Sims 4 Honden en Katten Gids
Honden en Katten is het 4e uitbreidingspakket van de Sims 4 en is op 10 november 2017 wereldwijd uitgebracht.
TIP: zie ook de Honden en Katten Review met basisinformatie over dit pakket.
Onderwerpen
klik op de link om naar het onderwerp te gaan
Creëer een Sim (CAS)
- doel en eigenschappen
- kleding en accessoires
Creëer een Huisdier (CAP)
- voortplantingsopties
- levensduur
- eigenschappen
- dierenkleding
- rassen
- verfmodus (kleurenwiel)
Dierenarts
- algemeen
- dierenartsvaardigheid
- onderzoeken en behandelen
- voordeelpunten
Dierenkliniek
- beheren en managen
- een eigen kliniek beginnen/verkopen
- personeel
- apparatuur
Ziektes, symptomen en behandelingen
- overzicht
Medicijnmaker en Medicijnautomaat
- overzicht medicijnen en lekkernijen
- medicijnautomaat
Huisdieren trainen
- trucs
- hindernisbaan
- wangedrag
Puppy's en Kittens
- zwangerschap
- bevallen
- verzorging
- verkopen/ter adoptie aanbieden
Adopteren/ter adoptie aanbieden
- adopteren
- zwerfdieren aan huishouden toevoegen
- ter adoptie aanbieden
Verzorging algemeen
- basisbehoeften
- weglopen
- uitlaten en cadeautjes
- dierenvoedsel/kattenkruid
Overlijden en geestdieren
- overlijden
- geestdieren en ambrosia-lekkernij
- dierenbegraafplaats
Angsten en obsessies
- overzicht
Simstagram
- Sociale media
- fotografievaardigheid
Clubactiviteiten
Bouwen/Kopen
- totaaloverzicht
- Kaveleigenschappen
Huishoudcollectie
- Veren
Creëer en Sim (CAS)
Doel en Eigenschappen
Honden en Katten voegt voor je Sim 1 nieuw doel en 4 nieuwe eigenschappen (waarvan 1 Bonuseigenschap en 1 Beloningseigenschap) toe aan het spel.
Kleding en Accessoires
Vrouwen (tiener - oudere): 15 kapsels - 10 tops - 8 outfits - 5 onderkant - 2 paar schoenen - 4 accessoires
Mannen (tiener - oudere): 11 kapsels - 1 gezichtsbeharing - 15 tops - 1 outfit - 5 onderkant - 1 paar schoenen - 2 accessoires
Meisjes (kind): 1 kapsel - 3 tops - 1 outfit - 1 onderkant - 3 paar schoenen
Jongens (kind): 1 kapsel - 4 tops - 2 outfits - 2 paar schoenen
Meisjes (peuter): 1 top - 1 outfit
Jongens (peuter): 1 top - 1 outfit
Hieronder een paar voorbeelden.
Creëer een huisdier (CAP)
Voortplantingsopties
Net als bij het maken van Sims stel je voor je huisdier een aantal basisinstellingen in. Geslacht, Leeftijd, Stem, Relaties en natuurlijk de Eigenschappen. Voor huisdieren stel je ook de voortplantingsopties in. Je kunt kiezen uit Natuurlijk of Geholpen.
Ingesteld op Natuurlijk kan de dierenarts ervoor zorgen dat je huisdier alsnog wordt geholpen of dat deze optie wordt teruggedraaid. Je keuze kan dus altijd later nog worden aangepast.
Je kunt in Creëer een Huisdier zelf een (of meerdere) puppy's maken en deze opslaan in je bibliotheek/op de Galerie, maar je kunt ze alleen in je spel toevoegen aan een familie met minimaal 1 Sim, dus niet als een zelfstandig huishouden.
Levensduur
Dieren worden automatisch ouder, daar hoef je niets voor te doen. Je kunt het helaas niet zien in het paneel onderin je scherm, dus hoe oud worden ze nou ongeveer? De levensduur is afhankelijk van de instellingen van je spel en kan als oudere per ras verschillen.
Dit zijn de opties in Sims dagen n.a.v. de instellingen:
Puppy's/kittens: 2 (kort), 3 (normaal), 12 (lang)
Volwassen honden/katten: 12 (kort), 25 (normaal), 96 (lang)
Oudere honden/katten: verschilt per soort en ras
Eigenschappen
Ieder dier, van puppy/kitten tot oudere, krijgt in CAP 3 eigenschappen. Een aantal eigenschappen zijn bij honden en katten hetzelfde.
Sommige eigenschappen sluiten elkaar uit omdat ze anders tegenstrijdig zijn.
Bij honden: Actief/Bankhanger, Agressief/Vriendelijk en Zelfstandig/Trouwen bij katten: Aanhankelijk/Afstandelijk, Lui/Energiek en Territoriaal/Vriendelijk.
Honden:
Katten:
Dierenkleding
(keuze in dierenkleding bij honden is afhankelijk van grootte hond)
Honden (volwassene en oudere): 4 hoofddeksels - 5 halsbanden - 2 harnassen - 1 jurk - 8 tops - 4 outfits
Katten (volwassene en oudere): 4 hoofddeksels - 4 halsbanden - 5 tops - 4 outfits
Er is geen kleding voor puppy's en kittens.
Hieronder een paar voorbeelden.
Rassen
Er zijn 51 kleine hondenrassen, 74 grote hondenrassen en 49 kattenrassen in CAP aanwezig. Als je een rashond of raskat kiest heeft deze al 1 of meerdere karakteristieke persoonlijkheidskenmerken die bij dat bepaalde ras horen. Je kunt deze zo laten of zelf aanpassen/aanvullen met (een van de) andere eigenschappen.
Er is een rasmixer waarmee je 2 rassen kunt 'mixen' tot een nieuw 'gemengd' ras.
Met gebruik van de verfmodus (kleurenwiel) kun je je huisdier oneindig aanpassen. Je kunt zelf andere diersoorten maken die als basis een hond of een kat hebben. Voorbeeld hiervan zijn een wasbeer (gebaseerd op een kat) en een vos (gebaseerd op een hond).
In de rasmixer kun je 2 verschillende rassen (van honden óf katten) invoeren wat dan automatisch een nieuw 'gemengd' ras oplevert. Je kunt ook de vakjes leeg laten en klikken op 'rasmix willekeurig maken'. Dit zal dan een (bestaand) gemengd ras laten zien. Klik hier net zo vaak op als je wilt, totdat je een gemengd ras te zien krijgt dat je leuk vindt. Je kunt dit ras ook nog verder aanpassen met de verfmodus en de andere opties.
