Sims 4 Weerwolven Gids

Weerwolven is het 12e Game Pack van de Sims 4 en is op 16 juni 2022 wereldwijd uitgebracht.

Huil de hele nacht door met het De Sims 4 Weerwolven Game Pack. Je Sims transformeren, sluiten zich aan bij roedels en ontsteken in razernij bij het licht van de volle maan. Verken de wereld van Moonwood Mill en ontdek de geheimen van de weerwolven terwijl je door je nieuwe lycantroopleven navigeert. Sims ontgrendelen nieuwe vaardigheden, zullen nieuwe temperamenten onder controle moeten zien te houden en ontmoeten misschien zelfs wel hun lotmaatje.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN

Laat je wilde kant zien. Wat een grote tanden zul je hebben! Verander in een weerwolf en omarm (of vecht tegen) je dierlijke aard. Behalve dat ze een angstaanjagende vorm hebben, krijgen weerwolfSims ook unieke temperamenten en vaardigheden, worden ze beïnvloed door de verschillende maanfases en beleven ze wolfspecifieke levensgebeurtenissen.

Alfa of eenzame wolf? Creëer je eigen weerwolfidentiteit. Ben je gebeten, of ben je in een weerwolffamilie geboren? Hoe het ook is gebeurd, nu moet je beslissen wat voor wolf je wil zijn. Vind een roedel om 's nachts mee op jacht te gaan, ontmoet je lotmaatje op Howling Point, of ga alles uit de weg en probeer het als eenzame wolf te redden.

Lycantroopkennis. Er valt veel te leren over weerwolven en hun herkomst. Ontrafel weerwolf-, vampier- en toverSim-kennis terwijl je boeken leest, geheime tunnels ontdekt, je collectie uitbouwt en in contact komt met de bewoners van Moonwood Mill.


Onderwerpen

klik op de link om naar het onderwerp te gaan

Creëer een Sim (CAS)
- Doelen en (bonus-/belonings)eigenschappen
- Kleding en accessoires totaaloverzicht

Creëer een Weerwolf
- Speciale weerwolf Plumbob
​- Creëer een weerwolf
Vorm kopiëren, koppelen of ontkoppelen
- Weerwolf Sim aanpassen

Speltoevoegingen
- Spelopties instellen
​- Clubactiviteiten (Beleef het Samen)

- Muziek
- Gerechten, drankjes en bijzondere planten

​- Dood door meteoriet (Basisgame)

Weerwolven
- Achtergrondverhaal en GREG​
- Hoe word je een weerwolf
- Medicijn tegen Wolfsdolheid
​​- De eerste transformatie naar weerwolf
- Furie en de Furiemeter
- Weerwolfvaardigheden

- Weerwolf temperamenten
​​- Lid worden van een roedel
​​- Lotmaatje (Fated mates)
- Ondergronds verblijf, tunnels en Howling Point
- Weerwolf baby/peuter/kind/tiener
- Weer een gewone Sim worden
  

Maancyclus
-- maanfases en invloed

Bouwen/kopen
- Totaaloverzicht​

Toelichting op:
- Baas Bus Bar
- Moonwood Mill Tunnelingang
​- Slaap Lekker Lamp

Ingerichte ruimtes
4 ingerichte ruimtes

Huishoudcollecties
- Moonwood Relikwieën
- Lunavis

Cheats per pakket


Creëer een Sim (CAS)

Doel en Eigenschappen
In Creëer een Sim is het nieuwe Hoofddoel Weerwolf toegevoegd met de bonuseigenschap Maanvertrouweling.
Je start met 1e subdoel Weerwolfinitiatie. Zodra je dit subdoel hebt behaald ontvang je de beloningseigenschap Tandmaatje en komen  er 4 nieuwe subdoelen met ieder een eigen beloningseigenschap beschikbaar. Je kunt dan zelf kiezen met welk subdoel je verder wilt gaan.


Kleding en Accessoires
Bijna alle losse CES-kleding en de volledig lichaam outfits in dit Pack zijn gemaakt voor zowel mannelijke als vrouwelijke Sims. Ze zijn dus gender-neutraal en zijn gebaseerd op de 90's Grunge, Goblincore en Punk stijl. De kleding is ook te gebruiken door een Sim in de weerwolfvorm. 

Vrouwen (tiener tot oudere): 12 wanglittekens, 2 ooglittekens, 8 kapsels, 5 accessoires (hoofd), 4 tatoeages, 13 lichaam littekens, 12 tops, 6 volledig lichaam, 7 onderkant, 11 accessoires (lichaam + 1 bij weerwolfvorm), 3 schoenen
Mannen (tiener tot oudere): 12 wanglittekens, 2 ooglittekens, 3 kapsels, 5 accessoires (hoofd), 4 tatoeages, 13 lichaam littekens, 10 tops, 2 volledig lichaam, 4 onderkant, 9 accessoires (lichaam), 3 schoenen
Kind meisje: 7 kapsels, 1 hoofddeksel, 2 tops, 1 onderkant
Kind jongen: 3 kapsels, 1 hoofddeksel, 2 tops, 1 onderkant
Peuter meisje: 2 volledig lichaam
Peuter jongen: 2 volledig lichaam

Totaaloverzicht


Creëer een Weerwolf

Weerwolf Sims hebben een speciale Plumbob

 

Als je direct een weerwolf Sim in CAS wilt creëren, moet je eerst CAS openen met een kant-en-klare nieuwe Sim. Vervolgens klik je linksonder op Een Sim toevoegen, Occulte Sim toevoegen, Weerwolf toevoegen. Daarna kan je de kant-en-klare Sim verwijderen omdat je deze Sim niet via CES kan aanpassen naar een weerwolf vorm.

Een reeds eerder door jou gemaakte gewone Sim kan je alleen via een cheat veranderen in een weerwolf Sim. Lees hier meer over bij 'Hoe wordt je een Weerwolf'.

