Sims 4 Op Avontuur Gids

Op Avontuur is het 20e uitbreidingspakket van de Sims 4 en is op 2 oktober2025 wereldwijd uitgebracht.

 

De extra Warme en Knusse Bonus digitale content, alleen te ontgrendelen bij aanschaf van dit pakket van ​2 oktober 2025 tot 13 november 2025 én indien gekocht via EA of bij een door EA ondersteunde third party.

Combineer grootste avonturen en ontspanning! Ontvang de Tintel Torenlamp, de Weldadige Warme Waterkoker en Warme Teentjes Sokken!

BELANGRIJKSTE KENMERKEN

Tijd voor een uitje? Er zijn nieuwe ervaringen om te ontdekken – of te creëren! Ontdek de mogelijkheden van aangepaste locaties en uitjes. Uitjes kunnen een dag of langer duren en variëren van rustgevend tot uitdagend. Plan activiteiten die je Sims helpen op te laden en misschien nieuwe vrienden te ontmoeten. Je kunt zelfs regels toepassen op je uitje. Eliminatieregels – zoals vaardigheden of relatieverbeteringen – zorgen er bijvoorbeeld voor dat Sims strijden om elkaar te verslaan. Dit wordt extra leuk voor Sims met de nieuwe eigenschap Competitief. Bouw en decoreer je unieke aangepaste locatie zoals jij dat wilt, bepaal welke activiteiten er beschikbaar zijn en deel deze met de Galerie zodat anderen ervan kunnen genieten.

Avontuur begint in de kindertijd Van kampvakanties tot fantasierijk spel: het plezier dat Sims als kind beleven, bepaalt de basis voor de rest van hun leven. Kinderen kunnen nieuwe eigenschappen ontwikkelen door vormende momenten te beleven en evoluerende kinderlijke gevoelens ontwikkelen ten opzichte van Sims die ze kennen als ze opgroeien. Pas modulaire speeltuinen aan met glijbanen en activiteiten voor een hoop kinderplezier. Kinderen kunnen elkaar uitdagen met spelletjes zoals Verstoppertje of Steen, Papier, Schaar, en zelfs Denkbeeldige Vriendjes hebben!

Een leven van spelen De liefde voor spelen begint al in de kindertijd en duurt een leven lang. Sims krijgen nieuwe vaardigheden om zich mee bezig te houden: papierkunst, entomologie, duiken en boogschieten. Maak klassieke knutsels zoals papieren vliegtuigjes, vang en kweek vlinders, maak een plons met nieuwe duikplanken en raak de roos! Deze activiteiten zijn geschikt voor zowel kinderen als volwassenen, net als de duikplank, waterglijbaan en kajak. Ga eropuit en verken het water! Actieve volwassen Sims zullen genieten van een work-out met spinningfietsen en losse gewichten en een verfrissende smoothie drinken uit de nieuwe blender.

Avontuur om elke hoek Verken 3 buurten – Dwaalwoud, Kristalvallei en Kwallenkwartier – in de avontuurlijke wereld van Gibbipoel. Je kunt er leuke Sims ontmoeten, opdrachten uitvoeren en bezienswaardigheden bekijken, waaronder een uitbarstende geiser, een bioluminescente baai en een lagune die gloeit van de kwallen (de lokale bevolking is dol op kwallen). Bezoek festivals op de promenade en begin een carrière als parkmedewerker die kan uitgroeien tot parkwachter of parkbegeleider. Misschien spot je zelfs wel de mysterieuze Pluimvogel! Elke buurt van Gibbipoel heeft zijn eigen uitje – Kamp Gibbi Gibbi, Fit en Vitaal Retreat en Addam Commune – waar Sims direct in kunnen duiken.


Onderwerpen

klik op de link om naar het onderwerp te gaan

Creëer een Sim (CAS)

  • Doelen en (belonings-)eigenschappen
  • Voorkeuren: Leuk en Niet Leuk
  • Kleding en Accessoires totaaloverzicht

​Speltoevoegingen

  • Clubactiviteiten
  • O jaa! mogelijkheid
  • Voedsel en drankjes

Vaardigheden

  • Boogschieten
  • Duiken (van duikplank)
  • Entomologie
  • Papierkunst

Carrière Parkmedewerker

  • Parkmedewerker (basis)
  • Tak Parkbegeleider
  • Tak Parkwachter

Wereld Gibbipoel

Gibbipoel inwoners en avonturenmissies

  • Huishoudens
  • Avonturenmissies
  • Bijzondere Sims

Festivals

  • Dwaalwoud
  • Kristalvallei
  • Kwallenkwartier

Uitjes

  • Een preset Uitje plannen Incl. regels
  • Uitje eerder stoppen of verlengen
  • Beloningen na voltooien Uitje
  • Zelf een heel nieuw Uitje plannen
  • Uitjes op je eigen particuliere kavel

Denkbeeldige vrienden

  • De VerbeeldMij!-pop
  • Denkbeeldige vriend creëren
  • Denkbeeldige vriend voorgoed wegsturen
  • Denkbeeldige vriend wel of niet echt maken

Overige Gameplay

  • Verstoppertje
  • Steen, papier schaar
  • Kajakken
  • Gewichten en Spinningfiets

Vormende Momenten

  • Vormend Moment starten
  • Vormend Moment verwijderen
  • Vormend Moment beloning kopen of verloren Vormend Moment herinneren

Bouwen/Kopen

  • Kaveltype Locatie op Maat
  • Kaveltype Speeltuin
  • Bouwen/Kopen Totaaloverzicht

Ingerichte ruimtes

  • 5 ingerichte ruimtes

Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten informatie

  • Fladderarium Rupsincubator
  • Gibbipoel Vlinder en Mot Habitat
  • Vlinder en Mot Vormboom
  • Huishoudcollectie voltooien

Cheats algemeen of Cheats per pakket


Creëer een Sim (CAS)

Doelen en (belonings-)eigenschappen

Op Avontuur voegt 2 nieuwe doelen en 1 nieuwe eigenschap toe aan het spel:

  • Coolste kind van de buurt (Doel bij Sociaal; alleen voor kinderen)
  • Wezenjager (Doel bij Natuur; vanaf jongvolwassen)
  • Competitief (Eigenschap bij Levensstijl; vanaf Kind)

De eigenschap Competitief kan door het gedrag van een Sim positief of negatief uitpakken en dus tijdens het leven veranderen. 

Je krijgt af en toe een melding waarin wordt aangegeven wat je kunt doen om het te veranderen.


Voorkeuren Leuk en Niet Leuk

Bij Activiteit > Hobby’s en Vaardigheden: 

  • Boogschieten
  • Duiken
  • Entomologie
  • Papierkunst

Kleding en Accessoires

Totaaloverzicht (klik op onderstaande afbeeldingen om te vergroten)

LET OP: als je in CAS selecteert op het Totaal Pictogram van Accessoires krijg je niet alle voorwerpen te zien, omdat de Accessoires van Hoofd én Lichaam op dit moment niet alles laat zien (bug). Je kunt dus beter de Pack sorteeroptie even aanzetten en dan per item binnen een categorie even kijken zodat je alle voorwerpen kunt vinden.

Volgens mij mist bij Vrouwen ook 1 vergrendeld beloningsitem (voor niveau 7 carrière Parkmedewerker) volledig. Ik heb e.e.a. doorgegeven aan EA. Hopelijk lossen ze dit snel op!

 

Vrouwen (tiener t/m oudere): 9 kapsels (waarvan 1 vergrendeld), 6 hoofddeksels (waarvan 3 vergrendeld), 5 accessoires (hoofd), 6 uitgelichte looks, 19 bovenkleding (waarvan 2 vergrendeld), 9 volledig lichaam (waarvan 3 vergrendeld), 11 onderkleding, 5 accessoires (lichaam; waarvan 2 vergrendeld), 4 schoenen

Mannen (tiener t/m oudere): 7 kapsels, 1 gezichtsbeharing, 5 hoofddeksels (waarvan 3 vergrendeld), 3 accessoires (hoofd; waarvan 1 vergrendeld), 3 uitgelichte looks, 19 bovenkleding (waarvan 1 vergrendeld), 6 Volledig Lichaam (waarvan 3 vergrendeld), 9 onderkleding, 5 accessoires lichaam (waarvan 2 vergrendeld), 4 schoenen

Kind meisje: 9 kapsels (waarvan 1 vergrendeld), 6 hoofddeksels (waarvan 2 vergrendeld), 1 accessoire (Hoofd), 2 uitgelichte looks, 7 bovenkleding, 4 volledig lichaam, 4 onderkleding, 8 accessoires lichaam (waarvan 2 vergrendeld), 2 schoenen

Kind jongen: 6 kapsels (waarvan 1 vergrendeld), 6 hoofddeksels (waarvan 2 vergrendeld), 1 accessoire (hoofd), 3 uitgelichte looks, 7 bovenkleding, 1 volledig lichaam, 4 onderkleding, 8 accessoires lichaam (waarvan 2 vergrendeld), 2 schoenen

Peuter meisje: 3 kapsels, 1 uitgelichte look, 5 bovenkleding, 1 volledig lichaam, 2 onderkleding, 1 schoenen

Peuter jongen: 3 kapsels, 1 uitgelichte look, 5 bovenkleding, 1 volledig lichaam, 2 onderkleding, 1 schoenen

Baby meisjes: 1 volledig lichaam

Baby jongens: 1 volledig lichaam


Speltoevoegingen

 

Clubactiviteiten

Als je het Uitbreidingspakket Beleef het Samen hebt geïnstalleerd, kun je gebruik maken van het clubsysteem. ​
Er zijn met Op Avontuur 2 Algemene en 4 Specifieke locaties en een aantal opties bij Vereisten en Clubactiviteiten toegevoegd.

Ook zijn er 4 Clubvoordelen te verdienen: 

  • Duikvaardigheidsboost (300 punten)
  • Papierkunstboost (400 punten)
  • Entomologieboost (400 punten)
  • Boogschietboost (300 punten)

Bij ontmoetingsplek Club:
Algemene Locatie:

  • Elke Speeltuin
  • Elke Locatie op Maat

Specifieke Locatie:

  • Fluitenkruidtuin (Park)
  • Gringle's (Bar)
  • PIGGEL Tentoonstelling (Museum)
  • Sterrenlied Lounge

Bij Vereisten:
Carrière:

  • Parkmedewerker

Eigenschap:

  • Competitief

Vaardigheden +2:

  • Boogschieten
  • Duiken
  • Entomologie
  • Papierkunst

Bij Clubactiviteiten:

Kunst en Muziek:

  • Papierkunst

Hobby's:

  • Spinningfiets gebruiken

Ontspanning en Spelletjes

  • Gaan boogschieten
  • Steen, papier, schaar spelen
  • Waterglijbaan gebruiken

Buiten:

  • De duikplank gebruiken (Hoge?)
  • Duikplank gebruiken (Lage?)
  • Kajaks gebruiken
  • Van Waterglijbanen genieten
  • Vlinders verzamelen

O jaa! mogelijkheid

Op Avontuur voegt aan de reeds lange lijst van O jaa! opties de mogelijkheid toe: In elk water dat geschikt is om te zwemmen. Probeer het een keer onder de sterren tijdens een Neonkwallenzwerm in de Neonlagune in de Kristalvallei!


Voedsel en drankjes

Op Avontuur biedt 5 nieuwe recepten en 10 drankjes. Met de nieuwe De Smoothietron: een blenderbeleving is het mogelijk om onderstaande Smoothies te maken:

  • Energieke Appel Spinazie Smoothie
  • Arendsoog Wortelsmoothie
  • Reinigingsprocedure
  • Vitaminefocus Smoothie
  • Bessen Banaan Blitz Smoothie
  • Sportboost Eiwitrijke Smoothie
  • Magere Chocoladeshake
  • Maaltijdvervanger Pindakaas Smoothie
  • Regenboogramp
  • X-TREME Spieren! Eiwitrijke Smoothie

Lees, voordat je Sim een Smoothie maakt, even wat deze voor effect heeft, want sommige zorgen voor een plezierige of juist minder plezierige bijwerking!