Heb je een nieuw gemengd ras gemaakt, dan kun je het opslaan in je bibliotheek of de Galerie.
Bij de rassen kun je filteren op kleuren, grootte (alleen bij honden), rasgroep (alleen bij honden), vachtmarkeringen en haarlengte (alleen bij katten).
Bij honden kun je aan de plaatjes ook zien of het een kleine of grote hond betreft.
Als je met je muis over de plaatjes van de rassen gaat, zie je dat je bij de meeste rassen uit meerdere kleuren/kleurcombinaties kunt kiezen. Je kunt standaard een van deze kleuren kiezen of bij Vachtkleur/-patroon zelf de kleuren samenstellen. Dat kun je doen door op de dobbelstenen te klikken waardoor er een willekeurige kleurencombinatie ontstaat of je klikt op een of meerdere van de kleuren boven de dobbelstenen en kiest dan zelf een kleur. Je hoeft dus niet met de verfmodus aan de slag als je toch de kleuren zelf wilt aanpassen. Dit is een snelle manier om je dier van een andere kleur of patroon te voorzien.
Verfmodus (kleurenwiel)
Het kleurenwiel is alleen te gebruiken bij het creëren van (huis)dieren en niet bij Sims. Door alle opties zijn de mogelijkheden eindeloos en is het een kwestie van zelf proberen. Hieronder vind je een korte toelichting op de mogelijkheden.
Terug
Als je hierop klikt ga je terug naar vachtkleur/-patroon. De aangebrachte wijzigingen blijven behouden.
Alles wissen
Als je hierop klikt blijf je in de verfmodus, maar alle wijzigingen die je hebt aangebracht zullen verdwijnen. Wees dus voorzichtig met het gebruik van deze knop! Helaas is er geen 'ongedaan maken' knop, waarmee je een of meerdere stappen terug kunt.
Kleurschuifbalken
Hier kies je een standaardkleur (de gekleurde vakjes) of je gebruikt het kleurenwiel om kleurnuances aan te brengen.
Verfkwast, Gum en Pipetje
De verfkwast gebruik je om iets in te kleuren. Dat kan een vlak zijn maar ook een heel dier.
Het gum kun je gebruiken als je een aangebrachte kleur weer wilt verwijderen of bijwerken. De oorspronkelijke kleur komt dan weer tevoorschijn.
Met het pipetje kun je klikken op een (zelfgemaakte) kleur die je eerder hebt gebruikt. Die kleur zal dan worden overgenomen.
Kleur invullen, Spiegelverven
Met kleur invullen geef je een dier een volledig effen kleur. Je bent dan eventuele markeringen, vlekken en patronen kwijt. Wees hier dus voorzichtig mee.
Spiegelverven is een belangrijke knop. Als je 2 vleugeltjes ziet staan zal alles wat je aanpast aan beide zijden van het dier worden aangebracht. Als je op dit knopje klikt staat er maar 1 vleugeltje. Je kunt dan op 1 plek wijzigingen aanbrengen.
Kwastgrootte en Kwastrotatie
Kwastgrootte bepaalt hoe dik/breedje iets aanbrengt. Gebruik eenlaag cijfer voor fijn werk en een hoger cijfer voor het invullen van een groter vlak. Hoe groter het cijfer hoe 'waziger' de kleur wordt aangebracht. Dit geeft een wat mooier effect op een vacht dan de kwastgrootte met een klein cijfer.
Met kwastrotatie kun je de opties bij kwasten en stempels draaien.
Kwasten, Stempels, Stencils
Bij kwasten en stempels staan allerlei afbeeldingen die je per stuk (als een soort tatoeage) kunt aanbrengen of, als je de linker muisknop ingedrukt houdt, in een reeks achter elkaar. Je kunt zelf de kleur kiezen of maken die je hiervoor wilt gebruiken.
Stencils geven je dier een bepaald patroon. Het is het beste om met een dier in een effen basiskleur te beginnen. Als je de optie stencils kiest, zie je een oogje staan. Als je hierop klikt krijg je (wazig) te zien hoe het gekozen patroon eruit zal zien. Als je het patroon hebt aangebracht kun je het verder inkleuren door met de door jou gekozen kleur over het patroon te gaan.
Plaats je dier in elke houding om de wijzigingen overal goed aan te brengen
Dierenarts
Algemeen
Je hebt als dierenarts de beschikking over een onderzoeksstation en een chirurgiestation om te achterhalen wat je zieke patiënt mankeert.
Bij de ingang plaats je een Komt-u-maar-check-in podium waar het baasje het zieke dier kan aanmelden voor onderzoek en behandeling.
Je stelt een diagnose door onderzoek (vaststellen van 1 tot 5 symptomen) en hierop baseer je de behandeling.
Als je het huisdier hebt genezen kun je de eigenaar factureren en vergeet daarna niet om de patiënt te ontslaan.
Verder is er een medicijnmaker waarmee je zelf medicijnen en lekkernijen kunt maken en een automaat waarin je al deze medicijnen en lekkernijen kunt opslaan voor verkoop.
Zie ook de onderwerpen Dierenkliniek en Medicijnmaker en Medicijnautomaat.
Dierenartsvaardigheid
Je hebt een stevige hand, een liefdevol hart en uitstekende kennis van medische dierenanatomie nodig om een geweldige dierenarts te zijn. Onderzoek en behandel dieren in je dierenkliniek om deze vaardigheid te verbeteren.
Dierenarts is een vaardigheid (geen carrière) en de voortgang vind je terug bij de vaardigheden van je Sim. Deze vaardigheid kent 10 niveaus:
Onderzoeken en behandelen
Nadat een klant zijn/haar dier heeft ingecheckt verschijnt een waardering voor je kliniek boven zijn/haar hoofd (in de vorm van een ster met een cijfer). Klik op de klant en begroet deze (het beste is 'vriendelijk', want daarmee verhoog je de vaardigheid charisma). Er verschijnt een popup scherm waarmee je de patiënt kunt accepteren voor behandeling. Zodra je een patiënt hebt geaccepteerd, loopt het dier naar de onderzoekstafel en klimt erop.
Zodra het zieke dier op de onderzoektafel ligt, klik je op het dier en dan heb je de keuze uit 5 mogelijkheden:
- Onderzoeken
- Patiënt kalmeren
- Naar chirurgiestation verplaatsen
- Onderzoek beëindigen
- Behandeling
In het begin zal je zieke dieren onderzoeken waarbij je maximaal 3 symptomen moet vinden (linksboven in je scherm) om tot een diagnose te komen. Naarmate het dierenarts niveau stijgt komen er meer symptomen bij (tot maximaal 5), en dus ook meer ziektes en mogelijkheden voor onderzoek.
