Sims 4 Betoverende Natuur Gids
Betoverende Natuur is het 19e uitbreidingspakket van de Sims 4 en is op 10 juli 2025 wereldwijd uitgebracht.
De extra digitale content Sprookjestuin alleen te ontgrendelen bij aanschaf van dit pakket van 10 juli 2025 tot 21 augustus 2025 én indien gekocht via EA of bij een door EA ondersteunde third party.
Maak je tuin magisch met Bladvijver, een Lichtgevende Myceenlantaarn en een Vermomd Elfjeshuis.
BELANGRIJKSTE KENMERKEN
Leef tussen de bomen. Stap de natuur in met de natuurlijk leven-vaardigheid en zoek naar voedsel en planten; perfect voor het natuurnomade-doel. Haal de natuur naar binnen met de levende huisplanten. Ontdek nieuwe eigenschappen: plantenliefhebber, mystiek en storend.
Een evenwichtige levensstijl. Negatieve emoties veroorzaken onevenwichtigheid, wat leidt tot kwalen. Word een natuurgeneeswijskundige met behulp van de apothekerstafel om Sims te genezen. Streef het elixerfandoel na en let op je mazzel: dit beïnvloedt koken en kwalen.
Feeërieke wezens. Word een elfje! Gebruik vaardigheden om planten te verzorgen, stemmingen te veranderen en meer. Kies harmonieuze of onharmonieuze elfjespaden, en maak elfjes met vleugels en tatoeages. Ook niet-elfjes kunnen elfjesstof gebruiken!
Een betoverend land. Innisgreen is een weelderige wereld met 3 buurten: de Kust van Adhmor, gericht op kabouters; Sparrendal, met een mix van natuur en beschaving; en het magische Dauwpracht. Ontmoet Moeder Natuur, word een elfje en roep Almachtige Spar op voor avonturen!
Onderwerpen
klik op de link om naar het onderwerp te gaan
- Doelen en (belonings-)eigenschappen
- Voorkeuren: Leuk en Niet Leuk
- Creëer een Elfje (o.a. vleugelverfmodus)
- Kleding en Accessoires totaaloverzicht
- Spelopties instellen
- Clubactiviteiten
- O jaa! mogelijkheden
- Angst: Bang voor Toverkunst
- Radiozender: Natuurgeluiden (via Nature's Calling evenement)
- Nieuwe/vernieuwde Plantsim opties
- Notitieboek (via update 1.7.2025)
Doodsoorzaken (alleen voor elfjes)
- Dood door emotionele uithongering
- Dood door emotionele overbelading
Betoverd tuinieren en foerageren
- Duimelientjes
- Dauwprachtplanten
- Foerageren
- Natuurpers
- Tafelplantpotten en Levende Huisplanten
- Apotheker (o.a. Emotiesteen)
- Natuurlijk Leven
- Carrière starten en overzicht niveaus
- Werkopties
- Apothekerstafel (w.o. de Emotiesteen)
- Cliënten op de woonkavel ontvangen
- Kwalen
- Elfje worden of Elfjesessentie opgeven (Elfkiemplantje, Moeder Natuur en Maandruppelbron)
- Elfje Baby t/m Ouder
- Elfjesafkomst/genen
- Elfjesvorm en vliegen
- Elfjesbehoeften en Elfjeshuis
- Emotionele kracht
- Elfjesvaardigheden en Terugzetdrankje
- Emoties detecteren en absorberen
- Elfjesstof
- Elfjes en andere Occults en Packs
- Maancyclus
- Kabouter tot leven wekken
- Taken kabouter
- Kwaadaardige kabouters
- Evenwichtig
- Onevenwichtig
- Heel onevenwichtig
- Evenwichtig in- of uitschakelen
- Factoren die Mazzel beïnvloeden
- Mazzel tijdelijk veranderen
- Mazzel in- of uitschakelen
- Fabelbord en Fabulisten
- Een Fabel bemachtigen
- Fabels per Fabulist en een paar kleine hints (verborgen tekst)
- Ruilen
- Sterrenflits-teleporteerder
- Glaswoudboom
- Elfjesring
- Kust van Adhmor
- Sparrendal
- Dauwpracht
- zie voor kavelafmetingen de Werelden en Verborgen Kavels pagina
- Kaveleigenschap Elfjesdoorgang
- Totaaloverzicht Bouwen/Kopen
- 11 ingerichte ruimtes
- MAXIS Sims en Kavel op de Galerie
Innisgreen ingrediënten
Creëer een Sim/Elfje (CAS)
Doelen en (belonings-)eigenschappen
Betoverende Natuur voegt 3 nieuwe doelen toe aan het spel:
- Elfje
- Elixerfan (bij Kennis)
- Natuurnomade (bij Natuur)
Als je het nieuwe doel Elfje kiest krijgt je Sim de beloningseigenschap Elfjesinvloed. Het Hoofdoel Elfje heeft 3 subdoelen. Je begint met het 1e subdoel Elfjesverhalen en zodra dit is voltooid krijg je nog 2 subdoelen als keuze: Onharmonieus Elfje en Harmonieus Elfje. Ieder subdoel geeft een eigen beloningseigenschap bij het voltooien ervan.
Voorkeuren Leuk en Niet Leuk
Bij Leuk en Niet Leuk toegevoegd:
- Activiteit > Hobby’s en Vaardigheden: Apotheker
- Activiteit > Hobby’s en Vaardigheden: Natuurlijk Leven
Creëer een Elfje
Een Elfje creëren in CAS kan op 2 manieren:
- Nieuwe Sim/ Elfje toevoegen
- Elfje creëren op bestaande Sim
In Leven zijn nog meer opties om Elfje te worden en deze vind je beschreven bij het Onderwerp Elfjes.

Als één van de ouders van een kind een elfje is, is de kans groot dat het kind ook een elfje wordt. Als beide ouders elfjes zijn, zal hun baby gegarandeerd een elfje zijn. In dat geval krijgt de baby de Hoge Elfjesafkomst beloningseigenschap. Hierdoor zal hij/zij meer elfjeservaring krijgen zodra tiener of ouder.
Nieuwe Sim/Elfje toevoegen
Als je een nieuwe Sim wilt creëren met een Elfjes alter-ego, kies dan de optie Occulte Sim toevoegen > Elfje (links onderin je scherm). Er wordt dan direct een gewone (onderste) en occulte vorm (bovenste) van een Sim aangemaakt die je daarna verder kunt bewerken.
Een Elfje is in CAS herkenbaar aan de speciale afbeelding boven de eigenschappen en zal speciale bewegingen maken tijdens het creëren. Ook heeft een Elfje in Leven een eigen speciale Plumbob.
Je kunt een Sim/Elfje aanpassen zoals jij het wilt. Je kunt beide vormen dezelfde kleding en alles geven maar door uitschakelen van het kettingicoontje, kun je het Elfje bijvoorbeeld een ander uiterlijk, andere vleugels, kleding, tatoeages en meer geven.


Als je het kettingicoontje boven de miniatuur van je Sims selecteert, kun je de twee vormen koppelen of ontkoppelen, zodat ze afzonderlijk van elkaar kunnen worden bewerkt.
Als je kiest voor ontkoppelen (klik op het kettingicoontje waardoor het open staat) betekent dit dat de bewerkingen niet worden overgedragen naar beide vormen.
TIP: vergeet niet om iedere keer als je in CAS je Sim/Elfje wilt aanpassen, het kettingicoontje eerst te ontkoppelen (staat standaard gekoppeld) om te voorkomen dat een wijziging op beide vormen wordt toegepast als je dat niet wilt!
De drie puntjes boven het kettingicoontje openen het menu Filters kopiëren, waar je handmatig kunt selecteren welke filters je op beide vormen gelijk wil laten zijn.
Ook kun je bepaalde filters synchroniseren zodat ze overeenkomen.
Als je bijvoorbeeld de filter voor haar uitschakelt, kunnen je Sim-vorm en elfjesvorm verschillende kapsels hebben. Deze filters staan standaard allemaal aan, maar je kunt ze in- of uitschakelen.
Elfje creëren op bestaande Sim
Selecteer links onderin het CAS scherm de Sim die je een Elfjes alter-ego wilt geven.
Klik dan op de grote ronde knop bovenaan bij doel en eigenschappen en kies Elfje. Hiermee wordt de voortgang van een Sim die op dat moment als Elfje wordt gecreëerd niet verwijderd (binnen redelijke grenzen).
Daarna kun je beide vormen bewerken zoals beschreven.

Elfje aanpassen
Je kunt op een Elfje alles aanpassen en alle pakketten gebruiken, net zoals bij een gewone Sim. Daarnaast zijn er met Betoverende Natuur nieuwe opties toegevoegd die wat meer gericht zijn op de elfjesvorm:
Hoofd: bij Gezicht: Tanden en Oren, bij Hoofddeksels: Hoofddecoraties en bij Make-up: Schmink en Ogen
Lichaam: Vleugels (pas vanaf tiener), Vleugelverfmodus, Tatoeages (voor lichaam en hoofd)
Vleugels en Vleugelverfmodus
Zodra je naar de Elfjes vorm van een Sim schakelt, zie je dat er automatisch vleugels (vanaf tiener) zijn aangebracht.
Je kunt deze zelf op veel verschillende manieren wijzigen van stijl en kleurcombinatie.
Allereerst heb je bij Lichaam > Vleugels de keuze uit 27 verschillende stijlen vleugels en al deze stijlen hebben ook weer verschillende kleurcombinaties ter beschikking.
Dat op zich geeft al veel mogelijkheden, maar je kunt de vleugels ook nog verder bewerken.
Boven elke stijl vleugels zie je 5 kleuren staan waaruit deze vleugels zijn opgebouwd.
Kies eerst de stijl vleugels die je leuk vindt en door daarna op één of meerdere dobbelstenen onder de kleuren te klikken, creëert het spel zelf een nieuwe kleurcombinatie.
Je kunt ook op één of meerdere kleuren zelf klikken en dan een kleur kiezen die je er mooi bij vindt passen.
Beide opties geeft een ongelofelijk aantal nieuwe kleurcombinaties. Je kunt dit op alle vleugelstijlen toepassen.
LET OP: Helaas is het niet mogelijk om een eigen kleurcombinatie op te slaan om later opnieuw te gebruiken.
Vleugelverfmodus
Door de vleugelverfmodus opties te gebruiken kun je de vleugels van een Elfje zo uniek maken als je zelf wilt, maar dit vereist ook redelijk wat handigheid.
In de vleugelverfmodus heb je toegang tot verschillende penselen en stempels die je op elfjesvleugels kunt gebruiken.
Je kunt verschillende gereedschappen gebruiken zoals het gummetje en het pipetje om een kleur te selecteren, of druk op de verfemmer om de hele vleugel te bedekken met de op dat moment geselecteerde kleuren.
LET OP: als je de vleugelverfmodus gebruikt, zie je linksboven in dat paneel 2 pijltjes staan. Het pijltje dat naar links wijst brengt je terug naar CAS en laat ALLE wijzigingen die je gemaakt hebt INTACT, maar het ronde pijltje zal ALLE aanpassingen die je gemaakt hebt in de vleugelverfmodus WISSEN! Let dus goed op voordat je op een pijltje klikt!
Als je de vleugelbeschildering opnieuw wilt instellen of gewoon wilt stoppen, selecteer dan het Alles wissen-icoontje om terug te keren naar je basisvleugel. Je kunt dus niet 1 stap terug, want alles wordt in één keer gewist.
LET OP: Ook in de vleugelverfmodus is het helaas niet mogelijk om een eigen creatie op te slaan om later opnieuw te gebruiken.