Gibbipoel staat o.a. bekend om zijn prachtige Neonlagune met luminescerende kwallen. Het is dus niet verwonderlijk dat er 2 nieuwe recepten zijn toegevoegd, waarin alleen de beste kwaliteit kwallen worden gebruikt:

  • Kwallensalade ($8 bij Koken, niveau 1)
  • Gegrilde Kwal ($23 op de BBQ)

Op Avontuur biedt een aantal plekken waar je Sims een normaal kampvuur kunnen aansteken. Nadat je het vuur hebt aangestoken en erop klikt, krijg je de nieuwe optie Kookoppervlak aan kampvuur toevoegen. Dit kan alleen als het kampvuur nog niet door anderen wordt gebruikt. Je Sim plaatst dan een fraai rooster boven het kampvuur en dat geeft de 3 nieuwe maaltijdopties:

  • Kampvuur Chili ($40)
  • Kampvuur Kikkerhotpot ($40)
  • Uitjesgoulash ($40)

Je kunt daarna het Kookoppervlak verwijderen en/of de Stoofpot schoonmaken. De maaltijden zijn niet mee te nemen in de inventaris van je Sim.


Vaardigheden

Boogschieten

De Boogschietvaardigheid kan worden ontwikkeld vanaf kind en heeft 5 niveaus. Je Sim verbetert deze vaardigheid door boogschieten te oefenen op een boogschietdoel of deel te nemen aan een boogschietwedstrijd. Een verbeterde boogschietvaardigheid betekent meer schoten in de roos, betere wedstrijdprestaties en coolere bogen. Het ontgrendelt ook nieuwe interacties, vis vangen via boogvissen en een aantal leuke accessoires voor boogschieten in CAS.

Je Sim kan bij een boogschietdoel ook andere Sims bijscholen in boogschieten als je minimaal niveau 4 hebt. Boogschieten kan vanaf Kind geleerd worden.

Je vindt vrijstaande boogschietdoelen op meerdere plekken in Gibbipoel waar je kunt oefenen. Ook kun je voor op je kavel het In de roos! Doelwit kopen voor $315. in Bouwen/Kopen.


Duiken

Voor Sims die graag door de lucht zouden willen vliegen (en er daarbij ook nog eens supercool uitzien), is duiken de ideale watersport. Duiken kan worden beoefend vanaf zowel hoge als lage duikplanken naast zwembaden. Door deze vaardigheid te verbeteren, worden nieuwe, complexere duiken ontgrendeld.

De vaardigheid duiken heeft 5 niveaus en kan vanaf kind geleerd worden.


Entomologie

Beheers de entomologievaardigheid door te leren hoe je vlinders en motten in hun natuurlijke habitat kunt vangen en onderzoeken. Doe praktische ervaring op met het verzorgen van deze insecten door ze uit te broeden en hun fascinerende levenscyclus te observeren. Naarmate je vordert in deze vaardigheid, ontgrendel je geavanceerde technieken om nieuwe generaties vlinders en motten groot te brengen, waardoor je expertise op het gebied van hun verzorging en behoud wordt vergroot. 

De vaardigheid entomologie heeft 5 niveaus en kan vanaf kind geleerd worden. 

Als je klikt op een boekenkast zijn er 3 Entomologieboeken te koop. Ook het verzamelen van insecten van het Gamepack In de Natuur helpt mee aan het voltooien van de entomologievaardigheid.

Zie voor meer informatie het onderwerp Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten informatie


Papierkunst

Papierkunst is de kunst van het maken van twee- of driedimensionale objecten en ontwerpen met papier. De creaties worden op verschillende manieren gemaakt, zoals knippen, vouwen, buigen, naaien, in lagen leggen of lijmen. Sims kunnen hun papierkunst cadeau doen aan andere Sims of ze trots in hun huis tentoonstellen.

Deze vaardigheid kan worden ontwikkeld met behulp van de Plezierige Papierknutselset ($20). Als je deze vaardigheid vergroot, ontgrendel je nieuwe papiercreaties en papierkleuren. Als je klikt op de boekenkast zijn er 3 boeken over deze vaardigheid te koop.

Deze vaardigheid heeft 10 niveaus en kan vanaf kind geleerd worden. Je hebt minimaal niveau 2 van deze vaardigheid nodig om de Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten te voltooien.

Je kunt bij een papierkunstset andere Sims bijscholen (+ $430/uur) in de papierkunst als je minimaal vaardigheidsniveau 5 hebt. Met het Happertje kan je Sim een voorspelling geven en met de meeste gecreëerde voorwerpen kan gespeeld worden.


Carrière Parkmedewerker

Dit is geen doorsnee 9-tot-5 baan. Hier kunnen diensten dagen duren en elke taak helpt om het kamp draaiende te houden. Of je nu hutten schrobt of nieuwsgierige kampeerders begeleidt, je dagen (en nachten) breng je door in Miceli Park, waar je de wildernis omtovert tot iets dat aanvoelt als thuis! Miceli Park is een zwaardere plek dan Kamp Gibbi Gibbi. Het is afgelegen en ruig en is alleen bereikbaar voor de dapperen die het minder begaanbare pad voorbij de boswachtershut durven te nemen. (Zodra je Sim kiest voor deze carrière gaat hij/zij automatisch werken bij Miceli Park. Dit Park is nergens op de kaart te vinden en betreft een 'kavel' die alleen in naam bestaat). 

Behulpzame vaardigheden:

  • Handigheid, elke Outdoorvaardigheid (denk aan boogschieten, kajakken, vissen, tuinieren, fitness en meer), Charisma, Inzicht (Parkmedewerker Basis niveau 1 t/m 7)
  • Charisma, Inzicht (Parkmedewerker Tak Parkbegeleider niveau 8 t/m 10)
  • Fitness, Handigheid (Parkmedewerker Tak Parkwachter niveau 8 t/m 10)

Klik op de computer, telefoon, het carrière paneel om aan deze carrière te beginnen. In het pop-up scherm kies je voor de carrière Parkmedewerker

Deze carrière heeft 10 niveaus, waarbij je na niveau 7 een bepaalde tak moet kiezen: Parkbegeleider of Parkwachter.

Een uur voor het begin van de dienst van je Sim krijg je een pop-up scherm om aan te geven dat hij/zij moet gaan werken. Je Sim verdwijnt even later van de kavel en keert pas weer terug na afloop van de dienst (dus na meerdere dagen).
Omdat je niet mee kunt naar het werk, heb je alleen beperkte invloed via het Sim icoontje (hard werken e.d.). Wel krijg je af en toe een pop-up met een vraag die je moet beantwoorden. Dit heeft positieve- of negatieve invloed op de prestatiegroei van je Sim.

Deze carrière verloopt wat anders dan andere carrières, want je Sim gaat niet elke dag naar het werk, maar is door de week thuis om aan eigen hobby's, vaardigheden en eventueel gezin te werken en gaat tegen het weekend een aantal dagen aaneengesloten naar het werk. Je Sim slaapt dan ook op het werk en er wordt in al zijn/haar behoeften automatisch voorzien.

Dat betekent dat je een Sim met deze carrière gedurende een aantal dagen achter elkaar niet kunt besturen. Heeft je Sim een partner en/of kinderen, dan blijven deze gewoon thuis en hen kun je wel besturen. Als een alleenstaande ouder of beide ouders van één of meer kinderen deze carrière uitoefenen, en dus een paar dagen achter elkaar weg zijn naar het werk, kunnen Sims vanaf kind alleen thuis achterblijven. Je kunt ze dan gewoon besturen, hoewel kinderen het niet altijd fijn vinden als hun ouder(s) weg is/zijn!

Je Sim wordt niet per uur betaald voor de werkzaamheden, maar voor de hele aaneengesloten dienst in één keer. De inkomsten van deze carrière zijn riant te noemen, want je Sim begint op $440 per dienst en dat loopt op tot meer dan $10.000 per dienst op niveau 10 van beide takken.

De Promotietaken en Dagelijkse taken die je vermeldt ziet in het carrièrepaneel kunnen je Sims uitvoeren op de dagen dat ze thuis zijn en gelden dus niet zozeer als een echte dagelijkse taak. Je Sim zal tijdens z'n werk ook vaardigheden (verder) ontwikkelen. De Outdoorvaardigheden die als promotietaak genoemd worden omvatten onder andere: boogschieten, kajakken, vissen, tuinieren, fitness en meer.

Ook krijgt een Sim werkzaam als Parkmedewerker de opties Voorbereiden op buitenactiviteiten (klik op Sim zelf) en Parkkennis bestuderen (op PC).

Er is bij behalen van de hoogste niveaus van beide takken een goed salaris mee te verdienen.

Parkmedewerker 1 t/m 7:

  • werktijd niveau 1 t/m 5: van vrijdag 16.00 uur tot zondag 12.00 uur
  • werktijd niveau 6 t/m 7: van donderdag 16.00 tot zondag 12.00 uur

Parkbegeleider 8 t/m 10:

Terwijl sommigen de natuurkant van het kamp beheren, beheren parkbegeleiders de kampeerders. Of je nu een Sim met heimwee kalmeert of activiteitenklassen leidt voor onrustige kinderen, deze tak zorgt ervoor dat je Sim degene wordt tegen wie de kampeerders opkijken!

  • werktijd niveau 8 t/m 10: van donderdag 16.00 tot zondag 12.00 uur

Parkwachter 8 t/m 10:

Blijft je Sim kalm als het er wild aan toe gaat en heeft hij voor de zekerheid een moersleutel in zijn achterzak? Dan is een baan als Parkwachter misschien wel de perfecte keuze. Met praktische kennis, een vastberaden focus en een diep respect voor het bos is je Sim klaar om het voortouw te nemen wanneer de natuur roept.

  • werktijd niveau 8 t/m 10: van donderdag 16.00 tot zondag 12.00 uur

Wereld Gibbipoel

Zie nog meer informatie bij Gibbiepoel inwoners en Avonturenmissies en bij Festivals en voor de kavelafmetingen de aparte pagina Sims 4 Werelden en Verborgen kavels.

Gibbipoel is gelegen aan een schilderachtige kustlijn en is de perfecte bestemming voor wie op zoek is naar avontuur en ontspanning. Het klimaat van Gibbipoel is heel bijzonder want alle seizoenen komen voor (zelfs sneeuw!). Dankzij de vele ondergrondse waterbronnen blijft het water aangenaam warm, zodat je het hele jaar door kunt zwemmen en watersporten beoefenen.

Dwaalwoud

Sims kunnen genieten van het buitenleven bij kampvuren, kajakken in het open water, vissen om tot rust te komen en natuurlijk vlinders vangen!. 

Hier woont de familie Chavez-Ralston en je vindt er het Pluimvogelpark (Speeltuin) en het Kamp Gibbi Gibbi (Locatie op Maat).

In het weekend brengt het Rond het Vuur Festival de gemeenschap samen om verhalen te delen, met een Pluimvogelexpert te praten en te genieten van de warmte van het kampvuur.

Hier vind je ook een Vlinder en Mot Vormboom (In elke wijk vind je er een), de Heethoofdgeiser, de Boswachtershut en de Oude Brandwachttoren. De laatste twee zijn een soort rabbit holes, maar ze bieden wel een aantal opties als je erop klikt.

Een Vlinder en Mot Vormboom is in alle 3 de wijken te vinden en ze bieden een geschikte omgeving voor het herplaatsen van vlinders en motten die rond Gibbipoel zijn gevangen. Met zorgvuldig gevormd groen en een overvloed aan bloemen bieden deze vormbomen essentiële nectarbronnen en natuurlijke beschutting, waardoor ze in leven blijven en groeien. Als je erop klikt zie je de volgende opties:

  • Camera richten... (opties verschillen per wijk)
  • Mot herplaatsen...
  • Mot van Vormboom vrijlaten
  • Motten bekijken
  • Vlinder herplaatsen...
  • Vlinder van Vormboom vrijlaten
  • Vlinders bekijken

Je kunt de opties met motten en vlinders alleen aanklikken als je Sim deze in z'n inventaris heeft OF als er al eerder motten of vlinders op de Vormstruik zijn losgelaten.