Uiteindelijk zijn er 9 opties voor onderzoek:
- Bek onderzoeken
- Dossier bekijken
- Gehoor testen
- Huid/vacht inspecteren
- Koorts meten
- Naar ademhaling luisteren
- Naar hart luisteren
- Oogonderzoek
- Bek onderzoeken
Het zieke dier kan last hebben van stress en dit wordt via een metertje in het diagnosescherm aangegeven. Je moet dan eerst het dier kalmeren of geruststellen voordat je verdergaat met je onderzoek.
Zodra je alle symptomen hebt gevonden, verschijnt bij diagnose welke ziekte het dier heeft. Klik dan weer op het dier en kies behandeling. Je krijgt nu een aantal behandelingen te zien (worden er meer naarmate het dierenartsniveau hoger wordt). De behandeling die voor de ziekte nodig is, wordt in groen aangegeven.
Dien het medicijn toe aan het zieke dier (wacht even tot het spel aangeeft dat het dier genezen is), klik daarna op de eigenaar en kies Eigenaar factureren en daarna op Patiënt ontslaan. Als je de laatste 2 opties niet uitvoert, zal je kliniek geen geld verdienen en blijven de patiënten met hun baasje op je kavel rondhangen.
Bij een aantal ziektes zal je geen behandeling in groen aangegeven zien staan. Dit betekent dat er verder onderzoek en behandeling nodig is en die vindt plaats in het chirurgiestation. Klik hiervoor op het zieke dier en kies verplaatsen naar chirurgiestation.
Naar hart luisteren
Huid/vacht inspecteren
Bek onderzoeken
Zodra je de opdracht verplaatsen naar chirurgiestation hebt gegeven, loopt de dierenarts met de patiënt naar het chirurgiestation. Het dier neemt plaats en verdwijnt in het station.
Je hebt dan weer een aantal keuzes (afhankelijk van het dierenartsniveau):
- Operaties ... > Neushydratatiereservoir navullen ($50) - Overschot aan schattigheid verwijderen ($50) - Tum Tum Kietelplekjeverplaatsingsoperatie ($50) - Verstopping Verbrokkelpijp opheffen ($50) - Staartwispelaargewricht Smeren ($50)
- Scans ... > Hersenscan ($20) - Intestinale scan ($20) - Vasculaire scan ($20)
- Beginnen met onderzoeken van ...
- Buikwrijf Simulatie-gel geven
- Castreren of castratie ongedaan maken
- Naar onderzoekstafel verplaatsen
- Scans beëindigen
- Verbetering
Bij de behandeling in het chirurgiestation gaat het wel eens mis! Het zieke dier komt dan bijvoorbeeld als een struik of beeldje weer tevoorschijn in plaats van een genezen dier met een kraag. De dierenarts ziet snel de fout en stuurt het dier direct terug in het station. Gelukkig komt het daarna allemaal goed en is het dier alsnog genezen.
Apparatuur kan ook stuk gaan. Als je genoeg geld hebt kun je het hele apparaat natuurlijk vervangen via de koopmodus, maar je kunt het ook repareren waardoor de vaardigheid handigheid omhoog gaat.
Eigen huisdieren van de dierenarts kunnen natuurlijk ook ziek worden. Je hebt dan 3 opties:
- je hebt thuis een onderzoekstafel/chirurgiestation staan en onderzoekt en geneest het dier thuis (= gratis)
- je brengt het zieke dier naar je eigen kliniek (via reizen met het zieke dier) voor onderzoek en genezing (= gratis)
- je reist met je zieke dier naar een andere dierenkliniek en laat het dier daar onderzoeken en genezen (kost Simoleons)
Voordeelpunten
Iedere verhoging van het dierenartsniveau en een succesvolle behandeling van een ziek dier ontgrendeld niet alleen nieuwe ziektes, behandelingen en lekkernijen, maar levert je ook dierenartsvoordelen op.
Voor ieder hoger niveau ontvang je 100x het nieuwe niveau aan voordeelpunten.
Met deze voordeelpunten kun je allerlei extra's kopen, variërend van extra personeel tot lagere werknemertraningskosten, maar ook een mooie laboratoriumjas.
Daarnaast ontgrendel je 2 leuke dieren brievenbussen, muurstickers en bij niveau 10: de Beste Dierenarts-deur.
Dierenkliniek
Beheren en managen van een dierenkliniek
Een eigen kliniek beginnen
In Brindleton Bay vind je 1 kavel met een premade dierenkliniek. Als je zelf een kliniek wilt beginnen kun je deze aanschaffen met de telefoon bij carrière/huishouden, met de computer via huishouden/een dierenkliniek kopen of via het paneel rechts onderin je scherm zaken in eigendom.Je kunt natuurlijk ook eerst zelf een kliniek bouwen, maar ook deze zul je daarna moeten aanschaffen op een van bovengenoemde manieren.
Via instellingen dierenkliniek kun je je kliniek weer verkopen, maar alleen als je op de kavel aanwezig bent).
Als je eenmaal een kliniek hebt aangeschaft, reis je er naar toe en maak je eerst kapitaal over van je huishouden naar de kliniek via bedrijfskapitaal overzetten.
Daarna stel je bij instellingen dierenkliniek een aantal zaken in die belangrijk zijn voor je kliniek:
- Prijswinst - 75% / 85% / 100% / 150% / 200%
- Advertenties - Geen / Goudpakket ($240/dag) / Platinapakket ($480/dag)
- Kwaliteit Spullen - Zwarte Markt (-50% behandelingskosten) / Standaard / Premium (+50% behandelingskosten)
Je kliniek ontvangt recensies van klanten over de kwaliteit van de service, de wachttijd/sfeer en het stressniveau/de waarde van de service. Als je klanten tevreden zijn zal het aantal sterren dat aan je kliniek wordt toegekend, stijgen.
Het is belangrijk om je kliniek schoon te houden. De zieke dieren laten regelmatig een verrassing achter die door je klanten niet op prijs wordt gesteld. Als je dit verzuimt zal de waardering van je kliniek flink dalen.
TIP:
Begin je kliniek niet te groot want al snel zal je kliniek druk bezocht worden terwijl je nog geen hoog dierenartsniveau hebt.
Schaf 1 onderzoekstafel per dierenarts/personeelslid en totaal 1 chirurgiestation aan, want dat is prima om mee te beginnen.
