te begrijpen wat er echt onder de motorkap gebeurt. Dankzij onze nieuwe Python-tool en een groeiende database met door spelers ingediende opgeslagen bestanden, hebben we verschillende consistente patronen geïdentificeerd die wijzen op de hoofdoorzaken van deze problemen. 

Hier is een algemeen overzicht van waar we staan ​​en waar we naartoe gaan, met meer technische details hieronder.

1. Een oorzaak van oneindig laden is opgelost. Ons team heeft een probleem kunnen identificeren en reproduceren dat oneindig laden veroorzaakte bij het omzetten van penthouses of studentenhuizen naar huurwoningen. Dit probleem werd intern ontdekt, was niet gekoppeld aan eerder lopend onderzoek en begon met Op Avontuur. Een oplossing werd tegelijk met de door de community goedgekeurde problemen uitgebracht in de Basisgame-update van 4 november 2025. 

2. Dankzij de community die hun getroffen saves heeft verstrekt, hebben we ook de onderliggende oorzaken van  foutcode 109:4fe45107, foutcode 109:d7e16575 en foutcode 123:b378c837 in de saves waarin ze oorspronkelijk optraden, kunnen oplossen. Je kunt deze oplossingen verwachten in onze aankomende update voor de Basisgame in december. Dit betekent niet dat deze foutcodes niet meer zullen voorkomen, maar we kunnen bevestigen dat we het probleem dat de fout in de verstrekte saves veroorzaakte, hebben opgelost. Mocht je deze foutcodes opnieuw tegenkomen, laat het ons dan weten op de EA Forums en stuur je savebestand naar het team, zodat we andere oorzaken kunnen oplossen.

3. We onderzoeken ook wat we een "Protobuf Overflow" noemen: een geval waarbij saves of kavel gegevens zo groot worden dat ze de opslaglimieten overschrijden, wat leidt tot ontbrekende of beschadigde opgeslagen gegevens. Het goede nieuws is dat onze  Memory Boost-functie dit risico lijkt te verminderen, en we blijven deze theorie testen met behulp van opzettelijk overvolle opgeslagen bestanden. 

We pakken ook fout 801 aan, waarbij meerdere processen tijdens het laden met elkaar concurreren en de game kunnen laten crashen. We zijn ook begonnen met het verplaatsen van scratch-bestanden van de map Documenten naar AppData om conflicten met cloudback-ups te voorkomen. Daarnaast onderzoeken we overlappende gebeurtenissen, veel cheats of aangepaste kavels, achtergebleven mod-gegevens en zelfs gevallen waarin kavelgegevens worden meegenomen naar nieuwe saves. 

Hoe verder we deze kwesties onderzoeken, hoe zekerder we ervan zijn dat corruptie bij het opslaan geen enkele onderliggende oorzaak heeft, er is geen 'patiënt nul'. Om preciezer te zijn, corruptie bij het opslaan is vergelijkbaar met '18 insecten in een trenchcoat' die we blijven inperken naarmate we vorderen. 

- Het Sims-team

Onze huidige onderzoeken:

Protobufs - Ontbrekende kavelgegevens 

Ons onderzoek suggereert dat ontbrekende kavelgegevens mogelijk worden veroorzaakt door een "Protobuf Overflow". Protobufs zijn de gegevensbestanden die informatie over je saves opslaan, maar ze hebben een limiet. Wanneer een save of kavel te groot wordt (bijvoorbeeld door extreem volle bouwwerken of complexe saves), kan deze limiet worden overschreden en corruptie veroorzaken.

We testen deze theorie momenteel met een opzettelijk overvol opslagbestand en hebben ontdekt dat de Memory Boost-functie de kans op overflow kan verkleinen, waardoor dit probleem op sommige hardware configuraties kan worden voorkomen. Ons onderzoek op dit gebied loopt nog, maar deze ontdekking geeft ons een solide richting voor mogelijke oplossingen voor problemen met beschadigde kavels en verdwijnende huizen in saves met veel huurwoningen. 