Een weerwolf Sim heeft 2 pictogrammen boven elkaar, de gewone Sim en de weerwolf Sim, die je beiden kunt bewerken zoals je zelf wilt.
Je kunt ze bijvoorbeeld verschillende lichaamsbouw, gezicht, huidskleur, kapsels, stem, make-up/schmink en tanden geven, of je creëert twee types, die wel dezelfde basiskenmerken hebben, maar in beide vormen er toch heel verschillend uitzien.​

Je kunt op een weerwolf vorm de volgende dingen aanpassen:
Hoofd: Gezicht, Oren, Wangplukjes, Neus, Tanden, Kinplukjes, Accessoires
Lichaam: Lichaamsvorm, Vachtkleur/patroon, Verfmodus, Kleding: Tops, Volledig lichaam, Onderkant, Accessoires,

Voor de weerwolf vorm kun je de accessoires, voor zowel het hoofd als het lichaam, van allerlei pakketten gebruiken.
Als je ook in bezit bent van Vampieren kun je ook de tanden van dat Pack gebruiken en ook de oog- en mondlittekens van Word Beroemd.
De verschillende soorten littekens kun je alleen aanbrengen op de gewone Sim vorm en niet op de weerwolf vorm. 

Een Sim die ook weerwolf is, is in Leven herkenbaar aan de speciale Plumbob maar ook in CAS door het dubbele Sim pictogram en door de afbeelding van een wolf boven het doel en de eigenschappen.

Gewone Sim

Weerwolf Sim

Vorm kopiëren, koppelen of ontkoppelen
Zodra je de 2 pictogrammen van je Sim boven elkaar ziet staan, heb je verschillende opties om de 2 levensvormen te bewerken. 
Er is een kopieerfunctie (zie plaatjes 1 en 2) van Sim naar weerwolf Sim of omgekeerd. Je kunt deze kopieerfunctie nog verfijnen door op de 3 puntjes erboven (plaatje 3) te klikken waardoor je kunt aangeven wat je wilt kopiëren.

Ook kun je beide vormen wel of niet koppelen, door het kettinkje open of dicht te zetten (plaatje 4). Als ze gekoppeld zijn (kettinkje dicht), worden wijzigingen die in een van de vormen zijn gemaakt automatisch naar de andere vorm gekopieerd. 
Als je het kettinkje openzet, zullen de wijzigingen alleen worden toegepast op de vorm waar je mee bezig bent.

Weerwolf Sim aanpassen

Door de verfmodus opties te gebruiken kun je de weerwolf vorm heel uniek en zo realistisch maken als je zelf wilt, maar dit vereist ook wat handigheid.
Door gebruik te maken van de vachtkleur/-patroon opties, ogen, oren gezichtsvorm, kin- en wangplukjes en accessoires (die wijzigingen gaan redelijk snel en zijn makkelijk) creëer je ook je eigen unieke weerwolf Sim.

LET OP: als je de verfmodus gebruikt, zie je linksboven in dat paneel 2 pijltjes staan. Het pijltje dat naar links wijst brengt je terug naar CAS en laat alle wijzigingen die je gemaakt hebt intact, maar het ronde pijltje zal alle aanpassingen die je gemaakt hebt in de verfmodus verwijderen! Let dus goed op voordat je op een pijltje klikt!

Hieronder een paar voorbeelden van wat je o.a. kunt aanpassen op de weerwolf vorm:


Speltoevoegingen

Spelopties instellen

Voordat je begint te spelen met dit Pack is het verstandig om even naar de spelopties te gaan en deze in te stellen zoals je zelf wilt.
​Voor weerwolven zijn er verschillende opties. (zie ook het aparte onderwerp over de maancyclus in Moonwood Mill)

Bij omgeving > maancyclus:

  • Duur maancyclus: staat standaard ingesteld op 8 dagen, maar je kunt dit zelf ook aanpassen naar 2, 4, 16 of 24 dagen.
  • Permanente fase instellen: staat standaard op uitgeschakeld, maar je kunt ook één van de 8 maanfasen permanent maken (is ook weer gewoon terug te zetten). Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld vaak de invloed van de volle maan wilt gebruiken.
  • Maaneffecten uitschakelen: Schakel maaneffecten op Sims in Leven in- (geen vinkje) of uit (wel vinkje). Huidige maangerelateerde gemoedstoestanden blijven bestaan totdat ze op natuurlijke wijze zijn verdwenen.

Bij Pack-/pakketinstellingen > Weerwolven:

  • Weerwolven binnen Moonwood Mill houden: als deze optie ingeschakeld is (vinkje plaatsen) zullen weerwolf Sims buiten het actieve huishouden niet zelf in beestvorm verschijnen buiten Moonwood Mill. Bepaalde acties van de speler, zoals weerwolfduels, zullen er echter nog wel voor zorgen dat Sims transformeren. Deze wijziging is niet van toepassing op weerwolf Sims die nu gecreëerd worden tot je het spel opnieuw laadt.

Clubactiviteiten 

Als je het Uitbreidingspakket 'Beleef het Samen' hebt geïnstalleerd, kun je gebruik maken van het Clubsysteem (is wat anders dan Weerwolfroedels).
Er zijn met Weerwolven 3 nieuwe locaties, 1 vereiste en 1 activiteit toegevoegd. Helaas is er geen bijpassend weerwolf clubpictogram.

Bij ontmoetingsplek Club > Specifieke Locatie > Moonwood Mill:

  • De Moonwood Mill Bibliotheek
  • Grimtand Bar & Bunker
  • Nieuwe Maanhut

Bij Vereisten > ​Eigenschap:

  • Weerwolf

Bij Clubactiviteiten > Buiten:

  • In het maanlicht baden

 

Muziekstation 

Weerwolven voegt alleen het nieuwe nummer Praying Mantis toe aan de Griezelige muziekzender: Dit nummer is gebruikt in de Weerwolftrailer.

Je kunt hiernaar luisteren via alle stereo's, de oordopjes en de Griezelig muurspeaker.