Stel de prijswinst eerst in op 75%, voer nog geen advertentiecampagne en stel de kwaliteit van je spullen in op standaard.
Vergeet ook niet om je kliniek regelmatig schoon te maken (je kunt hiervoor geen dienst inhuren, wel een stofzuiger aanschaffen, maar deze zal niet altijd goed schoonmaken).
Naarmate je dierenartsvaardigheid stijgt, kun je al deze zaken verder gaan aanpassen óf je maakt er gelijk een chaos van door alles op z'n hoogst in te stellen natuurlijk!
SCHOONMAKEN! Een noodzaak1
(Zieke) dieren kunnen onberekenbaar en/of agressief zijn, dus soms breekt er ineens een gevecht uit met een ander dier of met een van de klanten!
Personeel
Je kunt familieleden mee laten werken door eerst een groep te vormen en dan naar de kliniek te reizen. Alle familieleden zijn dan bestuurbaar en kosten je geen salaris. Je familieleden ontwikkelen wel gewoon alle vaardigheden.
Neem je liever personeel in dienst, dan kun je dat doen via het paneel zaken in eigendom/werknemers managen, rechts onderin je scherm.
Je krijgt 6 werknemers te zien waaruit je kunt kiezen. In het begin kun je 1 werknemer aanstellen, maar via behaalde voordeelpunten kun je tot maximaal 2 werknemers extra aanstellen.
Je werknemer heeft 3 vaardigheden: dierenarts, charisma en handigheid. Deze vaardigheden zullen in het begin laag zijn, maar ontwikkelen zich verder naarmate je ze extra scholing biedt en door hun werkzaamheden in de kliniek.
Je kunt je personeel niet rechtstreeks besturen maar wel via werknemers managen volgen of opdrachten geven.
Klik op je personeelslid en dan op Manage ..... Je ziet dan een aantal keuzes:
- Verantwoordelijkheden: Schoonmaken/Niet schoonmaken - Patiënten behandelen/Patiënten niet behandelen
- Voor training betalen: Korte training ($150) - Standaardtraining ($600) - Uitgebreide training ($1500)
- Vragen om te maken...: chirurgiestation - Lekkernijen - Onderzoekstafel (het niveau van het personeel bepaalt wat ze kunnen maken)
- Degraderen naar ...
- Kijkje nemen bij
- Kritiek geven
- Ontslaan
- Prijzen
- Promoveren naar ...
Houd je personeel tevreden door af en toe een kijkje te nemen, ze te prijzen als ze het goed doen, trainingen aan te bieden en ze te promoveren als ze daar recht op hebben. De recensies van je klanten worden mede bepaald door de tevredenheid van je personeel.
Apparatuur
Bij de ingang plaats je een Komt-u-maar-check-in podium waar het baasje zijn/haar dier kan aanmelden voor onderzoek en behandeling of voor castratie (of het ongedaan maken daarvan).
In de dierenkliniek heb je verder de beschikking over een onderzoekstafel en een chirurgiestation om te achterhalen wat je zieke patiënt mankeert.
Verder is er een medicijnmaker waarmee je zelf (of je personeel) medicijnen en lekkernijen kunt maken en een medicijnautomaat waarin je al deze lekkernijen kunt opslaan voor verkoop. Zie ook het onderwerp medicijnmaker en medicijnautomaat.
Komt-u-maar-check-in podium
Het podium is er in 1 uitvoering en kost $750
Als het te druk wordt kun je erop klikken en aangeven Nieuwe klanten niet toegestaan. Opnieuw klikken en je krijgt de optie Nieuwe klanten toegestaan.
Onderzoekstafel
De onderzoekstafel is er in 2 uitvoeringen:
- Dr. Budget-verband onderzoekstafel voor $2500
- Dr. Magi-Heels Knap Maar Op Tafel voor $4000
Zie bij dierenarts wat alle mogelijkheden zijn.
Chirurgiestation
Het chirurgiestation is er in 2 uitvoeringen:
- Dr. Budget-Verband Heel-o-matic 1500 voor $3300
- Dr. Magi_Heel-o-matic 3000 voor $7500
Zie bij dierenarts wat alle mogelijkheden zijn.
Medicijnmaker
De medicijnmaker is er in 2 uitvoeringen:
- Dr. Budget-Verband Medicijnmakoding voor $650
- Dr. Magi-Heel's Medicijnmako-matic voor $1200
Zie bij medicijnmaker en medicijnautomaat wat alle mogelijkheden zijn.
Ziektes, symptomen en behandelingen
Zieke honden of katten kunnen van 1 tot 5 symptomen hebben. De dierenarts onderzoekt je zieke huisdier en zal aan de hand van de onderzochte symptomen de diagnose stellen en een medicijn of behandeling toepassen. Onderstaand een overzicht van alle voorkomende ziektes, symptomen en de behandeling.
Medicijnmaker en medicijnautomaat
Op de medicijnmaker kan zowel een dierenarts als een (meewerkend) familielid of aangenomen personeel werken (als je op je thuiskavel een medicijnmaker plaatst, kun je ze thuis ook maken). Wat ze kunnen maken, is afhankelijk van het niveau van hun vaardigheid dierenarts. Dit niveau kunnen ze ontwikkelen door te werken in een dierenkliniek of thuis op de medicijnmaker. Zelfs als een Sim alleen maar schoonmaakt in een kliniek zal toch de dierenartsvaardigheid stijgen.
Als je op de medicijnmaker klikt kun je kiezen uit de volgende opties:
- Maken .... > zie hieronder
- Labwerk verrichten > verhoogd alleen het dierenartsniveau
- Openen > geeft de inhoud van de inventaris van de Sim weer
Als je klikt op Maken ... krijg je de volgende keuzes:
- Chirurgiestation ... > (Dierenartsniveau 1) Buikwrijf Simulatie-gel ($12) - Op Kattenkruid Gebaseerd Kalmeermiddel ($13)
- Lekkernijen ... > zie hieronder
- Onderzoekstafel ... > (Dierenarts niveau 1) Superkrachtig Relaxserum ($12)
Lekkernijen:
Dierenartsniveau 2: Koeler dan Vloeibare Stikstof Energiereep ($15) - Moeraswater-Toffee ($15)
Dierenartsniveau 3: Gloeiendhete Kaneelkleefsnoepje ($15)
Dierenartsniveau 4: De Stinkinator ($15)
Dierenartsniveau 5: Wellnees-lekkernij ($15)
Dierenartsniveau 6: Leeftijdverlagende Lekkernij ($25) - Leeftijdverhogende Lekkernij ($25)
Dierenartsniveau 7: Willekeurige Poepgenerator ($15)
Dierenartsniveau 10: Ambrosia-lekkernij ($300)
De medicijnen gemaakt voor de onderzoekstafel en het chirurgiestation kun je gewoon in de inventaris van je Sim laten.