Kleding en Accessoires
Veel haar, kleding en volledig lichaam outfits in dit Pack zijn gemaakt voor zowel mannelijke als vrouwelijke Sims. Ze zijn dus gender-neutraal, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet bij alles zo'n succes. Ook passen sommige van de nieuwe hoofddecoraties niet goed op elk kapsel, dus let daar even op bij het uitkiezen. Alle kleding is ook te gebruiken door een Sim in de elfjesvorm, maar er zijn ook kledingstukken e.d. die specifiek bij elfjes passen. De keus is aan jou.
Totaaloverzicht: klik op onderstaande afbeeldingen om te vergroten
LET OP: als je in CAS selecteert op Make-up > Betoverende Natuur krijg je alleen ogen te zien. Er zijn echter ook nog 3 opties bij Schmink. Je kunt beter op de categorieën zelf klikken waardoor je wel overal bij kunt. Helaas is het bij de Hoofddecoraties niet mogelijk om deze met 1 klik toe te passen op elke kledingcategorie. Ik denk dat EA dit vergeten is toe te voegen.
Vrouwen (tiener t/m oudere): 2 tanden (gezicht), 12 oren (gezicht), 21 tatoeages (voor lichaam en hoofd), 9 kapsels, 7 hoofddeksels (waarvan 5 hoofddecoraties), 3 accessoires (hoofd), 4 Make-up (waarvan 3 schmink en 1 ogen), 27 vleugels (lichaam), 2 uitgelichte looks, 5 bovenkleding (tops), 14 volledig lichaam (waarvan 3 vergrendeld), 6 onderkleding, 5 accessoires (lichaam), 4 schoenen
Mannen (tiener t/m oudere): 2 tanden (gezicht), 12 oren (gezicht), 21 tatoeages (voor lichaam en hoofd) , 8 kapsels, 2 gezichtsbeharing, 7 hoofddeksels (waarvan 5 hoofddecoraties), 3 accessoires (hoofd), 27 vleugels (lichaam), 1 uitgelichte looks, 14 bovenkleding (tops), 6 volledig lichaam (waarvan 3 vergrendeld), 6 onderkleding, 1 accessoire (lichaam), 4 schoenen
Vleugels zijn pas mogelijk vanaf tiener!
Kind meisje: 8 kapsels, 1 uitgelichte looks, 1 bovenkleding (tops), 2 volledig lichaam, 1 schoenen
Kind jongen: 7 kapsels, 3 bovenkleding (tops)
Peuter meisje: 1 kapsel, 1 hoofddeksel, 3 volledig lichaam, 1 schoenen
Peuter jongen: 2 kapsels, 1 hoofddeksel, 3 volledig lichaam
Baby meisje: 1 hoofddeksel, 2 volledig lichaam, 1 schoenen
Baby jongen: 1 hoofddeksel, 2 volledig lichaam
Speltoevoegingen
Spelopties instellen
Zodra je begint te spelen met een nieuw Pack is het aan te raden om eerst naar de spelopties te gaan en deze in te stellen zoals je zelf wilt.
Meestal is er wel iets nieuw toegevoegd m.n. bij Pack instellingen. Afhankelijk van welke pakketten je al hebt geïnstalleerd, is het dus verstandig om even alle instellingen na te lopen, zeker bij een nieuwe save.
Betoverende Natuur voegt een 3-tal nieuwe spelopties toe bij Pack-instellingen:
- Elfjes tot Innisgreen beperken
- Evenwichtigheid activeren
- Mazzel activeren
Clubactiviteiten
Als je het Uitbreidingspakket Beleef het Samen hebt geïnstalleerd, kun je gebruik maken van het clubsysteem.
Er zijn met Betoverende Natuur 4 specifieke locaties en een aantal opties bij Vereisten toegevoegd.
Ook zijn er 2 Clubvoordelen te verdienen:
- Apothekersboost (400 punten)
- Natuurlijk leven-boost (400 punten)
Bij ontmoetingsplek Club:
Specifieke Locatie:
- Fluitenkruidtuin (Park)
- Gringle's (Bar)
- PIGGEL Tentoonstelling (Museum)
- Sterrenlied Lounge
Bij Vereisten:
Carrière
- Natuurgeneeswijze
Eigenschap
- Mystiek
- Plantenliefhebber
- Storend
Vaardigheden +2:
- Apotheker
- Natuurlijk leven
Occult
- Elfje
- Niet occult
O jaa! mogelijkgeden
Elfjes hebben een speciale O jaa!-interactie genaamd O jaa! bedrijven in de lucht met een magische, fladderende animatie. Ook is het mogelijk om een Kindje in de lucht proberen te maken. Deze zijn specifiek voor Betoverende Natuur.
Ze kunnen dit met een ander elfje of met een gewone of andere occulte Sim doen, maar er moet wel een romantische relatie zijn. Een gewone Sim of andere occulte Sim kan beide opties ook vragen aan een Elfje.
Na een O jaa! in de lucht vind je meerdere hoopjes Elfjesstof op de plek van de O jaa! Je kunt ze oppakken en in je inventaris stoppen. De hoeveelheid Elfjesstof die je na een O Jaa! in de lucht vindt, zal niet hoger zijn als het gebeurt tussen twee elfjes in plaats van tussen een elfje en een andere Sim/occult.
Als de relatie hoog genoeg is, vind je deze opties onder Liefde > Fysieke intimiteit.
Als je met het 'De Natuur roept' (Nature's Calling) evenement De Houten Troon (Buitentoilet) hebt ontgrendeld en geclaimd, is dit ook een nieuwe plek om O jaa! te doen.

Angst: Bang voor Toverkunst
Betoverende Natuur voegt een nieuwe Angst toe aan het spel: Bang voor Toverkunst. Deze angst kan je Sim overkomen als hij/zij het doelwit is van een Elfje met een kwaadaardige elfjesvaardigheid (zoals het krijgen van een kwaal of verandering van geluk) of met kwaadaardige toverspreuken van een ToverSim.
Als je Sim binnen een bepaalde tijd opnieuw hiermee in aanraking komt, kan deze angst verergeren tot paranoia! Door met andere Sims te praten over het ontkrachten van deze toverkunst kan deze angst weer verdwijnen.
Radiozender: Natuurgeluiden
Het 'De Natuur roept' (Nature's Calling) evenement van 24 juni r/m 2 september 2025 is helemaal geïnspireerd op de Natuur en kan duidelijk gezien worden als voorloper/aanvulling op het Sims 4 Betoverende Natuur Uitbreidingspakket.
Als je dit evenement hebt gespeeld en de beloningen hebt geclaimd, is een van de beloningen de nieuwe radiozender met Natuurgeluiden. Haal het buitenleven naar binnen en ontspan met rustgevende natuurgeluiden. Je vindt deze bij Spelopties > Muziek.
Betoverende Natuur voegt zelf geen nieuwe radiozender toe.
Nieuwe/vernieuwde PlantSim opties
De PlantSim is via een gratis update aan het spel toegevoegd met de tijdelijk te spelen PlantSim uitdaging van 13 april 2017 t/m 4 mei 2017. Door de update van 19 juni 2018 (Tuiniervaardigheid volledig herzien) was het nog steeds mogelijk om je Sim te veranderen in een PlantSim, zij het op een wat andere manier als tijdens het evenement.
Met Betoverende Natuur zijn een aantal, specifiek voor dit pakket, nieuwe/vernieuwde opties toegevoegd om de PlantSim een wat prominentere rol te laten spelen.
Onderstaand de nieuwe/vernieuwde opties:
- Levenskracht herstellen - hiermee wordt de Plant Sim-timer verlengd (klik op PlantSim; vereist 20 porties Elfjesstof)
- Natuuradem- zorgt voor bloeiende planten (Klik op Huis- of tuinplant; vereist 5 porties Elfjesstof)
- Zonne-energie absorberen nu ook mogelijk op pot- en huisplanten
- Je kunt PlantSims nu gewoon in de wereld tegenkomen en interacties mee hebben
- Gifkus - geeft de Groene Gemenerik-kwaal aan een andere Sim (behalve aan Spar Almachtige)
- Lof voor het Leven? - uitgevoerd op Spar Almachtige (heb ik (nog) niet kunnen vinden)
- Verboden fruit geven of om Verboden fruit vragen
- In het water zijn verhoogt de waterbehoefte
Notitieboek
Met de Basisgame-update van 1.7.2025 heeft het Notitieboek een flinke upgrade gehad. Niet alleen het uiterlijk is veranderd, maar je vindt er ook de optie om direct naar het overzicht van de Huishoudcollecties te gaan en om de Simstatistieken te bekijken (beiden linksonder op de 1e pagina van het notitieboek; zie 1e afbeelding).
Aan de rechterkant zie je een overzicht van allerlei ontdekkingen en vondsten en in dit voorbeeld ook een aparte optie voor Betoverende Natuur (Ik ga er vanuit dat wellicht elk pakket een eigen optie heeft/krijgt zodra je daarvan iets ontdekt).
Als je op Betoverende Natuur klikt krijg je bovenaan 4 categorieën te zien:
- Tuinieren
- Fabels
- Innisgreen-ontdekkingen
- Betoverde vondsten
Zodra je iets meegemaakt of gevonden hebt in een van deze categorieën, vind je hierover uitgebreide informatie en handige tips terug. Raadpleeg dus regelmatig het Notitieboek om je Huishoudcollecties te volgen of meer informatie over allerlei zaken terug te vinden.
Doodsoorzaken
Alleen voor Elfjes en zij krijgen een eigen, speciale, grafsteen of urn na overlijden.
Dood door emotionele uithongering
Elfjes leven en profiteren van emoties; en ze hebben geen blaas- of hongerbehoeften. In plaats daarvan hebben ze emotionele kracht. Zonder aan deze behoefte te voldoen, kunnen ze sterven aan emotionele uithongering. Die emotionele honger blijft ze in het hiernamaals kwellen!
Dood door emotionele overbelading
Elfjes hebben emoties nodig om te overleven, maar als ze te veel emotionele energie absorberen, kunnen ze emotioneel instabiel worden. Dit gebeurt als ze de interactie emotie absorberen gebruiken en een overbeladen gemoedstoestand krijgen. Overbeladen gemoedstoestanden zijn herkenbaar aan hun uitroepteken als Elfjes de actie emotie detecteren gebruiken. Als ze meer van dezelfde gemoedstoestand blijven absorberen, kan dit de gemoedstoestand euforisch, woedend of kwellend activeren.
Afhankelijk van welke overbeladen gemoedstoestand ze krijgen, kunnen ze sterven aan een van de drie emotionele doodsoorzaken: dood door woede, dood door schaamte of doodgelachen.
Zie ook Emotionele kracht bij het onderwerp Elfjes.
Onderstaande afbeelding is van een Elfjes geest na dood door emotionele uithongering.
Betoverd tuinieren en foerageren
Geniet van tuinieren en maak het verzorgen van planten makkelijker met een beetje Elfjesstof. waarmee Sims elke plant kunnen betoveren wat, zolang de betovering duurt, water geven, onkruid wieden en insecten verwijderen regelt.
Betoverde planten groeien ook alsof ze in het seizoen zijn, zelfs als dat niet zo is (Jaargetijden).
Duimelientjes
Betoverde planten trekken Duimelientjes aan en deze kunnen zich in deze en andere planten in de buurt nestelen. Duimelientjes zijn meestal ongevaarlijk maar ze zijn best territoriaal en zullen Sims blokkeren in hun interactie met planten.
Niet-elfjes kunnen proberen om de Duimelientjes weg te jagen, maar dat lukt niet altijd. Elfjes kunnen daarentegen Duimelientjes voorzichtig wegjagen, waardoor ze de planten verlaten.
De gloeiende bolletjes rond de Bliksemwortel hieronder zijn Duimelientjes.
Dauwprachtplanten
De speciale planten in Dauwpracht bestaan uit:
- Bliksemwortel: is een plant waar krachtige elektrische kracht doorheen stroomt. Sims kunnen proberen bladeren te plukken voor gebruik met de Apothekerskunst of ze kunnen de Bliksemwortel gewoon aansluiten op het elektriciteitsnet om de stroomrekeningen te verlagen. Kijk wel uit: de omgang met de Bliksemwortel is riskant en onvoorzichtige Sims die niet op de schok letten, kunnen geëlektrokuteerd worden.
