Sims 4 Snelle Bouwtips


Hier vind je een verzameling van snelle tips en korte handleidingen die je kunt gebruiken bij het bouwen in de Sims 4 en ze zijn met weinig moeite en zonder uitgebreide stappen toe te passen. Soms wordt een cheat gebruikt om iets te kunnen realiseren, maar veel van deze voorbeelden kun je ook zonder cheat uitvoeren.
Misschien ben je van deze tips al lang op de hoogte, maar er zullen zeker ook bouwers zijn voor wie dit allemaal nieuw is. Deze pagina zal af en toe worden aangevuld met nieuwe tips.

Kijk ook even bij de pagina Sims 4 Cheats gebruiken bij bouwen en je vindt nog meer uitgebreide bouwhandleidingen en overige Tips & Tricks in het Sims 4 overzicht.


Snel naar:


Je eigen visvijver vullen met vis

Als je de cheat bb.showhiddenobjects/Debug activeert vind je een heleboel visbordjes die normaal alleen in de werelden geplaatst zijn bij grote vijvers, meren of de zee.
Als je zo’n bordje dichtbij een (niet al te kleine) vijver op een kavel plaatst (ook op particulier), kan je Sim direct vissen.
De vijver wordt, met het plaatsen van zo’n bordje, gelijk gevuld met het soort vissen die bij het pakket van dat bordje horen. Denk bijvoorbeeld aan de Sims 4 pakketten Basisgame, In de Natuur, Vampieren en Jungle Avonturen.
 
Gebruik alleen Debug visbordjes met de naam 'Ben Vissen' Bord. De overige visbordjes die als naam **Debug** hebben, geven nog wel eens problemen.

TIP: Test eerst goed uit hoe ver het bordje van de vijver af moet staan en hoe groot je vijver moet zijn, want anders springen de vissen buiten de vijver en gooit je Sim z'n hengel uit op het land!

Je kunt ook zonder Debug te gebruiken, het visbordje uit Buitenwaterpartij > Vijvervoorwerpen plaatsen, maar daarna moet je eerst vanuit je Huishoudcollecties, zelf de vijver vullen met vissen. (zie de handleiding Sims 4 Watergereedschap).


Voorwerpen kopiëren met de Shift toets

Als je een voorwerp oppakt en SHIFT ingedrukt houdt als je het plaatst, blijft het voorwerp zichzelf kopiëren.
Dat is erg handig, bijvoorbeeld bij het aanleggen van een vijver of tuin (denk aan rotsen, planten, struiken e.d.). ​Ook bij het vullen van schappen en planken in een winkel is het erg makkelijk om deze optie te gebruiken.


Voorwerpen ophangen aan hekken en halve muren

 

Je kunt, zonder gebruik van cheats, heel veel voorwerpen uit de categorie Decoraties (ook uit Debug) ophangen aan of plaatsen tegen hekken en halve muren. 

Soms moet je toch eerst testingcheats true > bb.moveobjects activeren en dan met 9 (omhoog) of 0 (omlaag) het voorwerp plaatsen.

Als je klaar bent zet dan de cheat weer uit met testingcheats false


De CTRL toets gebruiken bij verwijderen/aanpassen

Als je iets gebouwd hebt en je wilt de vorm aanpassen door een deel te verwijderen, is dat makkelijk te doen met gebruik van de CTRL toets, bijvoorbeeld bij het verwijderen van een rare hoek aan een zwembad of vijver.
Hiervoor kun je namelijk de hamer niet gebruiken.

Je kunt de CTRL toets (in plaats van de hamer) ook ingedrukt houden om een muur of hek gedeeltelijk weg te halen.

Hoekje verwijderen van een zwembad.

Hou de CTRL toets ingedrukt en trek (met de aangepaste tool) over de 3 zijden van het hoekje dat je wilt verwijderen

Op deze manier kun je een zwembad of vijver makkelijk aanpassen zonder het helemaal te verwijderen


Bouwen en inrichten met Debug voorwerpen

Er zijn 2 manieren om Debug voorwerpen te activeren en beiden hebben een verschillende uitkomst.