Een van de schatten van Dwaalwoud is de Heethoofdgeiser, die met pracht en praal uitbarst met water en stoom, toeristen verrukt en de plaatselijke trots aanwakkert. Inwoners van Gibbipoel fluisteren over het mysterie van de geiser! Als je meer wilt weten over dit mysterie kun je praten met Toshie de Verhalenverteller, om de geheimen van de Melodie van de Geiser te ontrafelen. Volgens de legende explodeerde deze plek vroeger met iets vurigers!

Als je klikt op de Heethoofdgeiser krijg je de optie In geisers glorie genieten wat ervoor zorgt dat de geiser uitbarst!

De Boswachtershut wemelt van de kennis en leidt avonturiers naar de geheimen van de regio. Als je erop klikt krijg je de volgende opties:

  • Camera richten... (De Oude Brandwachttoren, Heethoofdgeiser, Parmantige Pluimvogel-fossielen, Vlinder en Mot Vormboom)
  • Boswachtershut voor informatie over geiser onderzoeken
  • En nu? (Geeft informatie over het huidige Festival in Gibbipoel)
  • Huidige omstandigheden weergeven (geeft huidige situatie van het weer en de Geiser aan)
  • Spullen kopen (o.a. Fladderarium Rupsincubator, Vlinders, Origami Vlinders)

Het richten van de camera is een handige optie als je bepaalde plekken zoekt, bijvoorbeeld om de Parmantige Pluimvogel-fossielen te vinden als je een missie uitvoert. Laxmi Kunal (Vlinderbeschermer) vind je ook vaak hier in de buurt.

De Oude Brandwachttoren kun je helaas niet beklimmen, maar als je erop klikt krijg je de volgende opties:

  • Briefje naar de eenzame parkwachter sturen
  • Cadeau afgeven voor de eenzame parkwachter...
  • Roepen naar de eenzame parkwachter

Als je de opties probeert, is het afwachten of/wanneer je een reactie krijgt!


Kristalvallei

Kristalvallei was ooit een bruisend mijnstadje, maar is nu een charmant vakantieoord met zijn rijke geschiedenis en eigenzinnige attracties.

Hier vind je de Addam Commune (Particulier) waar een romantisch 'Love Highland' Uitje kan plaatsvinden.

Verder vind je hier:

  • het Stop en Leercentrum
  • de Verlaten Scoop Goudmijn
  • je kunt naar kristallen zoeken in het water vlakbij de Verlaten Goudmijn
  • een unieke ervaring opdoen in de Neonlagune voor een neonkwallenzwem samen met gloeiwormen
  • Vlinder en Mot Vormboom (is te vinden in alle 3 de wijken; zie toelichting bij Dwaalwoud)
  • de Visserslounge

Het Zonsopgang, Zonsondergang Festival wordt hier in het weekend 's middags gehouden.

Als je klikt op het Stop en Leercentrum in Kristalvallei, krijg je de volgende opties:

  • Camera richten (KristalzoekgebiedNest van Parmantige Pluimvogel, Parmantige Pluimvogel-fossielen, Vlindervormstruik)
  • En nu? (Geeft informatie over het huidige Festival in Gibbipoel)
  • Huidige omstandigheden weergeven (geeft huidige situatie van het weer en de Geiser aan)

Bij de verlaten Scoops Goudmijn vind je Buddy Scoop (Gibbipoel Verzamelaar) die altijd in is om verzamelitems van je te kopen. Je kunt hem ook vragen naar het verzamelen van kwallen en kristallen of een potje Steen, Papier, Schaar met hem spelen om een verzamelitem te winnen. Maar... let op, Buddy is erg goed in dat spelletje!

In het ondiepe water bij de verlaten Scoops Goudmijn kunnen Sims zoeken naar Kristallen. Je kunt hier werken aan de Huishoudcollectie Kristallen en je kunt de kristallen verkopen aan Buddy Scoop bij de Goudmijn.

De Neonlagune in de Kristalvallei is een prachtige ingesloten 'Cenote' met helder water die zeer uitnodigt om lekker te zwemmen of bijvoorbeeld te kajakken. Ook is dit een prachtige omgeving om 's avonds te bezoeken en te zwemmen, of een potje O jaa! te doen,  tussen de fluorescerende kwallen.


Kwallenkwartier

Het Kwallenkwartier is een levendige buurt aan de kust die bekend staat om zijn bloeiende gemeenschap van ambachtslieden en muzikanten. Met een onmiskenbare artistieke sfeer biedt het een paar unieke plekken zoals:

  • Spaanshop (voor al je kajakbenodigdheden)
  • Papiermaaksels (hier kun je lokaal gemaakte papierkunst kopen)
  • De Eenzame Vuurtoren
  • Stadsmodel van het Kwallenkwartier
  • Vlinder en Mot Vormboom (is te vinden in alle 3 de wijken; zie toelichting bij Dwaalwoud)

Hier woont de familie Perry en je vindt er de kavel Kwallenjubel (Vakantiewoning) en het Fit en Vitaal Retreat (Locatie op Maat).

Elke Nieuwe Maan vindt in Schemerbaai (rechts van kamp Gibbi Gibbi) het Gloei en Groei Festival plaats en elke Maandag - Woensdag wordt het FitnessFeest gehouden bij de steigers in het kwallenkwartier.

Als je klikt op de Spaanshop in het kwallenkwartier, krijg je de optie 

  • In Spaanshop snuffelen

Deze shop is een rabbit hole maar je krijgt wel een pop-up met voorwerpen die je daar kunt kopen. Je kunt hier een Peddel Trots Kajak in verschillende kleuren kopen en soms ook Straalkwal, een uniek ingrediënt om te gebruiken in recepten. Als je de Sims 4 Eiland Leven hebt geïnstalleerd, kun je hier ook een Uitleggerkano kopen.

De winkel Papiermaaksels is ook een rabbit hole, maar door erop te klikken en de optie

  • In papiermaaksels snuffelen

te kiezen, krijg je een pop-up met voorwerpen die je daar kunt kopen, zoals o.a. een Papier-Maché-Katje, Papier-Maché maskers, Papier-Maché Cactus en Vetplanten en verschillende Vogels.

De Eenzame Vuurtoren is een aangrijpende plek waar sommige Sims oprechte en ontroerende briefjes achterlaten.

Je kunt er naartoe zwemmen of met een watervoertuig naartoe gaan. Helaas kun je niet naar boven in de Vuurtoren, maar als je klikt op de Vuurtoren krijg je de volgende opties:

  • Gekrabbelde brief lezen
  • Lamp Eenzame Vuurtoren aanzetten
  • Natuurbrief lezen

Na het lezen van de gekrabbelde brief en/of de Natuurbrief volgt een pop-up waar je, als reactie, een keuze kunt maken uit 3 opties.

Afhankelijk van je reactie krijgt je Sim de gemoedstoestand geïnspireerd +1 en kun je misschien wel penmaatje worden met de Eenzame Vuurtorenwachter!

Op het plein (achter Papiermaaksels) vind je het Stadsmodel van het Kwallenkwartier. Hierop klikken biedt de volgende opties:

  • Camera richten... (Avonturenverhalenkaart, Kwallenkwartier Vormstruik, Schemerbaai, maar alleen als het festival gaande is)
  • Parmantige Pluimvogel-fossielen (richt de camera op de fossielen)
  • Stadsmodel van het kwallenkwartier bekijken
  • Stadsmodel van het kwallenkwartier onderzoeken

Gibbipoel inwoners en Avonturenmissies

Zie ook de informatie bij het onderwerp Wereld Gibbipoel.

Huishoudens

In Gibbipoel vind je 3 huishoudens, waarvan je de meeste leden in ieder geval zult tegenkomen als je op een preset Uitje gaat:

  • In Dwaalwoud: Chavez-Ralston (Nigel, Sara, Aeris en Erin)
  • In Kwallenkwartier: Perry (Freeda en Dougie)
  • In Kristalvallei: Addam Commune (Jane en Star Addam, Steef Blut en Luna Kwaadman)

Avonturenmissies

Om meer te weten te komen over Gibbipoel-missies, zoek je de avonturenverhalenkaart op het plein van het Kwallenkwartier. Klik op de kaart en je krijgt de volgende opties:

  • Verhalenkaart onderzoeken
  • Kom de Gibbipoel missies te weten
  • Je klauwen in de overlevering van de Parmantige Pluimvogel zetten (biedt een aantal avonturenmissies om uit te voeren)

Door missies te voltooien en acties uit te voeren met de eigenzinnige inwoners, verandert de kaart in een levendig verhalenboek van je ontdekkingen.

Elke interactie voegt kleur en kennis toe, waardoor de kaart verandert in een levend mozaïek. Werk de kaart bij met je avonturen en creëer een tapijt van verhalen waar andere ontdekkingsreizigers van kunnen genieten.

Bijzondere Sims

Ook zijn er in Gibbipoel een aantal Sims die rondzwerven en ook zij kunnen je via kleine avonturenmissies veel vertellen over de geschiedenis van Gibbipoel.

  • In het Kwallenkwartier, vaak in de buurt van de Avonturenverhalenkaart, vind je Toshie (Verhalenverteller).  Vraag haar o.a. naar het verhaal van de Neonlagune of vraag haar naar avontuurmissies om een leuk avontuur te beleven en meer te weten te komen over De Grote Avonturiers, een kinderclub die vele jaren geleden werd opgericht door Toshie, Nigel en Raheel, die ook wel bekend is als De Verdwaalde Avonturier.
  • In Dwaalwoud, maar soms ook in de andere wijken in Gibbipoel, vind je Laxmi Kunai (Vlinderbeschermer).  Ze is hier vaak te vinden bij het kampvuur in de buurt van de Boswachtershut maar soms is ze ook gewoon lekker op het water in haar kano. Je kunt haar vragen naar een avontuurmissie om een vlinder groot te brengen in een Fladderarium rupsincubator (zie ook het onderwerp Huishoudcollectie Gibbiepoel Vlinders & Motten). Laxmi zal heel blij zijn als je deze missie voltooid en je Sim verbetert hiermee ook de entomologievaardigheid. Laxmi is familie van De Verdwaalde Avonturier, Raheel, die je ook vaak vindt bij het kampvuur waar hij met Laxmi zit te kletsen.
  • De meest ongewone bewoner van Gibbipoel is de mysterieuze Pruela Preener, de eigen PluimvogelSim van de regio. Je vindt haar in de Kristalvallei (soms varend in een kano!) en komt meer over haar te weten door missies over pluimvogelkennis te voltooien. Je kunt deze missies starten door of op het pluimvogelnest in Kristalvallei te klikken of door te klikken op de Avonturenverhalenkaart in het Kwallenkwartier. Pruella kan geromantiseerd, geknuffeld en zelfs aan je huishouden worden toegevoegd. Maar... als ze zich bij je familie voegt, erft een andere Sim het Pluimvogel-pak!
  • In de Kristalvallei vind je ook Buddy Scoop het verzamelkind, iedere maandag tot zondag van 10.00 - 20.00 uur bij Scoops Goudmijn. Als je verzamelitems hebt en deze wilt verkopen, kun je bij hem terecht (overigens kun je ook items ruilen bij de barkeeper van de Lounge in Kristalvallei). Buddy is vooral geïnteresseerd in alles wat met wetenschap en natuur te maken heeft. Hij koopt dingen zoals Kikkers, Ruimteprints, Kristallen, Fossielen, Planten en Vissen. Buddy zwerft een beetje rond door Gibbipoel, maar je kunt hem ook tegenkomen op een Uitje naar het Kinderkamp. De familie van Buddy wordt niet aan de Galerij toegevoegd, maar je kunt hem wel een eigen familie geven.

Festivals

De Festivals in Gibbipoel zijn o.a. leuk om veel andere Sims te ontmoeten en te leren kennen en bieden wat extra opties om meer te weten te komen over Gibbipoel of om speciale vlinders te vangen. Ze worden goed bezocht, dus het is geen eenzame  aangelegenheid zoals op sommige Festivals in andere pakketten.

Festivals bieden ook de gelegenheid om bijzondere vlinders te vangen voor de Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten.

Denk er wel om dat de Festivalactiviteiten met name gericht zijn op de leeftijd vanaf kind. Als je een peuter meebrengt zal er weinig tot niets te doen zijn, behalve op het Zonsopgang, Zonsondergang Festival waar ze in de speeltuin kunnen spelen. Je vindt echter nergens toiletvoorzieningen voor je peuter!