- Aurabloesem: de bloemen verspreiden krachtige aura's die alle planten en Sims in de buurt beïnvloeden. Sims kunnen Elfjeststof gebruiken om de aura te veranderen om andere effecten te krijgen. Aurabloemblaadjes kunnen worden verzameld als een apothekersingrediënt.
- Stemmingsstruik: pulseert met emoties waar Sims gebottelde Emotiedrankjes van kunnen oogsten (3 per keer). Sims mogen in ruil daarvoor Emotiedrankjes op de plant gebruiken, om te veranderen welke emotie de struik zal uitdrukken.
Wilde Dauwprachtplanten zijn overal in Innisgreen te vinden (maar vooral in Dauwpracht waar ze oorspronkelijk vandaan komen). Als je met je muis over een plant gaat krijg je een korte omschrijving en de status van Water en Mest en of de plant geoogst kan worden te zien. Als de plant betoverd is, zie je dat ook staan en ook hoe lang de betovering nog duurt.
Sims kunnen Aurabloemblaadjes, Emotiedrankjes en Bliksemwortelbladeren van deze planten bemachtigen, die erg handig zijn voor de Apothekerskunst, de Natuurgeneeswijze carrière en het voltooien van Fabels.
Sims kunnen hun eigen Dauwprachtplanten kweken met behulp van Dauwprachtplantenzaadjes. Het vinden van deze zeldzame zaadjes kan een uitdaging zijn maar het is te doen door te foerageren, ruilen met Fabulisten en via Fabels.
De zaadjes van de Dauwprachtplanten kun je foerageren in alle buurten van Innisgreen door je Sim te laten Foerageren naar Planten en/of Apothekersingrediënten. Ook kun je ze kopen (zolang de voorraad strekt) bij Apotheker Todd's Kuren en Elixers kraampje of bij Klavertje Vier Zaadjes en Spulletjes in Sparrendal. Vanaf niveau 10 van de Apothekersvaardigheid kun je de zaadjes ook rechtsreeks kopen via de Apothekerstafel.
De Elfjesraadslid fabulist in Dauwpracht is misschien ook bereid om wat Dauwprachtzaadjes te ruilen tegen specifieke items.
Als je veel Mazzel hebt wordt de kans op het vinden van deze zaadjes vergroot, terwijl Pech dat een stuk lastiger maakt.
TIP: Zodra de Bliksemwortel volgroeid is, krijg je de optie om de plant op het elektriciteitsnet aan te sluiten en zo te besparen op de stroomkosten!
Foerageren
Alle werelden ondersteunen foerageren, en het zoeken naar bepaalde items kan verschillende resultaten opleveren, afhankelijk van de wereld waarin een Sim zoekt. Sims die in Innisgreen foerageren, kunnen Dauwprachtplantenzaadjes vinden. Foerageren in het bos van Dauwpracht zelf kan Elfjesstof opleveren. (zie ook het onderwerp Natuurlijk leven-vaardigheid).
Foerageren naar voedsel bouwt de Natuurlijk leven-vaardigheid van een Sim op en is een geweldige manier voor een Sim om buiten voedsel te vinden, naast het vangen van vissen en kikkers.
Hoe hoger het Natuurlijk leven-vaardigheidsniveau, hoe beter de items die Sims kunnen vinden en hoe meer foerageeracties er beschikbaar komen.
Om te foerageren kun je elk natuurlijk terrein buiten selecteren, zoals gras, aarde en zand.
Sims kunnen niet foerageren op vast terrein zoals steen, cement of hout. Kikkers vind je door te foerageren op grasachtig terrein (of door naar kikkers te zoeken in boomstammen).
De resultaten van foerageren kunnen zowel vreugdevol als iets minder vreugdevol zijn, zoals het vinden van stinkbeestjes met lagere niveaus van de Natuurlijk leven-vaardigheid.
Een hoge vaardigheid en veel Mazzel verhogen beide de kans op beter resultaten, waaronder het vinden van speciale items!
Foerageren kan alleen of met een groep Sims in elke wereld en buurt worden gedaan. Creëer een groep via Acties > Groep vormen... of Acties > Aan groep toevoegen. Selecteer vervolgens een willekeurig zoekgebied en kies dan Hier samen foerageren.
Interacties zijn o.a.
- Hier foerageren (laat je Sim vanaf niveau 5 van de Natuurlijk leven-vaardigheid o.a. verzamelvoorwerpen (Huishoudcollecties) vinden en verder oogstbare producten en apothekersingrediënten, plus Elfjesstof (als je foerageert in Dauwpracht).
- Foerageren naar... laat je Sim zoeken naar meer specifieke dingen zoals apothekersingrediënten (vanaf niveau 2 Apothekersvaardigheid), voedsel of planten
Natuurpers
De Natuurpers is te koop voor $450 in Bouwen/Kopen, is mee te nemen in de inventaris van je Sim en biedt een breed scala aan ingrediënten, van gewoon tot zeldzaam.
Met de Natuurpers kunnen Sims de schoonheid van het buitenleven naar binnen halen door planten en bloemen te persen om heerlijk ruikende kaarsen of prachtige kunstwerken mee te versieren. Sims kunnen ook Elfjesstof toevoegen tijdens het vervaardigen om er betoverde versies van te maken, die emotionele aura's met zich meedragen.
Kunstwerken en kaarsen die betoverd zijn leveren meer op bij verkoop! Je kunt de kaarsen verkopen op alle verkooptafels uit andere Packs en ook via de schappen van Winkels uit Aan het Werk en via Kleine Bedrijfjes uit Zaken en Hobby's. Als je Uitgebreid Breien bezit, kun je ze ook verkopen via Fopsy (kost $5).
Klik op de Natuurpers en je kunt kiezen uit de volgende opties:
- Betoverde items met bloemen versieren... (elfjesstof nodig)
- In inventaris plaatsen
- Ingrediënten kopen
- Items met bloemen versieren...
Je kunt de Natuurpers op een tafel met een stoel of direct op de grond plaatsen (zowel binnen als buiten) om ermee aan de slag te gaan en het geeft de mogelijkheid om 10 verschillende kunstwerken en 5 verschillende kaarsen mee te maken.
Je kunt gewone ingrediënten direct bij de Natuurpers kopen, terwijl andere ontdekt kunnen worden via foerageren of door oogstbare planten te telen. Ingrediënten zijn onder andere bloemen, fruit, groenten en zelfs insecten. Om de volledige lijst te bekijken selecteer je de Natuurpers en blader je door de beschikbare items om te maken.
Door Elfjesstof toe te voegen tijdens het creëren, worden de creaties betoverd en krijgen Sims in de buurt een vrolijk, blij of flirterig aura zodra ze op de kavel zijn geplaatst.
Je schakelt de aura van een betoverde creatie in door op op de creatie te klikken en dan Emotioneel aura inschakelen te kiezen.
Vervaardigde items verschijnen in de inventaris van je Sim, waarna je ze in de wereld kunt plaatsen.
Tafelplantpotten en Levende huisplanten
Tafelplantpotten
Tafelplantpotten bieden nieuwe manieren om elke ruimte met planten aan te kleden, zowel binnen als buiten. Plaats deze potten op aanrechten, tafels, bureaus, planken of op de vloer.
Tafelplantpotten kunnen worden gekocht in Bouwen/Kopen of bij Klavertje Vier Zaadjes en Spulletjes in Sparrendal.
Als een tafelplantpot te hoog staat, verschijnt er een oranje rand om aan te geven dat Sims er niet bij kunnen om te planten, water te geven of ander onderhoud te plegen.
Zaadjes die in een bloempot zijn geplant hebben dezelfde verzorging nodig als planten in aarde, dus zorg dat je Sims er goed voor zorgen.
Tafelplantpotten die van keramiek zijn gemaakt, kunnen ook worden gemaakt met behulp van de pottenbakkersschijf (Zaken en Hobby's). Dit zijn onder meer de TerraSfeer- en Concentrische Potten.
Levende huisplanten
Je kunt levende huisplanten kopen om te plaatsen in tafelplantpotten, tuinlapjes en plantenbakken. Je kunt ze ook gelijk met een pot kopen.
Klik in Leven op een plantenbak of lege pot en kies Een levende huisplant kopen.... ($240). Je krijgt dan een pop-up scherm waar je uit 6 verschillende huisplanten in meerdere kleuren kunt kiezen. Je kunt in de pop-up nog verder selecteren op de categorieën:
- Bladerrijk
- Tropisch
- Rankerig
- Wintervast
In Bouwen/Kopen vind je ze door te zoeken op Voorwerpen op ruimte > Kamerplanten. Je vindt daar ook de Tafelplantpotten.
Levende huisplanten zijn minder bewerkelijk dan tuinplanten, want ze groeien niet en produceren geen oogstbare producten. Ze hebben nog steeds verzorging nodig en gaan dood als ze worden verwaarloosd. Ook kun je ze een naam geven. Als je met je muis over een plant gaat, kun je zien wat de status van de gezondheid van de plant is.
Levende huisplanten kunnen worden betoverd om gezond te blijven, maar zijn immuun tegen Duimelientjes.
Als je klikt op een levende huisplant krijg je de volgende opties:
- Plant betoveren (kost 5 hoopjes Elfjesstof)
- Alle planten in de buurt van deze .... huisplant betoveren (kost per plant 5 hoopjes Elfjesstof)
- Levende huisplant verzorgen
- Naam
- Plant ontwortelen
Als je Sim de eigenschap Plantenliefhebber heeft, heb je (zowel op binnen- als buitenplanten) nog de keuze uit:
- Plant compliment geven voor fotosynthesevaardigheden
- Plant uitbrander geven
- Plant vertellen dat die jouw favoriet is
Vaardigheden
Apothekersvaardigheid
De Apothekersvaardigheid heeft 10 niveaus. 'Verander gewone oogstproducten in fantastische apothekerselixers die verschillende kwalen genezen en het leven verbeteren'. De apothekersvaardigheid kan worden verbeterd door iets te maken en apothekerskuren te leren aan de apothekerstafel, onderzoek naar Kuren en Elixers te doen met behulp van de computer (bij Web > Onderzoek) en door vaardigheidsboeken te lezen.
Vaardigheidsboeken (3 delen) kun je rechtstreeks via een boekenplank of via de computer kopen door de interactie Boeken kopen te gebruiken.
TIP: Bij Devlins Boeken in Sparrendal kun je deze vaardigheidsboeken ook tweedehands (= goedkoper) kopen.
Eenmaal gestart met deze vaardigheid vind je een aparte categorie Apotheker... in het Sociale acties menu.
Als je deze vaardigheid verbetert, krijg je nieuwe, geavanceerde, ambachtelijke producten aan de apothekerstafel en nieuwe sociale interacties. Je kunt bij de apothekerstafel andere Sims bijscholen in de apothekersvaardigheid als je minimaal vaardigheidsniveau 5 hebt (betaald bijscholen: inkomsten $430 per uur op niveau 10).