Gerechten, drankjes en bijzondere planten

Gerechten:
weerwolven voegt een aantal gerechten, drankjes en planten toe aan het spel.
Weerwolf Sims zullen een bord bepotelen en ze kunnen zelfs voedsel direct van struiken en planten opschrokken.
Ook kunnen zij direct uit hun inventaris gerechten of rauwe vis opschrokkenDit laatste is handig als je Weerwolf Sim ineens hele erge honger krijgt, hierdoor last begint te krijgen van razernij (nog geen volledige razernij) en niet in de buurt is van een plek om een maaltijd te maken of bestellen. Zorg dus dat je altijd wat gevangen vis in je inventaris hebt. Het maakt een Weerwolf Sim niet uit of de vis bedorven is, maar wel als een gerecht bedorven is.

  • Steak Tartaar > vaardigheid Koken 2 > te bereiden op het fornuis en de BBQ
  • Rauwe steak > te bereiden op de BBQ
  • Charcuterie > te bereiden op de BBQ
  • Champignonsteak > te bereiden op de BBQ

Deze gerechten kan je Sim zelf bereiden nadat hij/zij het 1x heeft gegeten. Bij de Barbus in Moonwood Mill zijn deze gerechten (meestal) verkrijgbaar.

Een apart gerecht is de Gegrilde Lunavis > te bereiden op de BBQ. Je kunt dit gerecht pas bereiden als je Sim bij volle maan een Lunavis heeft gevangen in het meer onder Howling Point in Moonwood Mill. Als je Weerwolf Sim Lunavis eet geeft dit speciale krachten! De Lunavis is ook onderdeel van de Huishoudcollectie Vissen.

Drankjes:
er zijn 2 nieuwe drankjes toegevoegd aan het spel. Voor beide drankjes zal je eerst weerwolfboeken moeten lezen en bijzondere planten verzamelen (zie hieronder) om de recepten te ontgrendelen. Daarom heb ik deze hier ook niet vermeld.

  • Weg-weerwolf > Niveau 1 Mixologie vaardigheid. Drinken ervan zal je weerwolf Sim weer veranderen in een gewone Sim.
  • Maanbladpunch > Niveau 1 Mixologie vaardigheid. Geeft je Sim de gemoedstoestand Maanbladkalmte.

Bijzondere planten:
Het kan handig zijn om 2 soorten bijzondere planten te oogsten. De ene soort vind je alleen in Moonwood Mill, de andere is ook te vinden in andere werelden zoals Forgotten Hollow (Vampieren).

  • Maanblad > alleen te oogsten bij volle maan op Howling Point in Moonwood Mill. Behoort niet tot een huishoudcollectie.
  • Monnikskap > behorend tot de huishoudcollectie van de Basisgame. Deze plant hoorde eerst bij de Vampieren huishoudcollectie, maar is met de pre-update voor Weerwolven 'verhuisd' naar de Basisgame.

Let op: Het vervelende is dat in sommige teksten van Weerwolven gesproken wordt over Wolfswortel terwijl de plant zelf alleen herkenbaar is als Monnikskapbloem: Wilde. Let hier dus even op als je op zoek gaat.

Als je Maanblad hebt geoogst (3 exemplaren per keer) ziet het er in je inventaris en in de wereld wat anders uit dan een bloem. Toch biedt het vanuit beide situaties de optie Maanblad eten.
Door het te eten zullen, dankzij de kracht van het Maanblad, de weerwolfvaardigheden worden gereset en de vaardigheidspunten vergoed. Je kunt dus opnieuw  vaardigheden voor je Weerwolf Sim kiezen.

Maanblad

Maanblad in wereld (of inventaris)

Monnikskap


Dood door Meteoriet
Deze doodsoorzaak is aan het spel toegevoegd met de basisgame pre-update voor het Weerwolven Game Pack en is dus niet specifiek voor dit Pack.  Ik wil het hier toch even vermelden omdat het een nieuwe doodsoorzaak is, die kan ontstaan door het gebruik van een kleine telescoop.
Er is een Basisgame model telescoop Achterzak Observatorium en het Weerwolven Game Pack voegt Avelina's Trouwe Telescoop toe.
Beide telescopen kunnen de dood door meteoriet veroorzaken als je naar de nachthemel kijkt met optie Naar de lucht kijken.
De geest van een Sim die is gedood door een meteoriet is herkenbaar aan een afbeelding van een draaiende meteoriet in z'n borst.
Weerwolf Sims hebben een eigen grafsteen en/of urn.


Weerwolven

Achtergrondverhaal (Lore) en GREG

In het centrum van Moonwood Mill staat een informatiebord. Als je hierop klikt krijg je de volgende keuzes:

  • Moonwood Mill informatie bekijken
  • Moonwood Collectief informatie bekijken
  • Camera richten op de hangplek van het Moonwood Collectief
  • Adviezen bij wolfsdolheid bekijken
  • Camera op de hangplek van de Wolftanden richten
  • Wildtanden-informatie bekijken

De informatie over Moonwood Mill geeft je een eerste indruk van de mogelijkheden in de stad, maar waarschuwt je ook voor GREG....

Het achtergrondverhaal (Lore) gaat over Moonwood Mill wat ontstaan lijkt te zijn door spreuken, een occult conflict en andere magische gebeurtenissen tussen  ToverSims/Maanmeesters/weerwolven en Vampieren. 
ToverSims verkenden lang geleden de grenzen van hun krachten en experimenteerden door duplicaten van zichzelf te maken. Daarmee ging iets vreselijk mis waardoor ze monsters creëerden!
 
Het is zeker de moeite waard om dieper in dit verhaal te duiken waarbij je ook nog van alles ontdekt en ontgrendeld.
Je kunt dit doen door:

  • (her)lezen van Weerwolf boeken
  • Ontcijferen en lezen van de voorwerpen van de Moonwood Collectie
  • Vragen stellen over Moonwood Mill aan Celine (bar), Wolfgang (bibliotheek) en andere (weerwolf)bewoners
  • Praten met de roedelleiders Kristopher en Rory en hun roedelleden
  • Informatie via pop-ups tijdens reizen door de ondergrondse tunnels
  • Beschrijvingen lezen van voorwerpen in bouwen/kopen
  • Praten met GREG (!). GREG praat over zichzelf en bewoners praten over GREG

Wie is GREG?