De 1e manier:

 

  • Open de cheatbalk (CTRL+Shift+C) en typ bb.showhiddenobjects
  • Stel in op Alles weergeven (links in je scherm)
  • Klik op het Filterpaneel (rechts je scherm)
  • Klik op Content
  • Zet een vinkje bij Debug

Je hebt nu toegang tot een heleboel extra voorwerpen om mee te bouwen en je kavel in te richten.

De 2e manier:

​Zet, na activeren van bb.showhiddenobjectsgéén vinkje bij Debug in het filterpaneel, maar typ bij zoeken (links in je scherm) Debug in, dan krijg je nog veel meer voorwerpen te zien. Je kunt deze daarna via het filterpaneel verder sorteren op Stijlen, Kleuren, Content (Debug) of Packs.
 
Maar…. wees voorzichtig met welke voorwerpen je uit deze optie van Debug gebruikt. Niet alles is na plaatsen weer te verwijderen (tenzij je de hele kavel sloopt) en sommige van deze Debug voorwerpen geven bij het downloaden van een kavel van de Galerie problemen. 
TIP: vooral voedsel voorwerpen zijn soms niet meer op te pakken als je ze geplaatst hebt en willen nog wel eens verdwijnen als iemand je kavel download van de Galerie.

​Test het zelf eerst goed voordat je een kavel met Debug voorwerpen upload naar de Galerie. Plaats ook altijd een waarschuwing in de omschrijving van je kavel dat je Debug voorwerpen hebt gebruikt.
 
De cheat bb.showhiddenobjects/Debug wordt vanzelf uitgeschakeld als je teruggaat naar de leefmodus en gaat reizen of als je het spel verlaat.


Speciale hekken in Debug

In bouwen vind je Halve Muren en Halve Muur Randen. De randen zijn alleen op deze halve muren te plaatsen.

​Als je de cheat bb.showhiddenobjects/Debug activeert, krijg je de mogelijkheid om deze Halve Muur Randen als hek te gebruiken.

Je kunt dan de Spijltjes Muurrand en de Glazen Muurrand uit het Sims 4 pakket Uit Eten ook gebruiken om als gewoon hek te plaatsen.
Je vindt ze dan niet bij Halve Muur Randen maar bij Hekken en ze heten Spijltjeshek en Glazen Muurhek.
Je kunt ze alleen niet plaatsen op de ronding van een Vlakke Cirkel.


Voedsel-, drank- en/of festivalkraampjes

In steeds meer Sims 4 pakketten vind je Voedsel-, drank- en/of festivalkraampjes. Sommige vind je direct in de bouwmodus, maar voor anderen moet je eerst bb.moveobjects/Debug en bb.showliveeditobjects activeren.
 
Je kunt deze kraampjes gewoon op een openbare kavel plaatsen maar ze zullen (helaas) alleen functioneren als je in de leefmodus voor $100 een verkoper inhuurt (op het kraampje klikken). Deze 'Service Sim' blijft voor ongeveer 4 uur het kraampje bemannen en zal dan weer verdwijnen. Als je het kraampje daarna weer wilt openen zal je opnieuw een verkoper moeten inhuren.

Hoewel je zelf geen automatisch functionerend festival kavel kunt bouwen, kun je de festivalkraampjes wel gewoon op een openbare kavel plaatsen. Ze werken dan hetzelfde als de voedsel- en drankkraampjes dus je moet zelf een verkoper inhuren om het kraampje voor een aantal uren te bemannen. Ook is het mogelijk om bij deze kraampjes speciale voorwerpen/kleding  zoals Festival T-Shirts te kopen.


Kavelvereisten en sanitair

Als je een openbare kavel bouwt, moet deze voldoen aan bepaalde vereisten. Bij de meeste openbare kavels is o.a. een toilet en wasbak/gootsteen vereist.
 
Je kunt aan deze eisen voldoen door een normaal toilet en een wasbak/gootsteen te plaatsen, maar in de bouwmodus vind je ook struiken en verschillende openbare gebouwtjes die allemaal dienst doen als toilet.