Niveau 1
- Kuren maken aan de apothekerstafel: Simdollarkoorts-kuur; Vurige passie-kuur; Knutselimpuls-kuur
- Kuren en Elixers onderzoek op de computer
- Apothekervaardigheidsboeken lezen
Niveau 2
- Foerageren naar apothekersingrediënten
- Kuren maken voor: Sonische Sinussen; Groene Gemenerik; Mazzelmagneet; Emotionele Leegte; Kabouterlok
- Apothekers Studeerset is nu te koop in Bouwen/Kopen
Niveau 3
- Enthousiast zijn over het maken van elixers (Sociaal)
- Elixers maken: Toverogen; Chillaxer
Niveau 4
- Elixers maken: Giftig Gas; Verslaafd aan de Natuur
Niveau 5
- Meer weerstand tegen de verschillende geuren bij het gebruik van de apothekerstafel
- Elixers maken: Brouwtje; Tijdelijke Blijdschap
- De Apothekers Bureaublad Organizer is nu te koop in Bouwen/Kopen
Niveau 6
- Opscheppen over apothekersexpertise (Sociaal)
- Maken van: Emotiesteen; Geest in Balans
Niveau 7
- maken van: Koeienplanthoorn, Vrieskonijnvoet; Mazzeldrankje
Niveau 8
- Maken van elixer: Moet Stoppen
Niveau 9
- Heeft niet langer last van de geuren van de apothekerskunst
- Elixers maken: Onverschrokken; Bovennatuurlijk Schild
Niveau 10
- Top van Apothekersvaardigheid bereikt
- Geavanceerde ingrediënten kopen bij de apothekerstafel en via de computer
- Maken van 13 verschillende emotiedrankjes (verlaagde kosten)
- Emotiedrankjes 1:1 in een ander drankje veranderen
- Maken Elixer: Hemelbescherming
- Holistische kuur
Natuurlijk Leven-vaardigheid
De vaardigheid Natuurlijk leven geeft je Sim de mogelijkheid meer behoeften buiten te vervullen en indien gewenst, volledig buiten het netwerk te leven. In het begin kan dat best een uitdaging zijn, maar met wat oefening wordt leven in de natuur heel gemakkelijk en comfortabel. Je Sim kan beginnen met buiten op de grond slapen, maar totdat hij wat vaardiger wordt, zal hij langzamer energie opdoen en hygiëne verliezen. Ook foerageren helpt mee aan het opbouwen van deze vaardigheid.
Je Sim kan ook baden in buitenwater dat ondiep genoeg is om in te waden, waaronder vijvers, rivieren en oceaankusten. Daarnaast kan je Sim ook een sponswasbeurt nemen in een openbaar toilet en in de elfjeshub in Dauwpracht.
Het eten van oogstbaar voedsel helpt je Sim ook bij het opbouwen van wat plezier.
Je bouwt deze Natuurlijk leven-vaardigheid verder op door het lezen van natuurlijk leven-vaardigheidsboeken en door met behulp van de computer (bij Web > Onderzoek) Natuurlijk leven te onderzoeken.
Vaardigheidsboeken (3 delen) kun je rechtstreeks via een boekenplank, tweedehands bij Devlins Boeken in Sparrendal of via de computer kopen door de interactie Boeken kopen te gebruiken.
TIP: als je klikt op de grond en de optie Hier foerageren kiest kunnen Sims vanaf niveau 5 van deze vaardigheid o.a. verzamelbare voorwerpen (Huishoudcollecties) vinden. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar Axolotls (Stapelverliefd) reis dan naar Ciudad Enamorada en laat je Sim daar de optie Hier foerageren gebruiken of zoek je Boodschap in een fles (Mijn Bruiloft) reis dan naar Tartosa enz. Dit geeft meer kans op het vinden van de huishoudcollecties die je zoekt (zie ook het onderwerp Foerageren).
De optie Foerageren naar.... laat je Sim zoeken naar meer specifieke dingen zoals apothekersingrediënten (niveau 2 Apothekersvaardigheid), voedsel of planten en niet naar huishoudcollecties.
Niveau 1
- Binnen en buiten op de grond slapen levert langzamer energie op en verlies van hygiëne
- Baden in buitenwater waar je kunt waden (vijvers, rivieren en oceaankusten)
- Sponswasbeurt in openbaar toilet en in Elfjeshub in Dauwpracht
- Eten van oogstbaar voedsel levert wat plezier
Niveau 2
- Buiten een toiletstruik oproepen (behalve Elfjes)
- Vis eten om honger aan te vullen (zonder koken; gevangen of door winkelen in Kapiteinsvertrek in Kust van Adhmor)
- Doelbewust voedsel zoeken
Niveau 3
- Doelbewust foerageren naar planten
- Eten van oogstbaar voedsel stilt honger beter
- Binnen en buiten op de grond slapen is rustgevender en hygiëne vermindert minder snel
Niveau 4
- Bij gebruik van de toiletstruik blijft Sim schoner en loopt hygiënebalk minder snel leeg
- Sim vindt baden in natuurlijk water best leuk, al is het soms wat ongemakkelijk
- Dutten op bankjes is wat prettiger
Niveau 5
- Kennis over Natuurlijk Leven neemt toe
- In het wild gevangen kikkers eten
- Doelbewust foerageren naar verzamelbare voorwerpen
- Met de natuur praten (sociaal)
- Geen ongemak meer bij baden in natuurlijk water en sponsbeurten in openbare toiletten
- Wordt sneller schoon en voelt zich beter tijdens badderen
Niveau 6
- Niet langer last van extreme hitte of kou
- Geen probleem met buiten slapen of badderen in regen of sneeuw (Jaargetijden)
- Slapen op de grond kan evenwichtigheid een boost geven
- Eten van rauwe vis geeft minder kans op gemoedstoestand 'Ruwe rammel'
Niveau 7
- Gebruik van een toiletstruik heeft geen invloed meer op hygiëne
- Het is leuk om te smullen van oogstbaar voedsel
- Mediteren in de natuur (vergt wat meer vaardigheid om onder de knie te krijgen)
Niveau 8
- Honger veel meer stillen door eten van rauwe vis en oogstbaar voedsel (verkregen door foerageren, tuinieren of anders)
Niveau 9
- Kikkers stillen extra honger
- Praten met de natuur vervult een sociale behoefte
- Mediteren in de natuur is plezierig en werkt herstellend voor je Sims' evenwicht
Niveau 10
- Je Sim voelt zich helemaal thuis in de natuur
- Kan zich snel wassen in ondiep water
- Slapen op de grond geeft grotere kans om evenwicht te herstellen
- Eten van oogstbaar voedsel bevredigt nu een grote hoeveelheid honger
- Een drastisch verminderde kans op 'Angst voor het donker' door 's nachts buiten te zijn en 'Angst voor zwemmen' door kleine zwemincidenten
Carrière Natuurgeneeswijze
Carrière starten

Een natuurgeneeswijskundige put uit diepe bronnen van kennis, van elixers maken tot foerageren, om andere Sims te helpen zich goed te voelen. Als je je aangetrokken voelt tot genezing en evenwicht, dan is deze carrière iets voor jou! Ontgrendel 3 carrière-outfits, nieuwe sociale vaardigheden zoals leren over evenwicht, aanvullende werkinteracties, waaronder de mogelijkheid om zieke Sims thuis te ontvangen, eigenschappen en decoratievoorwerpen, zoals het Dauwpracht Wijsheid Lijstpakket om elk thuiskantoor een zakelijke touch te geven.
Behulpzame Universitaire (gerenommeerde) graden (Studentenleven vereist):
- basis Natuurgeneeswijze: Biologie
- tak Apoheler: Natuurkunde
- tak Levensstijlcoaching: Psychologie
Behulpzame vaardigheden:
- Natuurlijk leven-vaardigheid, Apothekersvaardigheid (Natuurgeneeswijze basisniveau 1 t/m 5)
- Apothekersvaardigheid, Tuiniervaardigheid (Natuurgeneeswijze Tak Apoheler niveau 6 t/m 10)
- Natuurlijk leven-vaardigheid, Fitnessvaardigheid (Natuurgeneeswijze Tak Levensstijlcoaching niveau 6 t/m 10)
Klik op de computer, telefoon of het carrièrepaneel om aan deze carrière te beginnen.
Deze carrière heeft 10 niveaus, waarbij je na niveau 5 een bepaalde tak moet kiezen: Apoheler of Levensstijlcoaching.
De charismavaardigheid is voor deze carrière geen vereiste, maar het helpt om goed met cliënten te kunnen communiceren en ze te helpen op hun weg naar genezing en evenwicht.
Bij voltooien niveau 10 van de tak Apohelere, ontvangt je Sim de Beloningseigenschap Holistische Heler.
Basisniveau Natuurgeneeswijze 1 t/m 5
Tak Apoheler
Tak Levensstijlcoaching
Werkopties
Deze carrière bouw je op door je Sim naar het werk te laten gaan of door thuis te werken of cliënten op de woonkavel te ontvangen.
Een uur voor het begin van de werkdag krijg je een pop-up scherm om aan te geven dat je Sim moet gaan werken. Je kunt dan kiezen uit:
- Naar werk gaan
- Thuiswerken (geen cliënten aan de deur)
- Cliënten op de woonkavel ontvangen (vanaf niveau 2)
- Vakantiedag opnemen
Omdat je bij de optie Naar werk gaan niet mee kunt naar het werk, heb je in dat geval alleen beperkte invloed via het Sim icoontje (hard werken e.d.). Wel krijg je af en toe een pop-up met een vraag die je moet beantwoorden. Dit heeft beperkte invloed op je Sim's carrière.
Het is dus leuker om thuis te werken of cliënten op de woonkavel te ontvangen (vanaf niveau 2) zodat je actief met deze carrière bezig kunt zijn.
Bij thuiswerken kan je Sim aan de apothekerstafel allerlei werkzaamheden uitvoeren zoals:
- Maken van kuren en elixers
- Apothekerskuren leren
Ook holistische heling leren op de computer (vanaf niveau 1 Natuurgeneeswijze), Onderzoeken in de wilde natuur (vanaf niveau 6 Levensstijlcoaching) en foerageren en tuinieren helpen je Sim vooruit te komen in deze carrière.
Apothekerstafel
De Bladmagie Apothekerstafel is een noodzakelijk voorwerp voor elke Natuurgeneeswijzekundige en is voor $100 te koop in Bouwen/Kopen De tafel biedt de mogelijkheid om een aantal basic apothekersingrediënten te kopen die je verder kunt aanvullen met de ingrediënten uit je Sims inventaris, die hij/zij gekocht heeft of gevonden heeft tijdens het foerageren of tuinieren. Tevens verhoogt het gebruik van de tafel de Apothekersvaardigheid. Je kunt 25 verschillende remedies maken op de Apothekerstafel.
Je kunt bij de apothekerstafel andere Sims bijscholen in de apothekersvaardigheid als je minimaal vaardigheidsniveau 5 hebt (betaald bijscholen: inkomsten $430 per uur op niveau 10).
Je kunt bij het marktkraampje 'Apotheker Todd's Kuren en Elixers' in de Sparrendal buurt van Innisgreen ingrediënten kopen (soms ook hele speciale).
Als je klikt op de Apothekerstafel krijg je de volgende opties:
- Maken.... (opent een pop-up met mogelijkheden voor maken van kuren en elixers afhankelijk van het niveau Natuurgeneeswijze)
- Basic apothekersingrediënten kopen... (pop-up met ingrediënten om te kopen)
- Apothekerskuren leren
- Openen (inhoud van apothekerstafel)
Zorg dus dat je genoeg kuren leert en kuren en elixers maakt voordat je cliënten op de woonkavel gaat ontvangen.
Emotiesteen
Vanaf niveau 6 van de apothekersvaardigheid kan je Sim een Emotiesteen maken op de apothekerstafel. In de persoonlijke inventaris van een Sim kan deze emotiesteen gebruikt worden voor:
- Opscheppen om publiek te trekken
- Emoties van andere Sims detecteren (o.a. handig bij het stellen van de oorzaak van een kwaal)
- Emoties bottelen
Elfjes hebben het extra voordeel dat ze de emotiesteen kunnen eten in ruil voor een kleine hoeveelheid emotionele kracht. en dat hun vaardigheden tijdelijk minder emotionele kracht kosten.
Deze steen is verrassend veelzijdig voor zo'n klein ding, maar wel een beetje breekbaar; bij herhaaldelijk gebruik kan hij breken. Sims mogen maar 1 emotiesteen tegelijk in hun inventaris hebben.