GREG is een volwassen, in constante razernij verkerende, weerwolf Sim die afgezonderd in een houten keet in Moonwood Mill leeft. Je vindt zijn huis links op de kaart, verborgen tussen de bomen.
Het is een eenzame wolf die een hekel heeft aan alle andere weerwolven in de stad.

LET OP: Als je het doel Eenzame Wolf hebt gekozen, zal je uiteindelijk GREG in een vechtpartij moeten verslaan!

Zodra je meer te weten komt over het achtergrondverhaal zal je o.a. ontdekken dat zijn volledige naam Greggorius Lunvik is en een van de oorspronkelijke Maanmeesters  (ToverSims die een wolf totemdier hadden en hun krachten aan hen ontleenden, namen uiteindelijk de kenmerken van hun wolf totemdier over en werden de eerste weerwolven). GREG’s wolf totemdier heette Brutus.
GREG is een weduwnaar die ooit getrouwd was met een vrouw genaamd Avalina Lunvik en zijn trouwring is het enige kledingstuk dat hij nog draagt In zijn wolvenvorm. 
 
Door meer te ontdekken over de geschiedenis van Moonwood Mill, kom je ook meer te weten over GREG. Lees vooral ook het dagboek van Greggorius Lunvik!
Boeken kun je o.a. opvissen in Meer Lunvik, ontdekken op je speurtochten in de ondergrondse tunnels, opgraven bij grond afspeuren en de meeste ook lezen in de bibliotheek. Als je lid bent van een roedel vind je ze soms ook in de roedelvoorraad.
Boeken bevatten soms magische maansymbolen, waardoor je ze pas kunt ontcijferen als je weerwolf Sim een maanopenbaring heeft gehad.
 
GREG komt alleen tevoorschijn als je Sim het waarschuwingsbord voor zijn huis onderzoekt. Maar pas op! GREG zal bijna altijd Sims in de buurt aanvallen. Mocht je toch dichterbij kunnen komen dan kan je GREG:

  • Proberen af te leiden
  • Proberen te communiceren
  • Tarten
  • Vluchten (wegwezen)
  • Weerwolfduel

​Ik wens je sterkte!


Hoe word je een weerwolf

  1. In CAS (zie het onderwerp Creëer een Sim voor de details)
  2. Door een cheat te gebruiken (zie de cheats per pakket pagina)
  3. Door geboren te worden als weerwolf
  4. Door het krijgen van een vervloekte beet
  5. Door het oplopen van wolfsdolheid


TIP: als je een weerwolf Sim liever weer een gewone Sim wilt laten zijn, lees dan even het aparte onderwerp Weer een gewone Sim worden.
Als je je weerwolf Sim wilt laten transformeren naar een andere occulte Sim (Vampier of ToverSim of ZeemeerSim) zal je deze eerst moeten transformeren naar een gewone Sim voordat je je Sim een andere occulte vorm kunt laten aannemen.

Door geboren te worden als weerwolf
Als twee Weerwolf Sims een kind krijgen, kan het een gewone weerwolf zijn OF een kind met de  beloningseigenschap Beter wolvenbloed waardoor het een betere weerwolf kan worden, OF met de Slapende wolf beloningseigenschap wat betekent dat het wel het wolven gen draagt maar dat de bloedlijn een generatie overslaat. 
Je kunt controleren of en welke beloningseigenschap je nakomeling heeft gekregen door dit vanaf de peuterleeftijd te checken in het Simologie paneel rechtsonder in je scherm.

Heeft je Sim de Slapende Wolf beloningseigenschap en wil je niet wachten op de volgende generatie, dan kan hun weerwolf vorm gewekt worden door deze Sim (vanaf tiener) bij volle maan te laten zwemmen in het glinsterende Meer Lunvik in Moonwood Mill. Zodra de transformatie naar weerwolf Sim heeft plaatsgevonden, zal de beloningseigenschap Slapende Wolf verdwijnen en is je Sim een normale weerwolf Sim geworden.


Door het krijgen van een vervloekte beet
Als je je Sim weerwolf wilt laten worden, bouw dan vriendschap op met een Weerwolf Sim die de Vaardigheid Vloekdrager heeft. Als de vriendschapsrelatie hoog genoeg is, kun je die Weerwolf Sim vragen om je (vriendschappelijk) te bijten en je de vervloekte beet te geven.
Eenmaal gebeten duurt het ongeveer 1 uur voordat je Sim symptomen van Wolfsdolheid gaat vertonen en veel sneller honger krijgt. Geef je Sim dus genoeg te eten!

Er zijn 3 inwoners in Moonwood Mill die deze vaardigheid (al) bezitten: 

  • Kristopher Volkov. Alfa leider van het Moonwood Collectief
  • Lily Zhu, huisgenote van Kristopher Volkov
  • Rory Oaklow, Alfa leider van de Wildtanden

Je vindt deze Weerwolf Sims meestal in de buurt van hun roedel hangplek.
Als Sims al Wolfsdolheid hebben (zie hieronder) zullen de meeste weerwolven medelijden met ze hebben en het verzoek afwijzen. 

Net als bij vragen om gebeten te worden, kunnen Weerwolf Sims andere Sims met de vervloekte beet transformeren.
Ze kunnen sociale interacties gebruiken om erachter te komen of een andere Sim weerwolf wil worden, of ze kunnen ervoor kiezen om ze hoe dan ook te bijten! Alleen weerwolven binnen je huishouden kunnen ongevraagd Sims bijten.