Je kunt deze gebruiken als je als dierenarts onderzoeken uitvoert.
LET OP: Deze medicijnen en lekkernijen zijn niet te koop via de computer!
Medicijnautomaat
Alle lekkernijen kun je vanuit de inventaris van je Sim naar de medicijnautomaat slepen.
Klanten van de dierenkliniek zullen deze uit zichzelf kopen en hier is flinke winst mee te maken.
Je kunt ze natuurlijk ook gebruiken voor je eigen huisdieren.
De lekkernijen zijn niet persé nodig voor je dierenkliniek (van sommigen wordt een dier zelfs ziek), maar de Leeftijdverlagende Lekkernij en de Ambrosia- lekkernij (wekt een overleden dier weer tot leven) kunnen soms goed van pas komen.
Als je zelf geen kliniek bezit kun je deze lekkernijen voor je eigen huisdier (meestal) gewoon kopen bij een dierenkliniek.
Huisdieren trainen
De Dierentrainingsvaardigheid kan door je Sim geleerd worden door honden te trainen(trucjes te leren), huisdieren (dus ook katten) de opdracht Door hindernisbaan rennen met ... te geven of door de opdracht Huisdier bevelen te gebruiken .....
Huisdieren vinden het (meestal!) leuk om te trainen en het schept ook een band met het baasje. De snelheid waarmee iets (aan- of af) geleerd wordt zal mede afhangen van de karaktereigenschappen van het dier. Een dier met de eigenschap actief zal sneller iets leren als een dier met de eigenschap koppig!
Er zijn 5 niveaus te behalen:
Trucs
Training begint meestal met je hond de volgende trucjes leren:
- Zit
- Spreek
- Apporteer
- Rol om
- Lig
- Volg
- Schudden (poot geven)
- Doen alsof je dood bent
Voor de training Apporteer moet een Sim een bal in zijn inventaris hebben!
Als een hond een trucje eenmaal heeft geleerd, kan hij het trucje op commando uitvoeren.
Zit
Apporteer
Rol om
Lig
Volg
Schudden (poot geven)
Doen alsof je dood bent! Het baasje doet het voor...
Doen alsof je dood bent. Het dier doet het na!
De opdracht Volg kan geleerd worden door op het fluitje te klikken bij het pictogram van het huisdier. Dit geldt zowel voor honden als katten.
Vanaf niveau 3 van de vaardigheid Dierentraining kun je je hond de opdracht Op verkenning sturen geven. In de wereld vind je hoopjes zand waar je Sim zelf in kan gaan graven óf de hond op af sturen. Honden zijn er vaak goed in en wat ze opgraven varieert van een piepspeeltje tot een voorwerp. Honden graven uit zichzelf ook dingen op en komen dan een cadeautje brengen bij het baasje. Zie ook: Verzorging algemeen
Hindernisbaan
De Hindernisbaan kan op meerdere manieren, zowel door honden als katten, gebruikt worden.
Op een enkel onderdeel met de opdracht Huisdier bevelen te gebruiken... óf met de opdracht Door hindernisbaan rennen met ... waarvoor er een complete hindernisbaan aanwezig moet zijn (minimaal 4/maximaal 8 onderdelen).
Als je kiest voor Door hindernisbaan rennen met ... verschijnt links bovenin je scherm een popup scherm waarin wordt bijgehouden hoeveel fouten je huisdier maakt bij het doorlopen van het hele traject.
Een perfecte run (minder dan 3 fouten) geeft het baasje de gemoedstoestand Blij en een flinke boost aan de relatie met het huisdier, maar een minder goede run geeft het baasje een Gespannen gemoedstoestand.
TIP: Vergeet niet om je huisdier na een run wat lekkers te geven, te prijzen en even te laten rusten. Het is een vermoeiende bezigheid!
Kennelijk vinden dieren het soms leuk om zelf door een voorwerp van de hindernisbaan te lopen. Ze doen dit zonder opdracht van het baasje dus het telt niet mee voor de dierentrainingsvaardigheid.
Wangedrag
Soms doen huisdieren stoute dingen. Als baasje moet je natuurlijk zorgen om ze echt stoute dingen af te leren (of niet natuurlijk).
Je kunt dit wangedrag weg trainen door ze te smeken (aardig; direct na een eerder standje), toe te spreken/te preken (aardig) of een standje te geven (gemeen). Uiteindelijk leren ze om dit ongepaste gedrag niet meer te laten zien.
Als je Sim steeds aangeeft dat de omgeving vies is terwijl je alles netjes hebt opgeruimd, is het mogelijk dat je kat de meubels heeft bekrast. Klik op het meubel en kies Krassen wegwerken ($90). Het meubel ziet er daarna weer als nieuw uit!
Honden en katten:
- Sims wakker maken
- drinken van plassen
- spelen in of eten van afval
- eten van Sims voedsel
- bedelen om voedsel
- op keukenkastjes of tafel springen of tegenop staan
- in huis behoefte doen
- jagen op andere dieren
- aanvallen van andere dieren
Honden:
- eten van poep
- blaffen
- in plassen spelen
- uit het toilet drinken
Katten:
- aan meubels krabben
- miauwen
Baasje(s) wakker maken
Eten van Sims voedsel
Aan meubels krabben
Puppy's en kittens
Zwanger worden
Je kunt puppy's krijgen van een mix tussen een groot en klein hondenras. Je kunt ook puppy's/kittens krijgen van een mix tussen verschillende rassen. In beide gevallen ontstaat er een nieuw ras. Dit kan natuurlijk alleen als ze niet geholpen zijn. Je kunt geen puppy's/kittens krijgen van een hond samen met een kat natuurlijk.
Honden en katten kunnen op meerdere manieren zwanger worden. Vrouwelijke huisdieren kunnen weglopen en zwanger terugkomen (als ze niet geholpen zijn) of soms wat 'darteler' zijn dan normaal en uit zichzelf paren met een ander dier, maar de meest gebruikelijke manier is om je huisdier zelf te stimuleren om te paren.
Je moet eerst een vriendschappelijke relatie met je huisdier hebben en kunt dan de opdracht Aanmoedigen te paren met... geven. Er verschijnt een popup scherm met dieren waaruit je kunt kiezen om jouw huisdier mee te laten paren. De dieren moeten elkaar wel leuk vinden anders zal het tot niets leiden.