LET OP: ik kreeg niet van elk Festival een melding dat het begon, dus hou zelf de dagen/tijden in de gaten!

 

Dwaalwoud

In Dwaalwoud vindt 1 Festival plaats: het Rond het Vuur Festival

Dit Festival vindt elk weekend van 19.00 - 02.00 uur plaats vlakbij de Heethoofdrots (de grote kavel helemaal links op de kaart)

Dit Festival brengt de gemeenschap samen, dus geniet van alle kampvuurpret terwijl de kennishouder het publiek vermaakt, en praat met de pluimvogelexpert over de  ongrijpbare pluimvogel. Hij kan je hier meer over vertellen.

Misschien zie je de vogel zelfs wel even!

Ben je bezig met de Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten, dan moet je hier zeker een keer naartoe gaan, want hier kun je de Sfinxmot vangen!


Kristalvallei

In Kristalvallei vindt het Zonsopgang, Zonsondergang Festival elk weekend van 13.00 - 18.00 uur plaats, links van de kavel Kristalvilla.

Dit Festival biedt een leuke middag voor het hele gezin, ook voor peuters (maar en zijn geen toiletvoorzieningen voor hen) en ouderen.

Sims kunnen spelen in de speeltuin, terwijl andere Sims zich kunnen uitleven met papierkunst, kaartspelletjes of het verzorgen van planten.

TIP: vanaf tiener kan een Sim samen met een peuter van de glijbaan glijden, maar je peuter kan het ook alleen! Je kunt een peuter ook neerzetten (of zelf naar boven laten klimmen) op een speeltoestel en dan bijvoorbeeld door een buis laten kruipen of laten spelen met het tel-/speelraam in een van de hekken.

Krijg als kind een High Five van een oudere of ga op jacht naar de ongrijpbare vlinder Papilio Jordani! Haal een Blurpie of wat Elfjesbrood bij de eetkraam en geniet!


Kwallenkwartier

 

Elke maandag t/m woensdag kunnen je Sims naar het Fitnessfeest in het Kwallenkwartier van 09.00 tot 18.00 uur. Deze sportieve aangelegenheid vind je bij de haven in de buurt van Fletchers Cottage.

Je kunt hier een ritje maken op een spinningfiets, boogschieten of met de gratis ter beschikking gestelde gewichten oefenen.

Maar je kunt ook deelnemen aan een Spinning- of gewichthefles of meedoen aan een Boogschietwedstrijd waar mooie geldprijzen mee te verdienen zijn.

Ga een keer naar het Fitnessfeest op 'Woelige woensdag" want dan komen de deelnemers verkleed!

Sims uit de buurt houden ervan om een beetje gek te doen en leuke kostuums te dragen tijdens het sporten. Een traditie die al zolang bestaat dat niemand meer weet hoe hij is begonnen. Wel moet worden opgemerkt dat woensdag traditioneel wasdag is in Gibbipoel!

 

Elke Nieuwe Maan (te vinden op de kalender) van 19.00 tot 02.00 uur vindt het Gloei en Groei Festival plaats in het Kwallenkwartier. 

Je kunt dit Festival bezoeken in de Schemerbaai (rechts van het Fit en Vitaal Retreat).

In deze baai verlichten zeedieren de nacht en je kunt er vissenzwemmen of kajakken

Eet heerlijke gegrilde Straalkwallen rechtstreeks uit de gloeiende wateren van de Schemerbaai of klets gezellig met (nieuwe) vrienden en/of familie rond het kampvuur.

Het uitzicht is er adembenemend!


Uitjes

Een preset Uitje plannen

Uitjes zijn een nieuwe manier om je Sims op een volledig gepland evenement te sturen. In tegenstelkling tot standaard evenementen hebben uitjes rollen die je kunt spelen, activiteiten die je kunt doen volgens een rooster en beloningen die je kunt verdienen.

Er zijn door het EA team 8 preset uitjes toegevoegd, waarvan de eerste 3 grotendeels zijn uitgewerkt en 5 alleen een idee voor een uitje bieden. Deze 5 moeten zeker nog verder bewerkt worden voordat je ze echt kunt gebruiken. Je kunt zelf ook een heel nieuw uitje creëren (+ Nieuwe maken):

  • Buitenkamp voor kinderen (heet ook Outdoorkamp voor kinderen)
  • Fitnessretreat
  • Romantiekwedstrijd
  • Creativiteitretreat
  • Knusse B&B
  • Kookwedstrijd
  • Seniorenwoongemeenschap
  • Simpopulariteitswedstrijd

LET OP: deze EA preset uitjes vind je terug in elke save. Uitjes die je zelf creëert of aanpassingen die je maakt op de preset uitjes (en opslaat) worden alleen bewaard in de save waarin ze zijn aangemaakt/aangepast.

Je kunt op een uitje gaan via de telefoon > Reizen waarbij het Uitje direct start nadat je alles hebt ingevuld OF vooruit plannen op een bepaalde dag via de kalender  > Uitje toevoegen.

Bij een uitje worden werk en school gedurende de hele periode  onderbroken. Sims verliezen geen voortgang in hun carrière of opleiding terwijl ze weg zijn. Maar... voor zover ik heb kunnen nagaan, kost een uitje wél vakantiedagen.

LET OP: als je een toekomstig uitje plant via de kalender en daarna (tijdelijk) met een ander huishouden gaat spelen,. zal het geplande uitje van het 1e huishouden verdwijnen van de kalender. Op het officiële EA Forum is aangegeven dat dit zo ontworpen is en als je naar werelden beheren gaat een melding krijgt als waarschuwing dat het geplande uitje verwijderd zal worden. Het is dus aan te raden om OF met het 1e huishouden te blijven spelen tot het geplande uitje is afgelopen OF een uitje te plannen via de telefoon, wat dan direct start.

De telefoon biedt bij reizen 4 opties voor tiener t/m oudere:

  • Een fitnessretreat plannen
  • Een outdoorkamp voor kinderen plannen
  • Een romantiekwedstrijd plannen
  • Een uitje plannen

Een kind kan op de telefoon alleen Een outdoorkamp voor kinderen OF Een uitje plannen kiezen..

Met de optie Een uitje plannen, kun je zelf allerlei uitjes bedenken en ontwerpen, door in het rooster te kiezen voor + Nieuwe maken wat je daarna kunt opslaan om te bewaren voor een volgende keer. Denk er wel om dat eigen gecreëerde uitjes alleen per save worden opgeslagen!

TIP: Ik adviseer om de eerste keer 1 van de drie (redelijk) uitgewerkte preset uitjes te kiezen, zodat je kunt zien hoe het is opgezet. Je kunt dit ook aanpassen als je wilt, maar het maakt wat duidelijker hoe e.e.a. werkt en waar je op moet letten.


Een outdoorkamp voor kinderen plannen (preset uitje)

TIP: Ik heb gekozen voor het outdoorkamp voor kinderen uitje maar heb wel eerst de bestemming (in dit voorbeeld Kamp Gibbi Gibbi) nog wat aangepast in Bouwen/Kopen door extra voorwerpen voor activiteiten toe te voegen (afhankelijk van welke pakketten je bezit).die me leuk leken tijdens het kamp. Dat hoeft natuurlijk niet, maar ik vind de EA basiskavels die gebruikt worden voor de voorgeprogrammeerde uitjes, een beetje karig ingericht, terwijl er meer opties zijn als je meer pakketten bezit.


Locatie kiezen 1e tab

Zodra je als Sim via de telefoon de optie voor het outdoorkamp voor kinderen kiest (in de planner heet het ineens Buitenkamp voor kinderen!), opent zich een pop-up waar je van alles kunt gaan instellen/aanpassen. Omdat het in dit voorbeeld een preset uitje betreft, kom je op de 2e tab van 'een uitje plannen' binnen. Dat is eigenlijk raar, want op de 1e tab kun je o.a. het aantal nachten en de eindtijd van het uitje bepalen.

Ga dus eerst even naar de 1e tab Locatie kiezen (zie afbeelding) om de geboden opties na te lopen en eventueel aan te passen.

In dit voorbeeld staat de locatie al goed ingevuld, maar het aantal nachten staat standaard op 4 en dat heb ik gewijzigd in 2. Daarna heb ik de eindtijd ingevuld.

Onderin zie de kosten voor het aantal dagen dat je gekozen hebt.

Je hebt hier ook de optie om Wekelijks aan te vinken. Dat betekent dat dit uitje automatisch wordt opgenomen in de agenda van dit huishouden en elke week op dezelfde dag/dagen zal plaatsvinden zoals je nu hebt ingesteld. 

LET OP: hierboven heb ik al aangegeven dat bij wisseling van huishouden geplande uitjes uit de agenda verdwijnen!

Als je tevreden bent met de instellingen op de 1e tab, klik je bovenin de pop-up op de 2e tab Rooster bepalen. 


Rooster bepalen 2e tab

Huidige rollen gaat over de wie van je uitje. De Sim uit je huishouden (degene die het uitje plant) is tenminste aan één rol toegewezen, maar als het je niet bevalt welke rol het spel voor je Sim kiest, kun je dit alsnog aanpassen.

Op dit scherm ga je de belangrijkste instellingen voor het uitje controleren en/of aanpassen, inclusief Rolcriteria, Rolactiviteiten, Outfits en Rooster.

Links zie je de huidige rollen aangegeven. In dit voorbeeld:

  • Kampeerder (kind) (x8 = max 8 kinderen)
  • Kampbegeleider (x2 = max 2 kampbegeleiders)
  • Kampleider (x1)

Je kunt nog een nieuwe rol toevoegen d.m.v. rol creëren+ OF door een rol te kiezen uit de Rollenbibliotheek, maar voor dit uitje heb je niet meer rollen nodig. Als je zelf een nieuw uitje creëert, kun je dit allemaal aanpassen zoals je zelf wilt.

LET OP: Het totaal aantal Sims van alle Rollen is max 20.

Roleigenschappen

Klik op de afbeelding van de Kampeerder en een nieuwe pop-up met Roleigenschappen opentHet aantal Sims dat als Kampeerder kan deelnemen staat standaard op 8 ingesteld.

Je kunt hier ook het aantal kampeerders aanpassen (1-8), maar voor een kinderkamp is het natuurlijk leuk als er veel kinderen zijn.

Klik hier opnieuw op de afbeelding waarna je via een pop-up zelf max 8 kampeerders aan deze rol kunt toewijzen. Klik daarna op het vinkje om dit vast te leggen. Je komt dan terug in het Roleigenschappen scherm.

Heb je geen specifieke Sims in gedachten dan vult de Locatie op Maat zelf de Sims toe die aan jouw Rolcriteria voldoen. 

Klik nu op de groene balk Details. Je ziet dan de opties Rolcriteria, Activiteiten en Outfit voor de rol van kampeerder.

Het is ook mogelijk om hier de hele rol te verwijderen. door op het vuilnisbakje te klikken.

Rolcriteria

Met Rolcriteria bepaal je welke eigenschappen, vaardigheden, relatiestatus en andere gameplay- en persoonlijkheidsfactoren je Sims in deze rol wilt laten hebben (niet verplicht). Rolcriteria geven je ook de keuze of je wilt dat Sims aan die criteria voldoen, of dat je wilt dat die criteria meer een voorkeurscriterium zijn (vinkje aan-/uitzetten).

Op bovenstaand linker plaatje zie je dat bij de afbeelding van de taart een groen vinkje staat (= vereist). De taart staat hier voor Leeftijd: Kind, wat in dit voorbeeld voor de Rol Kampeerder in een Outdoorkamp voor kinderen logisch is. 

Je kunt een reeds ingevuld criterium verwijderen of, door op het plusje te klikken, één of meer criteria uit een lange lijst toevoegen. Besef wel dat als je wilt dat je Sim aan alle criteria moet voldoen, er misschien niet altijd Sims voor te vinden zijn.

Activiteiten

Door de standaardactiviteiten voor een rol in te stellen, kun je bepalen waar een rol zich in het algemeen mee bezighoudt. Wanneer je deze rol toevoegt aan het rooster van je uitje, richt de rol zich al op dit algemene gedrag dat belangrijk voor Sims is. 