Kristopher Volkov

Lily Zhu

Rory Oaklow


Door het oplopen van Wolfsdolheid
Sims die met weerwolven vechten, lopen het risico wolfsdolheid op te lopen (Greg uitdagen is een goede manier....). Daarnaast kunnen ze het ook oplopen tijdens het verkennen van de geheime ondergrondse tunnels. Als je Sim eenmaal besmet is, zal deze na ongeveer 2 uur beginnen te kwijlen en zich wat verwilderd voelen. De honger zal flink toenemen en uiteindelijk zal deze infectie lijden tot de transformatie naar weerwolf.
Als je de transformatie wilt voorkomen zal je snel op zoek moeten naar een remedie (zie hieronder)

Remedie tegen Wolfsdolheid
Als je Sim besmet is met Wolfsdolheid én nog niet helemaal klaar is voor de transformatie naar weerwolf, reis dan snel naar de Grimtand Bar & Bunker waar je aan de barkeeper (maakt niet uit wie er staat) een remedie kunt vragen.
​Je kunt de besmetting ook proberen uit te zweten via rennen op de loopband of door de infectie door het toilet te spoelen of van je af te spoelen door een stomende douche te nemen of door te gaan slapen en te hopen dat het bij het wakker worden is verdwenen. 
Maar pas op, want je hebt maar beperkte tijd waarbinnen je dit allemaal kunt doen!


De eerste transformatie naar weerwolf
Het maakt niet uit hoe je Sim een weerwolf Sim is geworden, de eerste transformatie ziet er spectaculair uit! 

Zodra het volle maan is, zie je een rode gloed rond je Sim verschijnen en krijgt het de gemoedstoestand Maanroep met Boos +3 voor 4 uur.
De rode gloed én de honger neemt steeds verder toe en de Furiemeter wordt steeds voller. De ogen van je Sim beginnen nu ook rood te gloeien en even later slaat de transformatie toe!
​Sims die in de buurt van je transformerende Sim zijn zullen wegduiken of wegrennen of zelfs flauwvallen van schrik.
Zodra de transformatie is voltooid krijgt je Weerwolf Sim de gemoedstoestand SPOOR VAN VERNIETIGING! met Boos +10. De furie is ontketend!
Je Weerwolf Sim zal nu in volle razernij als een gek gaan rondrennen, huilen, dingen vernielen en andere Sims de stuipen op het lijf jagen! ​Ze hebben zichzelf op dat moment niet in de hand en geven geheel toe aan hun dierlijke instincten!

Je kunt niet veel doen tegen deze razernij maar soms helpt het om je Weerwolf Sim zelf naar allerlei plekken in de wereld te laten rennen zodat er niet teveel vernield wordt of dat andere Sims flauwvallen van schrik. Ook kan het helpen om de opdracht Grond afspeuren te geven. Soms zal het door het graven iets opleveren en soms niet, maar hopelijk neemt de furie hierdoor iets af.
​Bij de 1e transformatie zal het allemaal niet veel uithalen en kan je niet veel anders doen dan toekijken. Als de razernij over is (duurt ongeveer 12 tot 13 Sim-uren) komt je Weerwolf Sim weer bij op Howling Point in de gewone Sim vorm met de Gemoedstoestand Wat is er gebeurd? Waar ben ik? Met Bang +3 voor 2 uur.

TIP: Weerwolf Sims raken de dag vóór volle maan al gespannen en soms loopt de furiemeter hierdoor, of door andere omstandigheden, snel op. Peuters en huisdieren kunnen helpen om je weerwolf Sim wat te laten ontspannen.


Furie en de Furiemeter

Furie is de drijvende kracht achter weerwolven. Er komen steeds meer beestachtige gedragingen naar buiten naarmate de Furiemeter (bol) zich vult.

 

Furie neemt toe en wordt versneld door:

  • Temperamenten
  • Voorkeuren
  • Weerwolfvaardigheden
  • De volle maan
  • Vechten

Als weerwolf Sims maximale furie bereiken, kijk dan uit! Ze zullen ontsteken in razernij!

Razende weerwolven hebben beperkte controle over zichzelf en zullen destructieve activiteiten ondernemen.


Weerwolfvaardigheden
Weerwolf Sims worden sterker naarmate ze meer leren over hoe het is om als een beest te leven. Ze krijgen coole nieuwe vaardigheden en nieuwe temperamenten die van invloed zijn op hoe en waarom ze meer furie opdoen.

Je kunt o.a. vaardigheidspunten verdienen door:

  • het lezen van weerwolfboeken 
  • de grond af te speuren
  • weerwolf (inter)acties uit te voeren, zoals huilen oefenen, weerwolfervaringen delen, voorlichting over weerwolven geven en nog veel meer
  • te transformeren in een beestvorm
  • het uitvoeren van specifieke (inter)acties van de roedel waar je eventueel bij hoort
  • het ontgrendelen en toepassen van sluimerende weerwolfvaardigheden

Naarmate je Weerwolf Sim stijgt in vaardigheidsrang en meer (sluimerende) weerwolfvaardigheden worden ontgrendeld, komen meer (inter)acties beschikbaar. Sommige opties zullen geen razernij toevoegen en alleen voordelen opleveren, maar andere zullen de razernijmeter wel sneller vullen. Let daar dus goed op.

Het lezen van weerwolfboeken is belangrijk. Niet alleen om meer te weten te komen over de historie van Moonwood Mill en het ontstaan van de weerwolven, maar ook om bepaalde recepten, remedies, encrypties en handige tips te ontgrendelen.Het wordt aangeraden om dit soort boeken vaker dan 1x te lezen.

TIP: als je de optie Hier ruiken (of later Geur verbeteren) kiest, zie je daarna vlakbij een klein stofwolkje opwaaien. Als je dan de optie Grond afspeuren op die plek uitvoert, zal je zeker iets opgraven, van weerwolfboeken tot aan Moonwood Relikwieën toe.

Er zijn 5 vaardigheidsniveaus met in totaal 25 vaardigheden en Sims blijven punten verdienen, zelfs na het bereiken van het hoogtepunt:

  • Pup
  • Ukkie
  • Prime
  • Veteraan
  • Top

Je begint als Pup en de vaardigheidspunten worden op de helft en op het eind van een niveau toegekend (zie het blauwe balkje onderaan de Furiemeter) en kunnen aan verschillende dingen als het ontgrendelen van nog meer weerwolfgedragingen en -krachten worden uitgegeven.
Zodra je 1 of 2 vaardigheidspunten hebt kun je nieuwe vaardigheden gaan kopen. Let op het blauwe verbindingslijntje bij sommige vaardigheden. Voor sommige vaardigheden hebt je ook een vaardigheid op een lager niveau nodig. Ga dus met je muis over alle opties voordat je beslist welke vaardigheid je wilt kopen.