Als het lukt om je huisdier aan te moedigen te paren zullen beide dieren elkaar opzoeken, likjes geven en verschijnen er hartjes om ze heen. Dat wil niet altijd zeggen dat het ook gelijk lukt om zwanger te raken, dus gewoon volhouden!
Als het wel lukt verschijnt er kort daarna een pop-up scherm dat aangeeft dat het dier in verwachting is.
Je merkt niet zo heel veel van de zwangerschap. Het dier wordt niet dikker maar kan soms wel ineens overgeven en zich wat ongemakkelijk voelen.
De zwangerschap duurt ongeveer 12 uur en dan begint de bevalling. Ook hier krijg je een pop-up scherm van te zien.
Bevallen
De bevalling kan van 1 tot 4 uur duren. Het dier loopt een beetje rond, begint te blaffen, wordt onrustig en ineens ligt er een klein hoopje haar en is/zijn de puppy('s) of kitten(s) geboren. Dit wordt aangekondigd door een popup scherm waarin je gefeliciteerd wordt met de geboorte en je de naam/namen kunt ingeven van je nieuwe huisdier(en).
Standaard worden per nestje maximaal 3 puppy's/kittens geboren. Als je je kavel de eigenschap Broedgebied hebt gegeven, is de kans op een groter nestje aanwezig. Een huishouden kan maximaal bestaan uit 8 Sims inclusief huisdieren, dus het aantal puppy's/kittens is (mede) afhankelijk van de grootte van je huishouden. Dit wil overigens niet zeggen dat er altijd het maximaal mogelijke aantal wordt geboren, het kunnen er ook minder zijn.
De puppy('s)/kitten(s) zullen een aantal eigenschappen en kenmerken van beide ouders hebben en soms ook een aantal 'aanpassingen' die je zelf aan je huisdier hebt toegevoegd, maar dat hoeft niet altijd. Mijn puppy heeft een totaal witte vacht terwijl de ouders lichtbruin en donkerbruin met strepen zijn.
Verzorging
Je Sim reageert, automatisch, enthousiast als de puppy('s)/kitten(s) geboren zijn en natuurlijk laat je je Sim daarna gelijk even kroelen met de nieuwe aanwinst(en).
Je moet op dezelfde manier voor je kleine huisdier(en) zorgen als voor je volwassen dier(en) en dat betekent dat je ze veel liefde en aandacht moet geven, maar ook dingen moet aanleren zoals eten uit de etensbak en zindelijk worden (oppakken, buiten of bij de kattenbak zetten en opdragen om behoefte te doen).
Ook het afleren van wangedrag (bijvoorbeeld drinken uit plassen, blaffen/miauwen of dingen kapot maken) zul je ze moeten leren.
LET OP: Een pup/kitten kan niet zelf de trap op/af, dus zorg dat je ze oppakt en naar de plaats brengt waar je ze heen wilt hebben.
Leren om behoefte buiten te doen
Leren om uit de voederbak te eten
Verkopen/ter adoptie aanbieden
Als je Sim te weinig ruimte heeft in huis of de verantwoordelijkheid voor het nestje niet wil, kun je via de telefoon > Een dienst inhuren je puppy('s)/kitten(s) verkopen. Je Sim kan hiermee tot $500 verdienen, maar als je Sim de eigenschap kattenliefhebber of hondenliefhebber heeft, zal hij/zij behoorlijk triest zijn als het dier wordt verkocht.
Ook kun je je dier (van elke leeftijd) ter adoptie aanbieden. Zie ook adopteren/ter adoptie aanbieden.
Adopteren/ter adoptie aanbieden
Adopteren
Je kunt een huisdier op de volgende manieren adopteren:
- Via de computer > huishouden > adopteren ($200)
- Via mobieltje > een dienst inhuren > kat of hond adopteren ($200)
- Zodra je je keuze hebt gemaakt verschijnt er een popup scherm met alle honden of katten (afhankelijk waar je voor gekozen hebt) die geadopteerd kunnen worden.
In dit scherm kun je de naam, leeftijd en het geslacht zien.
Alle dieren van het adoptiebureau zijn geholpen (gecastreerd of gesteriliseerd). Je kunt dit later door een dierenarts ongedaan laten maken.
Je kunt tot maximaal 3 huisdieren tegelijk uitkiezen om kennis mee te maken, maar het aantal dat je kunt adopteren hangt af van de grootte van je familie, want een huishouden kan uit maximaal 8 Sims inclusief huisdieren bestaan.
Een medewerker van de adoptiedienst zal niet lang daarna bij je langskomen met een reismand om het dier/de dieren aan je voor te stellen. Je kunt er mee spelen en leren kennen en proberen de karaktereigenschappen te achterhalen (in relatiepaneel over het huisdier gaan) om te zien of het dier/de dieren wel in je huishouden past/passen. Je kunt ook gelijk adopteren (voor $200 per dier) zonder eerst het dier/de dieren te evalueren.
Het dier/de dieren die je niet kiest worden door de adoptiemedewerker gewoon weer mee teruggenomen naar het adoptiebureau.
Zwerfdieren aan huishouden toevoegen
Er zijn nog 2 manieren om een dier aan je huishouden toe te voegen:
- een zwerfdier (gratis)
- een geestdier (gratis)
Zwerfdieren vind je in alle werelden. Ze zijn op meerdere plaatsen te vinden, zoals in parken, bij bruggen en langs het strand en in de haven van Brindleton Bay.
Als je een zwerfdier wilt adopteren moet je minimaal vrienden zijn met het dier. Daarna krijg je de optie om het zwerfdier aan je huishouden toe te voegen/te adopteren. Zwerfdieren moet je ook vrij snel adopteren. Wacht je te lang, dan worden ze opgenomen in een bestaand huishouden en kan je ze alleen middels een cheat nog toevoegen aan je gezin.
Om een geestdier te adopteren (te vinden op de begraafplaats van Brindleton Bay) moet je minimaal goede vrienden zijn met het dier. Daarna krijg je de optie om het zwerfdier aan je huishouden toe te voegen/te adopteren.
Ter adoptie aanbieden
Als je om welke reden dan ook je huisdier (van puppy/kitten tot oudere) wilt afstaan ter adoptie kun je dat op dezelfde manier regelen als bij adopteren:
- Via de computer > huishouden > Huisdier ter adoptie aanbieden
- Via mobieltje > een dienst inhuren > Huisdier ter adoptie aanbieden
Een medewerker van het adoptiebureau komt je huisdier kort daarna ophalen. De leden van je huishouden krijgen allemaal de gemoedstoestand dier weggehaald en zijn een flinke tijd heel verdrietig.