We hebben tests uitgevoerd met opgeslagen bestanden waarbij veel items lijken te ontbreken en ontdekt dat het laden van die opgeslagen bestanden met de geheugenboost-functie ingeschakeld er soms voor kan zorgen dat ze opnieuw verschijnen. Ons onderzoek op dit gebied loopt nog, maar aangezien zowel hardware als software hierbij betrokken zijn, hebben we meer tijd nodig om dit grondig te onderzoeken, zodat we een goede oplossing kunnen vinden. We denken echter dat we een duidelijke richting hebben en je kunt ons helpen dit te versnellen door de onderstaande enquête in te vullen. 

Onderzoeken naar fout 801 en Scratch-bestanden

We werken actief aan een beter begrip van de onderliggende oorzaken van fout 801, die ervoor kan zorgen dat de game crasht voordat deze geladen is. Onze huidige tests suggereren dat meerdere processen mogelijk tegelijkertijd concurreren om de game af te ronden, wat inconsistente resultaten oplevert. 

Hoewel we het verwijderen van scratch-bestanden niet als directe oorzaak van corruptie hebben bevestigd, nemen we extra voorzorgsmaatregelen. Om conflicten met cloudback-upservices te voorkomen, worden scratch-bestanden in een toekomstige update verplaatst van de map Documenten naar AppData. Deze wijziging wordt momenteel intern beoordeeld om de stabiliteit te garanderen terwijl we met andere interne teams samenwerken aan scratch-bestanden en hun interactie met De Sims 4.

Andere aandachtsgebieden:

Overvolle kavels en kavels met cheats:

We testen hoe verplaatste objecten en zwaar gedecoreerde of aangepaste kavels uit de galerij zich gedragen wanneer ze in nieuwe games worden gedownload. Onze theorie is dat de game moeite heeft met het oplossen van bepaalde cheat-gerelateerde plaatsingen wanneer die cheats niet zijn ingeschakeld, wat mogelijk leidt tot corruptie in grote, complexe bouwwerken.

Mogelijke corruptie via galerij downloads:

In sommige gevallen zijn modgegevens in een opgeslagen bestand blijven staan, zelfs nadat de mod is verwijderd. Dit kan gebeuren met mods die overmatige kavel-eigenschappen of aangepaste scripts toevoegen. We onderzoeken of deze overgebleven gegevens ook via Galerij-uploads kunnen worden overgedragen, wat problemen kan opleveren voor spelers die deze mods niet hebben geïnstalleerd.

Overdracht van locatiegegevens:

We ontdekten dat in bepaalde gevallen gegevens van één opslagbestand binnen dezelfde sessie kunnen worden overgedragen naar een nieuw opgeslagen bestand, waardoor er vanaf het begin een beschadigde opslag is. Dit gedrag begon in Stapelverliefd en is niet gekoppeld aan oudere meldingen van corruptie, maar het helpt ons te begrijpen hoe verschillende systemen onbedoeld met elkaar kunnen interacteren.

Onze volgende stappen:

Enquête over ontbrekende kavelgegevens

We willen graag meer informatie verzamelen van iedereen die problemen heeft ondervonden met ontbrekende kavelgegevens. Daarom hebben we een korte enquête opgezet om informatie te verzamelen, zoals de interacties van Memory Boost met eerder kapotte saves, DXdiags en eventuele mods die je hebt geïnstalleerd. We denken dat dit van cruciaal belang is voor ons lopende onderzoek naar deze problemen.

Wij blijven de in dit artikel besproken kwesties onderzoeken en kijken ernaar uit om nog meer nuttige informatie van je te verzamelen via de enquête die hierboven is gelinkt.

Nogmaals, je opgeslagen gegevens blijven essentieel voor dit werk - elk bestand dat je deelt, helpt ons nieuwe patronen te identificeren en dichter bij lange termijnoplossingen te komen. Bedankt voor je geduld en passie terwijl we eraan werken de werelden van je Sims veilig, stabiel en vrij van corruptie te houden. 

Bedankt voor het lezen. We zien je graag terug bij onze volgende maandelijkse update in december.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.