Ook zijn er 6 sluimerende vaardigheden die op elk niveau beschikbaar zijn, geen vaardigheidspunten kosten en kunnen worden ontgrendeld door de relevante doelen voor die vaardigheid te voltooien (zie onderstaand overzicht).

TIP: als je niet tevreden bent met de weerwolfvaardigheden die je gekozen hebt, of als je alsnog een andere weg wilt inslaan, kun je door het eten van maanblad (direct uit je inventaris of eenmaal in de wereld geplaatst) alle weerwolfvoordelen resetten. Alle vaardigheidspunten die je besteed had worden vergoed, dus je kunt hiermee opnieuw vaardigheden kiezen.


Weerwolf temperamenten
Naarmate weerwolven machtiger worden komen ze ook meer over zichzelf te weten en wat hen het punt van razernij eerder laat bereiken.

Bij elke vaardigheidsrang doen weerwolven temperamenten op, die van invloed zijn op de furietoename (zie onderstaand overzicht).
Er zijn totaal 22 temperamenten en je kunt deze niet zelf kiezen (behalve met een cheat) want ze worden toegekend op basis van het gedrag van je weerwolf Sim.
Sommige weerwolf Sims vinden het vreselijk om nat te zijn en worden boos als ze dat worden. Andere hebben het gevoel dat niemand hen begrijpt en verdienen furie als relaties schommelen, en nog veel meer!
Hou dus rekening met deze temperamenten (of niet natuurlijk) om te voorkomen dat je weerwolf Sim steeds in razernij ontsteekt!

TIP: als je weerwolf Sim temperamenten heeft gekregen die je niet leuk vindt of een beetje zat bent, kun je deze weer verwijderen door een cheat te gebruiken. Zie hiervoor de Cheats per pakket pagina. Je kunt met cheats ook (max. 4) temperamenten toevoegen natuurlijk.


Lid worden van een roedel
Je kunt je altijd aansluiten bij een roedel, of je nu een van de specifieke doelen (Gezant van het Collectief OF Wildtandrebellie) hiervoor gekozen hebt of niet, maar alleen weerwolf Sims kunnen lid worden. Overige Sims kunnen wel vriend van de roedelworden.

Informatie over beide roedels vind je door rechtsonder in je scherm te klikken op het Sociale groepen pictogram of op het Informatiebord in het centrum.
Je kiest dan nog geen roedel maar leest wel iets over de waarden die elke roedel nastreeft.
​Op die manier kan je zelf beslissen wat het beste bij jou of het gekozen doel past.

LET OP: Je kunt zelf geen eigen roedel starten. Alleen door de leider van een van de roedels uit te dagen en te verslaan kan je deze overnemen. Dit kan op elke rang worden gedaan maar zorg dat je er klaar voor bent om het uit te vechten!
Indien je van plan bent om een bestaande roedelleider te verwijderen, zal het spel automatisch een nieuwe roedelleider genereren. Er zal dus altijd een roedelleider zijn.

Roedels bieden steun op manieren waar je misschien nog nooit aan had gedacht! Ze helpen elkaar met van alles, van woedebeheersing tot het delen van hulpmiddelen, en het zou zonde zijn om dat allemaal te missen. Het is ook een geweldige plek om je lotmaatje te vinden, die ene kans in je leven.

De eerste stap tot het toetreden van weerwolfroedels, is vriendschap sluiten door hun leider te leren kennen. Je kunt de Vriend van de roedel-status voor één of beide roedels verdienen, ofwel als weerwolf of als niet weerwolf.

Zodra je een Vriend van de roedel bent, krijg je de interactie Aansluiten bij roedel... en als je hierop klikt kun je drie verschillende roedelproeven ondernemen om officieel toe te treden. Deze proeven kunnen bestaan uit bepaalde weerwolfeigenschappen of -vaardigheden, of je kunt met een geweldig cadeau indruk maken op de leider. Als je aan de drie proeven hebt voldaan krijg je een pop-up waarin de leider nogmaals aangeeft wat de waarden van de roedel zijn. Hierop kun je tot de roedel toetreden of alsnog weigeren.


LET OP: Onderstaande informatie is gebaseerd op het toetreden tot het Moonwood Collectief. Ik heb deze roedel gebruikt voor het schrijven van de Gids, dus het kan zijn dat bij toetreden tot de Wildtanden sommige beloningen, interacties e.d. iets verschillen, maar dat zal minimaal zijn.

Eenmaal toegetreden begin je in de rang Omega. Hiermee heb je de volgende mogelijkheden ontgrendeld:

  • Iedere week een zak wolfito's (vind je terug in je inventaris)
  • Het boek Brave jongen
  • Nieuwe interacties specifiek voor de roedel

Beide roedels hebben unieke waarden die het gedrag van de leden dicteren. Elk roedellid moet acties uitvoeren die zich daaraan houden en acties vermijden die zich daar niet aan houden.
Door met je muis over de waarden in het roedelpaneel te gaan zie je meer informatie over elke waarde, plus manieren om eraan te voldoen.
Als je hieraan goed blijft voldoen zie je het balkje onderin steeds groener worden.
Zodra helemaal gevuld promoveer je naar de volgende rang van Delta en daarna naarBèta, verdien je nieuwe unieke voordelen en interacties en worden er in Kopen nieuwe voorwerpen ontgrendeld.

Disciplinaire straf
Als je de waarden lang genoeg negeert, krijg je eerst een kennisgevingen als dit gedrag aanhoudt, een voorwaardelijke straf!
Alle waarden moeten weer worden hersteld om de strafperiode te beëindigen. Als je de waarden blijft negeren, zal de roedelleider je vragen om direct langs te komen voor de nodige sancties! Je riskeert nu een disciplinaire straf en je kunt zelfs uit de roedel worden gezet!
Ga met je muis over de roedelwaarden om handige tips te krijgen die je Sim weer op het juiste pad kunnen zetten.