Alleen puppy's/kittens kunnen verkocht worden. Het bedrag dat je hiervoor krijgt wisselt per dier en hangt (mede) af van de karaktereigenschappen van het dier.
Verzorging Algemeen
Basisbehoeften
Omdat huisdieren niet te besturen zijn, kun je helaas in het paneel rechts onderin je scherm niet zien (zoals bij Sims) hoe de behoeften van je huisdier ervoor staan, maar aan de kleur van het pictogram van je huisdier kun je wel iets aflezen:
Oranje: ongemakkelijk
Groen: blij
Wit: prima
Als je je huisdier tevreden wilt houden moet je zorgen dat aan de basisbehoeften wordt voldaan.
Dit zijn:
- Honger: zorg voor een (of meerdere) voederbaken vul deze regelmatig bij. Je kunt ook de automatische voederbak aanschaffen en hierop een tijd instellen waarop deze zich weer vult.
- Blaas: voor katten heb je een kattenbak nodig, die je regelmatig moet schoonmaken. Ook een zelfreinigende kattenbak moet af en toe geleegd worden. Honden doen hun behoefte buiten, dus zorg voor een luik waardoor ze zelf naar buiten kunnen. Puppy's moet je eerst leren om buiten hun behoefte te doen door ze op te pakken en buiten neer te zetten.
- Hygiëne: katten houden zichzelf schoon, dus dat is makkelijk, maar honden worden vuil van het buiten spelen en door in afval en plassen te rollen. Hun vacht gaat dan stinken en er komen groene wolkjes vanaf! Zorg dus dat je een badin huis hebt om ze regelmatig een lekker bad te geven. Overigens vinden zowel katten als honden het fijn om geborsteld te worden.
- Energie: huisdieren hebben een mand nodig om in te kunnen slapen, hoewel .... meestal zoeken ze zelf een plekje ergens gewoon op de grond of op de bank! Je hoeft hier dus verder niet voor te zorgen. Ze regelen het zelf wel!
- Aandacht: je huisdier heeft liefde en aandacht nodig. Zorg dus dat je een aantal keren per dag met ze knuffelt, speelt, tegen ze praat, aait of andere interactiesmet ze uitvoert. Vergeet ook niet ze te prijzen en wat lekkers te geven.
- Spelen: hoort eigenlijk ook een beetje bij aandacht, maar het zijn ook acties die een dier zelf kan uitvoeren. Zorg dat er wat speeltjes in huis zijn en neem ze regelmatig mee naar buiten voor een wandeling of om ze gewoon lekker zelf te laten rennen en spelen.
Weglopen
Als je geen goede relatie hebt met je huisdier (of je huisdieren onderling teveel vechten) of het teveel verwaarloosd zal het weglopen of, als het echt ernstig is, door een sociaal medewerker worden weggehaald. In het laatste geval is er geen mogelijkheid je dier terug te krijgen, ook niet via adoptie.
Als een dier wegloopt kun je dat niet tegenhouden en krijgen alle familieleden een verdrietige gemoedstoestand die zal duren totdat het dier weer terug is. Je kunt gewoon wachten tot het dier weer terugkomt (meestal na 3 Simsdagen) of via je mobieltje een vermissingsbericht plaatsen op de sociale media.
Als een niet gesteriliseerd vrouwtjesdier wegloopt, kan het zijn dat ze zwanger terugkomt!
Het is dus zaak om goed en liefdevol voor je dier(en) te zorgen!
Uitlaten en cadeautjes
Honden vinden het heerlijk om met het baasje lekker te gaan wandelen. Klik op het dier en kies uitlaten. Je kunt dan kiezen uit een korte-, medium-, of lange wandeling of gaan joggen. Je Sim kiest zelf een route om te lopen en je kunt onderweg je hond opdracht geven om een plasje te doen.
Kom je tijdens je wandeling ergens waar wat meer ruimte is (bijvoorbeeld het strand), doe dan de riem af en laat je hond lekker zelf de omgeving ontdekken. Ze zullen zich niet altijd voorbeeldig gedragen en bijvoorbeeld in afval gaan rollen, in zeewier spelen of ze gaan ergens graven.
Je hond graaft af en toe wel eens wat op en komt dat vol trots naar het baasje brengen. Die vindt dan een Geheimzinnige Doos (klein roze pakje) voor z'n voeten wat hij/zij in z'ninventaris kan stoppen of direct kan uitpakken. De 'cadeautjes' variëren van een piepspeeltje tot allerlei andere voorwerpen.
Dierenvoedsel
Met de uitbreiding Honden en Katten zijn 4 nieuwe recepten + 1 drankje voor huisdieren aan het spel toegevoegd.
Klik op het fornuis of de koelkast en kies: Huiselijk dierengerecht koken.
Sims kunnen het ook eten en drinken maar zullen zich daarna ongemakkelijk voelen. Het is dus echt voor je huisdieren bedoeld.
Gerechten:
- Rundvlees en Kip Viskoekje (vanaf niveau 2 van koken)
- Hondenbot Vleespastei (vanaf niveau 2 van koken)
- Gemarineerde Chorizo (vanaf niveau 5 van koken/niveau 2 Culinair koken)
- Kubus Karkas Francetti (vanaf niveau 5 van koken/niveau 2 Culinair koken)
Deze gerechten zijn ook te koop bij de verschillende voedselstalletjes in Brindleton Bay. De visgerechten bij het stalletje op Snorharennman Werf en de vleesgerechten bij het stalletje op het Sabelplein.
Drankje:
- Muntfris huisdierensapje (alleen voor katten)
Voor het mixen van het drankje heb je minimaal niveau 2 van de Mixologievaardiheid nodig.
Kattenkruid
Er zijn 4 nieuwe oogstbare kruiden aan het spel toegevoegd:
- Kattenkruid: geeft de energie van katten een boost en maakt ze hyperactief!
- Snuitkruid: maakt je kat speelser dan normaal (ze zullen vaker paren!)
- Slaapkruid: kalmeert katten om ze sneller te laten slapen (slapen bijna hele tijd)
- Woestkruid: zal je katten tot het uiterste drijven! (kat wordt erg agressief)
De kruiden zijn te vinden/oogsten in heel Brindleton Bay, maar je kunt ook via de computer > bestellen > zaadjes kopen > Kattenkruidpakket ($25) zelf een pakket aanschaffen waarin je alle 4 de soorten zult aantreffen. Klik op het pakket in je inventaris en kies zaadpakketje openen.
Daarna kun je ze planten in je eigen tuin.