In dit voorbeeld zijn aan de rol van kampeerder de activiteiten Vriendelijk doen en Van het buitenleven genieten ingevuld. Dat zijn dus activiteiten die je Sim in deze rol altijd kan doen (een soort basisactiviteiten) maar ze zijn niet verplicht om te doen.. In het rooster kun je voor deze rol meer specifieke activiteiten per tijdvak toevoegen.

Outfit

LET OP/BELANGRIJK: ik kreeg problemen toen ik de outfits van een preset uitje wilde aanpassen. Het spel crashte en ik was hierdoor alles wat ik al had ingesteld kwijt toen ik het spel opnieuw opstartte.

Hiervan is melding gemaakt op EA Forums en er wordt naar gekeken. Tot dit is opgelost is het aan te raden om in een preset uitje geen wijzigingen aanbrengen in Outfit, dan werkt het verder goed. Toen ik het nogmaals probeerde in een zelf gecreëerd nieuw+ uitje, ging het wel allemaal goed. Het lijkt dus te maken te hebben met de door EA ingestelde opties van een preset uitje.

Als het allemaal goed gaat, krijg je een pop-up waar je Categorie, Stijl, Aangepast of Geen kunt kiezen. Zodra je klikt op Aangepast kom je in CAS terecht waar je de kleding van die rol kunt aanpassen voor elke kledingcategorie. Dat wijst verder zichzelf. Je kunt hier ook alles laten zoals het is en alleen de kleding aanpassen per rol in het rooster.  

Overige rollen

Herhaal de stappen zoals hierboven beschreven voor elke rol die je toewijst. Dus in dit voorbeeld voor de Kampbegeleider en Kampleider. De Rollen van Kampbegeleider en Kampleider staan standaard op 2 ingesteld, maar kun je wijzigen van 1 t/m 8 (in dit voorbeeld is 2 voor Kampbegeleider en 1 voor Kampleider voldoende). Natuurlijk zullen hier de Rolcriteria en Algemene Activiteiten (merendeels) anders zijn als die voor de Kampeerder.

Meer specifieke activiteiten kun je per Rol per tijdvak aangeven in het rooster.

Rolcriteria Kampbegeleider::

  • Leeftijd: tiener en ouder
  • Eigenschappen: Ervaren Kampbegeleider

Activiteiten Kampbegeleider:

  • Schoonmaken
  • Vriendelijk doen
  • Kinderen verzorgen en begeleiden

Rolcriteria Kampleider:

  • Leeftijd: Jongvolwassen en ouder
  • Eigenschappen; Ervaren Kampleider

Activiteiten Kampleider:

  • Kinderen verzorgen en begeleiden
  • Vriendelijk doen

Rooster

Aangezien dit voorbeeld een preset uitje betreft, is er al een rooster ingevuld. (zie de afbeelding bij Rooster bepalen 2e tab).

Maar... wat ik hier duidelijk mistte, is een tijdvak voor de lunch en het avondeten.

Aangezien ieder tijdvak minstens 3 uur moet duren, heb ik zelf het rooster aangepast door met de tijdvakken te schuiven en lunch en diner als aparte tijdvakken toe te voegen. Dat werkte prima.

Als je het eerste tijdvak van het rooster opent zie je links de starttijd en rechts Ontbijten staan (zie afbeelding rechts).

Ontbijten is hier de hoofdactiviteit van dat tijdvak. Je moet bij elk tijdvak dus een hoofdactiviteit invullen. Door erop te klikken krijg je een lange lijst met opties om uit te kiezen.

De hoofdactiviteit vormt het centrale punt van het tijdvak. Het is het gedeelde moment waarop alle Sims worden verwacht en het fungeert als het ankerpunt voor dat deel van het rooster. Sims geven echter altijd voorrang aan hun toegewezen rolactiviteit boven de hoofdactiviteit, dus als je wilt dat een Sim een belangrijk moment leidt of aanstuurt, zorg er dan voor dat die activiteit is ingesteld onder hun rolactiviteit in het rooster.

Daaronder zie je welke rollen deelnemen aan dit tijdvak en wat hun activiteiten in dat tijdvak zijn. Mocht je hier in het rooster een rol missen dan kun je deze zelf toevoegen of, als je wilt, verwijderen.

De kampeerder heeft als activiteit Eten staan (Sims eten en pakken snacks en porties van Koelkasten, Ketels, Popcornpoppers), maar ik heb kinderen ook zelf een smoothie zien maken in de blender! Eten als activiteit bij de rol van kampeerder is in dit geval een betere optie als Ontbijten, want als je dat kiest gaan kinderen zelf koken en dat is niet de bedoeling. Datzelfde geldt voor deze rol bij lunchen  (hoofdactiviteit) en dineren (hoofdactiviteit).

Bij zowel de rollen Kampleider als Kampbegeleider staan de activiteiten Maaltijd serveren en Schoonmaken. Zij zullen dus gedurende dat tijdvak maaltijden bereiden en schoonmaken en de kinderen komen uit zichzelf hun maaltijd halen om op te eten.

Als ze klaar zijn met eten voordat het tijdvak om is, gaan Sims uit zichzelf wat anders doen. Zoals je in dit tijdvak kunt zien, is bij de rol Kampeerder de enige activiteit Eten, dus zullen ze uit zichzelf een van de algemene rolactiviteiten uitvoeren tot het volgende tijdvak begint.

Zodra een tijdvak om is, gaan Sims vanzelf over tot de activiteiten in het volgende tijdvak van het rooster. Loop dus alle tijdvakken, rollen  en activiteiten goed na om te zorgen dat alles gladjes verloopt.

Als het, zoals in dit preset uitje, een uitje is met één of meer overnachtingen, vergeet dan niet om als laatste tijdvak de Hoofdactiviteit Slapen én activiteit Slapen toe te voegen voor alle rollen.  De kinderen en het personeel zoeken dan zelf een bed op in een van de huisjes op het terrein. Douchen en naar het toilet gaan doen ze (als het goed is) uit zichzelf!

Als je alle bovenstaande opties hebt gecontroleerd, aangepast, toegevoegd of verwijderd, kun je met het icoontje naast de titel Buitenkamp voor kinderen, je aanpassingen opslaan.

LET OP: alle aanpassingen die je hebt gemaakt en opgeslagen blijven alleen geldig in je huidige save. Start je een andere/nieuwe save dan zal alles (helaas) weer opnieuw gedaan moeten worden!

Daarna ga je verder naar de 3e tab.


Regels instellen 3e tab

In de 3e tab kun je regels instellen waarmee je een uitje kunt beïnvloeden en die de ervaringen van Sims veranderen, zoals:

  • Activiteitswissel
  • Hardcore-modus
  • Huis van wrok
  • Liefde in de lucht
  • Renaissancestudio
  • Zonder bijbedoelingen
  • Zwoegmindset
  • Creatieve vaardigheden-eliminatie
  • Kindervaardigheden- eliminatie
  • Kookvaardigheden-eliminatie
  • Overleving van de sterkste-eliminatie
  • Populariteitseliminatie
  • Romantiek-eliminatie
  • Spelerskeuze-eliminatie

Regels kunnen worden gecombineerd (maximaal 5 regels, behalve eliminaties) en je kunt bepalen op welke rollen in je uitje deze regels van toepassing zijn.

Door met je muis over een regel te gaan, kun je precies lezen wat deze regel inhoudt.

Het is niet verplicht om hier iets te kiezen, dus je kunt zelf bepalen hoe chaotisch of uitdagend je je uitje maakt.

Met uitjesregels kun je de structuur, inzet en wendingen van je uitje aanpassen. De kern van dit systeem is eliminatie. Als je ervoor kiest om dit in te schakelen, kun je bepalen hoe Sims worden geëlimineerd en op basis van welke criteria ze worden beoordeeld.

Er kan slechts één eliminatieregel tegelijk actief zijn en je kunt kiezen uit 2 soorten: laagste score verliest of laagste voortgang verliest.

Bij laagste score verliest wordt beoordeeld op basis van de huidige status waarmee Sims aankomen op het uitje. Als je bijvoorbeeld Creativiteitseliminatie kiest, wordt de Sim met de laagste creatieve vaardigheid bij aankomst geëlimineerd.

Bij laagste voortgang verliest gaat het daarentegen om hoeveel een Sim zichzelf verbetert tijdens het uitje. Dus zelfs Sims met een lage creatieve vaardigheid maken nog kans om de uiteindelijke winnaar te worden.

Wanneer een eliminatieregel actief is, wordt er elke dag op een vast tijdstip één Sim geëlimineerd. Bij de spelerskeuze-eliminatie wordt je gevraagd welke Sim moet vertrekken, dus elke dag wordt een cruciaal beslissingsmoment.

De eliminaties gaan door totdat er nog maar één Sim over is. Als je uitje echter eerder eindigt voordat alle eliminaties zijn voltooid, wordt het uitje toch afgesloten zonder dat de uiteindelijke winnaar wordt bekend gemaakt. Om de uitdaging tot het einde te voltooien, moet je van te voren voldoende dagen instellen of het uitje indien nodig verlengen!

Als je Sim tijdens een uitje wordt geëlimineerd, kun je kiezen of je het uitje meteen wilt beëindigen of je Sim een andere rol wilt geven om vanaf de zijlijn te kijken hoe het verdergaat.

Sims die tot het einde volhouden verdienen thematische beloningen die aan de regels zijn gekoppeld. Dit kunnen bijvoorbeeld verzamelitems, drankjes, Simdollars of beloningseigenschappen zijn .

LET OP: ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar heb wel gelezen dat sommige spelers de Overleving van de sterkste-eliminatie getest hebben en tot de ontdekking zijn gekomen dat de Sim die werd geëlimineerd werd vervangen door een andere Sim. Ook als de behoeften van een deelnemer te laag werd, werd deze vervangen door een andere Sim. Maar bij andere spelers was dit weer niet het geval. Het kan dus te maken hebben met een bug, maar die komt kennelijk niet bij iedereen voor. Zelf dus proberen of het goed werkt.

TIP: Bij de Kookvaardigheden-eliminatie hoef je maar 1 of max. 2 koelkasten op de locatie te plaatsen en verder natuurlijk wel genoeg kookgedeeltes e.d.  Sims zullen dan gewoon gebruik maken van deze ene of max 2 koelkasten en meer hebben ze niet nodig. Plaats ze wel een beetje centraal zodat alle deelnemers er makkelijk bij kunnen.

Zodra je met deze tab klaar bent, klik je op het vinkje rechtsonder en krijg je nog 1 pop-up die vraagt of je het uitje echt wilt starten of later wilt aansluiten. Gepland via de telefoon gaat het uitje direct van start en via de kalender start het op de dag en tijd die je gepland hebt.

Je Sim(s) op een uitje sturen levert veel nieuwe interacties op, afhankelijk van het type uitje natuurlijk.


Uitje eerder stoppen of verlengen

Als je een lopend uitje eerder wilt stoppen, kun je op de X in het rooster links bovenin je scherm klikken.

Als het uitje naar je zin verloopt krijg je ongeveer 1 dag (of een paar uur als het een uitje van een dag betreft) vóór het uitje is afgelopen een pop-up waarin wordt gevraagd of je het uitje wilt verlengen. Je kunt dan links in de pop-up aangeven voor hoeveel dagen je wilt verlengen OF het uitje annuleren en beëindigen.

Aan de rechterkant zie je hoeveel de verlenging gaat kosten. De kosten worden berekend aan de hand van de kavelwaarde van het uitje en het aantal deelnemende Sims.

In dit voorbeeld van het Outdoorkamp voor kinderen, moet je huishouden dus voor alle aanwezige Sims (11) betalen en niet alleen voor de Sim(s) van je eigen huishouden. 

Als je akkoord bent klik je op uitje verlengen. Het bedrag wordt automatisch van je huishoudkapitaal afgeschreven. Zorg ervoor dat je huishouden dus genoeg Simdollars heeft als je een uitje wilt verlengen. Als dat niet het geval is moeten je Sims mogelijk vroegtijdig vertrekken.

Zelfs op het moment dat een uitje officieel is afgelopen, kan het zijn dat je alsnog een pop-up krijgt met de vraag of je wilt verlengen.

