Sims 4 Karaktereigenschappen
en Leuk en Niet Leuk opties
Karaktereigenschappen
Creëer een Sim
Als je een nieuwe Sim creëert in CAS moet je o.a. karaktereigenschappen toewijzen. Je kunt deze zelf kiezen uit een lange lijst van opties of willekeurig kiezen door op de dobbelsteen naast de karaktereigenschappen te klikken.
Sommige karaktereigenschappen kunnen niet tegelijk worden toegewezen. Denk bijvoorbeeld aan de eigenschappen Netjes en Slons of Goed en Kwaadaardig die elkaar tegenspreken. Je ziet vanzelf in CAS bij welke karaktereigenschappen dit speelt.
Aan een peuter en een kind kun je 1 karaktereigenschap toewijzen, aan een tiener 2 karaktereigenschappen en aan een jongvolwassene, volwassene of oudere 3 karaktereigenschappen.
Je geeft deze 'karaktertrekjes' dus gelijk aan je Sim mee zodra je deze creëert in CAS of later bij het in je spel opgroeien naar peuter enz.
Karaktereigenschappen hebben niet alleen invloed op de solo acties en reacties van je Sim, maar ook op interacties met andere Sims.
Je zult dit duidelijk merken tijdens het spelen.
Vaardigheden, carrières, zelfontdekking en beloningenmarkt
Naast de karaktereigenschappen in CAS kan je Sim ook extra eigenschappen verkrijgen door vaardigheden, zelfontdekking en/of carrières en is het ook mogelijk om extra eigenschappen te 'kopen' via de Beloningenmarkt. Je vindt deze als je rechts onderin je spel klikt op het Doel van je Sim en dan op het icoontje met het cadeautje. De punten die je hiervoor nodig hebt kun je sparen door wensen van je Sim te vervullen.
Levensstijlen
De karaktereigenschappen die je je Sim geeft hebben ook invloed op de Levensstijlen die geïntroduceerd zijn met het uitbreidingspakket Sneeuwpret.
Levensstijlen worden opgebouwd door de levenservaringen en (inter)acties van je Sim. Deze Levensstijlen zijn alleen beschikbaar voor tiener t/m oudere. Al deze 'extra' eigenschappen kun je dus niet in CAS toewijzen.
Met de update van 23 maart 2021 heeft EA wat gerichte verbeteringen aangebracht in 17 karaktereigenschappen van de basisgame om ze meer betekenis tijdens het spelen te geven. Het idee is om deze eigenschappen een 'zichtbare' verbetering te geven d.m.v. gedrag, gemoedstoestanden en/of (inter)acties, zodat je de specifieke eigenschappen met duidelijke visuele aanwijzingen en unieke gedragingen kan identificeren.
Indien in de toekomst meer aanpassingen worden gedaan, zal dit z.s.m. in het overzicht worden bijgewerkt.
Onderstaand een overzicht van alle CAS karaktereigenschappen, onderverdeeld in:
- Emotioneel
- Hobby
- Levensstijl
- Sociaal
Emotioneel
Hobby
Levensstijl
Sociaal
Leuk en Niet leuk CAS
(heette tot Stapelverliefd Voorkeur en Afkeer)
Met de update van 27 mei 2021 is een nieuw slot in CAS aan de Basisgame toegevoegd (onder het Doel slot) om je Sim allerlei Voorkeur en Afkeer opties te geven. Het toevoegen hiervan zal je Sim nog meer karakter geven en mede bepalen hoe ze op allerlei interacties en zaken reageren en ook op wat ze uit zichzelf zullen doen.
Sinds de update van 14.3.2023 kun je maximaal 50 Voorkeur en/of Afkeer opties aan je Sim toevoegen (was eerst max. 20) en vanaf de update van 23.7.2024 heet deze categorie Leuk en Niet leuk.
Toevoegen doe je door op het slot te klikken, een categorie aan te klikken en dan bij de gewenste optie de linker smiley (= Leuk) of rechter smiley (= Niet Leuk) aan te klikken.
Door er opnieuw op te klikken schakel je je keuze weer uit.
Als je tijdens het spelen met je Sim een bepaalde (inter)actie regelmatig uitvoert, krijg je een pop-up te zien waarin je wordt gevraagd of je deze Leuk of Niet Leuk wilt toevoegen aan je Sim (tenzij je al 50 opties hebt toegewezen). Je kunt dit wel of niet doen.
Ook kan je altijd de opties weer wijzigen door met je Sim naar CAS te gaan (zonder cheat).
Leuk en Niet Leuk spelen een grote rol bij het Interieurdesigner Game Pack.
Kleur (Basisgame)
Iedereen heeft een lievelingskleur nodig!
Sims kunnen andere Sims naar hun favoriete kleur vragen
en kinderen kunnen zelfs nog een stapje verder gaan.
Muziekgenre (Basisgame)
Sims zijn gelukkiger als ze muziek horen waar ze van houden en voelen zich ongemakkelijk
als ze luisteren naar muziek waar ze een hekel aan hebben.
Sims kunnen hun muzikale smaak ook met andere Sims delen!
Sim-Karaktertrekken (toegevoegd met Samen Groeien)
Sim Karaktertrekken bepalen met welke personen deze Sim sociaal compatibel is. Sim Karaktertrekken worden door verschillende aspecten bepaald, waaronder (maar niet beperkt tot!) de eigenschappen van een Sim, ervaringen in het leven of activiteiten die je Sim leuk of juist niet leuk vindt.
Gespreksonderwerpen (toegevoegd met Samen Groeien)
Niet elk gesprek verloopt even goed! Gespreksonderwerpen bepalen hoe een Sim reageert als een andere Sim een bepaalede interactie uitvoert. Als een Sim bijvoorbeeld over koetjes en kalfjes praat met een andere Sim die daar een hekel aan heeft, zal dat gesprek een veel kleinere kans op succes hebben dan normaal.
Mode (toegevoegd met Middelbare school)
Sims zijn gelukkiger als ze kleding dragen die ze leuk vinden. Aan de andere kant worden Sims gespannen en neemt hun plezier af als ze kleding dragen die ze niet leuk vinden.
Activiteit (Basisgame)
Sims zijn gelukkiger en hebben meer plezier als ze hobby's en vaardigheden uitvoeren die ze leuk vinden.
Aan de andere kant worden Sims gespannen en neemt hun plezier af als ze hobby's en vaardigheden
uitvoeren waar ze een hekel aan hebben.
Inrichting (toegevoegd met Interieurdesigner)
Sims kunnen afwijkende meningen over binnenhuisinrichting hebben.
Sims kunnen ofwel genieten van een verfijnde smaak, of een twijfelachtige inrichting belachelijk maken.