Als je een van deze gebouwtjes plaatst gelden ze alleen als toilet en niet als wasbak/gootsteen, behalve als je een toiletgebouwtje plaatst in een Park, dan geldt het als toilet + wasbak. 

Als je bb.showhiddenobjects/Debug activeert, vind je nog veel meer verschillende toiletgebouwtjes, inclusief 2 uit de Basisgame.
Het toiletgebouwtje van Jungle Avonturen is door je Sims ook te gebruiken als douche, maar dit voldoet niet aan de vereisten van een douche op bijvoorbeeld een Spa of zwembad kavel.


Bewoonde kavels verbouwen zonder weersomstandigheden

Wil je het huis van je Sims aanpassen zonder last te hebben van modderplassen, sneeuw e.d.? Dat kan!
Je hoeft hiervoor geen gebruik te maken van een mod! Ga naar werelden beheren, klik op de kavel en kies bouwen. Alle weersomstandigheden zijn dan verdwenen!
​Wil je juist wel zien wat het effect van het weer is, open dan eerst de kavel en ga dan pas naar bouwen.
In beide situaties gebruik je tijdens bouwen gewoon het budget van je huishouden.


Doorgeefluik tussen keuken en eet-/woonkamer

In een paar simpele stappen bouw je een doorgeefluik van een keuken naar een andere kamer. Het geeft deze ruimtes weer eens wat ander aanzien dan standaard.

Bouw een keukenruimte en daaraan vast een woon-/eetkamer ruimte. Plaats een deur tussen deze ruimtes en daarna de Brede Doorgang, te vinden bij deuren. Activeer de cheat bb.moveobjects

Plaats in de keuken 2 keukenkastjes in de opening van de Brede Doorgang en werk de zijkanten af met bv. een rond keukenkastje. Hang precies op de bovenrand van de Brede Doorgang de boven keukenkastjes zoals je zelf leuk vindt

In de eet-/woonkamer ziet het er nu zo uit. Plaats nu in de opening van de Brede Doorgang 2 dezelfde (of andere) keukenkastjes als aan de keukenkant. Zorg dat ze hierop netjes aansluiten.

Werk de eet-/woonkamer af met bv. 2 dezelfde boekenkasten naast de keukenkastjes en plaats ook iets op de rand  van de bovenzijde van de Brede Doorgang. Van alles is mogelijk, maar is afhankelijk van welke pakketten je bezit. Bouw daarna je keuken en eet-/woonkamer verder af. Zet de cheat bb.moveobjects weer uit.


Een rek met planken bouwen

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Bij een aantal Sims 4 pakketten (bijvoorbeeld Peuteraccessoires, Stedelijk Leven of Jaargetijden) heb je de beschikking over een of meerdere ‘palen’ die je kunt gebruiken om een rek met planken te bouwen.
Door ze te verkleinen krijg je ineens een aantal nieuwe gebruiksmogelijkheden en kun je originele dingen bouwen zoals bijvoorbeeld een rek onder een keukenkastje. Je hebt altijd (een van de) palen nodig, maar de andere voorwerpen die ik in dit voorbeeld gebruikt heb, kun je zelf variëren afhankelijk van welke pakketten je bezit.

De palen die je kunt gebruiken:

  • Lichtkettingpaal (Peuteraccessoires) 1 kleur
  • Eenzame Paal (Stedelijk Leven) 12 kleuren/patronen
  • Lama B.V. Lantaarnpaal (Jaargetijden) 1 kleur

Voorbeeld keukenrek met planken:

  • Aanrecht (maakt niet uit welke)
  • 2x Eenzame Paal 2x verkleinen (Stedelijk leven)
  • 3x Muurschap met Steun (Basisgame)
  • Half keukenkastje voor erboven (maakt niet uit welke)
  • Gebruik het cijfer 9 (0 is weer naar beneden) om de planken iedere keer 3 klikjes omhoog te brengen zodat het een rekje wordt