Beloningen na voltooien uitje

Zodra het uitje echt is afgelopen, krijg je een pop-up die aangeeft dat het Uitje voltooid is! Hierin zie je dan ook welke beloningen/beloningseigenschappen jouw deelnemende Sim(s) ontvangen.

Afhankelijk van hoe je Sim(s) aan de hoofdactiviteiten heeft deelgenomen/hoe hij ze heeft uitgevoerd én (indien van toepassing) of je hebt voldaan aan de extra ingestelde regels voor het uitje, kan je Sim meerdere beloningen ontvangen. 

Als je Sim op een uitje is geweest krijgt hij/zij af en toe de optie Herinneren.... Als je daarop klikt krijg je te zien welke herinnering(en) je Sim aan uitje(s) heeft. Als je op de herinnering klikt krijgt je Sim tijdelijk (in dit voorbeeld van een Outdoorkamp voor kinderen uitje) kleine bloemetjes rond zijn/haar Plumbob.


Zelf een heel nieuw uitje plannen

Veel van de stappen die hiervoor nodig zijn, heb ik hierboven al uitgelegd. Hieronder nog even kort waar je bij een heel nieuw uitje op moet letten.

Ik heb gekozen voor een wekelijks uitje naar het park.

Start een uitje plannen via de telefoon of kies uitje toevoegen via de kalender. 

Waar en wanneer vindt het uitje plaats

In de pop-up die dan verschijnt kies je op de 1e tab bij Locatie kiezen eerst de kavel waar het uitje moet plaatsvinden. Je kunt hier kiezen uit een lange lijst van mogelijkheden (afhankelijk van welke pakketten je bezit). Stel daarna de duur (aantal nachten) voor het uitje in en vervolgens de eindtijd van je uitje.

TIP: Je kunt geen starttijd invullen als je een uitje plant via de telefoon (want dat start direct zodra je klaar bent met kiezen), maar als je via de kalender een uitje plant krijg je die optie wel.

TIP: als je een uitje van 1 dag wilt creëren (bijvoorbeeld een dagje naar het park), moet je toch kiezen voor 1 nacht (dat kan helaas niet anders). Vervolgens stel je de eindtijd in (bij een uitje voor 1 dag is dat uiterlijk 23.00 uur, zodat het uitje nog dezelfde dag eindigt).

LET OP: Als het een uitje van 1 dag betreft en je een kavel hebt gekozen die geen slaapmogelijkheden biedt (zoals een park bijvoorbeeld) krijg je, zodra het uitje start, een melding dat er te weinig bedden zijn. Deze melding kun je gewoon negeren en het uitje zal vanzelf eindigen op dezelfde dag op de eindtijd die je hebt ingevuld.

Als je wilt dat het uitje elke week wordt herhaald, plan dan het uitje via de kalender, vink het vakje Wekelijks aan (boven duur en eindtijd) en kies op welke dag deze in de kalender moet worden opgenomen. Als je bijvoorbeeld zaterdag kiest, wordt het uitje automatisch opnieuw gepland voor de volgende zaterdag zodra het huidige uitje is afgelopen.

LET OP: als je een toekomstig uitje plant via de kalender en daarna (tijdelijk) met een ander huishouden gaat spelen,. zal het geplande uitje van het 1e huishouden verdwijnen van de kalender. Op het officiële EA Forum is aangegeven dat dit zo ontworpen is en als je naar werelden beheren gaat een melding krijgt als waarschuwing dat het geplande uitje verwijderd zal worden. Het is dus aan te raden om OF met het 1e huishouden te blijven spelen tot het geplande uitje is afgelopen OF een uitje te plannen via de telefoon, wat dan direct start.

Rollen instellen en rooster maken

Ga nu naar de 2e tab en je ziet dat hier nog niets is ingevuld. Klik rechts op Roosterpreset kiezen en kies + Nieuwe maken. 

Vervolgens zie je links Huidige rollen en Rollenbibiotheek. Je ziet links in aangepaste rol automatisch jouw Sim, maar je kunt dat verder aanpassen.

Je kunt deze rol zelf een nieuwe naam geven (dan maak je geen gebruik van de rollenbibliotheek) OF de aangepaste rol verwijderen en een rol uit de rollenbibliotheek kiezen en toevoegen en daarna verder aanpassen.

Als je de aangepaste rol wel gebruikt door er zelf een nieuwe rolnaam aan te geven en je ook de rolcriteria en rolactiviteiten toevoegt, kun je deze rol daarna opslaan om te bewaren in de Rollenbibliotheek voor een volgende keer.

LET OP: zowel aangepaste preset uitjes als zelf gecreëerde uitjes (en alles wat daarbij hoort) worden alleen opgeslagen in de huidige save.

Zie bij het onderwerp Bouwen/Kopen informatie over hoe je eigen gecreëerde uitjes toch kunt gebruiken in een andere save.

Omdat dit een nieuw uitje betreft, heet je uitje Aangepaste preset. Geef je uitje dus zelf een nieuwe naam. Verder zie je in het rooster alleen 1 leeg tijdvak staan waar verder nog nauwelijks iets is ingevuld.. Creëer hier dus zelf een rooster met starttijd, rollen, (hoofd)activiteiten en tijdvakken zoals je zelf wilt. Volg hiervoor de stappen en informatie bij Rooster van Een preset Uitje plannen.

Sla alle wijzigingen/toevoegingen op met de pictogram naast de nieuwe naam van je uitje. Sla vervolgens je hele save op. Je kunt dit dan later opnieuw gebruiken in dezelfde save, of in een andere/nieuwe save als je de Locatie op Maat inclusief Roosterpreset opslaat in je Bibliotheek of op de Galerij.

Kies daarna (indien gewenst) optie(s) van de 3e tab en klik op het vinkje om het uitje te direct starten of op de kalender in te plannen.

LET OP: als je een uitje naar een Openbare kavel (bijvoorbeeld een park) of een Locatie op Maat na wijzigingen opslaat (of een vorige versie overschrijft) om een volgende keer in dezelfde save te gebruiken, zal het de volgende keer openen op de 2e tab en niet op de 1e tab. Ga dus eerst terug naar de 1e tab om de gegevens te checken en indien nodig aan te passen, want het uitje zal anders misschien starten op de kavel van je Sim die het uitje plant en niet op de door jou ingestelde kavel, aantal nachten en eindtijd. Op een of andere manier wordt dat niet opgeslagen als je het uitje maakt/wijzigt en opslaat of overschrijft!

Dit lijkt wel goed te gaan als je een uitje plant naar een Kavel Op Maat, maar checken kan geen kwaad.

Alle geplande uitjes die gebruikmaken van het 'oude' rooster blijven ongewijzigd.


Uitjes op je eigen particuliere kavel

Uitjes hebben kosten en verdiensten! Afhankelijk van waar je het uitje organiseert, kan je huishouden Simdollars uitgeven of verdienen.

Als je ervoor kiest om een uitje op je eigen woonkavel te organiseren, verdient je huishouden Simdollars op basis van het aantal deelnemende Sims. Zie het als een toegangsprijs voor een exclusief uitje, waarbij je Sim de host van het evenement is.

Als je een uitje op een andere kavel organiseert, bijvoorbeeld in een park, sportschool of Locatie op Maat, kost dat Simdollars. Grotere,  luxere locaties met meer deelnemers kosten natuurlijk meer tijdens de duur van het uitje.

De volledige kosten (of winst) worden weergegeven voordat je je uitje definitief vastlegt, zodat je je plannen altijd kunt aanpassen aan het budget van je huishouden.


Denkbeeldige vrienden

De VerbeeldMij!-pop

Als je kind-Sim zich wat eenzaam voelt en een vriendje of vriendinnetje nodig heeft, kun je in Bouwen/Kopen een VerbeeldMij!-pop kopen voor $500. Er zijn 4 verschillende poppen ieder met een eigen persoonlijkheid:

  • Monstertje VerbeeldMij!-pop
  • Pegazus VerbeeldMij!-pop
  • Knutseltje VerbeeldMij!-pop
  • Wildebras VerbeeldMij!-pop

Hieronder zie je een afbeelding van de 4 poppen:

De Monstertje pop heeft standaard de Grapjas persoonlijkheid. Als denkbeeldige vriend zal het karakter van deze pop je Sim Speels maken met de verbeeldingsboost! Ook zal het vriendje je Sim aanmoedigen om deel te nemen aan speelse en ondeugende activiteiten.

De Pegazus pop heeft standaard de Kwaadaardig persoonlijkheid. Als denkbeeldige vriend zal het karakter van deze pop je Sim zelfverzekerd maken met de verbeeldingsboost! Maar pas op! Een kwaadaardige vriend zal je Sim aanmoedigen om steeds ondeugender gedrag te vertonen en kan je Sim zelfs leren om brand te stichten!

De Knutseltje pop heeft standaard de Creatief persoonlijkheid. Als denkbeeldige vriend zal het karakter van deze pop je Sim Inspireren met de verbeeldingsboost! Ook zal het vriendje je Sim aanmoedigen om samen artistieke activiteiten te ondernemen.

De Wildebras pop heeft standaard de Competitief persoonlijkheid. Als denkbeeldige vriend zal het karakter van deze pop je Sim energiek maken met de verbeeldingsboost!De vriend zal je Sim ook uitdagen voor competitieve spelletjes.

Een denkbeeldige vriend zal verschillende activiteiten aanbevelen en zich over het algemeen heel anders gedragen, afhankelijk van de  persoonlijkheid.

Nadat je een pop gekocht hebt, kan je kind deze een andere persoonlijkheid geven dan degene die ze standaard hebben, een nieuwe naam geven, ermee spelen en vriendschap sluiten. Een kind kan maar één denkbeeldige vriend tegelijk hebben.

LET OP: Je kunt de persoonlijkheid van een pop én de naam veranderen zolang deze nog niet in een denkbeeldig vriendje is verandert. Op dat moment worden beiden namelijk vastgelegd en kunnen dus niet meer aangepast worden.

Klik op de pop en kies uit de volgende opties:

  • Persoonlijkheid kiezen...
  • Geheim vertellen
  • In denkbeeldige vriend veranderen (optie is in begin grijs; kan pas later worden gekozen)
  • In inventaris plaatsen
  • VerbeeldMij!-pop een andere naam geven
  • Spelen

Denkbeeldige vriend creëren

Om van de VerbeeldMij!-pop een denkbeeldige vriend te creëren, moet je kind tenminste aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

  • Bevriend raken met deze VerbeeldMij!-pop
  • Niveau 3 van de Creative vaardigheid bereiken
  • Hun sociale behoefte verwaarloosd hebben totdat ze zich eenzaam genoeg voelen om een denkbeeldige vriend nodig te hebben

Een Sim kan meerdere poppen hebben, maar elke pop kan maar één keer worden veranderd in een denkbeeldige vriend (tenzij de eigenaar overlijdt) en elke Sim kan maar één denkbeeldige vriend tegelijk hebben.

VerbeeldMij!-poppen kunnen worden doorgegeven en gebruikt door toekomstige generaties - zo kan een kleinkind de oude pop van zijn grootouder gebruiken om er zelf een denkbeeldig vriendje van te maken!

Zodra je de optie op de pop 'In denkbeeldige vriend veranderen' kiest, krijg je een pop-up die vraagt of je het zeker weet. Als je op Ja klikt zal de pop direct veranderen in een denkbeeldig vriendje en wordt het kind automatisch eigenaar van deze pop.

LET OP: Als kinderen een denkbeeldige vriend hebben en van huishouden veranderen, moeten ze de VerbeeldMij!-pop in hun inventaris bewaren voordat ze verhuizen, om hun oorspronkelijke denkbeeldige vriend te behouden.

Nu je Sim een denkbeeldige vriend heeft, kan deze elk moment worden opgeroepen om je kind-Sim gezelschap te houden! Het denkbeeldige vriendje zal vooral in de buurt van je kind-Sim verblijven en uit zichzelf verschijnen wanneer hij/zij in nood verkeert. Als je  kind bijvoorbeeld een nachtmerrie heeft, verschijnt het denkbeeldige vriendje om hem/haar te troosten.