Beide roedels hebben een eigen 'hangplek'. Het Moonwood Collectief heeft deze links van de Volkov kavel (een grote boom met ingang) en de Wildtanden boven de Grimtand Bar & Bunker (houten keet).
Je kunt niet rechtstreeks naar beide locaties reizen, maar wel naar een kavel er vlakbij waarna je er ernaar toe kunt gaan.

Klik op de boom of de houten keet om meerdere roedelopties te bekijken of zelfs gebruik te maken van faciliteiten zoals toilet, wassen of ruitrusten.
Breng tijd door met je roedelleden en andere weerwolf Sims door weerwolfervaringen met ze te delen, ze uit te dagen voor een trekspelletje of spar als weerwolf op de hangplek of op de sparplek bij de Portal potjes. Vergeet ook niet om de roedelvoorraad aan te vullen en er af en toe zelf iets leuks uit te halen (zoals speciale boeken, verzamelbare voorwerpen, drankjes, maaltijden e.d.).


Lotmaatjes (fated mates)
Twee weerwolven kunnen lotmaatjes worden. Je ontdekt je lotmaatje als je met een andere weerwolf flirt. Vanaf dat moment is het aan jou of je die connectie wilt omarmen of ontkennen. Een weerwolf heeft maar één lotmaatje... voor altijd!
​Je vind dit terug in het Relatie > Sim-profiel.

Trekspelletje

Sparren


Ondergronds verblijf, tunnels en toegang tot Howling Point
Op het terrein van de Grimtand Bar & Bunker staat, een beetje verscholen, een ondergronds verblijf. Je herkent dit verblijf aan een deur met een afbeelding van een wolvenkop erop. Deze deur leidt je naar een ondergrondse ruimte waar (weerwolf) Sims kunnen ontspannen, een spelletje met elkaar doen, eten en zelfs sanitaire voorzieningen gebruiken. Ook vind je hier informatie over het achtergrondverhaal en andere dingen.

LET OP: Klikken op de deur zal hem niet openen. Hoewel wordt aangegeven dat alleen weerwolven deze deur kunnen gebruiken, is dat kennelijk niet zo (bug?). Je kunt hier alleen naar binnen als je de muren omlaag zet en een verdieping naar beneden gaat. Je kunt deze ruimte ook verbouwen zoals je zelf wilt.

In dit verblijf bevindt zich ook één van de toegangsdeuren naar de ondergrondse tunnels.

Ondergrondse tunnels (de onderwereld)
Er ligt een oud tunnelnetwerk onder Moonwood Mill. Je kunt ondergronds genoeg avonturen beleven en geheimen ontdekken, maar deze tunnels zijn vooralsnog handig om sneller door de wereld te navigeren.
Als je een nieuwe tunnel hebt ontdekt, kun je op alle verbonden ingangen klikken om er doorheen te reizen, maar soms zal dat niet zonder problemen verlopen.
Aan de andere kant kun je er ook speciale dingen vinden....

Je kunt de tunnels betreden via de deur in het Ondergronds verblijf (lees meer over de speciale functie van deze deur bij bouwen/kopen), de Oude Bunker, de Portal Potjes op de sparplek en het Rioolrooster(zie plaatjes hieronder).

TIP: weerwolf Sims krijgen op een gegeven moment de optie Hiernaartoe tunnelen. Dat heeft niets te maken het de ondergrondse tunnels, maar als je buiten ergens op de grond klikt en die optie kiest, kunnen ze wel heel snel naar die plek reizen.

Howling Point
Aan de voet van de grote berg aan de rand van Meer Lunvik, vind je nog een toegang. Deze leidt niet naar de ondergrondse tunnels, maar direct naar Howling Point op de top van de berg.
Je weerwolf Sim zal hier 'bijkomen' na de 1e transformatie (naakt!) maar je kunt er ook naartoe gaan om je Sim bijvoorbeeld te laten huilen naar de maan, hun razernij te laten afkoelen (kunnen ze niks kapot maken), onder de maan te slapen of om er de zeldzame plant Maanblad te oogsten. Deze is alleen hier te oogsten bij volle maan. (zie meer informatie over Maanblad bij Speltoevoegingen > Gerechten, drankjes en bijzondere planten).

Als je hier een tentje wilt opzetten kan dat ook... zorg dat je de spullen hiervoor in je Sims' inventaris hebt, reis naar de top en plaats wat je leuk vindt. Bouwen kan hier niet, want het is geen kavel.

Toegang Howling Point


Weerwolf baby/peuter/kind/tiener

Weerwolf baby
Als een weerwolf baby huilt, klinkt het alsof een weerwolf huilt.

Weerwolf peuter

  • kunnen wat 'bijterig' zijn
  • kunnen de gemoedstoestand Nieuwe tandpijn (boos +2) krijgen
  • kunnen met hun ouders Huilen oefenen en leren om te huilen als een weerwolf; als ze dit eenmaal beheersen doen ze het uit zichzelf
  • kunnen de gemoedstoestand een Volle maan-droom hebben (boos +1)
  • kunnen de gemoedstoestand Maangekte krijgen (boos +1) bij volle maan ook al zijn ze nog geen volledige weerwolf
  • kunnen een razende weerwolf kalmeren
  • kunnen de maan welterusten zeggen (Basisgame; ook gewone peuter Sims kunnen dit)
  • kunnen speciale vragen stellen tijdens elke maanfase (Basisgame; ook gewone peuter Sims kunnen dit)

Weerwolf kind

  • kunnen huilen (leren) als een weerwolf
  • hebben speciale weerwolf (inter)acties ook al zijn ze nog geen volledige weerwolf


Weerwolf tiener

  • zijn oud genoeg om te transformeren naar weerwolf
  • kunnen een piepend gehuil voortbrengen
  • gewone Sims vanaf tiener met de Slapende wolf beloningseigenschap kunnen toch transformeren naar weerwolf Sim (zie de informatie bij Hoe word je een weerwolf)

Weer een gewone Sim worden
​Niet iedereen wil een weerwolf zijn. Als je ten einde raad bent en de enige transformatie die je wilt, is terug veranderen naar een gewone Sim, dan kun je nog altijd de Weg-weerwolf remedie zoeken. Je kunt het recept voor deze remedie vinden door het (meerdere keren) lezen van de Exclusieve Handleiding voor weerwolven.