'Open' aanrecht maken

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

  • ​Bouw een keuken of wasruimte met aaneengesloten keukenkastjes
  • Kies een vaatwasser en verklein deze met het [ teken (zo klein mogelijk maken)
  • Plaats de vaatwasser onder een van de keukenkastjes (hierdoor ontstaat een open ruimte onder het blad)
  • Plaats over de verkleinde vaatwasser bv. een wastijl of poef om deze te verbergen

Koelkast en/of magnetron inbouwen

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

PAS OP: Zorg eerst dat de ruimte voorzien is van het juiste behang. Als je dit na het plaatsen van de magnetron wijzigt, zal de magnetron in de inventaris verdwijnen en moet je opnieuw beginnen.

Volg daarna onderstaande stappen:

  • Stel de muren in op middelste stand en breng behang aan
  • Kies de ‘Stalen Zenuwen’ Afzuigkap, en vergroot deze 1 x met het ] teken
  • Plaats de vergrootte afzuigkap tegen de muur (eventueel ALT ingedrukt houden om precies te kunnen plaatsen)
  • Plaats met ALT ingedrukt een koelkast (bv. Uitstekende Knisperix); laat deze iets uitsteken (test met een Sim of het werkt; anders iets meer of minder laten uitsteken)
  • Plaats ergens in de ruimte 1 keukeneiland (kastje met overstekend blad)
  • Plaats daarop een magnetron
  • Pak het keukeneiland op en verklein dit 3 x met het [ teken(magnetron blijft op de goede hoogte staan)
  • Plaats het keukeneiland met ALT ingedrukt in de vergrootte afzuigkap; laat de magnetron iets uitsteken en zorg dat je het verkleinde keukeneiland (net) niet meer ziet (test met een Sim of het werkt; anders de magnetron iets meer of minder laten uitsteken)
  • Bouw de rest van je keuken af

Slaapbank maken

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Combineer een bank met een eenpersoonsbed waardoor je een slaapbank creëert. Plaats het bed door de bank met de ALT knop ingedrukt voor precieze plaatsing. Je Sim kan het bed dan gewoon gebruiken.


Verschillende hoofdeinden creëren

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Door gebruik te maken van allerlei voorwerpen(zoals bankjes, stoelen, ruimte verdelers, muurversieringen of schilderijen, die je soms eerst moet vergroten of verkleinen met het ] of [ teken), kun je een bed een heel ander aanzien geven. Hieronder zie je een paar voorbeelden, maar natuurlijk zijn je opties afhankelijk van welke pakketten je bezit. Kijk ook eens in de Debug voorwerpen of je daar iets kunt vinden wat als hoofdeinde dienst kan doen. Houdt de ALT knop ingedrukt voor precieze plaatsing.


Zandbak bouwen 

Als je in bezit bent van De Sims 4 Eilandleven, kun je je Sims zandsculpturen laten bouwen en spelen in het zand.
​Maar je kunt ook 
in elke wereld zelf een zandbak bouwen met elke soort zand uit de bouwmodus.
Voorzie de zandbak van een van de laagste randjes die je bij hekken kunt vinden en als je wilt kun je het zand hier en daar ook een (klein) beetje verhogen met de terreintools. Klik daarna op het zand voor de opties.
​Je peuter/kind zal blij zijn met deze nieuwe speelmogelijkheid en de fantasievaardigheid hiermee verhogen.


Doorgang in een trap maken

Als je in een ruimte een trap plaatst en verder geen stuk muur wilt gebruiken voor het plaatsen van een doorgang naar de ruimte ernaast, is het mogelijk om de doorgang naar die andere ruimte in een trap te maken. Niet alleen scheelt dat ruimte op de muur, maar het staat ook leuk omdat je een doorkijkje krijgt tussen de 2 ruimtes.