Cliënten op de woonkavel ontvangen
Zodra je aan het begin van een werkdag deze optie hebt gekozen, zal er vrijwel direct een cliënt aan de deur verschijnen. Voor zover ik heb gemerkt, komt er maar 1 cliënt per werkdag.
Voer een intake uit om de cliënt binnen te vragen en start de evaluatie door zo veel mogelijk vragen te stellen en hun dagelijkse gewoonten te bespreken om de hoofdoorzaak van het bezoek vast te stellen.
Het kan gaan om een kwaal die genezen moet worden of een onevenwicht dat weer in evenwicht gebracht moet worden. Je doet dit aan de hand van allerlei opdrachten om de juiste oorzaak van de kwaal vast te stellen en (indien mogelijk) te genezen.
Je vindt de opdrachten in de linker bovenhoek van je scherm. Hou de resterende tijd van de werkdag in de gaten via de balkjes boven de opdrachten.
Door te klikken op de cliënt vind je bij de categorie Natuurgeneeswijze... allerlei mogelijkheden tot evaluatie, onderzoek en bespreken van de problemen. Door de antwoorden die je cliënt hierop geeft (via een melding) kun je gaan bepalen welke kwaal behandelt moet worden.
Zodra je denkt genoeg informatie van je cliënt te hebben, kun je klikken op de optie De hoofdoorzaak vaststellen.... maar LET OP: als je bij De hoofdoorzaak vaststellen nog veel opties te zien krijgt om uit te kiezen, is het misschien verstandiger om eerst nog wat verder door te vragen. Door het vragen stellen of dingen bespreken worden onjuiste opties uit de categorie De hoofdoorzaak vaststellen verwijderd en kun je uiteindelijk de juiste kuur of het toepasselijke advies geven. Grondig zijn heeft dus een grotere kans op succes (maar neemt ook meer tijd in beslag)!
TIP: ik heb gemerkt dat je cliënt de neiging heeft om door het hele huis van je Sim te struinen. Zorg dat je bij je cliënt in de buurt blijft om alle opdrachten uit te kunnen voeren en tot een hoofdoorzaak en behandeling te komen. Ook kunnen ze, afhankelijk van hun kwaal en gemoedstoestand, dingen in het huis vernielen zoals je planten, leidingen en elektronica. Houd je cliënt dus goed in de gaten.
Kwalen
Sims kunnen op verschillende manieren kwalen oplopen en deze hebben onvoorspelbare gevolgen. Ze zijn echter niet allemaal even slecht! Sims kunnen af en toe Simdollars ophoesten of merken dat ze dingen veel sneller kunnen repareren, zelfs als ze door hun niezen af en toe dingen om hen heen kapotmaken.
Sims met een kwaal hebben ook zichtbare symptomen op hun huid en zullen af en toe hoesten, jeuken, aan zichzelf snuffelen of woede-uitbarstingen hebben.
Kwalen kunnen worden opgelopen door besmettelijke bronnen, zoals toiletgebruik buiten de eigen kavel, naar het werk gaan of interacties met andere Sims die een kwaal hebben. Sims die heel onevenwichtig worden, krijgen een kwaal als ze die nog niet hebben.
Er zijn 8 kwalen en daarnaast nog een aantal andere ongemakken! De kwalen zijn:
- Emotionele Leegte-kwaal
- Groene Gemenerik-kwaal
- Kabouterlok-kwaal
- Knutselimpuls-kwaal
- Mazzelmagneet-kwaal
- Simdollarkoorts-kwaal
- Sonische Sinussen-kwaal
- Vurige Passie-kwaal
Ongeacht hoe een Sim een kwaal krijgt, zijn er een paar manieren om deze te genezen:
- Wachten tot het over is! De kwalen verdwijnen na een paar dagen zonder blijvende gevolgen
- Naar een Natuurgeneeswijskundige gaan via de Telefoon onder Thuis (kost $1500)
- Zelf een kuur vervaardigen bij een apothekerstafel (Apothekersvaardigheid vereist)
- Een aardig Elfje vragen om de kwaal te genezen
- Door Verlichting van kwalen manifesteren te kiezen bij de Maandruppelbron in Dauwpracht (werkt het beste met veel Mazzel)
De 'gewone' medicijnen, die je via de computer kunt kopen, zullen deze kwalen niet genezen!
Hieronder zie je een Sim met de Knutselimpuls kwaal en een Sim die van een kwaal genezen wordt door een aardig Elfje!
Elfjes
Elfje worden of Elfjesessentie opgeven
Sims van alle leeftijden kunnen Elfje worden, maar ze krijgen hun vleugels en krachten pas als ze een tiener worden.
Sims kunnen hun reis om een Elfje te worden beginnen door onderzoek te doen in de Mossluier-elfjeshub, op de computer (bij Web.... Onderzoeken hoe je een Elfje wordt), bij een boekenplank of door een Elfje te vragen hoe je een Elfje wordt. Om een Elfje te worden heb je een een Elfkiemplantje nodig.
Elfkiemplantje en Moeder Natuur
Nadat ze onderzoek hebben gedaan kan elke Sim een Elfkiemplantje krijgen door er een te bestellen op de computer (bij Bestellen... $379) of door er een te vragen aan een Elfje. Soms zijn Elfjes zo vriendelijk om je een Elfkiemplantje te geven als je vraagt hoe je moet transformeren. Soms vind je er een tijdens het foerageren.
Elfkiemplantjes zijn geen normale zaadjes en kunnen, door te klikken op een tuinpot, plantenbak of op het terrein, geplant worden (zaadje in de inventaris van je Sim laten zitten).
TIP: het planten van dit zaadje en het daarmee direct oproepen van Moeder Natuur werkt met ieder zaadje maar 1 keer. Wil je dit vaker doen, dan zal je weer een nieuw zaadje moeten bemachtigen en planten.
Zodra je niet-Elfje Sim het Elfkiemplantje plant, verschijnt een Pop-up met de vraag of je door wilt gaan om de Elfjestransformatie te voltooien. Als je op OK klikt verschijnt Moeder Natuur die je Sim tijdelijk betovert en uitlegt hoe je de transformatie kunt voltooien bij de Maandruppelbron in Dauwpracht.
Drink het toverdrankje dat ze je geeft en de effecten zullen 24 uur aanhouden. Voordat de 24 uur om zijn reis je naar de Maandruppelbron (zie de afbeelding hieronder) om een metamorfose te ondergaan en in een Elfje te veranderen door de bron te selecteren en Een elfje worden te kiezen.
Maandruppelbron
Om bij de Maandruppelbron te komen, reis je naar de Sterrenlied Lounge in Dauwpracht, waar de bron in de buurt ligt. Je kunt hier niet alleen je Elfjesreis voltooien en een Elfje worden of je Elfjesessentie opgeven maar ook
- In emoties baden (waarbij je Sim de op dat moment geldende emotie van de Maandruppelbron overneemt)
- Vragen om emotionele staat te veranderen naar...
- Bron-emotiedrankje bottelen
- Naar gevoelens van Maandruppelbron vragen
- Verlichting van kwalen manifesteren
De optie Vragen om emotionele staat te veranderen is erg handig als je Sim zijn/haar emotie wil wijzigen of als je Sim een Bron-emotiedrankje wil bottelen. Probeer eerst de emotionele staat van de Maandruppelbron te veranderen en ga, als dat lukt, daarna In emoties baden of kies Bron-emotiedrankje bottelen. Je hebt de keuze uit de volgende emoties:
- Speels
- Verdrietig
- Verveeld
- Zelfverzekerd
- Bang
- Blij
- Boos
- Energiek
- Flirterig
- Geconcentreerd
- Gespannen
- Geïnspireerd
TIP: Als je Sim flink wat Mazzel heeft verhoogt dat de kans om met succes Verlichting van kwalen manifesteren te gebruiken (je Sim kan hiermee proberen om van een kwaal af te komen). Als het niet lukt, dan volgt er een cool-down periode van een paar uur, maar daarna kun je het opnieuw proberen.
Elfjesessentie opgeven
Net als bij het worden van een Elfje, heeft je Sim ook een Elfkiemplantje nodig om weer sterfelijk te worden. Je Sim kan weer terug veranderen in een niet-Elfje door afstand te doen van diens Elfjesessentie.
Onderzoek doen in de Mossluier-elfjeshub, op de computer, op een boekenplank (Onderzoeken hoe je niet occult wordt) of door een Elfje te vragen hoe, is de eerste stap.
Elfjes kunnen er echter voor kiezen om van hun onderzoek af te zien en direct een Elfkiemplantje kopen om Moeder Natuur op te roepen (zie afbeelding hieronder). Ze kunnen dan vragen om hun Elfjesessentie te bottelen.
Moeder Natuur zal vervolgens de emotionele kracht van je Sim overhevelen. Je Sim krijgt dan:
- De Prima gemoedstoestand die ervoor zorgt dat de Sim niet sterft door emotionele uithongering.
- Een gebotteld emotiedrankje dat je in de persoonlijke inventaris van de Sim vindt. Dit houdt de toverkunst vast.
- Zolang deze gemoedstoestand actief is (24 Sim-uren), is je Sim veilig. Maar zodra deze verloopt, moet je Sim snel handelen of het risico lopen te sterven door emotionele uithongering.
Om de transformatie te voltooien, reis je binnen 24 uur naar de Maandruppelbron. Open de persoonlijke inventaris van je Sim en giet de gebottelde emotie in de bron. Je Sim verandert dan weer in een normale Sim en verliest de elfjesvorm en alle bijbehorende krachten.
Elfje baby t/m ouder
Baby, peuter en Kind
Elfjesbaby's worden in speciale Elfjeswiegjes in de magische wereld verwelkomd en hebben unieke kwaliteiten die hen onderscheiden van andere Sims. Hun honger- en blaasbalken lopen minder snel leeg dan die van andere baby's.
Als Sims een emotiedrankje in hun inventaris hebben, kunnen ze Elfjesbaby's de fles geven. Ook al zijn ze nog niet volgroeid en hebben ze nog geen Elfjestoverkunst, vinden Elfjesbaby's het nog steeds heerlijk om emoties met de fles te krijgen en zullen daardoor heel blij zijn.
Peuters en kinderen hebben nog geen Emotionele kracht nodig, maar hun honger- en blaasbehoeften zullen langzamer afnemen, omdat ze nog groeien tot hun volledige Elfjezelf. Ook zullen ze sneller denk- en verbeeldingsvaardigheden krijgen.
Elfje Tiener
Als Elfjes-Sims opgroeien naar tiener, zullen er een aantal grote veranderingen in hun leven plaatsvinden:
- Ze hebben geen honger- of blaasbehoeften meer
- Ze krijgen de nieuwe behoefte Emotionele kracht om te overleven (zie ook het onderwerp Emotionele kracht)
- Hun Elfjesvorm wordt onthuld, waaronder hun vleugels (daarna allemaal aan te passen in CAS)
- Ze kunnen Elfjeservaring opdoen en vaardigheidspunten verdienen (zie het onderwerp Elfjesvaardigheden)
Oudere Elfjes leven langer dan andere Sims. Hun plezier- en sociale behoeftenbalk raakt echter sneller uitgeput dan die van andere Sims, dus zorg dat ze sociaal blijven en een leuke tijd hebben. Ze zijn ook bedrevener in de Natuurlijk leven-vaardigheid en doen sneller ervaring op.
Elfjesafkomst/genen
Als één van de ouders van een kind een Elfje is, is de kans groot dat het kind ook een Elfje wordt. Als beide ouders Elfjes zijn, zal hun baby gegarandeerd een Elfje zijn. In dat geval krijgt de baby de Hoge Elfjesafkomst beloningseigenschap. Deze magische afstamming geeft een Sim meer Elfjeservaring uit alle bronnen zodra tiener of ouder.
Elfjesvorm en vliegen
Als Elfjes tiener worden, krijgen ze hun volledige Elfjesvorm met vleugels. Dit kan zonder cheat worden aangepast in Creëer een Sim (CAS). Je hebt toegang tot CAS door Outfit plannen te selecteren bij een willekeurige kledingkast of via het Simologiepaneel.