Veel weerwolven hebben gespeculeerd dat die gemaakt zou kunnen worden met een combinatie van Monnikskap (10) en iets met een vleugje van de magie die de eerste transformatie veroorzaakte. Misschien wel de mysterieuze Maanbladbloem (3)?

Je kunt ook in Leven de cheat Traits.remove_trait trait_OccultWerewolf gebruiken.

Na transformatie behoudt je Sim de verkregen weerwolf eigenschappen maar functioneert verder weer als een gewone Sim.


Maancyclus

Met de pre-update voor het Weerwolven Game Pack is een Maancyclus aan de Basisgame toegevoegd. Hierdoor hebben maanfases niet allen gevolgen voor weerwolven, maar ook voor andere occults zoals ToverSims en Vampieren.
Bij nieuwe maan zal de Vampierenergie van een Vampier minder snel aangevuld worden en bij volle maan hebben ZeemeerSims minder hydratatieverlies en kunnen ToverSims beter spreuken uitspreken.

De maan in de lucht zal per fase veranderen (hoewel hij niet altijd te zien is) en dit is van invloed op de hoeveelheid licht die 's nachts in bijna elke buurt wordt verspreidt. Dit geldt dus voor alle werelden, met uitzondering van locaties waar dat weinig zin heeft, zoals het Magisch Rijk.

Waar vind je welke maanfase het is
Je kunt de maanfases vinden op de kalenderen ook onderin je scherm naast de dag en tijd. Door er met je muis overheen te gaan, kun je zien welke maanfase het die dag is. Bij een Weerwolf-Sim, ToverSim en Vampier-Sim wordt onderin je scherm aangegeven welke invloed de maanfase die dag heeft (zie onderstaand overzicht voor weerwolven).

In het centrum van Moonwood Mill staat het Lunaire standbeeld wat er per maanfase anders uitziet, alleen geeft het niks aan als je er met je muis overheen gaat.

VampierSim

WeerwolfSim

Een volledige maancyclus bestaat uit 8 fases, dus de standaard instelling is 8 dagen van 24 uur. Iedere dag om 07.00 uurwijzigt de maanfase naar de volgende fase. Maanfases hebben invloed en omdat de fase 's morgens wijzigt, kan je Weerwolf-Sim overdag al gebruik maken van sommige voordelen:

Bij Spelopties > Omgeving kun je de maanfases ook anders instellen:

  • 2 dagen (wisselt tussen nieuwe maan en volle maan)
  • 4 dagen (nieuwe maan, eerste kwartiermaan, volle maan, derde kwartiermaan
  • 8 dagen (standaard volledige maancyclus)
  • 16 dagen (volledige maancyclus, maar iedere maanfase duurt 2 dagen)
  • 24 dagen (volledige maancyclus, maar iedere fase duurt 3 dagen)

Je kunt ook een permanente fase instellen, waarbij de gekozen maanfase zolang duurt als je zelf wil of je kunt de maaneffecten helemaal uitschakelen. ​Zie ook het onderwerp Speltoevoegingen.

Overige invloed van de maanfases

  • Weerwolf Sims zullen een dag vóór volle maan al gespannen worden en op de dag zelf 's avonds in razernij ontsteken.
  • Peuter Sims kunnen tijdens elke fase vragen stellen over de maan en ook welterusten zeggen tegen de maan (beide mogelijk vanaf Basisgame). Hierdoor krijgen ze speciale maandromen, die kunnen veranderen op basis van de specifieke maanfase die avond.
  • Maanblad bloeit alleen in Moonwood Mill bij volle maan.
  • Sims kunnen 's nachts met een kleine telescoop of het observatorium Maanstaren. Dit verhoogt de inzicht vaardigheid.
  • Sims​ kunnen 's avonds In het Maanlicht baden. Hierdoor worden ze energiek.

Bouwen/Kopen

Totaaloverzicht
Weerwolven voegt 78 voorwerpen toe aan bouwen/kopen (zie onderstaande afbeeldingen).
Van deze 78 voorwerpen zijn er 6 die je kunt ontgrendelen door de Bèta, Delta of Alfa rang van een roedel te behalen. 
In Bouwen vind je nog een aantal opties die niet op onderstaand overzicht staan:

  • 2 zuilen
  • 1 trap
  • 1 trapleuning
  • 3 hekken
  • 3 dakpatronen
  • 1 borstwering

Toelichting op:

De bar van de Baas Bus Bar kan je zelf, zonder cheats, verwisselen voor elke andere bar die je in je spel hebt en op die manier aanpassen aan elke wereld die je wilt. Hieronder een paar voorbeelden:

  • De Tipsie Tiki Cantina - van Santa BarBro industries (Eiland Leven)
  • De Vlammende Tikibar (Basisgame)
  • 'Eenvoudige Energie' Espressobarcollectie (Beleef het Samen)

De Moonwood Mill Tunnelingang is in elke wereld te plaatsen en te gebruiken door alle soorten Sims.
​Als ze deze ingang vanuit een andere wereld gebruiken komen ze altijd, soms niet helemaal ongeschonden, uit bij de Grimtand Bar & Bunker in Moonwood Mill. Terugreizen naar huis kunnen ze via de optie reizen op hun mobieltje.

Net als de Koolala de Verdediger Muurlamp (Basisgame) zal de Slaap lekker Lamp over de dromen van je kind waken en beschermen tegen nachtmerries. Plaats de lamp niet al te ver van het bed af.


Ingerichte ruimtes

Weerwolven voegt 4 ingerichte ruimtes toe aan het spel. Je kunt deze kant-en-klaar plaatsen of gebruiken om snel voorwerpen e.d. terug te vinden.


Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.