  • Activeer de cheat bb.moveobjects
  • TIP: zorg dat je eerst de ruimte waar de trap komt te staan hebt voorzien van behang en vloeren voordat je de trap plaatst (anders verdwijnt dit bij het plaatsen van de doorgang)
  • Plaats dan een trap met zijkanten en daarna de doorgang aan 2 kanten
  • Als je behang en/of vloer wilt wijzigen dan de trap eerst weghalen, behang en of vloer aanpassen en dan de trap weer terugzetten
  • Vergeet niet om daarna de cheat weer uit te zetten met bb.moveobjects off

Box voor Peuters bouwen

Met het Peuter Petoet Hek van Peuteraccessoires kan je zelf een box voor peuters bouwen. Je kunt dit binnen of buiten doen.

Plaats het hek op 2x2 vakjes en leg er, als je het leuk vindt, een vloerkleed onder (gebruik hiervoor de cheat bb.moveobjects).
Op het voorbeeld heb ik het Meridiaan vloerkleed (Basisgame) gebruikt en dit 2e verkleind.
Leg ook wat speelgoed, zoals bijvoorbeeld de bouwblokken, in de box zodat je peuter wat te doen heeft.
Laat je Sim de peuter daarna optillen, klik op de vloer van de box en kies ...... hier neerzetten.
Klik weer op de vloer van de box om de peuter weer op te pakken.

TIP: je peuter moet geen speelopdracht uitvoeren als je hem/haar weer wilt oppakken. Zorg dus dat je deze eerst hebt geannuleerd voordat je de opdracht....... oppakken kiest.


Zuilen verlengen of verkorten

Sinds een van de updates in 2020 is het mogelijk om zuilen te verlengen. Zodra je op een zuil klikt zie je bovenaan een pijl waarmee je de zuil omhoog kunt trekken. Zuilen waar een tekentje bijstaat (zie voorbeeld hieronder) hebben een beperkte maximale hoogte (maximaal 2x de hoogte van de korte muur).
Alle andere zuilen zijn veel verder te verlengen, namelijk hoger dan 4x de hoogte van de lange muur.

​Je kunt de zuilen echter ook verkorten door de pijl naar beneden te schuiven. Op het voorbeeld hieronder zie je links de standaard lengte, in het midden de verkorte versie en rechts de verlengde versie. 

Als je een zuil onder een balkon wilt plaatsen en deze wilt doortrekken naar de bovenste verdieping, zal dat niet lukken. De zuil past zich automatisch aan aan de hoogte vanaf de grond tot aan het balkon en is dan niet verder te omhoog te trekken. Zie hierboven. Je kunt wel 2 zuilen op elkaar plaatsen, maar bij sommige modellen is dat niet zo fraai. 

Je kunt dit heel simpel oplossen door de cheat bb.moveobjects te activeren. Plaats dan de zuil en verleng deze met het ] teken (niet de pijl gebruiken maar alleen het teken meerdere keren indrukken). Met het [ teken kan je de zuil weer verkorten. Hierdoor kun je alles mooi laten aansluiten op elkaar terwijl de vorm van de zuil behouden blijft.


Toegang naar een verborgen kavel plaatsen in elke gewenste wereld

Een aantal werelden heeft een verborgen kavel die je via een speciale toegang of op een bepaalde manier kunt betreden. 
Het leuke is dat je sommige, niet alle, van deze speciale toegangen zelf in elke gewenste wereld kunt plaatsen, waardoor je vanaf je thuiskavel of een openbare kavel ook naar deze verborgen kavels kunt reizen.

Er zijn drie toegangen die je zelf kunt plaatsen: naar de Vergeten Grot (Oasis Springs/Basisgame), naar Sylvanheuvel (Willow Creek/Basisgame) en naar het Magisch Rijk (Glimmerbrook/Game Pack Magisch Rijk).

Zie ook de handleiding voor Bouwen op verborgen of speciale kavels om te zien wat je op deze verborgen kavels nog meer kunt doen.

Activeer eerst in bouwen de cheat bb.showhiddenobjects > Debug en je kunt aan de slag!