In Leven kunnen Elfjes hun Elfjesvorm onthullen of verbergen, waarbij hun vleugels te zien, of niet te zien zijn.
Sims in Elfjesvorm zweven standaard door de wereld in plaats van te lopen en ze vliegen ladders op en af. Dit gedrag kan op elk moment worden veranderd door een Elfje in Elfjesvorm te selecteren en te kiezen voor Vliegen in- en uitschakelen. Elfjes die niet in hun Elfjesvorm zijn, lopen meestal net als andere niet-Elfjes Sims.
Zwangere Elfjes vliegen met een hand op hun buik!
Elfjes kunnen ook gelijk ergens naartoe vliegen als dat een geldige plek is waar Sims naartoe kunnen gaan.
Elfjesbehoeften en Elfjeshuis
Elfjes kunnen op dezelfde manier als niet-occulte Sims in hun behoeften voldoen. Ze hebben echter ook andere en interessante manieren om ze sneller aan te vullen. Dat geldt niet voor Emotionele kracht (zie aparte onderwerp hierover).
Plezier
Elfjes kunnen in water spetteren in wasbakken, die niet kapot zijn of verstopt zitten met takjes en blaadjes, om de plezierbalk aan te vullen.
Ze kunnen ook krimpen en spelen op boekenplanken, ovens koelkasten, stereo's, tv's vuilnisbakken, kledingkasten, opbergplekken, koffiezetapparaten, bars, fitnessapparaten, speelgoeddozen, tweezitters, leunstoelen, brievenbussen, open haarden, vaatwassers en aanrechten om plezier aan te vullen.
Energie
Hoewel ze magisch en machtig zijn, hebben zelfs Elfjes rust nodig om vitaal te blijven. Ze kunnen in een normaal bed slapen net als niet-Elfjes, maar ze kunnen ook krimpen en slapen op piano's, in poppenhuizen (zolang die niet kapot zijn) en in een Elfjeshuis om wat rust te pakken.
Sociaal
Elfjes zijn sociale wezens en bloeien op met levendige gesprekken! Klets bijvoorbeeld met familie, een buur, andere Sims en Elfjes in een openbare gelegenheid, nodig je Elfjes-besties uit voor een dansfeest in het Elfjeshuis of gebruik de telefoon of computer. Er zijn een aantal Elfjes-specifieke sociale interacties zoals Dubbel liggen.
Hygiëne
Een snelle wasbeurt helpt Elfjes om fris te blijven en klaar voor avontuur. Elfjes kunnen zich reinigen in de natuur bij verschillende planten zolang ze water krijgen, geen insecten hebben en in de volgroeide of bloeiende fase zijn om aan hun hygiënebehoefte te voldoen. Of ze kunnen gewoon douchen, een bad nemen in een Elfjeshuis of een sponswasbeurt in het toilet in de Mossluier-Elfjeshub in Dauwpracht.
Telkens als een Elfje aan deze behoefte voldoet, of dat nu op normale grootte is of verkleind, laat hij/zij wat Elfjesstof in het omringende gebied vallen (zie ook het onderwerp Elfjesstof).
Elfjeshuis
Elfjeshuizen bieden een knusse omgeving voor Elfjes om hun vermoeide vleugels te laten rusten, maar ze zijn zoveel meer dan een plek om te slapen!
Elfjes kunnen een Elfjeshuis gebruiken om emotionele kracht te genereren en andere behoeften zoals energie en hygiëne aan te vullen. Maar ze kunnen ook geweldige dansfeesten organiseren voor zichzelf en hun Elfjesvrienden. Sims die geen Elfje zijn, kunnen naast het huis dansen om iets van de pret mee te krijgen!
Elfjeshuizen kunnen ook Elfjesstof opbouwen door het gebruik, dus zowel Elfjes als niet-Elfjes kunnen het Elfjeshuis schudden om te zien of ze wat van het magische stof kunnen vangen (zie ook het onderwerp Elfjesstof).
Je kunt het Boomstulpje Elfjeshuis en het Vermomd Elfjeshuis beide voor $500 vinden in Bouwen/Kopen bij de categorie Buitenactiviteiten.
Emotionele kracht
Elfjes zijn wezens die een speciale band hebben met emoties. In feit is hun bestaan afhankelijk van hun unieke behoefte: emotionele kracht!
De emotionele kracht van een Elfje wordt verlaagd door:
- Natuurlijke uitputting na verloop van tijd (emotionele kracht raakt niet uitgeput als Elfjes slapen)
- Het gebruik van Elfjesvaardigheden
Als de emotionele kracht te laag is, raken ze emotioneel uitgehongerd. Als ze emotioneel uitgehongerd blijven, worden ze uiteindelijk emotioneel vraatzuchtig, wat extreem gevaarlijk is voor hun gezondheid.
De kleur van de emotionele krachtbehoefte zal veranderen en ze krijgen een gemoedstoestand die bij elk stadium van uithongering hoort. Als een Elfje emotioneel vraatzuchtig is en de behoefte volledig uitgeput raakt, zal hij/zij sterven aan emotionele uithongering.
Ze kunnen hun emotionele kracht aanvullen door:
- Emoties te absorberen van een andere Sim of Elfje
- Het drinken van emotiedrankjes die gemaakt zijn met de apothekerskunst of bemachtigd zijn bij de Beloningenmarkt
- Het gebruiken van de interactie Emotionele kracht regenereren op zichzelf of in het Elfjeshuis
Maar pas op.... wanneer een elfje te veel krachtige emoties absorbeert treedt er Overbelading op.. Het proces begint met het ontvangen van een Dreigende overbelading-gemoedstoestand van gespannen +2 die het Elfje waarschuwt rustig aan te doen.
Overbelading heeft 3 verschillende niveaus: Gering, Enorm en Kritiek
Zodra een Elfje kritiek bereikt, is het tijd om te stoppen met absorberen, anders kan het ergste gebeuren.... en zal het Elfje sterven.
Als ze meer van dezelfde emoties blijven absorberen, kan dit de onderstaande gemoedstoestand activeren.
- Euforisch: blij, geïnspireerd, zelfverzekerd, energiek, flirterig, speels en geconcentreerd
- Woedend: boos, gespannen en verveeld
- Kwellend: verdrietig, beschaamd en bang
Zie ook het onderwerp Doodsoorzaken.
Elfjesvaardigheden
Elfjes hebben magische vaardigheden die hen zullen helpen in hun dagelijkse behoeften en interacties met andere Sims. Ze kunnen harmonie of chaos creëren!
Om te zien welke Elfjesvaardigheden er zijn, open je het paneel Behoeften en klik je op het boekicoontje naast Vaardigheidspunten.
Het paneel Elfjesvaardigheden bestaat uit vier delen:
- Manipulatie (actief)
- Emotie (actief)
- Natuur (actief)
- Aanpassing (passief)
Actieve vaardigheden zijn vaardigheden die je zelf aanstuurt en die emotionele kracht nodig hebben om te worden gebruikt. Door aan de emotionele krachtbehoefte te voldoen, krijgen Elfjes het uithoudingsvermogen om deze krachten te gebruiken.
Passieve vaardigheden beïnvloeden hoe Elfjes hun emotionele kracht aanvullen en beheren. Deze staan altijd aan en beïnvloeden de gameplay zonder dat je iets hoeft te doen. Het zijn geen actieve vaardigheden die ze kunnen uitvoeren, maar ze gebeuren passief terwijl Elfjes hun leven leiden. Elk niveau heeft 2 opties en per niveau mag er maar één gekozen worden.
Alle vaardigheden verbruiken emotionele kracht om uit te voeren en belonen het Elfje met Elfjeservaring om een niveau omhoog te gaan en nieuwe, unieke, vaardigheden te ontgrendelen. Ze kunnen emotionele kracht krijgen door positieve of negatieve sociale acties uit te voeren, of zelfs emotionele kracht opdoen terwijl ze slapen!
Maar kijk uit dat je deze behoefte niet te veel uitput, want dan kan je Elfje sterven door Emotionele uithongering!
Vaardigheden kunnen worden uitgevoerd op andere Sims, planten, voorwerpen, dieren of het Elfje zelf en variëren van simpele dingen zoals het beïnvloeden van de emoties van een Sim, tot krachtigere, zoals het veranderen van een andere Sim in een Elfje.
Hoe meer je Sims hun Elfjesvaardigheden gebruiken, hoe meer ze Elfjeservaring opdoen en vaardigheidspunten verdienen. Ze verdienen Elfjeservaring o.a. door te krimpen en acties met voorwerpen uit te voeren of door Elfjesstof te gebruiken.
Deze vaardigheidspunten kunnen worden besteed aan passieve of actieve vaardigheden en je Elfje kan hiermee omhoog klimmen in niveau. Hoe hoger het niveau, hoe meer vaardigheden je kunt kopen.
Er zijn 5 niveaus:
- Niveau 1: Zwak stralend
- Niveau 2: Gloeiend
- Niveau 3: Glinsterend
- Niveau 4: Schitterend
- Niveau 5: Stralend
Er zijn een aantal Elfjesvaardigheden die ze kunnen gebruiken zonder hun emotionele kracht uit te putten. Je ziet dit aan een roze hartje met een bliksem en een plusteken vóór een (inter)actie zoals.
- Emotie detecteren
- Emotie absorberen
- Emotionele kracht regenereren
- Dubbel liggen
- Gelijk hierheen vliegen
Als het wel emotionele kracht kost, zie je dat aan een paars hartje met een bliksem en een minteken vóór een (inter)actie:.
- Natuur verzorgen
- Plant betoveren
- Zaadje manifesteren
- Kwaal toepassen
- Kwaal genezen
Terugzetdrankje
Als je het Elfjesvaardigheidsschema wilt resetten, kun je een Terugzetdrankje aan Moeder Natuur vragen. Dit kost je Sim 20 hoopjes Elfjesstof. Als je Sim dit drankje drinkt, krijgt hij/zij alle elfjesvaardigheidspunten weer terug en kan opnieuw keuzes maken in het Vaardigheidsschema.
Moeder Natuur kan worden opgeroepen door het planten van een Elfkiemplantje.
Emoties detecteren en absorberen
Emoties detecteren kun je doen door met je Elfje te klikken op een andere Sim en dan Emoties detecteren in de categorie Elfje te kiezen. Als je emoties detecteert, zal een puls van magie de Sim omringen en tijdelijk de emoties van Sims in de buurt weergeven.
Op de afbeeldingen hieronder zie je links hoe een Elfje emoties detecteert. Rechts zie je een lachend gezichtje naast de andere Sim verschijnen. In dit geval heeft de andere Sim de emotie Geïnspireerd.
Emoties absorberen
De emoties die verschijnen, kunnen worden geabsorbeerd:
- boos
- verveeld
- zelfverzekerd
- beschaamd
- energiek
- flirterig
- geconcentreerd
- gelukkig
- geïnspireerd
- speels
- verdrietig
- bang
- gespannen
Sommige emoties kunnen niet worden geabsorbeerd. Dit betreft:
- prima
- aan het slapen
- beduusd
- ongemakkelijk
- bezeten
Soms zie je een uitroepteken bij een emotie. Dit geeft aan dat de emotie krachtig is. Krachtige emoties kunnen worden geabsorbeerd door een Elfje, maar er zijn ernstige gevolgen als dit te vaak gebeurt (dood door overbelading)! Gebruik emoties detecteren om emoties ZONDER uitroepteken te identificeren en concentreer je op het absorberen hiervan. Dit zal de overbelading verlichten, die uiteindelijk zal verdwijnen (de emotie op de afbeelding hieronder is de emotie Energiek).
Zodra je Elfje een emotie absorbeert krijgt hij/zij de gemoedstoestand Verrukkelijke absorptie met Energiek +1 voor 4 uur.