In het relatiepaneel van je kind-Sim is de pop nu gewijzigd van Geen eigendom naar Kind, en kan vrijwel alles doen wat een normaal kind kan, maar houd er rekening mee dat hij/zij alleen zichtbaar is voor de Sim die hem heeft bedacht en voor andere Sims ziet hij er gewoon als een pop uit.

Je kind-Sim kan allerlei interacties met het denkbeeldige vriendje uitvoeren en heeft nu ook een aparte optie Denkbeeldige vriend... Deze optie biedt weer allerlei interacties zoals:

  • Net doen alsof .... (hierbij kan je zelf een fantasie kiezen zoals Gezinnetje spelen, Piraatje spelen, Ruimteavonturier spelen, Schipbreukeling spelen, Sprookjeskasteel spelen)
  • Net doen alsof (een van bovenstaande fantasieën wordt door het spel zelf gekozen)
  • Verbeeldingsboost!
  • Voor altijd afscheid nemen
  • Vrienden tot het einde

Huisdieren kunnen een denkbeeldig vriendje wel zien. Ze kijken ernaar en maken er een gedachteballonnetje over. Maar dankzij hun huisdierzintuigen weten ze dat het denkbeeldig vriendje niet echt is. Dus zullen ze er niet mee interacteren. Maar ze weten wel dat er iets aan de hand is!

Denkbeeldige vrienden zullen verschillende activiteiten aanbevelen en zich over het algemeen heel anders gedragen, afhankelijk van hun persoonlijkheid. Kwaadaardige denkbeeldige vrienden kunnen je Sim zelfs de kans bieden om net zo kwaadaardig te worden als zij, als je Sim dat wil!

Zodra je kind een voldoende sterke vriendschapsband met het denkbeeldige vriendje heeft opgebouwd, kun je de optie Vrienden tot het einde kiezen. wat hun band nog verder zal versterken.

Als je Sim even pauze wil kan hij ook tijdelijk de denkbeeldige vriend Terug naar verbeeldingsland sturen. De denkbeeldige vriend komt terug wanneer hij wordt opgeroepen of wanneer je Sim zijn/haar vriend het hardst nodig heeft.

Je kunt de optie Verbeeldingsboost! op het vriendje kiezen als je Sim en het denkbeeldige vriendje op zijn minst vrienden zijn. Dit geeft je Sim een positieve gemoedstoestand op basis van de persoonlijkheid van de denkbeeldige vriend.

Denkbeeldige vriend voorgoed wegsturen

Als je Sim diens denkbeeldige vriend nooit meer wil zien, kan die Voor altijd afscheid nemen. Maar let op! Dit is een onomkeerbare beslissing!

Denkbeeldige vriend wel of niet echt maken

Zodra je Sim tiener is, de VerbeeldMij!-pop heeft bewaard en een goede relatie met het denkbeeldige vriendje heeft onderhouden, kan je de pop selecteren en voorstellen om het denkbeeldige vriendje echt te maken (zie hun tienervorm op de afbeelding hierboven).

Als je de pop in een echte, volwaardige, Tiener-Sim verandert, voegt het vriendje zich bij het huishouden en is speelbaar, maar dan als huisgenoot. Je kunt hem/haar desgewenst aan het gezin toevoegen! Hij/zij krijgt dan een willekeurige naam (voor een frisse start als echte Sim), maar dat én het verdere uiterlijk/de kleding kun je in CAS altijd naar eigen wens aanpassen. Op dat moment worden ook de mensvormige outfits ontgrendeld in CAS.

Zodra het voormalige 'vriendje' eenmaal (jong)volwassen is, kun je er ook kinderen mee krijgen!

Als je tiener ervoor kiest om het denkbeeldige vriendje niet echt te maken maar als pop te bewaren, kan hi/zij er nog steeds interacties mee onderhouden via de opties Herinneringen ophalen en Troost zoeken bij een oude vriend.

Zie voor nog meer informatie het blogartikel over het denkbeeldige vriendje.


Overige gameplay

Verstoppertje

Je kunt met je Sims (kind t/m oudere) verstoppertje spelen! Bij de Vriendelijke interacties onder Activiteiten... vind je de optie om met dit spelletje te beginnen. Klik op een andere Sim en kies de actie Vragen om verstoppertje te spelen en je krijgt een Pop-up met de Sims die je kunt kiezen om mee te doen aan het spel. Er kunnen meerdere Sims meedoen.

De Sim die het spelletje start wordt automatisch de zoeker en die bedekt even de ogen zodat de medespelers zich kunnen verstoppen. Even later gaat de zoeker overal op de kavel rondkijken en plekken zoeken waar sterretjes te zien zijn. Daar zit een verstopte Sim! Gevonden!

Als je verstoppertje speelt op een kavel waar geen echte verstopplekken zijn, zal de medespeler een doos tevoorschijn 'toveren' en zich daaronder verstoppen. Ook hier zie je dan sterretjes boven.

Als je het spel wilt pauzeren, klik je op de Sim die als zoeker speelt en kies je Naar verstopte Sims zoeken pauzeren. Als je verder wilt gaan kies je Verstopte Sims opnieuw zoeken. Wil je het spel helemaal stoppen dan kies je Verstoppertje beëindigen.

 


Steen, Papier, Schaar

Een ander spelletje dat met Op Avontuur is toegevoegd is Steen, Papier, Schaar. Dit is een spelletjes voor 2 Sims (kind t/m oudere). Bij de Vriendelijke interacties onder Activiteiten... vind je de optie Steen, Papier, Schaar spelen.... Klik op deze optie en kies daarna voor Beste van 3 of Eenmaal.

Bij Steen, Papier, Schaar zijn er 3 opties die uitgebeeld kunnen worden:

  • gebalde vuist (steen)
  • platte hand (papier)
  • twee uitgestoken vingers (schaar)

De regels zijn:

  • steen wint van schaar (steen breekt schaar)
  • schaar wint van papier (schaar knipt papier)
  • papier wint van steen (papier bedekt steen)

Buddy Scoop in Kristalvallei is heel goed in dit spelletje, maar als het lukt om van hem te winnen, ontvang je een beloning!


Kajakken

Sims kunnen nu ook Kajakken! Je kunt de PeddelTrots Kajak kopen in Bouwen/Kopen voor $525 of bij de Spaanshop in het kwallenkwartier

Als je erop klikt krijg je de volgende opties:

  • PeddelTrots Kajak andere naam geven
  • Als favoriete watervoertuig instellen (of verwijderen)
  • In inventaris plaatsen
  • Stickers personaliseren
  • Met aas vissen... (alleen beschikbaar als je in een Kajak zit)

Als je je Kajak mooi wilt versieren, kies je de optie Stickers personaliseren. Je kunt dan weer kiezen uit:

  • Edelstenen
  • Glow-in-the-Dark kwallen
  • Kampeervreugde
  • Leegtewezenvrienden
  • Vlinder & Pluimvogel Paradijs (zie afbeelding hieronder)

Als je met je Kajak wilt gaan varen zorg dan dat je de Kajak in de inventaris van je Sim hebt geplaatst. Reis naar een plek met water (waar je ook kunt zwemmen), klik op het water en kies Hierheen peddelen. Je Sim zal het water ingaan, de Kajak tevoorschijn halen en erin gaan zitten.

Je kunt nu kiezen uit:

  • Hierheen peddelen (klik ergens op het water)
  • Beetje peddelen (klik op het water vlakbij de Kajak)
  • Rondpeddelen in PeddelTrots Kajak (klik op de Kajak)
  • Uit PeddelTrots Kajak stappen (klik op Kajak)

Zodra je ergens op het water stil ligt met de Kajak (dus niet aan het peddelen bent) krijg je de mogelijkheid om te Gaan vissen of te Gaan vissen met aas... 

Als je Sim klaar is met Kajakken klik je op de Kajak en kiest de optie Uit PeddelTrots Kajak stappen. LET OP: vergeet niet om daarna de Kajak weer in de inventaris van je Sim te plaatsen.

In Gibbipoel zijn meerdere plekken waar het water breed en diep genoeg is om te Kajakken. Verder zijn er (voor zover ik op dit moment weet) maar 3 andere werelden waar dat ook kan:

  • Sulani (Eiland Leven)
  • Britechester (Studentenleven)
  • Nordhaven (Zaken en Hobby's) 

Gewichten en Spinningfiets

Voor de sportieve Sims zijn er, naast kajakken en boogschieten, nog 2 opties toegevoegd om de fitness op peil te houden:

  • Gewichten
  • Spinningfiets

Gewichtheffen

De PowerBiceps Gewichten zijn voor $275 te koop in Bouwen/Kopen. Je kunt deze zowel op je particuliere kavel als op een openbare kavel plaatsen. Je Sim kan hiermee in z'n eentje trainen of met meerdere Sime tegelijk. Als je erop klikt krijg je de volgende mogelijkheden (afhankelijk van of de gewichten op een openbare of particuliere kavel staan:

  • Trainen
  • Armdag-routine
  • Armoefeningen
  • Gewichtheffen met....
  • Bijscholen...
  • Gewichthef-instructeur aannemen ($100)
  • Gewichthefles geven...

Bij de optie Gewichtheffen met... krijg je een pop-up met Sims waaruit je kunt kiezen.

Bij de optie Bijscholen... kun je:

  • Fitness betaalde bijscholing aanbieden... (+$80/uur)
  • Fitness bijscholing aanbieden...
  • Om bijscholing vragen (Fitness...)

Bij alle 3 de opties krijg je weer een pop-up om Sims hiervoor uit te kiezen. maar er moeten wel geldige Sims in de buurt zijn om bij te scholen of om bijscholing te geven. Huisgenoten hoeven niet te betalen voor bijscholing.

Bij Gewichthefles geven... krijg je de volgende  opties:

  • Gewichthefles leiden .... (+$80 per deelnemer)
  • Gewichthefroutine leiden...

Spinningfiets

Op Avontuur voegt 2 soorten spinningfietsen toe die zowel binnen-als buiten te plaatsen zijn: 

  • SpierPower Instructeur Spinningfiets voor $400
  • SpierPower Spinningfiets voor $350

Als je klikt op de Spierpower Spinningfiets, krijg je de volgende mogelijkheden:

  • Bijscholen... > Fitness betaalde bijscholing aanbieden... ($80/uur) > Fitness bijscholing aanbieden... 
  • Intensieve training
  • Training
  • Spinningles... (alleen op de Instructeur Spinningfiets)

Bij Bijscholen... krijg je weer 2 opties om uit te kiezen (zie hierboven). En net als bij Gewichten volgt er een pop-up om Sims hiervoor uit te kiezen, maar er moeten wel geldige Sims in de buurt zijn om (betaalde) bijscholing aan te bieden. Huisgenoten hoeven niet te betalen voor bijscholing.

Spinningklas

Je Sim kan zelf ook een Spinningles geven en deze OF gratis aanbieden OF er een bedrag van $110 per deelnemer voor vragen (behalve aan  huisgenoten).

Dat kan dus best een leuke bijverdienste zijn! Hiervoor moet je de beschikking hebben over de SpierPower Instructeur Spinningfiets.  Deze kun je op je eigen kavel plaatsen (moet er wel genoeg ruimte voor zijn) en dan je kavel gebruiken voor een dagje uit OF je kunt je Sim in bijvoorbeeld een sportschool of op het FitnessFeest Festival, waar al een SpierPower Instructeur Spinningfiets staat, een Spinningles laten geven.

Als je zelf een opstelling voor een Spinningles wilt creëren, kun je bij 1 Instructeur Spinningfiets, maximaal 6 gewone Spinningfietsen plaatsen (zie afbeelding hieronder). Het mogen er natuurlijk ook minder zijn, maar de Instructeur Spinningfiets heeft een raster en binnen dat raster moeten de gewone Spinningfietsen zoveel mogelijk geplaatst worden om te kunnen functioneren.


Vormende momenten

Vormend Moment starten

Vormende momenten zijn doelgerichte uitdagingen die kinderen ontdekken, terwijl ze de wereld en andere Sims leren kennen. 

Voorgestelde uitdagingen vind je rechtsonder bij Doelen, maar je kunt ook zelf een vormend moment starten door op allerlei voorwerpen óf andere Sims te klikken zoals bijvoorbeeld op de Koelkast (Geef jezelf iets te eten-uitdaging starten) of op de Plezierige Papierknutselset (Wees Creatief-uitdaging starten) en nog veel meer. 