Overlijden en geestdieren
Een huisdier kan alleen overlijden door ouderdom. Gelukkig zijn er geen ziektes of kwalen die tot de dood van je geliefde huisdier kunnen lijden.
Dieren worden automatisch ouder, daar hoef je niets voor te doen. Je kunt het helaas niet zien in het paneel onderin je scherm, maar de levensduur is afhankelijk van de instellingen van je spel en kan als oudere per ras verschillen.
Dit zijn de opties in Sims dagen n.a.v. de instellingen:
Puppy's/kittens: 2 (kort), 3 (normaal), 12 (lang)
Volwassen honden/katten: 12 (kort), 25 (normaal), 96 (lang)
Oudere honden/katten: verschilt per soort en ras
Wanneer Magere Hein eenmaal op je kavel is gearriveerd om een huisdier weg te halen, kun je helaas niet smeken om het dier te sparen (zoals bij Sims).
Als je toch wilt voorkomen dat Magere Hein je huisdier komt halen, moet je tijdig je huisdier een Leeftijdverlagende Lekkernij geven.
Deze lekkernij is te koop bij de medicijnautomaat van een dierenkliniek voor $150 of je kunt deze zelf voor $25 maken vanaf dierenartsniveau 6.
Ben je hiermee te laat, dan zal magere Hein genadeloos toeslaan en je huisdier komen halen!
Na het overlijden vind je een Urn voor Harige Vriend op je kavel.
Zodra je deze urn een mooi plekje buiten geeft, veranderd hij in een Gedenkteken voor een Harige Vriend(grafsteen).
Geestdieren en Ambrosia-lekkernij
Een paar dagen na het overlijden zal je huisdier zich als geest vertonen op je kavel. Je kunt dezelfde (inter)acties met het dier uitvoeren als toen het nog leefde.
Als je minimaal de relatie goede vrienden hebt met je overleden huisdier kun je het als geestdier,met de optie aan huishouden toevoegen, weer aan je gezin toevoegen.
Wil je echter je geestdier weer tot leven wekken, dan kan dat alleen door het een Ambrosia-Lekkernij te geven.
Je kunt deze lekkernij kopen bij de medicijnautomaat van een dierenkliniek voor $2500 óf als je dierenartsniveau 10 hebt, kun je het zelf maken voor $300.
Als je je geesthuisdier de Ambrosia-lekkernij geeft zal het daarna weer automatisch, als oudere,aan je huishouden worden toegevoegd.
Dierenbegraafplaats
In Brindleton Bay vind je op Zeegras Eiland een verlaten dierenbegraafplaats. Deze kavel is niet te bewerken maar alleen door je Sims(s) te bezoeken.
De begraafplaats is het thuis van veel van de overleden dieren uit deze wereld en je vindt er ook zwerfdieren.
Je Sim kan met de zwerfdieren én met de geestdieren (inter)acties uitvoeren. De geestdieren komen alleen 's nachts tevoorschijn.
Zwerfdieren
Geestdieren
Angsten en obsessies
Ieder dier heeft zo z'n (verborgen) eigenaardigheden die mede afhankelijk zijn van de karaktereigenschappen. Als een dier de eigenschap bangig heeft zal hij/zij natuurlijk voor meer dingen bang zijn dan een dier met de eigenschap zelfstandig/vrijbuiter, maar los daarvan heeft ieder dier zijn angsten en obsessies.
Ze zullen zichtbaar angstig zijn en opspringen of in elkaar kruipen als ze iets tegenkomen waarvoor ze bang zijn of juist uitgelaten en blij reageren als ze ergens een obsessie voor hebben. Als je huisdier erg van streek is kun je ze kalmeren of troosten.
Angstig!
Huisdieren kunnen angstig zijn voor of geobsedeerd zijn door de volgende voorwerpen:
- computer
- vaatwasser
- ijskast
- magnetron
- koffiemachine
- koken
- fornuis (angst)
- stofzuiger
- stereo
- televisie
- instrumenten
- douche
- toilet
- open haard
- aquarium (obsessie)
- fitness apparatuur
- gasten
- zwemmen (honden)
Obsessie voor de koelkast
Obsessie voor de stofzuiger
Bang voor de TV
Bang voor de stofzuiger
Simstagram
Simstagram is een nieuwe Sociale Media optie en zal de fotografievaardigheid van Sims verhogen.
De fotografievaardigheid is nu toegevoegd aan het Basisspel en vereist niet meer het uitbreidingspakket Aan het Werk.
Met Simstagram kunnen huisdierenberoemd worden op de Sociale Media en hoe beroemder ze zijn, hoe meer beloningen ze ontvangen.
Klik op het dier en kies Huisdier Simstagrammen of klik op je mobiel en kies> Entertainment > Huisdier Simstagrammen.
Er verschijnt een pop-up scherm waarin je eerst van alles kunt instellen en daarna kun je een foto maken die automatisch op de Sociale Media wordt geplaatst én je vindt de foto terug in de inventaris van je Sim.
Direct na het maken van de foto ontvang je een bericht over de fotografievaardigheid van je Sim en ook een bericht over het aantal volgers van je huisdier.
Hoe meer foto's je maakt, hoe meer volgers je huisdier krijgt en hoe groter de beloningen.
Bij25, 250 en 1500 volgers krijgt je huisdier een beloning (zoals speeltjes, dierenbedden en voedselbakken) van Poot_entie Producten toegestuurd en die vind je terug in je huishoudinventaris.
Op de computer bij Sociaal Netwerk > aantal Simstagram volgers bekijken kun je het aantal volgers zien. Als je meerdere huisdieren op Simstagram hebt geplaatst, krijg je eerst een pop-up scherm te zien waarin je kunt kiezen van welk dier je het aantal volgers wilt bekijken. Helaas zie je niks op de PC maar krijg je hiervan een bericht.
Clubactiviteiten
Als je in bezit bent van het Uitbreidingspakket 'Beleef het Samen' kun je gebruik maken van het clubsysteem.
Bij de clubvereiste Eigenschappen staan de opties Hondenliefhebber en Kattenliefhebber.
Bij de clubvereiste Vaardigheidsniveau +2 vind je de Dierenarts en ook de Dierentraining terug.
Helaas vind je bij de clubactiviteiten niets wat te maken heeft met dieren.
Dierentraining zou bijvoorbeeld leuk geweest zijn als gezamenlijke clubactiviteit en ook een leuk clublogo met honden/katten ontbreekt.
Je zult je Sim dus andere gezamenlijke activiteiten moeten laten doen.
Bouwen/Kopen
Totaaloverzicht
Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.