Nodig voor De Vergeten Grot:​

  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Verlaten Mijn (zie afbeelding links op bovenstaand plaatje)
  • plaats deze Mijn op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • zorg dat je Sim de vaardigheid handigheid niveau 10 heeft
  • open de Mijn en krijg toegang tot de Vergeten Grot via de stappen: Openbreken > Verkennen > Grot onderzoeken > Breed pad nemen > Ladder beklimmen > Op de richel stappen > Naar de grot reizen
  • je kunt in de grot vissen en unieke voorwerpen verzamelen en weer terugreizen via dezelfde in-/uitgang

Nodig voor Sylvanheuvel:​

  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Mysterieuze Boom (zie afbeelding in het midden op bovenstaand plaatje)
  • plaats deze Boom op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • open de boom via de stappen: Bekijken (2 of 3 keer) > water geven >  Bekijken (1 of 2 keer) > Compliment over bladeren geven en/of Natuur bespreken
  • zodra de boom geopend is krijg je OF gelijk de optie om naar Sylvanheuvel te reizen OF anders via de stappen: Verkennen > Het geluid volgen > Stroomafwaarts gaan > De Mist betreden > Naar de open plek gaan
  • je kunt hier vissen en unieke planten verzamelen en weer terugreizen via dezelfde in-/uitgang

Nodig voor Magisch Rijk (Game Pack Magisch Rijk benodigd):

  • zoek via het Debug menu in bouwen naar Perfect portaal naar het Magisch Rijk (zie afbeelding rechts op bovenstaand plaatje)
  • plaats dit Portaal op je thuiskavel of op een openbare kavel in welke wereld je maar wilt
  • klik op de Poort en volg de stappen: Naar het magisch Rijk reizen > Het portaal betreden
  • je komt dan aan bij het Hoofdkantoor van de verborgen kavel Magisch Rijk
  • je kunt hier van alles doen en ook via de daar geplaatste poorten binnen het Magisch Rijk reizen
  • om terug te keren kan je de poort bij het Hoofdkantoor gebruiken maar .... je komt dan (helaas) niet terug op de plek waar je vetrokken bent, maar bij de Hoofdpoort in Glimmerbrook
  • je kunt dan via de telefoon terugreizen naar je thuiskavel of elke andere gewenste kavel

Kamerscherm gebruiken als decoratie voor een kastje

De Sims 4 Stedelijk Leven en Vintage Glamourbeschikken in de koopmodus over verschillende kamerschermen. Je kunt met deze schermen heel makkelijk leuke kastjes maken. De keukenkastjes van Sneeuwpret zijn hiervoor het meest geschikt.

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Midden Oosterse Keuken-, badkamer- of buffetkastjes:

  • Bergromantiek Keukeneiland (Sneeuwpret)
  • Cirkels en Vierkanten Kamerscherm (Stedelijk Leven)
  • Verklein het kamerscherm 3x met en breng het dan omhoog door 2x op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt tegen de voorzijde van het open kastje

Japanse Keuken-, Badkamer- of buffetkastjes:

  • Bergromantiek Keukeneiland (Sneeuwpret)
  • ‘Wiskundige Uitdaging’ Kamerscherm (Vintage Glamour)
  • Verklein het kamerscherm 3x met [ en breng het dan omhoog door 2x op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt tegen de voorzijde van het open kastje

Yoga mat als tafelkleed of onderlegger

In tegenstelling tot vloerkleden, kun je de Yoga matten uit het Wellness Game Pack wel gebruiken om een tafel of bureau te voorzien van een tafelkleed of onderlegger.

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

  • Plaats de gewenste tafel of bureau
  • Kies de Yoga mat die je wilt gebruiken (Perfecte Yoga mat OF Zen Herboren Yoga Mat)
  • Verklein de mat 1x of 2x met [ (afhankelijk van de tafel-/bureaugrootte waarop je hem wilt plaatsen) en breng hem dan omhoog door op 9 te drukken
  • Plaats het met ALT ingedrukt op de tafel/het bureau; je kunt er ook een aantal door elkaar plaatsen
  • De kleur/het patroon is daarna altijd nog te wijzigen met het designgereedschap

Open hoekkast

Benodigdheden:

  1. Imitatie Latei in Prairiestijl (Basisgame)
  2. Lades voor Lingerie (Middelbare School) of een ander kastje
  3. Onbevlektheid (Basisgame)
  4. Super Subtiele Schotellamp (Basisgame)