Elfjesstof
Elfjesstof is een magische substantie! Elfjes kunnen dagelijks een portie Elfjesstof ophalen bij de Mossluier-elfjeshub in Dauwpracht in Innisgreen. Ze kunnen zich ook om de 6 uur zelf afborstelen en dat levert 4 hoopjes Elfjesstof op. In beide gevallen vind je het terug in hun inventaris.
Elke Sim kan Elfjesstof gebruiken en rechtstreeks Elfjesstof van een Elfje krijgen of vinden via foerageren, schudden aan een Elfjeshuis (ga met je muis over een Elfjeshuis om te zien of er Elfjesstof aanwezig is) of zomaar op de grond omdat Elfjes ook elfjesstof laten vallen als ze zichzelf schoonmaken of als ze O jaa! bedrijven/rotzooien met een andere Sim.
Elfjesstof heeft verschillende magische doeleinden, zoals o.a.:
- Elfjes gebruiken het om hun Emotionele kracht te regenereren (zie het onderwerp Elfjes > Emotionele kracht)
- Het betoveren van planten (zie het onderwerp Betoverd tuinieren en foerageren)
- Het betoveren van voorwerpen op de Natuurpers (zie het onderwerp Natuurpers)
- Om kabouters tot leven te wekken (zie het onderwerp Kabouters)
- Om een Terugzetdrankje te kopen (zie het onderwerp Elfjes > Elfjesvaardigheden en Terugzetdrankje)
Elfjes en andere Occults en packs
Elfjes krijgen een boost in hun relatie met Weerwolven en ZeemeerSims, omdat deze occults op goede voet staan. Het tegenovergestelde gebeurt wanneer ze Vampieren of ToverSims ontmoeten, aangezien ze hier niet mee overweg kunnen.
Elfjes kunnen weerwolven kalmeren, hun woede tot nul terugbrengen en ze terugbrengen naar hun Sim-vorm.
Elfjes kunnen ZeemeerSims (Eilandleven) en PlantSims hydrateren en hun behoeften aanvullen.
Met het Vampieren Game Pack kunnen Elfjes vampirisme bij vampier-Sims verwijderen om ze terug te brengen naar hun natuurlijke Sim-zelf (weg met die Vampieren)!
Als je Paardenboerderij en/of Landelijk Leven en/of Honden en Katten hebt geïnstalleerd, kunnen Elfjes hun optie Natuur verzorgen gebruiken om in de behoeften van hun dieren te voorzien en direct zieke katten en honden genezen.
Betoverende Natuur introduceert de Angst voor toverkunst, waardoor Sims die een slechte ervaring met magie hebben gehad, zich er onrustig door voelen. Als je het Magisch Rijk Game Pack hebt, kunnen Sims zelfs paranoïde worden in de buurt van toverspreuken of ToverSims. Door met andere Sims te praten over het ontkrachten van deze toverkunst kan deze angst weer verdwijnen.
Maancyclus
Elfjes worden Beïnvloed door de maancyclus en ervaren verschillende effecten afhankelijk van de huidige maanfase. Een volledige maancyclus bestaat uit 8 fases, dus de standaard instelling is 8 dagen van 24 uur. Iedere dag om 07.00 uur wijzigt de maanfase naar de volgende fase. Ook Weerwolven worden beïnvloedt door de maancyclus.
Kabouters
Kabouter tot leven wekken

Met Betoverende Natuur is het mogelijk om Kabouters tot leven te wekken en klusjes te geven, of je er nu een in de game vindt, koopt bij de Kabouterliefhebber, koopt in bouwen/kopen of zelf maakt op de Houtbewerkingsbank. Om dit te doen heeft je Sim Elfjeststof nodig.
De Basisgame bevat een aantal kabouters, evenals de volgende Uitbreidingspakketten en allen zijn tot leven te wekken:
- Landelijk Leven
- Weerwolven
- Te Huur
- Samen Groeien
- Paardenboerderij
Betoverende Natuur voegt 3 nieuwe kabouters toe aan het spel:
- Plantkabouter ($200)
- Elfkabouter ($200)
- Gandalverman ($200)
Taken Kabouter
Als je klikt op een Kabouter krijg je de volgende opties:
- Naam
- Bekijken
- Kabouter tot leven wekken met elfjeststof... (> Voor bescherming > Voor reparaties en upgrades > Voor schoonmaken > Voor tuinieren)
- In inventaris plaatsen
Zodra je een kabouter tot leven hebt gewekt en toegewezen, teleporteert hij naar voorwerpen om deze taken uit te voeren:
- Bescherming (5 hoopjes Elfjesstof): ze kunnen vijanden wegjagen, kwaadaardige kabouters vernietigen met vuurballen en Magere Hein wegsturen om een stervende Sim te redden;
- Reparaties en upgrades (10 hoopjes Elfjesstof): ze kunnen kapotte en bekraste voorwerpen repareren en apparaten upgraden
- Schoonmaken (5 hoopjes Elfjesstof): ze kunnen plasjes, vuilnis en vuile borden wegtoveren en zelfs vieze Sims schoonmaken
- Tuinieren (5 hoopjes Elfjesstof): Ze kunnen planten en enorme gewassen (Landelijk Leven) water geven, wieden, besproeien tegen ongedierte, bemesten en nieuw leven inblazen. Ze kunnen de oogstkwaliteit verbeteren en zaadpakketjes achterlaten
Kwaadaardige kabouters
Kabouters kunnen goed of kwaadaardig zijn en door er een tot leven te wekken vergroot je de kans dat je een kwaadaardige kabouter voortbrengt die chaos kan aanrichten voor jouw kavel en je Sim!
Waarschuwing: kwaadaardige kabouters letten op dit verboden gebruik van Elfjestoverkunst, vooral in de Kust van Adhmor. Wees voorzichtig, anders maak je de Hogere Kabouterraad boos.
Zie voor wat informatie over het behagen van (de meeste) kabouters mijn Sims 4 Jaargetijden Gids (bij Feestkabouters)
Evenwichtig
Evenwicht geeft de algehele staat van Sims van tiener t/m ouder weer, gebaseerd op hun stemming op de lange termijn, niet alleen van moment tot moment.
Het beïnvloedt de meeste aspecten van het leven van een Sim, zoals gemoedstoestanden, leeglopen behoeftebalken, vaardigheden opbouwen, mazzel en zelfs het oplopen van kwalen.
Na verloop van tijd zullen Sms met een aanhoudende slechte stemming van evenwichtig naar onevenwichtig en vervolgens naar heel onevenwichtig gaan.
Sommige levensgebeurtenissen, zoals het verlies van een dierbare of de geboorte van een kind, hebben ook direct invloed op de evenwichtigheid,
Evenwichtig
Evenwichtig is een typische staat waarin een Sim zich bevindt. Door het grootste deel van de tijd in een positieve stemming te blijven en in behoeften te voorzien, blijft een Sim in evenwicht. Aanhoudende negatieve stemmingen zullen het evenwicht van een Sim na verloop van tijd verminderen, totdat deze onevenwichtig is.
Onevenwichtig
Onevenwichtige Sims hebben meer aandacht en verzorging nodig. Ze moeten mogelijk vaker eten of vaker op hun hygiëne letten. Sims kunnen ook te maken krijgen met een tragere ontwikkeling van vaardigheden, of erger nog, met pech!
Heel onevenwichtig
Naast de bovenstaande effecten zullen Sims die heel onevenwichtig zijn, last hebben van kwalen totdat ze weer in evenwicht zijn. Bij terugkeer naar evenwichtig kunnen de kwalen blijven bestaan, maar maak je geen zorgen: dit is tijdelijk.
Naast het behouden van een positieve stemming, zijn er verschillende manieren waarop Sims kunnen herstellen en in evenwicht blijven:
- Ga naar een Natuurgeneeswijskundige via de telefoon onder Thuis
- Mediteer in de natuur met een goed ontwikkelede Natuurlijk leven-vaardigheid
- Vervaardig en drink bepaalde apothekerselixers
- Genees bestaande kwalen
Evenwichtig in- of uitschakelen
Je kunt het evenwicht van alle Sims op elk moment aanpassen door bij Spelopties > Pack-instellingen > Betoverende Natuur het vinkje voor Evenwichtigheid activeren in- of uit te schakelen.
Mazzel
Mazzel verandert dagelijks en kan verschillende dingen in het dagelijks leven van een Sim beïnvloeden.
Met veel Mazzel kunnen Sims meer goede vondsten doen, positieve Sociale interacties aangaan en misschien zelfs die langverwachte promotie op het werk in de wacht slepen!
De status van je Sims' Mazzel kun je vinden in het Simologiepaneel rechtsonder, maar soms ook doordat je ineens een klavertje bij het hoofd van een Sim ziet verschijnen. Een klavertje 4 betekent veel Mazzel en een Klavertje 3 met hangende blaadjes betekent pech!
Factoren die Mazzel beïnvloeden
Enkele factoren die door Mazzel worden beïnvloed zijn:
- Carrière-voortgang
- Resultaten van vaardigheden en koken (kijk uit voor brand!)
- Foerageervondsten
- Verzamelvoorwerpen
- Relaties met kabouters
- ... en meer!
Mazzel tijdelijk veranderen
Sims hoeven niet lijdzaam af te wachten tot hun mazzel verandert. Manieren om Mazzel tijdelijk te veranderen zijn onder andere, maar niet beperkt tot:
- Hulp krijgen van het Tuinmaatje, Almachtige Spar. Roep hem op bij de Glaswoudboom in Sparrendal
- Doe een beroep op de Grote Kabouter aan de Kust van Adhmor
- Foerageer, vervaardig aan de apothekerstafel of koop een Vrieskonijnvoet voor meer Mazzel
- Foerageer, vervaardig aan de apothekerstafel of koop een Koeienplanthoorn voor minder Mazzel
Mazzel in- of uitschakelen
Als je liever wil dat het lot en de kosmos zich met hun eigen zaken bemoeien, pas dan Mazzel aan in Spelopties > Pack-instellingen > Betoverende Natuur door het vinkje voor Mazzel activeren uit te schakelen, zal Mazzel niet meer in het Simologiepaneel te zien zijn.
Fabels
Fabels zijn een soort speurtochtjes die kun je bemachtigen bij de plaatselijke Innisgreen bewoners, genaamd Fabulisten. Wie deze Fabulisten zijn vind je op het Fabelbord in elke buurt. Voor fabels moet je Sim items afleveren of raadsels oplossen om beloningen te ontvangen.
Er zijn 10 fabels beschikbaar en je kunt er max. 3 tegelijk starten.
Fabelbord en Fabulisten
LET OP: Ik heb in het lijstje hieronder geen namen aangegeven, maar alleen de functie van de Fabulisten. Iedere keer als je één (of meer) Fabel(s) wilt gaan bemachtigen, is het verstandig om eerst even op een Fabelbord te kijken wie er als Fabulist vermeldt worden om ze makkelijk te kunnen herkennen. Hun functie en plek waar je ze kunt vinden is altijd hetzelfde, maar de naam, het uiterlijk en de leeftijd kan veranderen.
Onderstaande 6 Fabulisten die je kunt vinden in Innisgreen:
- Tuinmaatje: oproepen via de Glaswoudboom in Sparrendal
- Kabouterliefhebber: te vinden bij het MjamMjam eetkraampje in de Kust van Adhmor elke dag tussen 8.00 en 19.00 uur
- Apothekerverkoper: te vinden bij zijn marktkraampje in Sparrendal elke dag tussen 8.00 en 19.00 uur
- Mystiek elfje: te vinden bij het Fabelbord in Dauwpracht
- Ruiler: te vinden bij het Fabelbord in Sparrendal of bij het Fabelbord in de Kust van Adhmor
- Elfjesraadslid: te vinden buiten bij de Mossluier-elfjeshub in Dauwpracht
Een fabel bemachtigen
Klik op een Fabulist en kies de optie Een Fabel bemachtigen. Je krijgt dan een pop-up te zien met beschikbare fabels. Je kunt je taken en voortgang bijhouden in het Carrière-paneel rechtsonder. Als je met je muis over een opdracht gaat vind je meer uitleg over de opdracht.