Als je een Vormend Moment start zie je bij Doelen welke acties je kind moet ondernemen om de uitdaging te voltooien.

Voorgestelde uitdagingen kunnen actief worden gemaakt door erop te klikken en als je actieve uitdagingen voltooit, krijg je beloningseigenschappen die bonussen opleveren wanneer je kind Sim opgroeit tot tiener en ouder.

Er zijn meer dan 50 Vormende momenten om uit te kiezen. Deels gekoppeld aan de Basisgame, deels aan het Op Avontuur Uitbreidingspakket en ook een aantal afhankelijk van welke andere pakketten je hebt geïnstalleerd.

Vormend Moment verwijderen

Ook een denkbeeldig vriendje kan een Vormend Moment voorstellen.

Er is een limiet voor het aantal voorgestelde of actieve  Vormende momenten, maar vind je een gekozen optie niet leuk, dan kun je deze op elk moment verwijderen. Daarna kun je een andere kiezen. Zodra een Vormend moment is voltooid ontvangt je Sim een beloningseigenschap die hierbij hoort.

Vormend Moment beloning kopen of verloren vormend moment herinneren (tiener t/m oudere)

Elke Sim van tiener tot/met oudere kan op de beloningenmarkt een Vormend Moment bonuseigenschap kopen voor 100 punten.

Hoewel dat soms handig kan zijn, is het leuker om een beloningseigenschap te ontgrendelen door een herinnering.

Door een verloren vormend moment te herinneren (verschijnt soms in de opties als je op je Sim zelf klikt) of door een telefoontje van een vriend of kind in de buurt dat vraagt naar je herinneringen kun je een beloningseigenschap gratis krijgen.

Als je Sim zich een moment herinnert kun je daarna een Vormend Moment-beloning kiezen uit een lange lijst via een pop-up.


Bouwen/Kopen

Kaveltype Locatie op Maat

In tegenstelling tot standaard locaties zoals bars of sportscholen, kun je bij Locaties op Maat zelf bepalen welke activiteiten er plaatsvinden, welke Sims er komen en wat de sfeer is. Met Locaties op Maat bepaal je zelf de regels!

Om een bestaande kavel om te zetten naar een Locatie op Maat selecteer je in Werelden Beheren de kavel en gaat dan naar bouwen

Zodra je in bouwen bent, selecteer je Locatiegegevens (links bovenin) en open je het vervolgkeuzemenu Kaveltype. Zet daar de locatie om in een Locatie op Maat.

Na het omzetten opent zich een nieuw icoontje waarmee je de Roosterpreset kunt configureren.

Klik op Roosterpreset configureren en daarna op Roosterpreset kiezen. Je ziet nu een aantal presets staan, waarvan de bovenste 3 (vrijwel) volledig voorbereid zijn en een paar andere thematische presets die een goed uitgangspunt vormen voor verschillende soorten Locaties op Maat.  Deze zijn handig om snel aan de slag te gaan of om als basis voor je eigen ideeën te dienen.

Maar je kunt ook helemaal vanaf 0 beginnen door voor + Nieuwe maken te kiezen.

Zo heb je volledige controle over rollen, activiteiten, tijdvakken, outfits en gedragingen. Alles om je unieke visie tot leven te brengen!

Over hoe je alle opties in de Roostermaker kunt/moet instellen vind je uitgebreide informatie bij het onderwerp Uitjes.

LET OP: je kunt geen specifieke Sims aan rollen toewijzen in kavel bewerken (alleen de rol aangeven) maar wel de rolcriteria en activiteiten per rol vaststellen. Je kunt wel specifieke Sims aan rollen toewijzen zodra je met een Sim uit je huishouden actief de locatie op Maat bezoekt door een Uitje plannen via de telefoon of kalender.

TIP: Het is belangrijk om eerst de eigen gecreëerde Roosterpreset op te slaan en daarna de hele save op te slaan VOORDAT je CAS aanpassingen in het rooster maakt. CAS aanpassen in het rooster kan nog wel eens misgaan. Als alles goed gaat kun je het daarna opnieuw opslaan.

TIP: Eigen gecreëerde Roosterpresets worden alleen opgeslagen in de huidige save. Maar door een Locatie op Maat inclusief Roosterpreset op te slaan in je bibliotheek of op de Galerij, is het mogelijk deze in een andere save weer te installeren.

TIP: Wanneer je een Locatie op Maat inclusief Roosterpreset hebt opgeslagen in je bibliotheek of op de Galerij, en deze opnieuw wilt gebruiken, moet je eerst het kaveltype wijzigen in Locatie op Maat vóórdat je de kavel download. Als de kavel een andere kaveltype heeft zal de Roosterpreset niet mee overkomen.


Kaveltype Speeltuin (via update aan de Basisgame toegevoegd)

Hoewel het kaveltype Speeltuin aan de Basisgame is toegevoegd met de update van 18 september 2025 (23 september 2025 voor Console) en dus niet officieel hoort bij het Op Avontuur Uitbreidingspakket, noem ik het hier toch even omdat het voordelen biedt voor gezinnen met peuters en kinderen.

Naar het park gaan is leuk en aardig, maar soms zijn er in een park weinig peuters en/of kinderen aanwezig.

Het Kaveltype Speeltuin is daarentegen de perfecte plek om de kleintjes te laten ravotten.

Je zult merken dat het voornamelijk bezocht wordt door andere kinderen en hun begeleiders, vooral na schooltijd, waardoor het de perfecte plek is om nieuwe vriendjes te maken. 

Op Avontuur biedt een heel scala aan nieuwe modulaire speelapparaten voor kinderen. Gebruik deze op het kaveltype Speeltuin en je weet zeker dat er genoeg kinderen komen spelen. Ook peuters kunnen hierop spelen en ze kunnen zelfs samen met een ouder van de glijbaan glijden! En zelfs oudere Sims kunnen plezier maken op deze modulaire speelapparaten!

TIP: Laat je Sims geen gebruik maken van de losstaande glijbaan tijdens een hittegolf! Ze zullen dan letterlijk hun billen (ver)branden!


Bouwen/Kopen Totaaloverzicht

Kijk ook eens in DEBUG en in de wereldvoorwerpen want daar is nog meer te vinden.

(klik op de plaatjes om te vergroten)


Ingerichte Ruimtes

Er zijn 5 ingerichte ruimtes voor Op Avontuur in Bouwen/Kopen te vinden. Je kunt deze kant-en-klaar plaatsen of gebruiken om inspiratie op te doen of bepaalde voorwerpen snel te vinden.

(klik op de plaatjes om te vergroten)


Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten informatie

Je kunt alle Sims 4 Huishoudcollecties vinden in het Notitieboek van je huishouden door dit te openen en te klikken op het diamantje of door op het diamantje rechts bovenin je Sim's inventaris te klikken. Door met je muis over de lege vakjes in de Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten te gaan, vind je aanwijzingen waar je een bepaalde vlinder/mot kunt vinden. Zie voor een overzicht van alle Vlinders & Motten de aparte pagina Sims 4 Huishoudcollecties Uitbreidingen.

Vlinders en motten zijn overal in Gibbipoel te vinden en vormen samen de Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten. Vlinders zijn overdag te zien en motten komen alleen 's nachts tevoorschijn.

Er zijn ook een paar speciale vlinders en motten die je tijdens festivals van Gibbipoel of door voltooien van sommige avonturenmissies kunt vinden.

  • Rond het Vuur Festival (Dwaalwoud) > Sfinxmot
  • Zonsopgang, Zonsondergang Festival (Kristallvallei) > Papilio Jordani

Als je zelf een vlinder of mot wilt uitbroeden, koop dan een Fladderarium Rupsincubator voor $15 bij de Boswachtershut in Dwaalwoud of in Bouwen/Kopen.

Fladderarium Rupsincubator

De Fladderarium Rupsincubator is ontworpen om de natuurlijke leefomgeving van rupsen na te bootsen, zodat ze kunnen uitgroeien tot gezonde en bloeiende vlinders of motten.

Plaats de Rupsincubator ergens op een oppervlak op je kavel. Als je erop klikt krijg je de volgende opties:

  • Beginnen met grootbrengen rups...
  • In inventaris plaatsen
  • Rups bekijken (is in het begin nog grijs, dus niet aan te klikken)
  • Vlinder of mot verzamelen (is in het begin nog grijs, dus niet aan te klikken)

Klik op Beginnen met grootbrengen rups... Je kunt in de pop-up die dan verschijnt alleen kiezen voor Onbekend. Dat betekent dat je pas weet welke soort het is als de rups volgroeit is tot vlinder of mot. Je moet nu de rups verzorgen en hem af en toe eten geven totdat hij uit zijn cocon te voorschijn komt als een volgroeide vlinder of mot.

Als je een rups gaat grootbrengen of als je een vlinder vangt in de vrije natuur start automatisch de Entomologievaardigheid van je Sim. Naarmate deze vaardigheid vordert, worden meer geavanceerde technieken om nieuwe generaties vlinders en motten groot te brengen ontgrendeld, waardoor de expertise op het gebied van hun verzorging en behoud wordt vergroot.

Door iedere dag even met je muis over de incubator te gaan, zie je meer informatie over het type, de fase en de groeisnelheid. Door op de incubator te klikken kun je de Rups of Pop bekijken of Rups voeren. Op een gegeven moment krijg je de optie Klaar om te ontpoppen. Kies voor Ontpoppen en de rups is volgroeid tot een prachtige vlinder.

Gibbipoel Vlinder & Mot Habitat

De Gibbipoel Vlinder & Mot Habitat is in Bouwen/Kopen te koop voor $600. Op sommige kavels in Gibbipoel is er al een aanwezig. Deze Habitat is het perfecte onderkomen voor alle vlinders en motten die in Gibbipoel voorkomen en biedt plaats aan één vlinder van elke soort.

Wanneer je een vlinder of mot verzamelt, wordt deze soort als bonus in Bouwen/Kopen ontgrendeld als een plaatsbaar effect. Zodra alle vlinders en motten van Gibbipoel zijn verzameld, kun je de vlinderhabitat selecteren om Unieke vlinder- en motbeperkingen uit te schakelen. Dit betekent dat de vlinderhabitat niet langer beperkt is tot één vlinder en één mot van elke soort.

Als je een vlinder hebt gevangen of gekocht, vind je deze terug in de inventaris van je Sim. Als je deze in de wereld plaatst kun je de vlinder onderzoeken waardoor je meer informatie verzamelt en de Entomologie vaardigheid verhoogd. 

Een vlinder uit de inventaris van je Sim kun je ook plaatsen in de Habitat. Klik dan op de Habitat en kies Vlinders of motten plaatsen.... Je kunt dan één vlinder plaatsen of alle die in de inventaris van je Sim aanwezig zijn.

Als je het Wezenjager Doel hebt voltooid kun je ook met vlinders in de Habitat kletsen!

Op een Vlinder en Mot Vormboom (te vinden in alle 3 de wijken) kun je een vlinder of mot herplaatsen, bekijken of vrijlaten. Een vormboom biedt een geschikte omgeving voor het herplaatsen, vrijlaten of bekijken van vlinders en motten die rond Gibbipoel zijn gevangen. Met zorgvuldig gevormd groen en een overvloed aan bloemen bieden deze vormbomen essentiële nectarbronnen en natuurlijke beschutting, waardoor ze in leven blijven en groeien. Zie alle opties van de Vlinder en Mot Vormboom bij het onderwerp Wereld Gibbipoel.

Huishoudcollectie Gibbipoel Vlinders & Motten voltooien

Je kunt deze Huishoudcollectie alleen voltooien door onderstaande stappen te volgen:

  • Verzamel eerst 13 soorten vlinders/motten in de wereld
  • Zorg dat je Sim minstens niveau 2 van de Papierkunst vaardigheid heeft (met de Plezierige Papierknutselset) en maak dan de Magische Origami Vlinder (iedere Sim, vanaf kind, kan een Magische Origami Vlinder maken)
  • Sleep daarna deze papieren vlinder uit de inventaris van je Sim naar de Gibbipoel Vlinder & Mot Habitat waardoor deze tot leven komt. Je hebt hiermee deze Huishoudcollectie voltooid!

Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.