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen en zet het raster aan. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Plaatje 1:

  • Stel de muurhoogte in op Normale Muur (middelste)
  • Trek een schuin stuk muur over 2 vakjes op de plaats waar de hoekkast moet komen
  • Plaats tegen het midden van de muur het kastje (nr. 2)
  • Plaats in het midden van de muur de boog (nr. 1) omhoog met 9
  • Plaats dan de planken (nr. 3; 3x 2 naast elkaar) verdeeld over de opening van de boog
  • Pak de boog op en zet die even opzij (hij blijft op de goede hoogte)

Plaatje 2:

  • Trek aan beide zijden een stuk muur schuin naar voren + in het midden (=1 vakje breed)
  • Plaats de boog terug 

Plaatje 3:

  • Verwijder met de hamer de 2 stukjes muur aan de achterzijde

Plaatje 4:

  • Zet het kastje even een stukje opzij en plaats vanaf de achterkant (alleen voor het open gedeelte anders zie je ze straks niet)  allerlei spulletjes op de planken (met 9 omhoog en daarna ALT ingedrukt) 

Plaatje 5:

  • Pak het kastje op en plaats het terug aan de voorkant (met ALT ingedrukt). Zorg dat het in het midden staat en een klein stukje uitsteekt aan de voorkant
  • Trek nu aan weerszijden een stuk muur en plaats ook de 2 stukjes schuine muur aan de achterkant terug; de hoekkast is nu gesloten

Plaatje 6:

  • Aan de achterzijde zie je in de hoekjes een stukje van het kastje uitsteken; plaats hier ook een stukje muur omheen (zie afbeelding van bovenaf)
  • Als laatste voorzie je de binnenkant van de open hoekkast van een muurpatroon dat mooi afsteekt bij de rest van de muren in de ruimte. Plaats op gelijke afstand de 2 lampjes (nr. 4) bovenin de open hoekkast en werk daarna de ruimte verder af.

Watervalmuur bij een zwembad

Benodigdheden:

  • Meneertje Springesprong (duikplank Beleef het Samen)
  • Medium Halve Muur (2.0)
  • Academieblokken (Muurpatronen Middelbare School OF elk ander Muurpatroon)
  • Zwembaden en Fonteinen gereedschap
  • Indien gewenst: ‘Wat een Plaatje’ Kunstlamp

 
Ik heb de 1e kleur van de duikplank gebruikt, maar de plank is er in 6 kleuren.
Bepaal aan de hand van de gekozen kleur duikplank welk Muurpatroon je wilt gebruiken, maar kies in ieder geval een muurpatroon dat de duikplanken een beetje verbergt aan de voorkant.
 
LET OP: je kunt de duikplanken niet meer verplaatsen als je eenmaal de muur hebt getrokken. Als je dat wel wilt doen, dan moet je opnieuw beginnen.

Activeer de cheat bb.moveobjects zodra je begint te bouwen en zet het raster aan. Zet de cheat weer uit met bb.moveobjects off als je klaar bent.

Plaatje 1 :

  • Plaats 8x Meneertje Springesprong (iedere keer 3 keer verkleinen) tegen elkaar aan,  beginnend en eindigend op een half vakje (stippellijn) en de voorkant tegen een dichte lijn (als je een smallere of bredere waterval wilt, dan natuurlijk minder of meer springplanken plaatsen).

Plaatje 2:

  • Trek daarna de halve muur over 4 vakjes

Plaatje 3:

  • Bekleed de muur met een Muurpatroon en pas eventueel de bovenkant van de halve muur aan met een andere halve muur rand​

Plaatje 4:

  • Trek nu het zwembad tot aan de muur en geef het verder de vorm die je wilt

Plaatje 5:

  • Aan de achterkant van de muur zie je de duikplanken uitsteken; werk dat af met een heg en/of wat planten

Plaatje 6:

  • Als je wilt kun je de waterval ook nog verlichten, bv. met de ‘Wat een Plaatje’ Kunstlamp die je hoog tegen de muur achter het water aanbrengt