Als je wilt stoppen met een fabel klik je op het vuilnisbakje in de fabel rechts onderin bij Carrière.
Na het voltooien van een fabel beloont de Fabulist je Sim met Simdollars, kennis voor het Notitieboek en andere betoverde voorwerpen.
Hieronder heb ik een verborgen overzichtje gemaakt met de naam van elke fabel per Fabulist en soms een kleine hint die het voltooien iets makkelijker maakt. Als je het allemaal zelf wilt ontdekken moet je dit dus niet openklappen!
Ruilen
Fabulisten bieden ook de mogelijkheid om items te ruilen (soms duurt het even voordat je die optie te zien krijgt). Elke Fabulist ruilt alleen een specifiek item, of een set items, wat kan worden bepaald door hun met hints doorspekte antwoorden. Je kunt maar één item per keer ruilen.
Items waar een Fabulist naar op zoek kan zijn, zijn onder andere:
- apothekersingrediënten
- kinderspeelgoed
- elixers
- planten en zaadjes uit Innisgreen
- zelf gemaakte kabouter op de houtbewerkingstafel
Sterrenflits-teleporteerder
In Dauwpracht vind je in de buurt van de particuliere kavel Zomerdroom, een Sterrenflits-teleporteerder. Sims kunnen hiermee rechtstreeks naar een aantal verborgen werelden reizen (afhankelijk van welke pakketten je hebt geïnstalleerd; helaas komt het Kluizenaarshuis uit In de Natuur niet voor in deze opties).
Supermakkelijk, want je Sim hoeft niet eerst opdrachten te vervullen zoals in de pakketten vereist is, maar kan direct naar een verborgen wereld reizen waar hij/zij bijvoorbeeld kan vissen, foerageren, kristallen vinden of zomaar verblijven.
TIP: bij een van de Fabels van het Elfjesraadslid moet je de Sterrenflits-teleporteerder gebruiken! Als je de Fabel hebt voltooid ontvang je een Sterrenflits-teleporteerder als beloning in je huishoudinventaris, waarna je deze op je eigen kavel kunt plaatsen! Na voltooien van deze Fabel is de Sterrenflits-teleporteerder ook ontgrendeld in Bouwen/Kopen voor $830.
TIP: Bij voltooien van de Fabel van het Tuinmaatje is een van de beloningen een Glaswoudboom. Je vindt deze in je huishoudinventaris waarna je hem op je eigen kavel kunt plaatsen om Tuinmaatje op te roepen. Na voltooien van deze Fabel is de Glaswoudboom ook ontgrendeld in Bouwen/Kopen voor $100.
Klik op de Sterrenflits-teleporteerder en kies een van de volgende opties:
- Teleporteren met.... (je krijgt eerst een pop-up met Sims die met je mee kunnen reizen; deze moeten wel in de buurt van jouw Sim en de teleporteerder zijn)
- Teleporteren naar... (teleporteren in je eentje; je krijgt direct een pop-up met werelden waaruit je kunt kiezen
Per Sim kost het 1 hoopje Sterrenstof, dus ga je met meer Sims, dan moet je per Sim een hoopje Sterrenstof betalen.
Glaswoudboom
De Glaswoudboom is het 'huis' van Spar Almachtige en je kunt hem vinden in Sparrendal, tegenover de tuinwinkel Klavertje Vier Zaadjes en Spulletjes. Spar Almachtige is één van de Innisgreen Fabulisten en ook een speciale PlantSim. Als cadeau voor Moeder Natuur heeft hij, in een eerste poging om leven te creëren, PlantSims gecreëerd. Omdat zijn krachten niet zo sterk zijn als die van Moeder Natuur, blijven zijn PlantSims niet altijd zo, maar je vindt ze wel overal in de wereld.
Elke Sim (dus Elfjes en niet-Elfjes) kan op de Glaswoudboom klikken waarna je 2 opties krijgt:
- Bekijken
- Oproepen
Als je Oproepen kiest komt Spar Almachtige tevoorschijn waarna je hem, net als bij gewone Sims, allerlei dingen kunt vragen of met hem bespreken. Hij blijft een beperkte tijd aanwezig waarna hij zich weer terugtrekt in zijn Glaswoudboom.
Je kunt een band met hem opbouwen en ook
- Een Fabel bemachtigen
- Naar PlantSims vragen
- Naar Kabouters vragen
- Hulp krijgen met tuinieren
- Hulp met mazzel krijgen (werkt niet altijd zoals je wilt...)
Als je de Fabel 'Liegen en Bedriegen' van Spar Almachtige hebt voltooid is één van de beloningen een Glaswoudboom. Je vindt deze in de huishoudinventaris van je Sim en kunt hem plaatsen op je eigen kavel om Spar op te roepen wanneer je wilt. Na het voltooien van de Fabel is de Glaswoudboom ook ontgrendeld in Bouwen/Kopen voor $100.
Elfjesring
Je vindt de Elfjesring in Sparrendal in de buurt van het kleine speeltuintje. Je ziet midden in het perk een mooie ronde ring van paddenstoeltjes staan, maar als je erop klikt krijg je alleen de optie Hmm? te zien, die eigenlijk verder niets doet.
De Elfjesring gaat pas een rol spelen zodra je de Fabel Klaar om te stralen van de Kabouterliefhebber uitvoert. Eenmaal voltooid krijg je meer opties als je klikt op de Elfjesring, zoals Ik geloof in.... maar verder verklap ik niks want dat kun je beter zelf ontdekken als je de Fabel gaat ontdekken!
Nog wel een kleine tip.... na voltooien van de Fabel en gebruiken van de optie Ik geloof in... heeft de Elfjesring een cool down periode voordat je hem weer kunt gebruiken!
Wereld Innisgreen
Het eiland Innisgreen staat bekend om haar natuurlijke schoonheid, diverse Sims en mystieke wonderen, waarbij elke buurt uniek en pittoresk is. Als je de Sims 4 Jaargetijden hebt geïnstalleerd, vind je alle seizoenen in Innisgreen, maar sneeuw komt alleen voor in de Kust van Adhmor en in Sparrendal.
Zie voor de kavelafmetingen in Innisgreen de Werelden en Verborgen Kavels pagina
De Kust van Adhmor
De Kust van Adhmor is een bruisend dorpje aan zee en een geweldige plek om de plaatselijke bevolking te ontmoeten en meer te leren over de rijke geschiedenis van het eiland.
Je vindt hier o.a.
- Fabulist Ruiler bij het Fabelbord; of je kunt hem vinden bij het Fabelbord in Sparrendal)
- de Kabouterliefhebber Fabulist bij het MjamMjam Marktkraampje in het centrum van het dorp
- het Grote Kabouter-standbeeld (ontdek meer informatie hierover met de Fabel Mijn Slapende Reus van de Kabouterliefhebber)
- Kruidenierswinkel Dirk en Albert (naast het Grote Kabouter-standbeeld)
- Het Kapiteinsvertrek in de haven waar je verse vis kunt kopen (dagelijks geopend van 07.00 tot 20.00 uur)
Op de naastgelegen steiger kun je alles te weten komen over het Wrak van Callyoch, dat voor de kust ligt.
De PIGGEL tentoonstelling, een museum dat gespecialiseerd is in kabouters, is een bezoekje meer dan waard en je kunt er een gezellig praatje maken met de bezoekers.
Hoewel er veel geschiedenis is in deze wijk, moet je wel weten dat het gebruik van Elfjesvaardigheden wordt afgekeurd. Als een Sim hier wordt betrapt op het gebruik van Elfjesvaardigheden, zal er op die Sim worden neergekeken, maar dit kan worden rechtgezet in de Mossluier-elfjeshub in Dauwpracht.
Sparrendal
Sims die hun Natuurlijk leven-vaardigheden willen gebruiken zullen zich helemaal thuis voelen in Sparrendal, met zijn groene natuur, natuurlijk water en bloeiende planten en bloemen.
Sims die hun vaardigheden of carrière in de apothekerskunst willen verbeteren, zullen ook heel wat te doen vinden in deze wijk. Je vindt hier o.a:
- Glaswoudboom (Thuis van Fabulist Spar Almachtige)
- Fabulist Apothekerverkoper bij Apotheker Todd's Kuren en Elixers (o.a. apothekersvoorwerpen kopen en verkopen)
- Fabulist Ruiler bij het Fabelbord; of je kunt hem vinden bij het Fabelbord in de Kust van Adhmor)
- Een apothekerstafel (naast Todd's Kuren en Elixers)
- Devlins Boeken (boeken doneren of tweedehandsboeken kopen)
- Klavertje Vier Zaadjes en Spulletjes Tuinwinkel (voor tuinierspullen en tafelplantpotten)
Deze buurt heeft ook een vleugje mystiek en betovering. Het oproepen van Tuinmaatje bij de Glaswoudboom kan de speciale Fabulist Spar Almachtige ontgrendelen die o.a. met tuinieren kan helpen en je vind er ook een Elfjesring.
Dauwpracht
In het betoverde bos van Dauwpracht levert het streven naar een Elfjesleven- en relaties mystieke ervaringen op. In deze wijk lopen Elfjes vrij rond.
In het centrum vind je o.a.
- Mystiek Elfje Fabulist (bij het Fabelbord tegenover de Sterrenlied Lounge)
- Fabulist Elfjesraadslid (in de buurt van de Mossluier-elfjeshub)
- de Mossluier-elfjeshub, waar de elfjesraad huist en elfjes zaken kunnen doen. Sims kunnen hier terecht om het gebruik van Elfjesvaardigheden in de Kust van Adhmor te rechtvaardigen, of om meer te leren over de Elfjesgeschiedenis
- de Maandruppelbron die krachten heeft van Moeder Natuur om te helpen bij emoties, of om Sims te ondersteunen tijdens hun Elfjesreis. De emoties van de Maandruppelbron ebben en vloeien. Ze veranderen elke dag tussen de middag en middernacht, behalve op zaterdag, dan is de bron de hele dag vrij!
- Betoverde planten die hier vrij bloeien. Je vind hier de Wilde Stemmingsstruik (in de buurt van de Sterrenlied Lounge), de Wilde Aurabloesem (aan de rechterkant van de Maandruppelbron) en de Wilde Bliksemwortel (in de buurt van de Mossluier-elfjeshub)
- de Sterrenflits-teleporteerder (in de buurt van de particuliere kavel Zomerdroom)
Bouwen/Kopen
Kaveleigenschap Elfjesdoorgang
De nieuwe kaveleigenschap Elfjesdoorgang vind je op vrijwel alle kavels in de wijk Dauwpracht toegepast.
Omschrijving: Deze kavel ligt vlakbij een betoverde doorgang. Er is meer kans op bezoek van Elfjes.
Met betoverde doorgang wordt volgens mij de Sterrenflits-teleporteerder bedoeld, hoewel deze niet specifiek voor Elfjes is.
Bouwen/Kopen Totaaloverzicht
Kijk ook eens in DEBUG en in de wereldvoorwerpen want daar is nog meer te vinden. (klik op de plaatjes om te vergroten)
Ingerichte ruimtes en Maxis Sims/Kavels
Betoverende Natuur voegt maar liefst 11 nieuwe ingerichte ruimtes toe aan het spel. Je kunt ze vinden in Bouwen/Kopen. Je kunt deze kant-en-klaar plaatsen of gebruiken als inspiratie of om bepaalde voorwerpen snel te vinden, door er met je muis overheen te gaan en op te klikken..
Maxis heeft een ook aantal Sims en één kavel gedeeld die gebruikt zijn in de trailers van Betoverende Natuur. Je kunt ze downloaden op de Galerie bij EA ID Maxis.
Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.